본 연구는 그림책을 활용한 문학치유 프로그램이 특성화고등학생의 자아존중감과 행복감에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 그림책을 활용한 문학치유 프로그램이 자아존중감과 행복감에 영향을 미치는가? 그림책을 읽고 작품 활동을 하면서 얼마나 자신을 더 잘 이해하게 되었는지, 주인공과의 동일시를 통해 보상을 체험하게 되었는지, 자신의 문제를 알고 자신의 행위에 대해 통찰할 수 있게 되었는지 알아보았다. 위와 같은 연구 문제를 검증하기 위하여 인천 남동구에 있는 H 특성화 고등학교 2학년 3반 16명을 대상으로 실험집단에는 9월 10일부터 11월 16일까지 2시간씩 총 10회를 실시하였고 통제 집단은 사전․사후 검사를 제외하고는 처치를 하지 않았다. 실험 집단에 처치가 끝난 후 두 집단 동일하게 사전․사후 검사를 실시하였다 본 연구에서 사용된 그림책은 독서치료 자료 중 참여자의 장점을 강화시켜주고 자아존중감과 행복감 향상에 도움을 줄 수 있는 도서를 선정했다. 이해하기 쉽고 정확한 어휘와 간결한 문장으로 되어있는 책을 선정하였다. 검사도구로는 장미나(2016년)가 강영하(2008)의 연구에서 추출한 36개 문항을 검사지로 사용하였으며 수집된 자료로 SPASS ...
본 연구는 그림책을 활용한 문학치유 프로그램이 특성화고등학생의 자아존중감과 행복감에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 그림책을 활용한 문학치유 프로그램이 자아존중감과 행복감에 영향을 미치는가? 그림책을 읽고 작품 활동을 하면서 얼마나 자신을 더 잘 이해하게 되었는지, 주인공과의 동일시를 통해 보상을 체험하게 되었는지, 자신의 문제를 알고 자신의 행위에 대해 통찰할 수 있게 되었는지 알아보았다. 위와 같은 연구 문제를 검증하기 위하여 인천 남동구에 있는 H 특성화 고등학교 2학년 3반 16명을 대상으로 실험집단에는 9월 10일부터 11월 16일까지 2시간씩 총 10회를 실시하였고 통제 집단은 사전․사후 검사를 제외하고는 처치를 하지 않았다. 실험 집단에 처치가 끝난 후 두 집단 동일하게 사전․사후 검사를 실시하였다 본 연구에서 사용된 그림책은 독서치료 자료 중 참여자의 장점을 강화시켜주고 자아존중감과 행복감 향상에 도움을 줄 수 있는 도서를 선정했다. 이해하기 쉽고 정확한 어휘와 간결한 문장으로 되어있는 책을 선정하였다. 검사도구로는 장미나(2016년)가 강영하(2008)의 연구에서 추출한 36개 문항을 검사지로 사용하였으며 수집된 자료로 SPASS WIN 22.0프로그램을 이용하여 분석하였다. 어떤 문제를 해결하는 길은 하나만 있는 것이 아니라는 사실을 보여주도록 하기 위해 활동자료마다 동일시, 카타르시스, 통찰에 접근하도록 프로그램 구성에 힘을 쏟았으며 행복감 검사지로는 자아존중감, 낙관주의, 친구관계, 가족 관계가 어떻게 영향을 미치는가에 초점을 맞추었다. 위와 같은 절차로 실제 연구 분석 해본 결과 그림책을 활용한 문학치유 프로그램이 특성화 고등학생의 자아존중감과 행복감에 긍정적인 영향을 준다는 것을 알 수 있었으며 행복감의 구성요인 네 가지 항목 자아존중감, 친구관계, 가족관계, 낙관주의 영역에서도 행복감 증진에 효과가 있었다. 그리고 읽기 쉽고 이해하기 쉬운 그림책을 활용한 문학치유 프로그램은 초등학생뿐만 아니라 고등학생들도 건강한 자아발달과 정체성 확립에 도움을 주며 친구나 가족관계에서도 긍정적인 효과를 미치며 어떤 문제에 부딪히든지 헤쳐 나갈 힘을 길러준다는 것을 알았다.
