이 연구는 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램을 구안하고, 이 프로그램이 초등학교 6학년생들의 독서태도와 독서능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 이 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램은 학생들의 독서태도에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램은 학생들의 독서능력에 어떠한 영향을 미치는가? 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 교육연극을 활용한 독후활동 교수․학습 모형을 구안하고 독후활동 수업을 설계해 서울시 마포구에 소재한 S초등학교 6학년 학생 중 연구자가 담임을 맡고 있는 학급 학생들에게 8주간 10차시에 걸쳐 수업을 실시하였다. 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램이 독서태도와 독서능력에 미치는 영향을 검증하기 위해 실험집단 사전․사후 검사를 실시하였으며 i-STATistics를 이용하여 대응표본 ...
이 연구는 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램을 구안하고, 이 프로그램이 초등학교 6학년생들의 독서태도와 독서능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 이 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램은 학생들의 독서태도에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램은 학생들의 독서능력에 어떠한 영향을 미치는가? 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 교육연극을 활용한 독후활동 교수․학습 모형을 구안하고 독후활동 수업을 설계해 서울시 마포구에 소재한 S초등학교 6학년 학생 중 연구자가 담임을 맡고 있는 학급 학생들에게 8주간 10차시에 걸쳐 수업을 실시하였다. 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램이 독서태도와 독서능력에 미치는 영향을 검증하기 위해 실험집단 사전․사후 검사를 실시하였으며 i-STATistics를 이용하여 대응표본 t검증을 실시한 후 양적 결과를 분석하였다. 독서태도에 미치는 영향을 검증하기 위해 Mckenna와 Kear이 개발한 '초등학교 독서태도 검사 도구'를 한국판으로 번안 후 윤준채(2007)가 신뢰도를 검증한 검사 도구를 곽미숙(2015)이 수정한 검사지를 재수정하여 활용하였다. 그리고 독서능력에 미치는 영향을 검증하기 위해 어휘력과 독해력 측정을 중심으로 구성된 천경록(2006)이 개발한 6학년용 독서능력 표준화 검사지를 사용하였다. 또한 양적 결과 분석의 보완을 위해 교사의 수업일지, 학생들의 학습지, 활동 결과물 및 소감문을 활용한 정성적 분석을 실시하였다. 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램을 실시하고 연구한 결과를 연구 문제 및 선행연구와 관련지어 논의하면 다음과 같다. 첫째, 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램은 학생들의 긍정적인 독서태도 형성에 큰 영향을 미친다(p<0.001). 또한 독서태도의 세부 요소인 즐거움(학습 이외)을 위한 독서활동 태도와 학습을 위한 독서활동 태도에서 모두 유의미한 변화가 도출되었다(p<0.001). 둘째, 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램은 학생들의 독서능력 발달에 긍정적인 영향을 미친다(p<0.01). 독서능력의 하위 요소인 추론(p<0.05)과 내용 확인(p<0.01)영역에서 프로그램의 유의미한 영향력이 양적으로 검증되었으나, 평가 및 감상과 낱말 이해 영역에서는 검증되지 못했다. 그러나 그 두 영역을 질적 분석한 결과 유의미한 향상이 있었음을 확인할 수 있었다. 셋째, 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램은 학생들끼리 서로 배움과 성장을 장려하고 주도하는 협력적 자기 주도 학습을 유도하는 촉매제로 작용하였으며 학교 현장은 물론 다양한 형태의 독서 공동체의 독서교육에 새로운 가능성을 제시하였다. 이상의 결과를 통해 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램이 초등학생의 독서태도와 독서능력 향상에 유의미한 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 본 연구를 바탕으로 교육연극을 활용하여 다양한 연령과 수준의 학습자를 지도하는 넓은 범위의 독서교육 프로그램 구안에 관한 연구가 더 필요할 것이다.
