이 연구는 유덕한 인격 형성을 목표로 하는 초등 도덕과 교육이 초등학생들의 행복 증진에 보다 실질적으로 도움을 주어야 한다는 문제 인식에서 출발하여 긍정심리학에서 제시하고 있는 VIA 분류체계의 인격강점을 초등 도덕과 교육에 적용하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구를 수행하였다. 첫째, 긍정심리학의 이론적 기초와 관련해서 긍정심리학의 등장 배경과 개념 및 의의를 살펴본 후, 쾌락주의, 에우다이모니즘 및 덕윤리가 긍정심리학과 어떤 윤리학적 토대 및 연관이 있는지 살펴보았다. 또한, 긍정심리학의 심리학적 기초는 무엇이며, 긍정심리학이 행복 이론과 셀리그만의 ...
이 연구는 유덕한 인격 형성을 목표로 하는 초등 도덕과 교육이 초등학생들의 행복 증진에 보다 실질적으로 도움을 주어야 한다는 문제 인식에서 출발하여 긍정심리학에서 제시하고 있는 VIA 분류체계의 인격강점을 초등 도덕과 교육에 적용하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구를 수행하였다. 첫째, 긍정심리학의 이론적 기초와 관련해서 긍정심리학의 등장 배경과 개념 및 의의를 살펴본 후, 쾌락주의, 에우다이모니즘 및 덕윤리가 긍정심리학과 어떤 윤리학적 토대 및 연관이 있는지 살펴보았다. 또한, 긍정심리학의 심리학적 기초는 무엇이며, 긍정심리학이 행복 이론과 셀리그만의 웰빙 이론으로 어떻게 전개되어 왔는지 고찰하였다. 둘째, 인간의 긍정성에 대한 연구결과로서 인격강점과 덕목에 대한 VIA 분류체계의 내용에 대하여 탐구하였다. VIA 분류체계가 개발된 과정을 살펴봄으로써 덕목 및 인격강점의 선정 근거는 무엇인지, 선정된 6개 덕목 및 24개 인격강점의 의미와 특징은 무엇인지에 대해 구체적으로 분석하였다. 그리고 인격강점을 측정하는 다양한 방법을 알아보았다. 셋째, VIA 분류체계의 덕목과 인격강점을 초등학교 도덕과 수업에 적용하기 위한 방안을 모색해 보았다. 이를 위해 먼저 3학년 한 개 반을 대상으로 인격강점 검사를 실시하고 아울러 인격강점 관련 선행 연구를 분석하여 초등 도덕 수업에 주는 시사점을 도출하였다. 그리고 2012 개정 초등 도덕과 교육과정과 2015 개정 초등 도덕과 교육과정의 내용 요소가 인격강점과 어떠한 관련이 있는지 분석하였다. 이를 바탕으로 2012년 7월 고시된 개정 초등 도덕과 교육과정에 기반한 초등 3학년 도덕과 교과서를 중심으로 아동들의 인격강점을 함양할 수 있는 교수‧학습 방안을 구안하였다. VIA 분류체계의 인격강점에 기반을 두고 재구성된 도덕과 교수‧학습 방안은 아동이 자신의 대표강점을 인식하고 스스로 가치 있는 존재임을 깨달아 긍정적인 자아상을 확립하는데 도움이 될 것이다.
이 연구는 유덕한 인격 형성을 목표로 하는 초등 도덕과 교육이 초등학생들의 행복 증진에 보다 실질적으로 도움을 주어야 한다는 문제 인식에서 출발하여 긍정심리학에서 제시하고 있는 VIA 분류체계의 인격강점을 초등 도덕과 교육에 적용하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구를 수행하였다. 첫째, 긍정심리학의 이론적 기초와 관련해서 긍정심리학의 등장 배경과 개념 및 의의를 살펴본 후, 쾌락주의, 에우다이모니즘 및 덕윤리가 긍정심리학과 어떤 윤리학적 토대 및 연관이 있는지 살펴보았다. 또한, 긍정심리학의 심리학적 기초는 무엇이며, 긍정심리학이 행복 이론과 셀리그만의 웰빙 이론으로 어떻게 전개되어 왔는지 고찰하였다. 둘째, 인간의 긍정성에 대한 연구결과로서 인격강점과 덕목에 대한 VIA 분류체계의 내용에 대하여 탐구하였다. VIA 분류체계가 개발된 과정을 살펴봄으로써 덕목 및 인격강점의 선정 근거는 무엇인지, 선정된 6개 덕목 및 24개 인격강점의 의미와 특징은 무엇인지에 대해 구체적으로 분석하였다. 그리고 인격강점을 측정하는 다양한 방법을 알아보았다. 셋째, VIA 분류체계의 덕목과 인격강점을 초등학교 도덕과 수업에 적용하기 위한 방안을 모색해 보았다. 이를 위해 먼저 3학년 한 개 반을 대상으로 인격강점 검사를 실시하고 아울러 인격강점 관련 선행 연구를 분석하여 초등 도덕 수업에 주는 시사점을 도출하였다. 그리고 2012 개정 초등 도덕과 교육과정과 2015 개정 초등 도덕과 교육과정의 내용 요소가 인격강점과 어떠한 관련이 있는지 분석하였다. 이를 바탕으로 2012년 7월 고시된 개정 초등 도덕과 교육과정에 기반한 초등 3학년 도덕과 교과서를 중심으로 아동들의 인격강점을 함양할 수 있는 교수‧학습 방안을 구안하였다. VIA 분류체계의 인격강점에 기반을 두고 재구성된 도덕과 교수‧학습 방안은 아동이 자신의 대표강점을 인식하고 스스로 가치 있는 존재임을 깨달아 긍정적인 자아상을 확립하는데 도움이 될 것이다.
