전 세계는 이제 정보화 시대를 넘어 스마트 시대를 맞이하고 있다. IT 강국이자 정보 인프라가 잘 갖춰진 우리나라는 스마트기기 분야에서 높은 경쟁력을 보이고 있고, 이러한 흐름에 발맞춰 스마트기기는 우리의 일상생활에서 없어서는 안 될 생활필수품이 되어가고 있다. 이러한 변화는 우리에게 많은 편리함을 주기도 하지만, 여러 가지 사회적 부작용이 따르기도 한다. 특히 발달단계에 있는 유아들은 주위 환경으로부터 민감하게 반응을 하는데, 이러한 특성 때문인지 최근 스마트폰에 과도하게 의존하고 있는 유아들의 정신적·신체적 부작용들이 급격히 증가하고 있다. 그동안 스마트기기의 교육적 효과에 관한 많은 선행 연구들이 있었는데, 긍정적인 면과 부정적인 면이 첨예하게 대립하고 있다. 유아교육기관에 종사하고 있는 본인은 만4세, 만5세 유아들로 범위를 한정하여 스마트기기의 교육적 효과에 대해서 객관적으로 연구해 보았고, 이와 더불어 가정 내 유아들의 스마트폰 사용 실태에 대해서 연구해 보았다. 또한 스마트폰 과몰입에 따른 유아의 언어, 인지, 사회·정서적 특성을 ‘만4~5세 언어, 인지, 사회․정서 발달 영역의 하위 척도표’를 통하여 비교·분석해 보았으며, 특히 스마트폰 과대몰입 집단과 과소몰입 집단을 분류하여 좀 더 체계적으로 연구하였고, 스마트폰 몰입성이 유아의 발달에 어떠한 유의미한 영향을 주는지도 종합적으로 분석하였다. 이러한 연구 과제를 수행하기 위하여 전라북도 익산시에 위치한 유치원 및 어린이집 7곳을 선정하여 현재 재원중인 만4~5세 유아들의 부모와 담임교사를 대상으로 유아 스마트폰 과몰입 현상 검사도구와 유아발달수준 검사 도구의 측정을 각각 실시하였고, ...
전 세계는 이제 정보화 시대를 넘어 스마트 시대를 맞이하고 있다. IT 강국이자 정보 인프라가 잘 갖춰진 우리나라는 스마트기기 분야에서 높은 경쟁력을 보이고 있고, 이러한 흐름에 발맞춰 스마트기기는 우리의 일상생활에서 없어서는 안 될 생활필수품이 되어가고 있다. 이러한 변화는 우리에게 많은 편리함을 주기도 하지만, 여러 가지 사회적 부작용이 따르기도 한다. 특히 발달단계에 있는 유아들은 주위 환경으로부터 민감하게 반응을 하는데, 이러한 특성 때문인지 최근 스마트폰에 과도하게 의존하고 있는 유아들의 정신적·신체적 부작용들이 급격히 증가하고 있다. 그동안 스마트기기의 교육적 효과에 관한 많은 선행 연구들이 있었는데, 긍정적인 면과 부정적인 면이 첨예하게 대립하고 있다. 유아교육기관에 종사하고 있는 본인은 만4세, 만5세 유아들로 범위를 한정하여 스마트기기의 교육적 효과에 대해서 객관적으로 연구해 보았고, 이와 더불어 가정 내 유아들의 스마트폰 사용 실태에 대해서 연구해 보았다. 또한 스마트폰 과몰입에 따른 유아의 언어, 인지, 사회·정서적 특성을 ‘만4~5세 언어, 인지, 사회․정서 발달 영역의 하위 척도표’를 통하여 비교·분석해 보았으며, 특히 스마트폰 과대몰입 집단과 과소몰입 집단을 분류하여 좀 더 체계적으로 연구하였고, 스마트폰 몰입성이 유아의 발달에 어떠한 유의미한 영향을 주는지도 종합적으로 분석하였다. 이러한 연구 과제를 수행하기 위하여 전라북도 익산시에 위치한 유치원 및 어린이집 7곳을 선정하여 현재 재원중인 만4~5세 유아들의 부모와 담임교사를 대상으로 유아 스마트폰 과몰입 현상 검사도구와 유아발달수준 검사 도구의 측정을 각각 실시하였고, 자료 분석은 SPSS16.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 끝으로 가정과 유아교육기관에서 스마트기기의 교육적 효과와 긍정적·부정적인 면을 정확하게 알고, 스마트폰의 올바른 사용습관을 통해 유아들의 주의집중, 호기심, 창의력 신장, 과학적 탐구 능력 향상 등을 위한 기초자료로 사용되었으면 한다.