이 연구는 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램을 구안하고, 이 프로그램이 초등학교 6학년생들의 독서태도와 독서능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 이 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램은 학생들의 독서태도에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램은 학생들의 독서능력에 어떠한 영향을 미치는가? 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 교육연극을 활용한 독후활동 교수․학습 모형을 구안하고 독후활동 수업을 설계해 서울시 마포구에 소재한 S초등학교 6학년 학생 중 연구자가 담임을 맡고 있는 학급 학생들에게 8주간 10차시에 걸쳐 수업을 실시하였다. 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램이 독서태도와 독서능력에 미치는 영향을 검증하기 위해 실험집단 사전․사후 검사를 실시하였으며 i-STATistics를 이용하여 대응표본 t검증을 실시한 후 양적 결과를 분석하였다. 독서태도에 미치는 영향을 검증하기 위해 Mckenna와 Kear이 개발한 '초등학교 독서태도 검사 도구'를 한국판으로 번안 후 윤준채(2007)가 신뢰도를 검증한 검사 도구를 곽미숙(2015)이 수정한 검사지를 재수정하여 활용하였다. 그리고 독서능력에 미치는 영향을 검증하기 위해 어휘력과 독해력 측정을 중심으로 구성된 천경록(2006)이 개발한 6학년용 독서능력 표준화 검사지를 사용하였다. 또한 양적 결과 분석의 보완을 위해 교사의 수업일지, 학생들의 학습지, 활동 결과물 및 소감문을 활용한 정성적 분석을 실시하였다. 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램을 실시하고 연구한 결과를 연구 문제 및 선행연구와 관련지어 논의하면 다음과 같다. 첫째, 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램은 학생들의 긍정적인 독서태도 형성에 큰 영향을 미친다(p<0.001). 또한 독서태도의 세부 요소인 즐거움(학습 이외)을 위한 독서활동 태도와 학습을 위한 독서활동 태도에서 모두 유의미한 변화가 도출되었다(p<0.001). 둘째, 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램은 학생들의 독서능력 발달에 긍정적인 영향을 미친다(p<0.01). 독서능력의 하위 요소인 추론(p<0.05)과 내용 확인(p<0.01)영역에서 프로그램의 유의미한 영향력이 양적으로 검증되었으나, 평가 및 감상과 낱말 이해 영역에서는 검증되지 못했다. 그러나 그 두 영역을 질적 분석한 결과 유의미한 향상이 있었음을 확인할 수 있었다. 셋째, 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램은 학생들끼리 서로 배움과 성장을 장려하고 주도하는 협력적 자기 주도 학습을 유도하는 촉매제로 작용하였으며 학교 현장은 물론 다양한 형태의 독서 공동체의 독서교육에 새로운 가능성을 제시하였다. 이상의 결과를 통해 교육연극을 활용한 독후활동 프로그램이 초등학생의 독서태도와 독서능력 향상에 유의미한 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 본 연구를 바탕으로 교육연극을 활용하여 다양한 연령과 수준의 학습자를 지도하는 넓은 범위의 독서교육 프로그램 구안에 관한 연구가 더 필요할 것이다.
The purpose of this study is to develop the program focusing on the reading activities through educational drama and to investigate how this affects reading attitudes and reading abilities of sixth graders in elementary school. The questions of inquiry set to achieve the purpose of the study are as ...
