미디어를 활용한 안전교육이 유아의 안전문제해결사고와 안전지식에 미치는 영향 The Effects of the Safety Education Utilizing Media on Children's Safety Problem Solving Ability and Safety Knowledge원문보기
본 연구는 미디어를 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 안전문제해결사고와 안전지식에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위해 충남 천안시에 소재한 D유치원의 사회경제적 수준이나 교육수준이 유사한 두 학급 유아 46명을 대상으로 실시하였다.
연구절차는 예비연구, 사전검사, 실험처치, 사후검사로 이루어졌으며 실험처치는 8주간에 걸쳐 16회 안전교육 활동을 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다.
본 연구의 필요성 및 목적에 따라 다음과 같은 연구문제...
본 연구는 미디어를 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 안전문제해결사고와 안전지식에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위해 충남 천안시에 소재한 D유치원의 사회경제적 수준이나 교육수준이 유사한 두 학급 유아 46명을 대상으로 실시하였다.
연구절차는 예비연구, 사전검사, 실험처치, 사후검사로 이루어졌으며 실험처치는 8주간에 걸쳐 16회 안전교육 활동을 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다.
본 연구의 필요성 및 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
1. 미디어를 활용한 안전교육이 유아의 안전문제해결사고에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 미디어를 활용한 안전교육이 유아의 안전지식에 미치는 영향은 어떠한가?안전교육프로그램이 유아의 안전문제해결사고와 안전지식에 어떠한 영향를 미치는지 알아보기 위해 실험집단과 통제집단 유아의 사전검사와 사후검사 점수를 비교․분석한 결과 안전문제해결 사고에서는 사전, 사후 검사에서는 차이가 없었으나 안전문제 해결사고 전체의 사후 검사에서는 미디어를 활용한 실험집단이 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 반면, 안전지식의 사후검사에서는 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
이러한 결과는 미디어를 활용한 안전교육이 통제집단에 비해 유아의 안전지식 발달에 더 효과적임을 의미한다.
첫째, 미디어를 활용한 안전교육이 ‘안전하게 놀이하기’에 어떠한 영향이 있는지를 알아 본 결과 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 없었으나, 사후검사에서는 실외놀이에 대한 안전, 탈것에 대한 안전, 실내놀이에 대한 안전, 전기에 대한 안전, 위험한 물건에 대한 안전이 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 미디어를 활용한 안전교육이 ‘교통안전 규칙 지키기’에 어떠한 영향이 있는지를 알아본 결과 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 없었으나 사후검사에서는 교통안전 규칙 지키기의 보행자에 대한 안전, 자동차에 대한 안전이 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 미디어를 활용한 안전교육이 ‘비상시 적절히 대처하기’에 어떠한 영향이 있는지를 알아본 결과 사전검사에서는 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 없었으나, 사후검사에서는 성 학대 및 유괴에 대한 안전, 화재 및 승강기에 대한 안전, 자연재해 등은 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
따라서 미디어를 활용한 안전교육이 유아의 안전사고 예방 및 안전에 필요한 문제, 지식, 사고, 해결, 태도를 기를 수 있으며, 위험한 상해로부터 지켜줄 수 있음을 알 수 있었다.
본 연구는 미디어를 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 안전문제해결사고와 안전지식에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위해 충남 천안시에 소재한 D유치원의 사회경제적 수준이나 교육수준이 유사한 두 학급 유아 46명을 대상으로 실시하였다.
연구절차는 예비연구, 사전검사, 실험처치, 사후검사로 이루어졌으며 실험처치는 8주간에 걸쳐 16회 안전교육 활동을 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다.
본 연구의 필요성 및 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
1. 미디어를 활용한 안전교육이 유아의 안전문제해결사고에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 미디어를 활용한 안전교육이 유아의 안전지식에 미치는 영향은 어떠한가?안전교육프로그램이 유아의 안전문제해결사고와 안전지식에 어떠한 영향를 미치는지 알아보기 위해 실험집단과 통제집단 유아의 사전검사와 사후검사 점수를 비교․분석한 결과 안전문제해결 사고에서는 사전, 사후 검사에서는 차이가 없었으나 안전문제 해결사고 전체의 사후 검사에서는 미디어를 활용한 실험집단이 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 반면, 안전지식의 사후검사에서는 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
이러한 결과는 미디어를 활용한 안전교육이 통제집단에 비해 유아의 안전지식 발달에 더 효과적임을 의미한다.
첫째, 미디어를 활용한 안전교육이 ‘안전하게 놀이하기’에 어떠한 영향이 있는지를 알아 본 결과 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 없었으나, 사후검사에서는 실외놀이에 대한 안전, 탈것에 대한 안전, 실내놀이에 대한 안전, 전기에 대한 안전, 위험한 물건에 대한 안전이 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 미디어를 활용한 안전교육이 ‘교통안전 규칙 지키기’에 어떠한 영향이 있는지를 알아본 결과 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 없었으나 사후검사에서는 교통안전 규칙 지키기의 보행자에 대한 안전, 자동차에 대한 안전이 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 미디어를 활용한 안전교육이 ‘비상시 적절히 대처하기’에 어떠한 영향이 있는지를 알아본 결과 사전검사에서는 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 없었으나, 사후검사에서는 성 학대 및 유괴에 대한 안전, 화재 및 승강기에 대한 안전, 자연재해 등은 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
따라서 미디어를 활용한 안전교육이 유아의 안전사고 예방 및 안전에 필요한 문제, 지식, 사고, 해결, 태도를 기를 수 있으며, 위험한 상해로부터 지켜줄 수 있음을 알 수 있었다.
