현대인들의 라이프 스타일 변화로 커피를 즐기는 형태도 점차 변화하고 있으며, 이는 2000년대 이후 기존의 인스턴트커피(믹스 류)의 시장을 커피 전문점이 넘어서는데 이르렀다. 커피 시장의 변화는 많은 커피 전문점 수의 증가를 가져왔고, 최근에는 가정에서 커피를 즐기는 소비자들도 생겨났다. 기존의 매장에서 쓰이던 다양한 커피 관련 용품들이 소규모화되어 가정용으로 출시되고 있으며, 그중 원두의 맛을 좌우하는 커피 로스터기는 가정뿐만 아니라 소규모 커피 전문점에서도 수요를 보이고 있는 제품이다. ...
현대인들의 라이프 스타일 변화로 커피를 즐기는 형태도 점차 변화하고 있으며, 이는 2000년대 이후 기존의 인스턴트커피(믹스 류)의 시장을 커피 전문점이 넘어서는데 이르렀다. 커피 시장의 변화는 많은 커피 전문점 수의 증가를 가져왔고, 최근에는 가정에서 커피를 즐기는 소비자들도 생겨났다. 기존의 매장에서 쓰이던 다양한 커피 관련 용품들이 소규모화되어 가정용으로 출시되고 있으며, 그중 원두의 맛을 좌우하는 커피 로스터기는 가정뿐만 아니라 소규모 커피 전문점에서도 수요를 보이고 있는 제품이다. 커피 로스팅 과정은 커피의 품질을 좌우하는 가장 중요한 부분이지만, 로스팅 과정이 전문성을 요하는 단점으로 인해 커피 로스터기는 보급화가 이루어지기 어려운 부분으로 자리잡고 있었다. 이로 인해 기능적 부분에서 작동이 용이한 로스터기를 위한 기술연구가 이루어져 현재는 작동이 간편한 제품들이 출시되고 있다. 이러한 제품들은 기능에만 중점을 두고 제작되었기에 디자인 연구가 부족한 채로 출시되었고, 심미적 만족감을 끌어내지 못하고 있는 실정이다. 이에 소비자의 니즈를 바탕으로 커피 로스터기 개발을 위한 디자인 연구가 필요하게 되었다. 본 연구에서는 기존에 출시되어 있는 커피 로스터기 디자인 요소에 대한 소비자의 만족도 조사와 실사용자를 대상으로 한 HOQ(House of Quality) 분석, 감성 평가를 실시하여, 커피 로스터기 디자인에 대하여 발전방향을 제시하는 것에 목적을 두고 진행하였다. 본 연구에서는 국내외 20개의 커피 로스터기를 선정하여 각 제품별 디자인 가치 분석을 실시하였으며, 제품의 형태에 대한 만족도가 떨어지는 것으로 확인되었다. HOQ 분석에서는 단열형 드럼 구조와 테이블 보관 방식, 버튼 및 터치 작동방식이 가정용 로스터기에 적합한 구성요소로 나타났다. 소비자 감성 평가 결과는 다음과 같이 4개의 축으로 나뉘어 나타났다. Ⅰ인자의 어휘인 ‘안정적인’, ‘정교한’, ‘세련된’, ‘고급스러운’은 제품의 조형성과 완성도에 해당하는 축으로 바닥면이 넓은 금속 재질의 안정적인 제품이 주를 이루었다. Ⅱ인자에서는 ‘유연한’, ‘가벼운’기능성에 해당하는 가볍고 현대적인 느낌을 주는 재질로 플라스틱과 목재가 사용된 제품이 높은 평가를 받았다. 조형성에서는 ‘곡선적인’ 디자인을 적용한 단순하고 현대적인 느낌의 제품이 나타났다. Ⅲ인자의 이미지 형용사로는 ‘화려한’, ‘개성적인’으로 복잡한 형태의 제품군으로 화려하고 개성적인 유채색의 금속제품이 나타났다. Ⅳ인자는 ‘밝은’, ‘산뜻한’, ‘따뜻한’으로 심미성의 색상에 관한 항목으로 밝고, 산뜻한, 따뜻한 유채색의 제품들이 높은 평가를 받았다. 이를 바탕으로 커피 로스터기의 디자인 방향은 안정적인 형태의 금속 재질을 기반으로 제작되며, 다른 제품과 차별화된 개성을 살리기 위하여 제품에 밝은 색상을 적용한다. 앞으로의 커피 로스터기를 비롯한 커피용품 시장에서는 제품의 기능만이 아닌, 디자인적으로도 소비자의 니즈를 만족시키는 제품을 개발하기 위한 노력이 필요한 시점이다.
