산학협력 성과의 영향요인에 관한 연구 : 산학협력 선도대학(LINC)육성사업의 추진 성과를 중심으로 Factors Affecting the Performance of Industry-University Cooperations : Centered around the performance of LINC(Leaders in Industry-university Cooperation) Program원문보기
정부에서 지원하고 있는 산학협력 관련 지원 정책의 예산은 상당 부분임에도 불구하고 기업과 대학의 산학협력 성과에 대한 분석과 성과와 관련된 영향 요인들은 아직 충분히 규명되지 못한 점에서 본 연구를 추진하게 되었다. 본 연구에서는 산학협력 성과와 연관성 있는 요인을 밝히기 위해 대학에서 추진하고 있는 다양한 산학협력 활동을 중심으로 분석하였다. 분석 대상은 현재 정부의 산학협력 재정지원사업인 산학협력 선도대학(LINC)육성사업을 2012년부터 2016년까지 지속적으로 4년간 수행한 41개 대학을 대상으로 정량적인 산학협력 활동과 성과를 분석하였다. 이를 위해 먼저 산학협력 영향요인을 선행연구 및 문헌연구 등을 통하여 산학협력과 관련된 활동을 제도적 측면, 관리적 측면, 기반적 측면, 교육적 측면으로 분류한 다음 산학협력 성과에 대한 영향요인의 차이점을 파악하였다. 성과 요인을 분석하기 위해 ...
정부에서 지원하고 있는 산학협력 관련 지원 정책의 예산은 상당 부분임에도 불구하고 기업과 대학의 산학협력 성과에 대한 분석과 성과와 관련된 영향 요인들은 아직 충분히 규명되지 못한 점에서 본 연구를 추진하게 되었다. 본 연구에서는 산학협력 성과와 연관성 있는 요인을 밝히기 위해 대학에서 추진하고 있는 다양한 산학협력 활동을 중심으로 분석하였다. 분석 대상은 현재 정부의 산학협력 재정지원사업인 산학협력 선도대학(LINC)육성사업을 2012년부터 2016년까지 지속적으로 4년간 수행한 41개 대학을 대상으로 정량적인 산학협력 활동과 성과를 분석하였다. 이를 위해 먼저 산학협력 영향요인을 선행연구 및 문헌연구 등을 통하여 산학협력과 관련된 활동을 제도적 측면, 관리적 측면, 기반적 측면, 교육적 측면으로 분류한 다음 산학협력 성과에 대한 영향요인의 차이점을 파악하였다. 성과 요인을 분석하기 위해 다중회귀모형을 설정하고, 종속변수로는 취업률, 교수 1인당 기술이전 수입 건수 및 수입료, 교수 1인당 산업체 공동연구과제 수 및 연구비, 공용장비 운영수익을 설정하였고 독립변수로는 산학협력의 전반적인 활동을 제도적 측면의 세부요인, 관리적 측면의 세부요인, 기반적 측면의 세부요인, 교육적 측면의 세부요인으로 설정하였다. 독립변수와 종속변수와의 관계를 살펴보면 취업률에 유의미한 영향을 주는 요인은 기반적 측면의 LINC사업 투입예산과 교육적 측면의 캡스톤디자인 이수학생 비율이 양의 영향을 주는 것으로 나타났다. 교수 1인당 기술이전 건수 및 수입료에 있어서는 독립변수들 중 유의미한 영향을 미치는 변인을 확인하기 어려웠다. 산업체 공동과제 수 및 연구비에 있어서는 기반적 측면의 LINC사업 투입 예산이 유의미한 양의 영향을 주는 것으로 나타났으며 공동활용 연구장비 운영수익에서도 LINC사업 투입 예산이 가장 유의미하게 양의 영향을 주고 있는 것으로 분석되었다. 본 연구의 결과에서 살펴보듯이 장, 단기적 관점에서 산학협력의 성과를 지속가능하고 극대화하기 위해서는 교수 업적평가의 실제적 적용, 예산의 효율적 활용, 캡스톤디자인 프로그램의 고도화 등이 필요한 것으로 나타났다.