This study was initiated from the recognition that elementary school moral education which aims to cultivate virtuous people should provide practical supports in increasing happiness of elementary school students. The purpose of the study is to apply character strengths of VIA Classification of Char...
This study was initiated from the recognition that elementary school moral education which aims to cultivate virtuous people should provide practical supports in increasing happiness of elementary school students. The purpose of the study is to apply character strengths of VIA Classification of Character Strengths and Virtues suggested by positive psychology. Researches conducted for the study are described as follows: First, backgrounds of the formation, concepts and significance of positive psychology were investigated in reference to the theoretical foundation of the positive psychology. The ethical connections between positive psychology and hedonism, eudaimonism, and ethics of virtue were subsequently examined. Additionally, psychological foundation of the positive psychology and the process of the positive psychology developing to the theory of happiness and well-being theory of M. Seligman were contemplated. Second, character strengths and virtues of VIA Classification of Character Strengths and Virtues, suggested as a result of inquiries about positiveness of human beings, were studied. By inspecting the procedure of the development of VIA Classification of Character Strengths and Virtues, reasons for selecting the virtues and character strengths, and the meanings and features of the selected 6 virtues and 24 character strengths were analyzed in detail. The methods of judging the character strengths were investigated additionally. Third, methods of applying the virtues and character strengths of VIA Classification of Character Strengths and Virtues were explored. In order to find implications for elementary school moral classes, a character strengths test was conducted to a class of elementary school third grade students, and the existing researches on the character strengths were researched. Moreover, an analysis was conducted on how the character strengths are related to the content elements of the 2012 and 2015 revised curriculum of elementary school moral education. On the basis of the analysis, a teaching-learning plan was designed focusing on the third grade moral education textbook based on the 2012 revised curriculum. The teaching-learning plan reconstructed on the foundation of the character strengths of VIA Classification of Character Strengths and Virtues would help students to establish positive self-images of themselves by recognizing their own character strengths and realizing their worthiness.
This study was initiated from the recognition that elementary school moral education which aims to cultivate virtuous people should provide practical supports in increasing happiness of elementary school students. The purpose of the study is to apply character strengths of VIA Classification of Character Strengths and Virtues suggested by positive psychology. Researches conducted for the study are described as follows: First, backgrounds of the formation, concepts and significance of positive psychology were investigated in reference to the theoretical foundation of the positive psychology. The ethical connections between positive psychology and hedonism, eudaimonism, and ethics of virtue were subsequently examined. Additionally, psychological foundation of the positive psychology and the process of the positive psychology developing to the theory of happiness and well-being theory of M. Seligman were contemplated. Second, character strengths and virtues of VIA Classification of Character Strengths and Virtues, suggested as a result of inquiries about positiveness of human beings, were studied. By inspecting the procedure of the development of VIA Classification of Character Strengths and Virtues, reasons for selecting the virtues and character strengths, and the meanings and features of the selected 6 virtues and 24 character strengths were analyzed in detail. The methods of judging the character strengths were investigated additionally. Third, methods of applying the virtues and character strengths of VIA Classification of Character Strengths and Virtues were explored. In order to find implications for elementary school moral classes, a character strengths test was conducted to a class of elementary school third grade students, and the existing researches on the character strengths were researched. Moreover, an analysis was conducted on how the character strengths are related to the content elements of the 2012 and 2015 revised curriculum of elementary school moral education. On the basis of the analysis, a teaching-learning plan was designed focusing on the third grade moral education textbook based on the 2012 revised curriculum. The teaching-learning plan reconstructed on the foundation of the character strengths of VIA Classification of Character Strengths and Virtues would help students to establish positive self-images of themselves by recognizing their own character strengths and realizing their worthiness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.