현대인들의 라이프 스타일 변화로 커피를 즐기는 형태도 점차 변화하고 있으며, 이는 2000년대 이후 기존의 인스턴트커피(믹스 류)의 시장을 커피 전문점이 넘어서는데 이르렀다. 커피 시장의 변화는 많은 커피 전문점 수의 증가를 가져왔고, 최근에는 가정에서 커피를 즐기는 소비자들도 생겨났다. 기존의 매장에서 쓰이던 다양한 커피 관련 용품들이 소규모화되어 가정용으로 출시되고 있으며, 그중 원두의 맛을 좌우하는 커피 로스터기는 가정뿐만 아니라 소규모 커피 전문점에서도 수요를 보이고 있는 제품이다. 커피 로스팅 과정은 커피의 품질을 좌우하는 가장 중요한 부분이지만, 로스팅 과정이 전문성을 요하는 단점으로 인해 커피 로스터기는 보급화가 이루어지기 어려운 부분으로 자리잡고 있었다. 이로 인해 기능적 부분에서 작동이 용이한 로스터기를 위한 기술연구가 이루어져 현재는 작동이 간편한 제품들이 출시되고 있다. 이러한 제품들은 기능에만 중점을 두고 제작되었기에 디자인 연구가 부족한 채로 출시되었고, 심미적 만족감을 끌어내지 못하고 있는 실정이다. 이에 소비자의 니즈를 바탕으로 커피 로스터기 개발을 위한 디자인 연구가 필요하게 되었다. 본 연구에서는 기존에 출시되어 있는 커피 로스터기 디자인 요소에 대한 소비자의 만족도 조사와 실사용자를 대상으로 한 HOQ(House of Quality) 분석, 감성 평가를 실시하여, 커피 로스터기 디자인에 대하여 발전방향을 제시하는 것에 목적을 두고 진행하였다. 본 연구에서는 국내외 20개의 커피 로스터기를 선정하여 각 제품별 디자인 가치 분석을 실시하였으며, 제품의 형태에 대한 만족도가 떨어지는 것으로 확인되었다. HOQ 분석에서는 단열형 드럼 구조와 테이블 보관 방식, 버튼 및 터치 작동방식이 가정용 로스터기에 적합한 구성요소로 나타났다. 소비자 감성 평가 결과는 다음과 같이 4개의 축으로 나뉘어 나타났다. Ⅰ인자의 어휘인 ‘안정적인’, ‘정교한’, ‘세련된’, ‘고급스러운’은 제품의 조형성과 완성도에 해당하는 축으로 바닥면이 넓은 금속 재질의 안정적인 제품이 주를 이루었다. Ⅱ인자에서는 ‘유연한’, ‘가벼운’기능성에 해당하는 가볍고 현대적인 느낌을 주는 재질로 플라스틱과 목재가 사용된 제품이 높은 평가를 받았다. 조형성에서는 ‘곡선적인’ 디자인을 적용한 단순하고 현대적인 느낌의 제품이 나타났다. Ⅲ인자의 이미지 형용사로는 ‘화려한’, ‘개성적인’으로 복잡한 형태의 제품군으로 화려하고 개성적인 유채색의 금속제품이 나타났다. Ⅳ인자는 ‘밝은’, ‘산뜻한’, ‘따뜻한’으로 심미성의 색상에 관한 항목으로 밝고, 산뜻한, 따뜻한 유채색의 제품들이 높은 평가를 받았다. 이를 바탕으로 커피 로스터기의 디자인 방향은 안정적인 형태의 금속 재질을 기반으로 제작되며, 다른 제품과 차별화된 개성을 살리기 위하여 제품에 밝은 색상을 적용한다. 앞으로의 커피 로스터기를 비롯한 커피용품 시장에서는 제품의 기능만이 아닌, 디자인적으로도 소비자의 니즈를 만족시키는 제품을 개발하기 위한 노력이 필요한 시점이다.
As contemporary people’s life style change, ways to enjoy coffee is changing and it has came until coffee franchise exceeding existing instant coffee(mixed type) market after 2000s. Change of coffee market has brought increase of coffee shops, and recently customers started to drink coffee at ho...