정부에서 지원하고 있는 산학협력 관련 지원 정책의 예산은 상당 부분임에도 불구하고 기업과 대학의 산학협력 성과에 대한 분석과 성과와 관련된 영향 요인들은 아직 충분히 규명되지 못한 점에서 본 연구를 추진하게 되었다. 본 연구에서는 산학협력 성과와 연관성 있는 요인을 밝히기 위해 대학에서 추진하고 있는 다양한 산학협력 활동을 중심으로 분석하였다. 분석 대상은 현재 정부의 산학협력 재정지원사업인 산학협력 선도대학(LINC)육성사업을 2012년부터 2016년까지 지속적으로 4년간 수행한 41개 대학을 대상으로 정량적인 산학협력 활동과 성과를 분석하였다. 이를 위해 먼저 산학협력 영향요인을 선행연구 및 문헌연구 등을 통하여 산학협력과 관련된 활동을 제도적 측면, 관리적 측면, 기반적 측면, 교육적 측면으로 분류한 다음 산학협력 성과에 대한 영향요인의 차이점을 파악하였다. 성과 요인을 분석하기 위해 다중회귀모형을 설정하고, 종속변수로는 취업률, 교수 1인당 기술이전 수입 건수 및 수입료, 교수 1인당 산업체 공동연구과제 수 및 연구비, 공용장비 운영수익을 설정하였고 독립변수로는 산학협력의 전반적인 활동을 제도적 측면의 세부요인, 관리적 측면의 세부요인, 기반적 측면의 세부요인, 교육적 측면의 세부요인으로 설정하였다. 독립변수와 종속변수와의 관계를 살펴보면 취업률에 유의미한 영향을 주는 요인은 기반적 측면의 LINC사업 투입예산과 교육적 측면의 캡스톤디자인 이수학생 비율이 양의 영향을 주는 것으로 나타났다. 교수 1인당 기술이전 건수 및 수입료에 있어서는 독립변수들 중 유의미한 영향을 미치는 변인을 확인하기 어려웠다. 산업체 공동과제 수 및 연구비에 있어서는 기반적 측면의 LINC사업 투입 예산이 유의미한 양의 영향을 주는 것으로 나타났으며 공동활용 연구장비 운영수익에서도 LINC사업 투입 예산이 가장 유의미하게 양의 영향을 주고 있는 것으로 분석되었다. 본 연구의 결과에서 살펴보듯이 장, 단기적 관점에서 산학협력의 성과를 지속가능하고 극대화하기 위해서는 교수 업적평가의 실제적 적용, 예산의 효율적 활용, 캡스톤디자인 프로그램의 고도화 등이 필요한 것으로 나타났다.
Recently the government has continuously increased the budget for industry-university cooperation funding program. However, despite the increase in the budget, industry-university cooperation has not been sufficiently studied. So, the main purpose of this study is to explore the factors related to t...
Recently the government has continuously increased the budget for industry-university cooperation funding program. However, despite the increase in the budget, industry-university cooperation has not been sufficiently studied. So, the main purpose of this study is to explore the factors related to the performance of industry-university cooperation and determine methods for improving activation of industry-university cooperation. Through previous research and surveys, etc., It was classified as institutional and managerial aspects, based aspect, educational aspect. Institutional aspect include a professors’ performance evaluation. Managerial aspect is composed of a number of industry-university cooperation concentration Professor, a ration of full time staff in academic-industrial cooperative group, satisfaction of industry. Based aspect is composed of LINC program budget commitment, a number of family companies cooperation. Educational aspect is composed a ratio of students completing field training and capstone design, time of entrepreneurship education in universities. The data were collected by 41 universities have performed the LINC program for 4 years(2012~2016). Analysis was performed using the multiple regression analysis. According to multiple regression analysis, basic aspect has affected most of the industry-university performance. In addition, employment rate was analyzed to be affected by educational aspect. The results of the current study present measures and implications to maximize the performance of industry-university cooperation as follows : practical application of the professor’ performance evaluation, the efficient use of the budget, advancement of Capstone Design program, and efforts to maximize sustainability of industry-university cooperation from short-term and long-term perspectives.
Recently the government has continuously increased the budget for industry-university cooperation funding program. However, despite the increase in the budget, industry-university cooperation has not been sufficiently studied. So, the main purpose of this study is to explore the factors related to the performance of industry-university cooperation and determine methods for improving activation of industry-university cooperation. Through previous research and surveys, etc., It was classified as institutional and managerial aspects, based aspect, educational aspect. Institutional aspect include a professors’ performance evaluation. Managerial aspect is composed of a number of industry-university cooperation concentration Professor, a ration of full time staff in academic-industrial cooperative group, satisfaction of industry. Based aspect is composed of LINC program budget commitment, a number of family companies cooperation. Educational aspect is composed a ratio of students completing field training and capstone design, time of entrepreneurship education in universities. The data were collected by 41 universities have performed the LINC program for 4 years(2012~2016). Analysis was performed using the multiple regression analysis. According to multiple regression analysis, basic aspect has affected most of the industry-university performance. In addition, employment rate was analyzed to be affected by educational aspect. The results of the current study present measures and implications to maximize the performance of industry-university cooperation as follows : practical application of the professor’ performance evaluation, the efficient use of the budget, advancement of Capstone Design program, and efforts to maximize sustainability of industry-university cooperation from short-term and long-term perspectives.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.