교사 직무스트레스에 대한 연구물들은 1980년대에 최초로 출판된 이후 2000년대의 양적인 증가를 통하여 최근까지 상당히 축적되어 있다. 그러나 교사 직무스트레스 수준과 요인에 대한 연구결과가 다양하여 이에 대한 객관적인 종합이 필요한 상황이다.
이에 본 연구는 독립적인 연구결과를 종합하는 메타분석법을 적용하여 교사 직무스트레스 관련요인에 대한 선행연구들을 통합하고 분석하여 시사점을 도출하는 것을 목적으로 하였다. 분석대상으로 2000년 이후 최근까지 초․중등교사들의 직무스트레스 수준과 직무스트레스 관련변인 간의 상관관계를 연구한 국내 석․박사 학위논문과 학술지 논문 59편을 선정하였다. 이 논문들을 대상으로 메타분석법을 적용하여 교사 직무스트레스 구성요인과 관련변인의 ...
교사 직무스트레스에 대한 연구물들은 1980년대에 최초로 출판된 이후 2000년대의 양적인 증가를 통하여 최근까지 상당히 축적되어 있다. 그러나 교사 직무스트레스 수준과 요인에 대한 연구결과가 다양하여 이에 대한 객관적인 종합이 필요한 상황이다.
이에 본 연구는 독립적인 연구결과를 종합하는 메타분석법을 적용하여 교사 직무스트레스 관련요인에 대한 선행연구들을 통합하고 분석하여 시사점을 도출하는 것을 목적으로 하였다. 분석대상으로 2000년 이후 최근까지 초․중등교사들의 직무스트레스 수준과 직무스트레스 관련변인 간의 상관관계를 연구한 국내 석․박사 학위논문과 학술지 논문 59편을 선정하였다. 이 논문들을 대상으로 메타분석법을 적용하여 교사 직무스트레스 구성요인과 관련변인의 효과크기를 도출함은 물론, 배경변인에 따른 교사 직무스트레스 차이 및 시간의 흐름에 따른 교사 직무스트레스 추이 등을 분석하였다.
분석결과, 첫째, 교사들은 근무환경과 행정체제 관련 직무스트레스를 가장 많이 겪고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교사들에게 가장 많은 영향을 미치는 직무스트레스 관련변인별 공통 구성요인은 행정체제, 인간관계, 담당업무, 보상체제, 인정지위로 나타났다. 셋째, 조직관련 세부변인(학교장 지도성, 조직효과성) 중 조직효과성이 교사 직무스트레스에 미치는 영향이 크게 나타났으므로 이에 대한 실질적인 개입이 필요하다. 넷째, 조절관련 세부변인인 자아탄력성, 교사효능감, 사회적 지지는 교사 직무스트레스를 완충해 줄 수 있는 중요한 자원이라는 것이 다시금 확인되었다. 다섯째, 반응관련 세부변인인 신체․정신건강에 대한 부적자각과 소진의 정도는 상당하여 이에 대한 적극적인 관리가 필요하다. 끝으로 메타회귀 분석결과, 조직관련 세부변인 중 변혁적 지도성, 직무만족 그리고 조직풍토, 조절관련 세부변인 중 사회적 지지, 반응관련 세부변인 중 신체․정신건강에 대한 부적자각과 소진은 교사 직무스트레스에 미치는 영향이 점점 증가하고 있으므로 정책적 보완이 필요하다.
연구결과를 바탕으로 한 정책적 제언은 다음과 같다. 첫째, 교사 직무스트레스의 예방 및 관리차원에서 교직환경 개선을 위한 정책적 노력이 필요하다. 둘째, 행정편의적인 행정체제의 개선을 위해 학교의 결정에 교사의 참여수준을 높이고, 학교장은 교사의 전문성을 존중하는 리더십을 발휘하는 학교조직 풍토의 정착이 요구된다. 셋째, 교사와 관리자가 자아탄력성, 교사효능감 그리고 사회적 지지 등의 직무스트레스 완충도구를 잘 사용할 수 있도록 연수 등 전문적인 교육의 기회를 부여하여야 한다. 끝으로 실질적인 갈등이 발생했을 때 도움을 받을 수 있는 학교 내 상담기구로 동료상담 체계를 조직할 필요가 있다.
본 논문은 다음과 같은 함의를 가지고 있다. 첫째, 최근 15년간의 연구결과들을 통계적으로 통합하여 대결론을 시도한 연구이며, 개별연구들이 가지고 있는 한계점을 극복하기 위해 효과크기라는 객관적인 방법을 시도함으로써 일반화시킬 수 있는 작은 근거를 마련하였다. 둘째, 선행연구들에서 사용되어진 교사 직무스트레스 관련 구성요인과 관련변인들을 유목화하여 효과크기를 산출함으로써 후속연구를 위한 가이드라인을 제시하였다. 끝으로 메타회귀 분석을 실시함으로써 개별연구들에서 볼 수 없었던 전체적인 변화추이를 분석하여 교사 직무스트레스 예방 및 관리방법에 시사점을 제공하였다.
