본 연구는 초등학교 고학년을 대상으로 특성분노와 분노표현양식에 따른 이야기 그림검사(Draw-a-Story 이하 DAS)의 반응 특성을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 2016년 7월부터 11월까지 경기도에 소재하고 있는 초등학교에서 4∼6학년 학생 205명을 대상으로 상태-특성 분노표현척도(STAXI-K)와 DAS를 실시하였다. 불성실한 답변을 한 아동과 설문의 이해가 어려운 발달 장애 아동 20명을 제외하고 총 185명의 자료를 수집하였다. 그림의 채점은 연구자 외 총 2명의 평정자가 함께 하였다. 자료의 분석은 ...
본 연구는 초등학교 고학년을 대상으로 특성분노와 분노표현양식에 따른 이야기 그림검사(Draw-a-Story 이하 DAS)의 반응 특성을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 2016년 7월부터 11월까지 경기도에 소재하고 있는 초등학교에서 4∼6학년 학생 205명을 대상으로 상태-특성 분노표현척도(STAXI-K)와 DAS를 실시하였다. 불성실한 답변을 한 아동과 설문의 이해가 어려운 발달 장애 아동 20명을 제외하고 총 185명의 자료를 수집하였다. 그림의 채점은 연구자 외 총 2명의 평정자가 함께 하였다. 자료의 분석은 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 통계처리 하였다. DAS와 특성분노 및 분노표현양식 간의 관계를 규명하기 위해 상관분석을 실시하였다. 또한 특성분노 및 분노표현양식에 따른 DAS의 정서내용과 자아상의 차이를 알아보기 위하여 상위 집단과 하위 집단 간 독립표본 t검정을 실시하였다. 그리고 DAS에서 DAS의 14가지 자극 중 공격적 자극을 선택한 경우와 선택하지 않은 경우에 따른 비교를 위해 독립표본 t검정을 실시하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 특성분노와 분노표출과 분노억제는 DAS의 정서내용과 유의미한 상관관계를 보였다. 둘째, 초등학생의 특성분노 수준에 따른 DAS의 정서내용은 부적상관을 보였다. 셋째, 분노표출, 분노억제와 같은 역기능적 분노표현양식을 선택하는 아동들이 DAS 그림에서 부정적인 정서내용을 더 많이 표현하였다. 넷째, DAS의 14가지 자극 선택에 따라 특성 분노 및 분노표현양식, DAS에서 유의미한 차이가 나타났다. 뱀, 칼, 공룡, 화산 등과 같은 공격적 자극그림을 선택한 아동들의 경우 특성분노가 더 높고, 분노표출과 분노억제와 같은 부적절한 분노표현양식을 선택하는 경향이 높은 것으로 나타났다. 반대로 낙하산, 병아리, 면사포 쓴 여인, 쥐 그림자극을 선택한 아동들은 특성분노, 분노표출, 분노억제 수준이 낮고 분노를 더 잘 조절한다고 느끼는 것으로 나타났다. 본 연구는 DAS가 아동의 특성분노 및 분노표현양식을 평가하는 투사적 그림 검사로서 활용 가능성을 확인하였다는데 의의가 있다. 이에 더해 DAS가 아동의 심리에 관한 풍부한 정보를 제공한다는 점에서 임상과 상담에서 다양하게 사용될 수 있을 것이며, 아동의 건강한 심리 발달에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구는 초등학교 고학년을 대상으로 특성분노와 분노표현양식에 따른 이야기 그림검사(Draw-a-Story 이하 DAS)의 반응 특성을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 2016년 7월부터 11월까지 경기도에 소재하고 있는 초등학교에서 4∼6학년 학생 205명을 대상으로 상태-특성 분노표현척도(STAXI-K)와 DAS를 실시하였다. 불성실한 답변을 한 아동과 설문의 이해가 어려운 발달 장애 아동 20명을 제외하고 총 185명의 자료를 수집하였다. 그림의 채점은 연구자 외 총 2명의 평정자가 함께 하였다. 자료의 분석은 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 통계처리 하였다. DAS와 특성분노 및 분노표현양식 간의 관계를 규명하기 위해 상관분석을 실시하였다. 또한 특성분노 및 분노표현양식에 따른 DAS의 정서내용과 자아상의 차이를 알아보기 위하여 상위 집단과 하위 집단 간 독립표본 t검정을 실시하였다. 그리고 DAS에서 DAS의 14가지 자극 중 공격적 자극을 선택한 경우와 선택하지 않은 경우에 따른 비교를 위해 독립표본 t검정을 실시하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 특성분노와 분노표출과 분노억제는 DAS의 정서내용과 유의미한 상관관계를 보였다. 둘째, 초등학생의 특성분노 수준에 따른 DAS의 정서내용은 부적상관을 보였다. 셋째, 분노표출, 분노억제와 같은 역기능적 분노표현양식을 선택하는 아동들이 DAS 그림에서 부정적인 정서내용을 더 많이 표현하였다. 넷째, DAS의 14가지 자극 선택에 따라 특성 분노 및 분노표현양식, DAS에서 유의미한 차이가 나타났다. 뱀, 칼, 공룡, 화산 등과 같은 공격적 자극그림을 선택한 아동들의 경우 특성분노가 더 높고, 분노표출과 분노억제와 같은 부적절한 분노표현양식을 선택하는 경향이 높은 것으로 나타났다. 반대로 낙하산, 병아리, 면사포 쓴 여인, 쥐 그림자극을 선택한 아동들은 특성분노, 분노표출, 분노억제 수준이 낮고 분노를 더 잘 조절한다고 느끼는 것으로 나타났다. 본 연구는 DAS가 아동의 특성분노 및 분노표현양식을 평가하는 투사적 그림 검사로서 활용 가능성을 확인하였다는데 의의가 있다. 이에 더해 DAS가 아동의 심리에 관한 풍부한 정보를 제공한다는 점에서 임상과 상담에서 다양하게 사용될 수 있을 것이며, 아동의 건강한 심리 발달에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to observe characteristics of reponses to DAS of elementary school students by trait angers and anger expression type. For this study, Korean State-Trait Anger Expression Inventory(STAXI-K) and DAS test was conducted to 205 elementary school students of 4th to 6th grade ...