The purpose of this study is to investigate the effects of safety education programs utilizing media on safety knowledge and cogitation to solve safety problems. This study was conducted with 46 young children with similar socio-economic level and education level at two classes of D kindergarten in ...
The purpose of this study is to investigate the effects of safety education programs utilizing media on safety knowledge and cogitation to solve safety problems. This study was conducted with 46 young children with similar socio-economic level and education level at two classes of D kindergarten in Cheonan city, Chungnam. Research process consiste of a preliminary study, pre-test, the experimental treatment and post-treatment examination. The experimental treatment took place as a form of 16 safety training activities over 8-weeks and the following results were obtained.
The below discussion points are derived after analysis of actual results based on research hypotheses and research design. The following research subjects were selected based on the necessity and purpose of the research.
Research question
1. What are the impacts on the safety education of the children’s safety problem solving thought by utilizing Media?
Research Question 2. What are the impacts on using the Media safety knowledge of children safety education?
To find out the effects of safety education programs on safety knowledge and cogitation to solve safety problems, pre-test and post-test scores of young children in the experimental group and the control group were analysed and compared. The result showed that there was no difference between pre-test and post-test scores of cogitation to solve safety problems. But the experimental group utilizing media showed statistically significant difference for post-test of the entire cogitation to solve safety problems. On the other hand, the post-test for safety knowledge showed statistically significant difference between the experimental and control groups.
The result suggests that safety training utilizing media is more effective for the development of safety knowledge of young children. First, for the effects of safety training utilizing media on 'to safely play', there was no significant difference between the experimental and control groups. However, statistically significant difference was found for the post-test with regard to the outdoor play safety, safety for vehicles, indoor play safety, electrical safety and dangerous goods safety.
Second, for the effects of safety training utilizing media on 'keep the traffic safety rules', there was no significant difference between the experimental and control groups. However, statistically significant difference was found for the post-test with regard to the safety of pedestrians and the safety of the car.
Third, for the effects of safety training utilizing media on 'to respond appropriately in an emergency', there was no significant difference between the experimental and control groups for the pre-test. However, statistically significant difference was found for the post-test with regard to the safety against sexual abuse and kidnapping, the safety against fire and elevator and natural disasters.
Therefore, It is suggested that safety training utilizing media can help children's accident prevention and a formation of safety issues, knowledge, thinking, problem-solving and attitudes. It also can help protect from injury.
The purpose of this study is to investigate the effects of safety education programs utilizing media on safety knowledge and cogitation to solve safety problems. This study was conducted with 46 young children with similar socio-economic level and education level at two classes of D kindergarten in Cheonan city, Chungnam. Research process consiste of a preliminary study, pre-test, the experimental treatment and post-treatment examination. The experimental treatment took place as a form of 16 safety training activities over 8-weeks and the following results were obtained.
The below discussion points are derived after analysis of actual results based on research hypotheses and research design. The following research subjects were selected based on the necessity and purpose of the research.
Research question
1. What are the impacts on the safety education of the children’s safety problem solving thought by utilizing Media?
Research Question 2. What are the impacts on using the Media safety knowledge of children safety education?
To find out the effects of safety education programs on safety knowledge and cogitation to solve safety problems, pre-test and post-test scores of young children in the experimental group and the control group were analysed and compared. The result showed that there was no difference between pre-test and post-test scores of cogitation to solve safety problems. But the experimental group utilizing media showed statistically significant difference for post-test of the entire cogitation to solve safety problems. On the other hand, the post-test for safety knowledge showed statistically significant difference between the experimental and control groups.
The result suggests that safety training utilizing media is more effective for the development of safety knowledge of young children. First, for the effects of safety training utilizing media on 'to safely play', there was no significant difference between the experimental and control groups. However, statistically significant difference was found for the post-test with regard to the outdoor play safety, safety for vehicles, indoor play safety, electrical safety and dangerous goods safety.
Second, for the effects of safety training utilizing media on 'keep the traffic safety rules', there was no significant difference between the experimental and control groups. However, statistically significant difference was found for the post-test with regard to the safety of pedestrians and the safety of the car.
Third, for the effects of safety training utilizing media on 'to respond appropriately in an emergency', there was no significant difference between the experimental and control groups for the pre-test. However, statistically significant difference was found for the post-test with regard to the safety against sexual abuse and kidnapping, the safety against fire and elevator and natural disasters.
Therefore, It is suggested that safety training utilizing media can help children's accident prevention and a formation of safety issues, knowledge, thinking, problem-solving and attitudes. It also can help protect from injury.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.