The purpose of this study is to develop the program focusing on the reading activities through educational drama and to investigate how this affects reading attitudes and reading abilities of sixth graders in elementary school. The questions of inquiry set to achieve the purpose of the study are as follows. First, How does the program of the reading activities through educational drama affect reading attitudes of students? Second, How does the program of the reading activities through educational drama affect reading abilities of students? To resolve these questions, the learning models focusing on the reading activities through educational drama were investigated and the teaching plans for the reading activities were designed. Based on them, sixth graders in S elementary school located in Mapo, Seoul city, the researcher is in charge of, were taken 10 periods of class for 8 weeks. In order to verify how the program of reading activities through educational drama affect attitudes and abilities of students in reading, pre and post test of the experimental group was conducted. Also, after paired sample t test using the i-STATistics was performed, the quantitative results were analyzed. In order to verify how the program of reading activities through educational drama affect attitudes of students in reading, “the tool for the reading attitude of the students in elementary school” developed by Mckenna and Kear, translated into Korean and validated the reliability by Yoon Junchae(2007), modified by Gwak Misook(2015) was re-modified and used. Also to verify how the program of reading activities through educational drama affect reading abilities of students, “standardized reading tests for sixth graders” developed by Cheon Gyeongrok(2006), which focused on measuring vocabulary and reading comprehension were used. In addition, in order to supplement the results of the quantitative analysis, the qualitative analysis was conducted based on teachers’ journal, students’ study materials, outcomes of activities and students’ reports. The results of conducted research in relation to research questions and previous research issues are as follows. First, the program of reading activities through educational drama significantly influences on forming positive reading attitude of students(p <0.001). In addition, significant changes were seen in attitude derived from not only reading for pleasure but also reading for learning(p <0.001). Second, the program of reading activities through educational drama gives a positive effect on the development of students’ reading abilities(p <0.01). The relevant influence of the program in area of inference skill (p <0.05) and literal skill (p <0.01) which are sub-elements of reading ability has been verified, but in area of the evaluation and appreciation, and vocabulary has not been verified. However, as results of a qualitative analysis of these two areas, it was confirmed that there were significant improvements. Third, the program of reading activities through educational drama acted as a catalyst to induce cooperative self-directed learning with each other to encourage learning and growing together. Also, it presented new possibilities of reading education in various reading communities as well as in schools. In conclusion, the results show that the program of reading activities through educational drama significantly influences on the development of students’ reading attitudes and abilities. Based on this study, through educational drama, further researches will be needed on a wide range of reading education programs for a variety of ages and levels of learners.
The purpose of this study is to develop the program focusing on the reading activities through educational drama and to investigate how this affects reading attitudes and reading abilities of sixth graders in elementary school. The questions of inquiry set to achieve the purpose of the study are as follows. First, How does the program of the reading activities through educational drama affect reading attitudes of students? Second, How does the program of the reading activities through educational drama affect reading abilities of students? To resolve these questions, the learning models focusing on the reading activities through educational drama were investigated and the teaching plans for the reading activities were designed. Based on them, sixth graders in S elementary school located in Mapo, Seoul city, the researcher is in charge of, were taken 10 periods of class for 8 weeks. In order to verify how the program of reading activities through educational drama affect attitudes and abilities of students in reading, pre and post test of the experimental group was conducted. Also, after paired sample t test using the i-STATistics was performed, the quantitative results were analyzed. In order to verify how the program of reading activities through educational drama affect attitudes of students in reading, “the tool for the reading attitude of the students in elementary school” developed by Mckenna and Kear, translated into Korean and validated the reliability by Yoon Junchae(2007), modified by Gwak Misook(2015) was re-modified and used. Also to verify how the program of reading activities through educational drama affect reading abilities of students, “standardized reading tests for sixth graders” developed by Cheon Gyeongrok(2006), which focused on measuring vocabulary and reading comprehension were used. In addition, in order to supplement the results of the quantitative analysis, the qualitative analysis was conducted based on teachers’ journal, students’ study materials, outcomes of activities and students’ reports. The results of conducted research in relation to research questions and previous research issues are as follows. First, the program of reading activities through educational drama significantly influences on forming positive reading attitude of students(p <0.001). In addition, significant changes were seen in attitude derived from not only reading for pleasure but also reading for learning(p <0.001). Second, the program of reading activities through educational drama gives a positive effect on the development of students’ reading abilities(p <0.01). The relevant influence of the program in area of inference skill (p <0.05) and literal skill (p <0.01) which are sub-elements of reading ability has been verified, but in area of the evaluation and appreciation, and vocabulary has not been verified. However, as results of a qualitative analysis of these two areas, it was confirmed that there were significant improvements. Third, the program of reading activities through educational drama acted as a catalyst to induce cooperative self-directed learning with each other to encourage learning and growing together. Also, it presented new possibilities of reading education in various reading communities as well as in schools. In conclusion, the results show that the program of reading activities through educational drama significantly influences on the development of students’ reading attitudes and abilities. Based on this study, through educational drama, further researches will be needed on a wide range of reading education programs for a variety of ages and levels of learners.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.