교사 직무스트레스에 대한 연구물들은 1980년대에 최초로 출판된 이후 2000년대의 양적인 증가를 통하여 최근까지 상당히 축적되어 있다. 그러나 교사 직무스트레스 수준과 요인에 대한 연구결과가 다양하여 이에 대한 객관적인 종합이 필요한 상황이다.
이에 본 연구는 독립적인 연구결과를 종합하는 메타분석법을 적용하여 교사 직무스트레스 관련요인에 대한 선행연구들을 통합하고 분석하여 시사점을 도출하는 것을 목적으로 하였다.
분석대상으로 2000년 이후 최근까지 초․중등교사들의 직무스트레스 수준과 직무스트레스 관련변인 간의 상관관계를 연구한 국내 석․박사 학위논문과 학술지 논문 59편을 선정하였다. 이 논문들을 대상으로 메타분석법을 적용하여 교사 직무스트레스 구성요인과 관련변인의 효과크기를 도출함은 물론, 배경변인에 따른 교사 직무스트레스 차이 및 시간의 흐름에 따른 교사 직무스트레스 추이 등을 분석하였다.
분석결과, 첫째, 교사들은 근무환경과 행정체제 관련 직무스트레스를 가장 많이 겪고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교사들에게 가장 많은 영향을 미치는 직무스트레스 관련변인별 공통 구성요인은 행정체제, 인간관계, 담당업무, 보상체제, 인정지위로 나타났다. 셋째, 조직관련 세부변인(학교장 지도성, 조직효과성) 중 조직효과성이 교사 직무스트레스에 미치는 영향이 크게 나타났으므로 이에 대한 실질적인 개입이 필요하다. 넷째, 조절관련 세부변인인 자아탄력성, 교사효능감, 사회적 지지는 교사 직무스트레스를 완충해 줄 수 있는 중요한 자원이라는 것이 다시금 확인되었다. 다섯째, 반응관련 세부변인인 신체․정신건강에 대한 부적자각과 소진의 정도는 상당하여 이에 대한 적극적인 관리가 필요하다. 끝으로 메타회귀 분석결과, 조직관련 세부변인 중 변혁적 지도성, 직무만족 그리고 조직풍토, 조절관련 세부변인 중 사회적 지지, 반응관련 세부변인 중 신체․정신건강에 대한 부적자각과 소진은 교사 직무스트레스에 미치는 영향이 점점 증가하고 있으므로 정책적 보완이 필요하다.
연구결과를 바탕으로 한 정책적 제언은 다음과 같다. 첫째, 교사 직무스트레스의 예방 및 관리차원에서 교직환경 개선을 위한 정책적 노력이 필요하다. 둘째, 행정편의적인 행정체제의 개선을 위해 학교의 결정에 교사의 참여수준을 높이고, 학교장은 교사의 전문성을 존중하는 리더십을 발휘하는 학교조직 풍토의 정착이 요구된다. 셋째, 교사와 관리자가 자아탄력성, 교사효능감 그리고 사회적 지지 등의 직무스트레스 완충도구를 잘 사용할 수 있도록 연수 등 전문적인 교육의 기회를 부여하여야 한다. 끝으로 실질적인 갈등이 발생했을 때 도움을 받을 수 있는 학교 내 상담기구로 동료상담 체계를 조직할 필요가 있다.
본 논문은 다음과 같은 함의를 가지고 있다. 첫째, 최근 15년간의 연구결과들을 통계적으로 통합하여 대결론을 시도한 연구이며, 개별연구들이 가지고 있는 한계점을 극복하기 위해 효과크기라는 객관적인 방법을 시도함으로써 일반화시킬 수 있는 작은 근거를 마련하였다. 둘째, 선행연구들에서 사용되어진 교사 직무스트레스 관련 구성요인과 관련변인들을 유목화하여 효과크기를 산출함으로써 후속연구를 위한 가이드라인을 제시하였다. 끝으로 메타회귀 분석을 실시함으로써 개별연구들에서 볼 수 없었던 전체적인 변화추이를 분석하여 교사 직무스트레스 예방 및 관리방법에 시사점을 제공하였다.
There has been a considerable cumulative increase of research papers on the state of teacher job stress due to the quantitative growth of research during the 2000’s since the first paper publication in the 1980’s. However, it is necessary to combine these research results objectively because measure...
There has been a considerable cumulative increase of research papers on the state of teacher job stress due to the quantitative growth of research during the 2000’s since the first paper publication in the 1980’s. However, it is necessary to combine these research results objectively because measurement tools and factors related to teacher job stress differ across studies.
The purpose of this study is to derive implications through analysis and integrate previous studies of factors related to teacher job stress using meta-analysis.
