본 연구에서는 숲에서의 자연체험활동이 유아의 창의성 향상에 미치는 효과를 확인하는데 목적을 두었다. 따라서 ‘숲에서의 자연체험활동이 유아의 창의적 능력과 창의적 성격 향상과 통합 창의성에 미치는 영향은 어떠한가’ 라는 대한 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 본 연구는 서울시 동작구 소재의 H유치원 만 4세 유아 15명을 실험집단으로 하여 숲에서의 자연체험활동을 실시하였고, 같은 H유치원의 만 4세 유아 15명을 통제집단으로 하여 누리과정에서 제시하는 실외활동을 실시하였다. 실험은 2016년 10월 17일부터 2016년 11월 11일 4주에 걸쳐 주 2회로 총 8회로 실시하였다. 이경화(2014)가 재 표준화한 ‘유아용 통합창의성검사(K-ICT)'를 사용하여 사전, 사후 검사를 실시하였으며, 자료처리는 ...
본 연구에서는 숲에서의 자연체험활동이 유아의 창의성 향상에 미치는 효과를 확인하는데 목적을 두었다. 따라서 ‘숲에서의 자연체험활동이 유아의 창의적 능력과 창의적 성격 향상과 통합 창의성에 미치는 영향은 어떠한가’ 라는 대한 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 본 연구는 서울시 동작구 소재의 H유치원 만 4세 유아 15명을 실험집단으로 하여 숲에서의 자연체험활동을 실시하였고, 같은 H유치원의 만 4세 유아 15명을 통제집단으로 하여 누리과정에서 제시하는 실외활동을 실시하였다. 실험은 2016년 10월 17일부터 2016년 11월 11일 4주에 걸쳐 주 2회로 총 8회로 실시하였다. 이경화(2014)가 재 표준화한 ‘유아용 통합창의성검사(K-ICT)'를 사용하여 사전, 사후 검사를 실시하였으며, 자료처리는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하였고, t-test를 통해 두 집단 간의 차이를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 창의적 능력(도형창의성, 언어 창의성)에서 숲에서의 자연체험활동 프로그램을 진행한 실험집단과 누리과정을 토대로 실외활동프로그램을 진행한 통제집단을 비교하였을 때 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 언어창의성에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며, 언어창의성의 하위요인인 유창성에서도 유의미한 차이를 나타내었다. 이는 유아들에게 제공한 숲에서의 자연체험활동이 부분적으로는 향상효과가 있음을 이야기 할 수 있다. 둘째, 숲에서의 자연체험활동이 유아의 창의적 성격에 미치는 영향과 통합창의성의 미치는 영향에 대한 차이를 알아본 결과 자연체험활동 프로그램을 진행한 실험집단과 누리과정을 토대로 실외활동프로그램을 진행한 통제집단을 비교하였을 때 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이는 8회 동안 진행된 숨에서의 자연체험활동으로는 유아의 창의적 성격을 변화시키는 것과 통합 창의성을 높이는 것에는 어려움이 있음을 알 수 있다. 본 연구결과는 유아들에게 계속적으로 숲에서의 자연체험활동을 제공함으로서 자연에 대한 친밀감을 높이고, 자연에서의 다양한 활동을 계속적으로 구성하여 제공함을 통하여 유아의 문제해결력을 높일 수 있음을 시사한다.