As contemporary people’s life style change, ways to enjoy coffee is changing and it has came until coffee franchise exceeding existing instant coffee(mixed type) market after 2000s. Change of coffee market has brought increase of coffee shops, and recently customers started to drink coffee at home. Coffee related devices that were used at stores are produced in smaller scale for home purpose, and among them, coffee roaster, which decides the taste of coffee bean, are even demanded not only for home purpose but also for small coffee shops too. Coffee roasting process is the part that decides the quality of coffee, but the complicated process makes it hard to supply. So in the functional part, roasters that are easy to operate are in developing process, but the reality of machines that emphasis function lacks design research and doesn’t brings esthetic satisfaction. So this led to the necessity of design research for developing coffee roaster based on consumers’ needs. This study investigated the level of customer satisfaction of design factors of existing coffee roaster devices and processed HOQ(House of Quality) analysis and Sensibility Evaluation targeting actual users to object suggesting improvement direction of coffee roaster design. This study selected 20 domestic and foreign coffee roasters and analysed design value of each devices, and identified that the satisfaction of the form of devices is low. Found out single type drum structure and table storage method in HOQ analysis and button method for method of operation are appropriate components for family use roasters. Result for Customer Sensibility Evaluation showed in four axis. I factor’s words, ‘stable’, ‘elaborate’, ‘sophisticated’ and ‘luxurious’, are adjectives that gives trust to customers and have common attributes in overall design such as balance, finishing, color, image etc. meaning harmony and completeness of device. In II factor, two adjectives, ‘flexible’ and ‘light’, showed the image of material, and was able to identify factors of forms by the word, ‘curved’. For III factor, ‘fancy’ and ‘unique’ was identified, meaning image and color differentiation to other various products. IV factor showed significance in color image adjectives such as ‘bright’, ‘fresh’ and ‘warm’. Based on these factors, it was able to identify that coffee roaster’s design goal should maintain visually standing out unique forms and colors but should also consider stable structure keeping functions and safety in mind. From now on, coffee devices market, including coffee roasters, should put effort to develop not only functions of devices but also for designs that satisfies customers’ needs.
As contemporary people’s life style change, ways to enjoy coffee is changing and it has came until coffee franchise exceeding existing instant coffee(mixed type) market after 2000s. Change of coffee market has brought increase of coffee shops, and recently customers started to drink coffee at home. Coffee related devices that were used at stores are produced in smaller scale for home purpose, and among them, coffee roaster, which decides the taste of coffee bean, are even demanded not only for home purpose but also for small coffee shops too. Coffee roasting process is the part that decides the quality of coffee, but the complicated process makes it hard to supply. So in the functional part, roasters that are easy to operate are in developing process, but the reality of machines that emphasis function lacks design research and doesn’t brings esthetic satisfaction. So this led to the necessity of design research for developing coffee roaster based on consumers’ needs. This study investigated the level of customer satisfaction of design factors of existing coffee roaster devices and processed HOQ(House of Quality) analysis and Sensibility Evaluation targeting actual users to object suggesting improvement direction of coffee roaster design. This study selected 20 domestic and foreign coffee roasters and analysed design value of each devices, and identified that the satisfaction of the form of devices is low. Found out single type drum structure and table storage method in HOQ analysis and button method for method of operation are appropriate components for family use roasters. Result for Customer Sensibility Evaluation showed in four axis. I factor’s words, ‘stable’, ‘elaborate’, ‘sophisticated’ and ‘luxurious’, are adjectives that gives trust to customers and have common attributes in overall design such as balance, finishing, color, image etc. meaning harmony and completeness of device. In II factor, two adjectives, ‘flexible’ and ‘light’, showed the image of material, and was able to identify factors of forms by the word, ‘curved’. For III factor, ‘fancy’ and ‘unique’ was identified, meaning image and color differentiation to other various products. IV factor showed significance in color image adjectives such as ‘bright’, ‘fresh’ and ‘warm’. Based on these factors, it was able to identify that coffee roaster’s design goal should maintain visually standing out unique forms and colors but should also consider stable structure keeping functions and safety in mind. From now on, coffee devices market, including coffee roasters, should put effort to develop not only functions of devices but also for designs that satisfies customers’ needs.
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