중국문화산업 발전에 관한 연구 : 한류의 성공요인, 문제 및 해결방법을 중심으로 A Study on the Development of Chinese culture industry : Based on Success Factors, Issues and Solutions of Korean Wave원문보기
문화는 한 국가의 종합 능력을 판단하는 중요한 지표 중 하나이다. 복잡한 국제 환경에서 강한 경제적 실력과 국방력 외에도 강한 문화 실력은 간과할 수 없는 요소이다. 21세기에 문화 산업은 이미 경제 발전의 지주 산업이 되었으며, 문화는 사람들이 정신적 힘을 얻는 원천일 뿐만 아니라 경영할 만한 자원이기도 하다. 세계 각국은 문화 산업의 발전을 국가 발전 전략 중의 중요한 부분으로 여긴다. 비록 중국이 문화 건설을 계속 중요시해 왔지만 중국의 문화 산업 건설이 비교적 늦게 시작하였기 때문에 다른 문화 산업 대국에 비해 아직도 큰 차이를 보인다. 중국과 인접한 나라인 한국은 문화 산업 발전에 주목을 받을 만한 성공을 이루었다. ...
문화는 한 국가의 종합 능력을 판단하는 중요한 지표 중 하나이다. 복잡한 국제 환경에서 강한 경제적 실력과 국방력 외에도 강한 문화 실력은 간과할 수 없는 요소이다. 21세기에 문화 산업은 이미 경제 발전의 지주 산업이 되었으며, 문화는 사람들이 정신적 힘을 얻는 원천일 뿐만 아니라 경영할 만한 자원이기도 하다. 세계 각국은 문화 산업의 발전을 국가 발전 전략 중의 중요한 부분으로 여긴다. 비록 중국이 문화 건설을 계속 중요시해 왔지만 중국의 문화 산업 건설이 비교적 늦게 시작하였기 때문에 다른 문화 산업 대국에 비해 아직도 큰 차이를 보인다. 중국과 인접한 나라인 한국은 문화 산업 발전에 주목을 받을 만한 성공을 이루었다. 한국의 문화 상품은 영상, 음악, 복장, 음식 등의 영역에서 중국의 문화에 적지 않은 영향을 주었다. ‘한류’라는 문화 현상은 중국인의 생활 방식에 영향을 주었고, 동시에 중국의 문화 시장에도 도전과 기회를 제공하였다. ‘한류’ 문화가 중국 시장을 석권하는 동시에 중국에도 문화 산업 발전에 있어 중요한 시사점을 보여 주었다. 본 논문은 ‘한류’ 문화가 중국에서 발전하는 현황과 한국 문화 산업 발전의 성공 원인을 분석하고 연구하였다. 중국의 개혁 개방 정도가 깊어지면서 한국 문화와 중국 문화의 유사점과 젊은이들의 관심으로 1990년대 말부터 한국의 영상, 음악, 예능 프로그램, 음식, 복장, 화장품 등이 중국 시장에 진출하기 시작하였다. 한중 양국의 우호적인 왕래는 ‘한류’ 문화의 중국에서의 발전을 더욱 촉진하고 있다. 그리고 한국 문화 산업의 신속한 발전은 정부의 지지와 깊은 연관이 있다. 한국 정부는 ‘문화 건국’이라는 전략을 제정하고 관련 관리 기구를 설립하여 정책과 법칙을 제정하면서 자금 지지 체계를 세우고 해외 시장 등 경로를 확대함으로써 한국 문화를 홍보하고 재정 수입을 확대하였다. 또한 중국의 문화 산업을 관찰하고 연구하고 중국의 문화 산업의 현황을 주시하였다. 중국의 문화 소비는 안정적이고 지속 가능한 추세를 보일 전망이지만 문화 산업 관리 체제가 아직 건전하지 않아 전반적인 영향은 미미하다. 또한 불균형한 지역 발전과 낮은 집약도에도 문제가 있다. 대외 문화 무역에도 여러 문제가 있다. 국제 시장에서의 포지셔닝(positioning)이 정확하지 않고, 브랜드 효과가 부족하며, 문화 산업 경영 인재도 부족하다. 그리고 정부의 현지 시장에 대한 보호가 아직 부족하다. 법칙과 정책이 완전하지 않고 동서양 문화 간의 차이도 있다. 본 논문에서는 한국 문화 산업 발전 전략을 참조하여 중국 문화 산업에 대해 몇 가지의 제안을 제시하였다. 즉, 문화 산업 상관 정책을 제정하고 건전한 법률 법칙을 세우며, 자금원과 융자 경로를 확대하여, 인재 배양과 관리를 강화함으로서 문화 시장의 운영력과 문화 산업의 경쟁력을 추진할 것을 지적하였다.
