초등학생의 발명 태도 신장을 위한 골드버그 장치 기반 실과 교육 프로그램 개발 및 적용 Development and application of practical course educational program based on Goldburg machine for increase in elementary school students' attitude in invention원문보기
현대 사회의 요구를 즉시성과 실용성을 갖추고 반영해야 하는 실과 교과에서는 시대의 다양하고 급격한 변화에 대처하여 늘 새롭고 유용한 지식을 수용 및 창출할 수 있는 인재 양성에 초점을 두고 있다. 초등학생들이 이러한 종합적 지식을 함양하기 위해서는 무엇보다도 발명교육을 통한 접근이 효과적일 것이며 이를 통해 창의적 사고력과 문제해결력 등을 증진시킬 수 있을 것이다. 본 연구에서는 2009 개정교육과정 6학년 1학기 실과교과서를 분석하고 발명교육에 적용할 수 있는 내용을 선정한 후 골드버그 장치 제작 활동을 중심으로 한 발명교육이 정규수업시간에 효과적으로 이루어질 수 있도록 발명교육 프로그램을 개발하여 이를 수업에 도입한 후 학생들의 발명 태도 변화를 연구하였다. 본 연구를 위하여 서울H초등학교 6학년 1개 반을 선정하여 본 연구에서 개발한 발명교육 프로그램을 8차시에 걸쳐 실과수업에 적용하였다. 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 6학년 실과교과서를 발명교육 ...
현대 사회의 요구를 즉시성과 실용성을 갖추고 반영해야 하는 실과 교과에서는 시대의 다양하고 급격한 변화에 대처하여 늘 새롭고 유용한 지식을 수용 및 창출할 수 있는 인재 양성에 초점을 두고 있다. 초등학생들이 이러한 종합적 지식을 함양하기 위해서는 무엇보다도 발명교육을 통한 접근이 효과적일 것이며 이를 통해 창의적 사고력과 문제해결력 등을 증진시킬 수 있을 것이다. 본 연구에서는 2009 개정교육과정 6학년 1학기 실과교과서를 분석하고 발명교육에 적용할 수 있는 내용을 선정한 후 골드버그 장치 제작 활동을 중심으로 한 발명교육이 정규수업시간에 효과적으로 이루어질 수 있도록 발명교육 프로그램을 개발하여 이를 수업에 도입한 후 학생들의 발명 태도 변화를 연구하였다. 본 연구를 위하여 서울H초등학교 6학년 1개 반을 선정하여 본 연구에서 개발한 발명교육 프로그램을 8차시에 걸쳐 실과수업에 적용하였다. 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 6학년 실과교과서를 발명교육 내용분석 준거에 의하여 분석하였고 이를 바탕으로 8차시 분량의 골드버그 장치 제작 기반의 발명교육 프로그램을 개발하였다. 둘째, 개발한 발명교육 프로그램 수업 적용 후 학생들의 발명 태도 중 관심, 인지, 실천, 정서 요인의 점수가 크게 향상되었다. 셋째, 발명교육 프로그램 수업으로 인해 학생들의 발명에 대한 흥미 및 관심이 크게 증진되어 발명은 쉽고 재미있으며 자신의 일상생활과 매우 밀접한 것이라는 생각의 변화가 나타났다. 이러한 발명에 대한 태도의 긍정적인 변화는 실과 학습에서의 자신감과 흥미 증진으로 이어졌다. 본 연구를 통하여 골드버그 장치 제작 기반의 발명교육 프로그램을 개발하고 정규수업에 도입해 본 결과 발명 태도에서 긍정적인 변화가 나타남을 알 수 있었으며 이를 통해 교과 교육과 연계한 발명교육의 효과를 인지할 수 있었다. 따라서 향후 다양한 교과들과 연계한 발명교육 활동에 대한 연구가 지속적으로 실시되어 발명교육 활동이 범교과적으로 이루어져야 함을 제언한다.