To perform this analysis, this study selected 59 research reports from master and doctoral theses as well as journal articles published during a period of 15 years(2000-2015) which analyzed correlations between related variables and job stress for elementary, middle, and high school teachers. And this study estimated the effect size of teacher job stress components and its related variables and then analyzed not only the job stress differences in background variables but also trends according to publication year using meta-analysis.
Conclusions drawn from this process are as follows. First, teachers suffer from working environment and bureaucracy related job stress the most. Second, teacher job stress was affected by bureaucracy, discord of relationship, business in one’s charge, reward․promotion, and recognized status-losing authority as common components of variables related to job stress. Third, substantial intervention is necessary for organizational effectiveness of organization-related variables (principal leadership, organizational effectiveness), exceeding the effect of medium size. Fourth, it was reconfirmed that adjustment-related variables such as ego resilience, teacher efficacy, and social support are important resources that can provide a buffer for teacher job stress. Fifth, the active management is needed because negative perceptions of physical․mental health and burnout had a considerable effect size. Finally meta-regression analysis results require complementary policy because the impact of organization-related variables(transformational leadership, job satisfaction, organizational climate), adjustment-related variables(social
support), reactions-related variables(negative perceptions of physical․mental health, burnout) on teacher job stress has gradually increased.
Policy suggestions based on the results are as follows. First, interventional efforts are needed to improve the teaching environment for the prevention and control of teacher job stress. Second, for the reformation of an administrative-focused system, the settlement of the school organizational climate should be achieved through increased levels of involvement of teachers in school decisions and principal’s respect for teacher professionalism. Third, teachers and administrators should be given the opportunity for professional training and education so that teachers and administrators can use resilience, self-efficacy, and social support as stress buffer tools. Finally, schools need to configure the peer counseling system inside schools so that teachers can receive practical help when conflict occurs.
This paper also has the following implications. First, this research tried to combine literatures related teacher job stress to derive a large conclusions from objective results for a past 15 years. This research provided basis for generalization by using effect size objectively to overcome the limitations individual studies. Second, this research suggested guidelines for subsequent studies by calculating the effect size through a process that data of the prior studies on teacher job stress was integrated common components, organized the related variables. Finally it has provided a meaningful implications for the prevention and management by analyzing the overall trends of the individual studies through a process of meta regression analysis.
There has been a considerable cumulative increase of research papers on the state of teacher job stress due to the quantitative growth of research during the 2000’s since the first paper publication in the 1980’s. However, it is necessary to combine these research results objectively because measurement tools and factors related to teacher job stress differ across studies.
The purpose of this study is to derive implications through analysis and integrate previous studies of factors related to teacher job stress using meta-analysis.
To perform this analysis, this study selected 59 research reports from master and doctoral theses as well as journal articles published during a period of 15 years(2000-2015) which analyzed correlations between related variables and job stress for elementary, middle, and high school teachers. And this study estimated the effect size of teacher job stress components and its related variables and then analyzed not only the job stress differences in background variables but also trends according to publication year using meta-analysis.
Conclusions drawn from this process are as follows. First, teachers suffer from working environment and bureaucracy related job stress the most. Second, teacher job stress was affected by bureaucracy, discord of relationship, business in one’s charge, reward․promotion, and recognized status-losing authority as common components of variables related to job stress. Third, substantial intervention is necessary for organizational effectiveness of organization-related variables (principal leadership, organizational effectiveness), exceeding the effect of medium size. Fourth, it was reconfirmed that adjustment-related variables such as ego resilience, teacher efficacy, and social support are important resources that can provide a buffer for teacher job stress. Fifth, the active management is needed because negative perceptions of physical․mental health and burnout had a considerable effect size. Finally meta-regression analysis results require complementary policy because the impact of organization-related variables(transformational leadership, job satisfaction, organizational climate), adjustment-related variables(social
support), reactions-related variables(negative perceptions of physical․mental health, burnout) on teacher job stress has gradually increased.
Policy suggestions based on the results are as follows. First, interventional efforts are needed to improve the teaching environment for the prevention and control of teacher job stress. Second, for the reformation of an administrative-focused system, the settlement of the school organizational climate should be achieved through increased levels of involvement of teachers in school decisions and principal’s respect for teacher professionalism. Third, teachers and administrators should be given the opportunity for professional training and education so that teachers and administrators can use resilience, self-efficacy, and social support as stress buffer tools. Finally, schools need to configure the peer counseling system inside schools so that teachers can receive practical help when conflict occurs.
This paper also has the following implications. First, this research tried to combine literatures related teacher job stress to derive a large conclusions from objective results for a past 15 years. This research provided basis for generalization by using effect size objectively to overcome the limitations individual studies. Second, this research suggested guidelines for subsequent studies by calculating the effect size through a process that data of the prior studies on teacher job stress was integrated common components, organized the related variables. Finally it has provided a meaningful implications for the prevention and management by analyzing the overall trends of the individual studies through a process of meta regression analysis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.