문화는 한 국가의 종합 능력을 판단하는 중요한 지표 중 하나이다. 복잡한 국제 환경에서 강한 경제적 실력과 국방력 외에도 강한 문화 실력은 간과할 수 없는 요소이다. 21세기에 문화 산업은 이미 경제 발전의 지주 산업이 되었으며, 문화는 사람들이 정신적 힘을 얻는 원천일 뿐만 아니라 경영할 만한 자원이기도 하다. 세계 각국은 문화 산업의 발전을 국가 발전 전략 중의 중요한 부분으로 여긴다. 비록 중국이 문화 건설을 계속 중요시해 왔지만 중국의 문화 산업 건설이 비교적 늦게 시작하였기 때문에 다른 문화 산업 대국에 비해 아직도 큰 차이를 보인다. 중국과 인접한 나라인 한국은 문화 산업 발전에 주목을 받을 만한 성공을 이루었다. 한국의 문화 상품은 영상, 음악, 복장, 음식 등의 영역에서 중국의 문화에 적지 않은 영향을 주었다. ‘한류’라는 문화 현상은 중국인의 생활 방식에 영향을 주었고, 동시에 중국의 문화 시장에도 도전과 기회를 제공하였다. ‘한류’ 문화가 중국 시장을 석권하는 동시에 중국에도 문화 산업 발전에 있어 중요한 시사점을 보여 주었다. 본 논문은 ‘한류’ 문화가 중국에서 발전하는 현황과 한국 문화 산업 발전의 성공 원인을 분석하고 연구하였다. 중국의 개혁 개방 정도가 깊어지면서 한국 문화와 중국 문화의 유사점과 젊은이들의 관심으로 1990년대 말부터 한국의 영상, 음악, 예능 프로그램, 음식, 복장, 화장품 등이 중국 시장에 진출하기 시작하였다. 한중 양국의 우호적인 왕래는 ‘한류’ 문화의 중국에서의 발전을 더욱 촉진하고 있다. 그리고 한국 문화 산업의 신속한 발전은 정부의 지지와 깊은 연관이 있다. 한국 정부는 ‘문화 건국’이라는 전략을 제정하고 관련 관리 기구를 설립하여 정책과 법칙을 제정하면서 자금 지지 체계를 세우고 해외 시장 등 경로를 확대함으로써 한국 문화를 홍보하고 재정 수입을 확대하였다. 또한 중국의 문화 산업을 관찰하고 연구하고 중국의 문화 산업의 현황을 주시하였다. 중국의 문화 소비는 안정적이고 지속 가능한 추세를 보일 전망이지만 문화 산업 관리 체제가 아직 건전하지 않아 전반적인 영향은 미미하다. 또한 불균형한 지역 발전과 낮은 집약도에도 문제가 있다. 대외 문화 무역에도 여러 문제가 있다. 국제 시장에서의 포지셔닝(positioning)이 정확하지 않고, 브랜드 효과가 부족하며, 문화 산업 경영 인재도 부족하다. 그리고 정부의 현지 시장에 대한 보호가 아직 부족하다. 법칙과 정책이 완전하지 않고 동서양 문화 간의 차이도 있다. 본 논문에서는 한국 문화 산업 발전 전략을 참조하여 중국 문화 산업에 대해 몇 가지의 제안을 제시하였다. 즉, 문화 산업 상관 정책을 제정하고 건전한 법률 법칙을 세우며, 자금원과 융자 경로를 확대하여, 인재 배양과 관리를 강화함으로서 문화 시장의 운영력과 문화 산업의 경쟁력을 추진할 것을 지적하였다.
Culture has become one of indicators in the national comprehensive strength. In the complicated international environment, the power of culture is indispensable beyond the strong power of economy and national defense capabilities. Culture is not only the source of spiritual power, but also the sourc...