The purpose of this study is to observe characteristics of reponses to DAS of elementary school students by trait angers and anger expression type. For this study, Korean State-Trait Anger Expression Inventory(STAXI-K) and DAS test was conducted to 205 elementary school students of 4th to 6th grade in Gyeonggi-do from July to November 2016. As 20 students, whose reponses were significantly inconsistent, were eliminated from the test pool. The test materials of the other 185 students were collected and graded by two rators including the author, and then they were analyed with SPSS 21. A statistics method of correlation analysis was used to make clear of two relations: one between DAS and trait anger and the other one between DAS and style of anger expression. Also t-tests of the upper groups and the lower groups are respectively used to see differences of emotional content and self image scale of DAS by trait anger and style of anger expression. A further t-test was carried out to manifest different points between the cases of selecting aggressive symbols, out of the DAS 14 stimulus drawings, and those of not selecting aggressive symbols. This study has obtained a few findings. First, test groups show significant relations between traits anger, anger expression, and anger repression. Second, the level of trait anger is shown to be negatively related to emotional content of the DAS test. Third, those in favor of dysfunctional anger management such as anger expression and repression are likely to express negative emotions in the DAS drawings. Fourth, a significant difference is shown in trait anger, style of anger expression, and DAS by the DAS’s 14 stimulus parameters. Children who opt for such aggressive symbols as a snake, a knife, a dinosaur, and a volcano are likely to have a high level of trait anger and to select inappropriate anger expression methods like anger expression and anger repression. On the other hand, children who opt for a parachute, a chicks, a woman wearing a wedding veil or a rat are likely to have a low level of trait anger, anger-out, and anger-in, and they feel that they take control of anger better. This study makes sure of the DAS as a projective drawing test method with further usages of studying about children’s trait anger and anger expression. Moreover, in the sense that it would provide productive resources, the DAS test is highly expected to be manipulated in clinical areas and counselling areas and to help children’s psychological development.
The purpose of this study is to observe characteristics of reponses to DAS of elementary school students by trait angers and anger expression type. For this study, Korean State-Trait Anger Expression Inventory(STAXI-K) and DAS test was conducted to 205 elementary school students of 4th to 6th grade in Gyeonggi-do from July to November 2016. As 20 students, whose reponses were significantly inconsistent, were eliminated from the test pool. The test materials of the other 185 students were collected and graded by two rators including the author, and then they were analyed with SPSS 21. A statistics method of correlation analysis was used to make clear of two relations: one between DAS and trait anger and the other one between DAS and style of anger expression. Also t-tests of the upper groups and the lower groups are respectively used to see differences of emotional content and self image scale of DAS by trait anger and style of anger expression. A further t-test was carried out to manifest different points between the cases of selecting aggressive symbols, out of the DAS 14 stimulus drawings, and those of not selecting aggressive symbols. This study has obtained a few findings. First, test groups show significant relations between traits anger, anger expression, and anger repression. Second, the level of trait anger is shown to be negatively related to emotional content of the DAS test. Third, those in favor of dysfunctional anger management such as anger expression and repression are likely to express negative emotions in the DAS drawings. Fourth, a significant difference is shown in trait anger, style of anger expression, and DAS by the DAS’s 14 stimulus parameters. Children who opt for such aggressive symbols as a snake, a knife, a dinosaur, and a volcano are likely to have a high level of trait anger and to select inappropriate anger expression methods like anger expression and anger repression. On the other hand, children who opt for a parachute, a chicks, a woman wearing a wedding veil or a rat are likely to have a low level of trait anger, anger-out, and anger-in, and they feel that they take control of anger better. This study makes sure of the DAS as a projective drawing test method with further usages of studying about children’s trait anger and anger expression. Moreover, in the sense that it would provide productive resources, the DAS test is highly expected to be manipulated in clinical areas and counselling areas and to help children’s psychological development.
주제어
#이야기 그림검사 DAS 초등학생 특성분노 분노표현양식 분노표출 분노억제 분노조절 draw-a-story elementary school students trait anger style of anger expression anger-in anger-control
학위논문 정보
저자
하정민
학위수여기관
서울여자대학교 특수치료전문대학원
학위구분
국내석사
학과
표현예술치료학과, 미술심리치료학 전공
발행연도
2017
총페이지
76 장
키워드
이야기 그림검사 DAS 초등학생 특성분노 분노표현양식 분노표출 분노억제 분노조절 draw-a-story elementary school students trait anger style of anger expression anger-in anger-control
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.