현대 사회의 요구를 즉시성과 실용성을 갖추고 반영해야 하는 실과 교과에서는 시대의 다양하고 급격한 변화에 대처하여 늘 새롭고 유용한 지식을 수용 및 창출할 수 있는 인재 양성에 초점을 두고 있다. 초등학생들이 이러한 종합적 지식을 함양하기 위해서는 무엇보다도 발명교육을 통한 접근이 효과적일 것이며 이를 통해 창의적 사고력과 문제해결력 등을 증진시킬 수 있을 것이다. 본 연구에서는 2009 개정교육과정 6학년 1학기 실과교과서를 분석하고 발명교육에 적용할 수 있는 내용을 선정한 후 골드버그 장치 제작 활동을 중심으로 한 발명교육이 정규수업시간에 효과적으로 이루어질 수 있도록 발명교육 프로그램을 개발하여 이를 수업에 도입한 후 학생들의 발명 태도 변화를 연구하였다. 본 연구를 위하여 서울H초등학교 6학년 1개 반을 선정하여 본 연구에서 개발한 발명교육 프로그램을 8차시에 걸쳐 실과수업에 적용하였다. 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 6학년 실과교과서를 발명교육 내용분석 준거에 의하여 분석하였고 이를 바탕으로 8차시 분량의 골드버그 장치 제작 기반의 발명교육 프로그램을 개발하였다. 둘째, 개발한 발명교육 프로그램 수업 적용 후 학생들의 발명 태도 중 관심, 인지, 실천, 정서 요인의 점수가 크게 향상되었다. 셋째, 발명교육 프로그램 수업으로 인해 학생들의 발명에 대한 흥미 및 관심이 크게 증진되어 발명은 쉽고 재미있으며 자신의 일상생활과 매우 밀접한 것이라는 생각의 변화가 나타났다. 이러한 발명에 대한 태도의 긍정적인 변화는 실과 학습에서의 자신감과 흥미 증진으로 이어졌다. 본 연구를 통하여 골드버그 장치 제작 기반의 발명교육 프로그램을 개발하고 정규수업에 도입해 본 결과 발명 태도에서 긍정적인 변화가 나타남을 알 수 있었으며 이를 통해 교과 교육과 연계한 발명교육의 효과를 인지할 수 있었다. 따라서 향후 다양한 교과들과 연계한 발명교육 활동에 대한 연구가 지속적으로 실시되어 발명교육 활동이 범교과적으로 이루어져야 함을 제언한다.
In the practical arts subject to be reflected with immediacy and practicality of the needs of modern society, in response to a variety of rapid changes of the times, focus on the training of human resources that can always accommodate and create new useful knowledge. For elementary school students w...
In the practical arts subject to be reflected with immediacy and practicality of the needs of modern society, in response to a variety of rapid changes of the times, focus on the training of human resources that can always accommodate and create new useful knowledge. For elementary school students will foster a comprehensive knowledge, above all, the approach through the invention education will be effective, and it will be able to promote such creative thinking and problem solving through it. Therefore, in this study, to analyze the textbook of the 2009 revised curriculum sixth grade practical course, after extracting the applicable content to the invention education, among which is the invention education with a focus on production activities of Goldberg machine regular to develop effectively perform Goldberg machine production activity-based invention education program as the class time, to apply it to the class, to study the changes in the perceptions and attitudes towards students of the invention. For the purposes of the present study, selected the one class of Seoul H Elementary School sixth grade, this researcher has applied to the practical arts class over the invention education program 8 instruction times developed. As a result the following of this study with respect to this. First, analyzed the sixth-grade first semester practical arts textbook based on analysis criteria, and has developed a invention education program of 8 instruction times based on Goldberg machine production. Second, after application to the activities of the invention education program developed, the score of factors of interest, cognition, practice, emotion to attitudes about invention of the students has been greatly improved Third, through the learning of the invention, is promoting the interest of the students of the invention, has appeared changes in the idea that invention is easy and fun, and very closely revealed their daily life. Positive change of attitude towards these inventions led to promote the interest with confidence in the learning of the practical arts. To develop Goldberg machine production base of the invention education program through the present study, a regular of the result of applying to the class, has got to know that positive attitude change of to students of the invention is displayed, the invention in conjunction with curriculum education it was possible to recognize the effects and importance of. Therefore, recommend that the future, invention education activities in conjunction with other subjects of the research is ongoing for the invention education activities must be kept in crosscurricula.
In the practical arts subject to be reflected with immediacy and practicality of the needs of modern society, in response to a variety of rapid changes of the times, focus on the training of human resources that can always accommodate and create new useful knowledge. For elementary school students will foster a comprehensive knowledge, above all, the approach through the invention education will be effective, and it will be able to promote such creative thinking and problem solving through it. Therefore, in this study, to analyze the textbook of the 2009 revised curriculum sixth grade practical course, after extracting the applicable content to the invention education, among which is the invention education with a focus on production activities of Goldberg machine regular to develop effectively perform Goldberg machine production activity-based invention education program as the class time, to apply it to the class, to study the changes in the perceptions and attitudes towards students of the invention. For the purposes of the present study, selected the one class of Seoul H Elementary School sixth grade, this researcher has applied to the practical arts class over the invention education program 8 instruction times developed. As a result the following of this study with respect to this. First, analyzed the sixth-grade first semester practical arts textbook based on analysis criteria, and has developed a invention education program of 8 instruction times based on Goldberg machine production. Second, after application to the activities of the invention education program developed, the score of factors of interest, cognition, practice, emotion to attitudes about invention of the students has been greatly improved Third, through the learning of the invention, is promoting the interest of the students of the invention, has appeared changes in the idea that invention is easy and fun, and very closely revealed their daily life. Positive change of attitude towards these inventions led to promote the interest with confidence in the learning of the practical arts. To develop Goldberg machine production base of the invention education program through the present study, a regular of the result of applying to the class, has got to know that positive attitude change of to students of the invention is displayed, the invention in conjunction with curriculum education it was possible to recognize the effects and importance of. Therefore, recommend that the future, invention education activities in conjunction with other subjects of the research is ongoing for the invention education activities must be kept in crosscurricula.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.