전 세계는 이제 정보화 시대를 넘어 스마트 시대를 맞이하고 있다. IT 강국이자 정보 인프라가 잘 갖춰진 우리나라는 스마트기기 분야에서 높은 경쟁력을 보이고 있고, 이러한 흐름에 발맞춰 스마트기기는 우리의 일상생활에서 없어서는 안 될 생활필수품이 되어가고 있다. 이러한 변화는 우리에게 많은 편리함을 주기도 하지만, 여러 가지 사회적 부작용이 따르기도 한다. 특히 발달단계에 있는 유아들은 주위 환경으로부터 민감하게 반응을 하는데, 이러한 특성 때문인지 최근 스마트폰에 과도하게 의존하고 있는 유아들의 정신적·신체적 부작용들이 급격히 증가하고 있다. 그동안 스마트기기의 교육적 효과에 관한 많은 선행 연구들이 있었는데, 긍정적인 면과 부정적인 면이 첨예하게 대립하고 있다. 유아교육기관에 종사하고 있는 본인은 만4세, 만5세 유아들로 범위를 한정하여 스마트기기의 교육적 효과에 대해서 객관적으로 연구해 보았고, 이와 더불어 가정 내 유아들의 스마트폰 사용 실태에 대해서 연구해 보았다. 또한 스마트폰 과몰입에 따른 유아의 언어, 인지, 사회·정서적 특성을 ‘만4~5세 언어, 인지, 사회․정서 발달 영역의 하위 척도표’를 통하여 비교·분석해 보았으며, 특히 스마트폰 과대몰입 집단과 과소몰입 집단을 분류하여 좀 더 체계적으로 연구하였고, 스마트폰 몰입성이 유아의 발달에 어떠한 유의미한 영향을 주는지도 종합적으로 분석하였다. 이러한 연구 과제를 수행하기 위하여 전라북도 익산시에 위치한 유치원 및 어린이집 7곳을 선정하여 현재 재원중인 만4~5세 유아들의 부모와 담임교사를 대상으로 유아 스마트폰 과몰입 현상 검사도구와 유아발달수준 검사 도구의 측정을 각각 실시하였고, 자료 분석은 SPSS16.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 끝으로 가정과 유아교육기관에서 스마트기기의 교육적 효과와 긍정적·부정적인 면을 정확하게 알고, 스마트폰의 올바른 사용습관을 통해 유아들의 주의집중, 호기심, 창의력 신장, 과학적 탐구 능력 향상 등을 위한 기초자료로 사용되었으면 한다.
The whole world is greeting the smart age beyond the age of information. Korea , an IT powerhouse and well-equipped with information infrastructure, has had highly competitive edge, and smart devices, keeping pace with this trend, have been indispensible necessities in our daily lives. These cha...
The whole world is greeting the smart age beyond the age of information. Korea , an IT powerhouse and well-equipped with information infrastructure, has had highly competitive edge, and smart devices, keeping pace with this trend, have been indispensible necessities in our daily lives. These changes have brought various social side effects as well as lots of conveniences to us. Especially young children in the stage of development respond sensitively to the surrounding environment. For this reason, young children come to rely excessively on smartphones, so their mental and physical side effects increase rapidly. lots of preceding researches were done about educational effects of smart devices, and positive and negative aspects are opposed sharply. The present writer working in an early childhood education institution did research objectively about the educational effects of smart devices within the limited range of young children aged 4 and 5, and about the actual situation of young children’s use of smartphones at home. Young children’s linguistic, cognitive, and social-emotional features depending on smartphone overindulgence were compared and analyzed through ‘Three Sub-Scales of Linguistic, Cognitive, and Social-Emotional Development Areas for Young Children Aged 4 and 5.’ And it was studied more systematically by classifying an overindulgence group and an underindulgence group. What effects the dependency on smartphones has on young children’s development was synthetically analyzed. To perform these subjects for inquiry, the study was conducted for the parents and the teachers of young children aged 4 and 5 in 7 selected kindergartens and daycare centers located in Iksan City, Jeollabukdo. After measuring young children’s smartphone overindulgence and their development levels, the collected data was analyzed using SPSS 16.0. Finally, it is expected that the exact understandings of educational effects and positive and negative aspects of smart devices at home and in early childhood education institutes will be used as basic materials to improve young children’s concentration, curiosity, creativity, and scientific investigation through a habit of using smartphones properly.
The whole world is greeting the smart age beyond the age of information. Korea , an IT powerhouse and well-equipped with information infrastructure, has had highly competitive edge, and smart devices, keeping pace with this trend, have been indispensible necessities in our daily lives. These changes have brought various social side effects as well as lots of conveniences to us. Especially young children in the stage of development respond sensitively to the surrounding environment. For this reason, young children come to rely excessively on smartphones, so their mental and physical side effects increase rapidly. lots of preceding researches were done about educational effects of smart devices, and positive and negative aspects are opposed sharply. The present writer working in an early childhood education institution did research objectively about the educational effects of smart devices within the limited range of young children aged 4 and 5, and about the actual situation of young children’s use of smartphones at home. Young children’s linguistic, cognitive, and social-emotional features depending on smartphone overindulgence were compared and analyzed through ‘Three Sub-Scales of Linguistic, Cognitive, and Social-Emotional Development Areas for Young Children Aged 4 and 5.’ And it was studied more systematically by classifying an overindulgence group and an underindulgence group. What effects the dependency on smartphones has on young children’s development was synthetically analyzed. To perform these subjects for inquiry, the study was conducted for the parents and the teachers of young children aged 4 and 5 in 7 selected kindergartens and daycare centers located in Iksan City, Jeollabukdo. After measuring young children’s smartphone overindulgence and their development levels, the collected data was analyzed using SPSS 16.0. Finally, it is expected that the exact understandings of educational effects and positive and negative aspects of smart devices at home and in early childhood education institutes will be used as basic materials to improve young children’s concentration, curiosity, creativity, and scientific investigation through a habit of using smartphones properly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.