주제어: 문학치유, 행복감, 그림책
본 연구는 그림책을 활용한 문학치유 프로그램이 특성화고등학생의 자아존중감과 행복감에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 그림책을 활용한 문학치유 프로그램이 자아존중감과 행복감에 영향을 미치는가? 그림책을 읽고 작품 활동을 하면서 얼마나 자신을 더 잘 이해하게 되었는지, 주인공과의 동일시를 통해 보상을 체험하게 되었는지, 자신의 문제를 알고 자신의 행위에 대해 통찰할 수 있게 되었는지 알아보았다. 위와 같은 연구 문제를 검증하기 위하여 인천 남동구에 있는 H 특성화 고등학교 2학년 3반 16명을 대상으로 실험집단에는 9월 10일부터 11월 16일까지 2시간씩 총 10회를 실시하였고 통제 집단은 사전․사후 검사를 제외하고는 처치를 하지 않았다. 실험 집단에 처치가 끝난 후 두 집단 동일하게 사전․사후 검사를 실시하였다 본 연구에서 사용된 그림책은 독서치료 자료 중 참여자의 장점을 강화시켜주고 자아존중감과 행복감 향상에 도움을 줄 수 있는 도서를 선정했다. 이해하기 쉽고 정확한 어휘와 간결한 문장으로 되어있는 책을 선정하였다. 검사도구로는 장미나(2016년)가 강영하(2008)의 연구에서 추출한 36개 문항을 검사지로 사용하였으며 수집된 자료로 SPASS WIN 22.0프로그램을 이용하여 분석하였다. 어떤 문제를 해결하는 길은 하나만 있는 것이 아니라는 사실을 보여주도록 하기 위해 활동자료마다 동일시, 카타르시스, 통찰에 접근하도록 프로그램 구성에 힘을 쏟았으며 행복감 검사지로는 자아존중감, 낙관주의, 친구관계, 가족 관계가 어떻게 영향을 미치는가에 초점을 맞추었다. 위와 같은 절차로 실제 연구 분석 해본 결과 그림책을 활용한 문학치유 프로그램이 특성화 고등학생의 자아존중감과 행복감에 긍정적인 영향을 준다는 것을 알 수 있었으며 행복감의 구성요인 네 가지 항목 자아존중감, 친구관계, 가족관계, 낙관주의 영역에서도 행복감 증진에 효과가 있었다. 그리고 읽기 쉽고 이해하기 쉬운 그림책을 활용한 문학치유 프로그램은 초등학생뿐만 아니라 고등학생들도 건강한 자아발달과 정체성 확립에 도움을 주며 친구나 가족관계에서도 긍정적인 효과를 미치며 어떤 문제에 부딪히든지 헤쳐 나갈 힘을 길러준다는 것을 알았다.
A Study on the Effect of Bibliotherapy program based on Children’s Picture Books
The purpose of this study was to investigate the effects of Bibliotherapy using picture books on the happiness of high school students. To this end, it examined whether Bibliotherapy using picture books affecte...
A Study on the Effect of Bibliotherapy program based on Children’s Picture Books
The purpose of this study was to investigate the effects of Bibliotherapy using picture books on the happiness of high school students. To this end, it examined whether Bibliotherapy using picture books affected children’s happiness, whether a reader understood oneself better by reading picture books and doing work activities, and whether he or she experienced rewards through identification with a protagonist. To do so, I organized and implemented programs to elicit identification, catharsis, and insight.
In order to verify the hypothesis mentioned above, eight 11th students were assigned to an experimental group and the other eight students were assigned to a control group. A total of 10 sessions program were held to September 10 to November 16 in the experimental group, no treatment were delivered to the control group. The books used in the study were selected to enhance the happiness of the participants. They were easy to understand and had accurate vocabularies and concise sentences. As a test tool, 36 items were extracted from the study of Jang, Mi-na(2016) who had modified and supplemented them from the study of Kang, Young-Ha(2008). The collected data were analyzed using SPASS WIN 22.0 program.
Following results would be derived from this study. Bibliotherapy using easy-to-read and easy-to-understand picture books helps students to establish self-esteem, to have a positive effect on friends and family relationships, and to have the strength to face problems.
A Study on the Effect of Bibliotherapy program based on Children’s Picture Books
The purpose of this study was to investigate the effects of Bibliotherapy using picture books on the happiness of high school students. To this end, it examined whether Bibliotherapy using picture books affected children’s happiness, whether a reader understood oneself better by reading picture books and doing work activities, and whether he or she experienced rewards through identification with a protagonist. To do so, I organized and implemented programs to elicit identification, catharsis, and insight.
In order to verify the hypothesis mentioned above, eight 11th students were assigned to an experimental group and the other eight students were assigned to a control group. A total of 10 sessions program were held to September 10 to November 16 in the experimental group, no treatment were delivered to the control group. The books used in the study were selected to enhance the happiness of the participants. They were easy to understand and had accurate vocabularies and concise sentences. As a test tool, 36 items were extracted from the study of Jang, Mi-na(2016) who had modified and supplemented them from the study of Kang, Young-Ha(2008). The collected data were analyzed using SPASS WIN 22.0 program.
Following results would be derived from this study. Bibliotherapy using easy-to-read and easy-to-understand picture books helps students to establish self-esteem, to have a positive effect on friends and family relationships, and to have the strength to face problems.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.