Culture has become one of indicators in the national comprehensive strength. In the complicated international environment, the power of culture is indispensable beyond the strong power of economy and national defense capabilities. Culture is not only the source of spiritual power, but also the source that is worth the management. In the 21st century, the culture industry has become the main industry in the economy development. Every country takes the development of culture industry as an important part in the national development strategy. Although China has paid highly attention to the cultural construction, the construction of culture industry got started very late, compared to other country, and it still has a big gap. Korea, which is closed to China, obtained very outstanding achievements in the development of culture industry. Korean cultural products have given big impact on Chinese culture in dramas, music, clothes or food. The cultural phenomenon, “Korean wave” has changed Chinese people’s life pattern. It also provides challenge and chance to the culture industry market. “Korean wave” is sweeping the Chinese market, and provides implications about how to develop culture industry in China. Korea’s strategic mode of the development of culture industry and policies also have great reference value. This paper firstly analyzes and studies the current situation of “Korean wave” culture in China and the reasons of the success of Korean culture industry. As the degree of China's reform and opening up goes on, Korean dramas, movies, music, entertainment programs, food, clothes and cosmetics launched in Chinese market, and all these have caused great influence on the culture and economy of China since the late 1990s on, because of the similarity of Korean culture and Chinese culture and its feature of attracting young people. The friendly exchanges between China and Korea also promotes the development of “Korean wave” in China. In addition, the rapid development of culture industry is inseparable from the strong support of the government. Korean government enacted strategy “Culture-Nurtured Country”, established management organizations, formulated policies and regulations, established capital support system, expanded channels like overseas market, promoted Korean culture and increased revenues. Then, this paper observes and studies the Chinese culture industry and the current situation of Chinese culture industry. Culture industry will become an important point of the national growth. The cultural consumption will stay stable and sustainable. The culture industry management system in China is not sound yet. The overall strength is weak, and the district development is not in balance. The intensive degree is not high either. In the aspect of international cultural trade, the positioning in the international market is not accurate. It lacks brand effects and talents of culture industry management. The protection of the government for the domestic market is not enough. The laws and regulations are not perfect and there are also differences with the western culture. Finally, referring to the Korean culture industry development strategies, there are several suggestions for Chinese culture industry. Establish policies related to culture industry. Establish sound laws and regulations. Expand the source of capital and the financing channel. Enhance the talent cultivation and management. Improve the operation of culture market. Enhance the competitiveness of the culture industry. Implement “going-out” strategy.
Culture has become one of indicators in the national comprehensive strength. In the complicated international environment, the power of culture is indispensable beyond the strong power of economy and national defense capabilities. Culture is not only the source of spiritual power, but also the source that is worth the management. In the 21st century, the culture industry has become the main industry in the economy development. Every country takes the development of culture industry as an important part in the national development strategy. Although China has paid highly attention to the cultural construction, the construction of culture industry got started very late, compared to other country, and it still has a big gap. Korea, which is closed to China, obtained very outstanding achievements in the development of culture industry. Korean cultural products have given big impact on Chinese culture in dramas, music, clothes or food. The cultural phenomenon, “Korean wave” has changed Chinese people’s life pattern. It also provides challenge and chance to the culture industry market. “Korean wave” is sweeping the Chinese market, and provides implications about how to develop culture industry in China. Korea’s strategic mode of the development of culture industry and policies also have great reference value. This paper firstly analyzes and studies the current situation of “Korean wave” culture in China and the reasons of the success of Korean culture industry. As the degree of China's reform and opening up goes on, Korean dramas, movies, music, entertainment programs, food, clothes and cosmetics launched in Chinese market, and all these have caused great influence on the culture and economy of China since the late 1990s on, because of the similarity of Korean culture and Chinese culture and its feature of attracting young people. The friendly exchanges between China and Korea also promotes the development of “Korean wave” in China. In addition, the rapid development of culture industry is inseparable from the strong support of the government. Korean government enacted strategy “Culture-Nurtured Country”, established management organizations, formulated policies and regulations, established capital support system, expanded channels like overseas market, promoted Korean culture and increased revenues. Then, this paper observes and studies the Chinese culture industry and the current situation of Chinese culture industry. Culture industry will become an important point of the national growth. The cultural consumption will stay stable and sustainable. The culture industry management system in China is not sound yet. The overall strength is weak, and the district development is not in balance. The intensive degree is not high either. In the aspect of international cultural trade, the positioning in the international market is not accurate. It lacks brand effects and talents of culture industry management. The protection of the government for the domestic market is not enough. The laws and regulations are not perfect and there are also differences with the western culture. Finally, referring to the Korean culture industry development strategies, there are several suggestions for Chinese culture industry. Establish policies related to culture industry. Establish sound laws and regulations. Expand the source of capital and the financing channel. Enhance the talent cultivation and management. Improve the operation of culture market. Enhance the competitiveness of the culture industry. Implement “going-out” strategy.
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