본 연구에서는 숲에서의 자연체험활동이 유아의 창의성 향상에 미치는 효과를 확인하는데 목적을 두었다. 따라서 ‘숲에서의 자연체험활동이 유아의 창의적 능력과 창의적 성격 향상과 통합 창의성에 미치는 영향은 어떠한가’ 라는 대한 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 본 연구는 서울시 동작구 소재의 H유치원 만 4세 유아 15명을 실험집단으로 하여 숲에서의 자연체험활동을 실시하였고, 같은 H유치원의 만 4세 유아 15명을 통제집단으로 하여 누리과정에서 제시하는 실외활동을 실시하였다. 실험은 2016년 10월 17일부터 2016년 11월 11일 4주에 걸쳐 주 2회로 총 8회로 실시하였다. 이경화(2014)가 재 표준화한 ‘유아용 통합창의성검사(K-ICT)'를 사용하여 사전, 사후 검사를 실시하였으며, 자료처리는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하였고, t-test를 통해 두 집단 간의 차이를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 창의적 능력(도형창의성, 언어 창의성)에서 숲에서의 자연체험활동 프로그램을 진행한 실험집단과 누리과정을 토대로 실외활동프로그램을 진행한 통제집단을 비교하였을 때 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 언어창의성에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며, 언어창의성의 하위요인인 유창성에서도 유의미한 차이를 나타내었다. 이는 유아들에게 제공한 숲에서의 자연체험활동이 부분적으로는 향상효과가 있음을 이야기 할 수 있다. 둘째, 숲에서의 자연체험활동이 유아의 창의적 성격에 미치는 영향과 통합창의성의 미치는 영향에 대한 차이를 알아본 결과 자연체험활동 프로그램을 진행한 실험집단과 누리과정을 토대로 실외활동프로그램을 진행한 통제집단을 비교하였을 때 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이는 8회 동안 진행된 숨에서의 자연체험활동으로는 유아의 창의적 성격을 변화시키는 것과 통합 창의성을 높이는 것에는 어려움이 있음을 알 수 있다. 본 연구결과는 유아들에게 계속적으로 숲에서의 자연체험활동을 제공함으로서 자연에 대한 친밀감을 높이고, 자연에서의 다양한 활동을 계속적으로 구성하여 제공함을 통하여 유아의 문제해결력을 높일 수 있음을 시사한다.
The study was aimed at seeing the influence of forest experience activities on children’s creativity development. Therefore, the study set the research question ‘what is the influence of forest experience activities on children’s creativity development and integrated creativity.‘ The study condu...
The study was aimed at seeing the influence of forest experience activities on children’s creativity development. Therefore, the study set the research question ‘what is the influence of forest experience activities on children’s creativity development and integrated creativity.‘ The study conducted forest experience activities on 15 children under 4 at H Kindergarten in Dongjak-gu, Seoul, as the experimental group and the other 15 children under 4 at the same kindergarten as the control group who received the outdoor activity suggested by Nuri Curriculum. The experiments were total 8 sessions, twice a week for 4 weeks from October 17 to November 11, 2016. The study used ‘K-ICT’ re-standardized by Lee Gyeong-Hwa(2014) for pre and post tests, SPSS 20.0 for the data analysis and t-test to verify the difference between the two groups. The results are as in the following. First, there was no significant difference of children’s creative ability(linguistic creativity, figure creativity) between the experimental group who received forest experience activities and the control group who received the outdoor education based on Nuri Curriculum. However, linguistic creativity showed a statistically significant difference as well as fluency which was the sub-factor of linguistic creativity. It indicates that the forest experience activity provided to the children partially had influence on their development. Second, in terms of the influence of the forest experience activity on the children’s creativity and integrated creativity, there was no significant difference between he experimental group who received forest experience activities and the control group who received the outdoor education based on Nuri Curriculum. It indicates that the 8 sessions of the forest experience activity were not enough to change the children’s creativity and increase their integrated creativity. The results shows that it can help children get familiar to nature to provide the forest experience activity and increase their problem-solving ability to providing various activities in nature.
The study was aimed at seeing the influence of forest experience activities on children’s creativity development. Therefore, the study set the research question ‘what is the influence of forest experience activities on children’s creativity development and integrated creativity.‘ The study conducted forest experience activities on 15 children under 4 at H Kindergarten in Dongjak-gu, Seoul, as the experimental group and the other 15 children under 4 at the same kindergarten as the control group who received the outdoor activity suggested by Nuri Curriculum. The experiments were total 8 sessions, twice a week for 4 weeks from October 17 to November 11, 2016. The study used ‘K-ICT’ re-standardized by Lee Gyeong-Hwa(2014) for pre and post tests, SPSS 20.0 for the data analysis and t-test to verify the difference between the two groups. The results are as in the following. First, there was no significant difference of children’s creative ability(linguistic creativity, figure creativity) between the experimental group who received forest experience activities and the control group who received the outdoor education based on Nuri Curriculum. However, linguistic creativity showed a statistically significant difference as well as fluency which was the sub-factor of linguistic creativity. It indicates that the forest experience activity provided to the children partially had influence on their development. Second, in terms of the influence of the forest experience activity on the children’s creativity and integrated creativity, there was no significant difference between he experimental group who received forest experience activities and the control group who received the outdoor education based on Nuri Curriculum. It indicates that the 8 sessions of the forest experience activity were not enough to change the children’s creativity and increase their integrated creativity. The results shows that it can help children get familiar to nature to provide the forest experience activity and increase their problem-solving ability to providing various activities in nature.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.