아동학대 예방을 위한 지역사회협력의 인식과 요구 : -전라북도 지역아동센터 종사자들을 중심으로- Recognitions and Needs of Community Collaboration for Prevention of Child Abuse -Focusing on Community Child Center Workers` at Jeollabuk-do-원문보기
아동학대 예방을 위한 지역사회협력의 인식과 요구 -전라북도 지역아동센터 종사자들을 중심으로- 고 미 옥 우석대학교 아동복지학과 및 유아교육전공 지도교수 하 승 민
본 연구에서는 전북지역 지역아동센터 종사자들의 아동학대예방을 위한 지역사회협력에 대한 인식과 요구 정도가 어떠한가를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 전북 지역 소재 지역아동센터 시설장 52명과 생활복지사 380명을 대상으로 면접조...
아동학대 예방을 위한 지역사회협력의 인식과 요구 -전라북도 지역아동센터 종사자들을 중심으로- 고 미 옥 우석대학교 아동복지학과 및 유아교육전공 지도교수 하 승 민
본 연구에서는 전북지역 지역아동센터 종사자들의 아동학대예방을 위한 지역사회협력에 대한 인식과 요구 정도가 어떠한가를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 전북 지역 소재 지역아동센터 시설장 52명과 생활복지사 380명을 대상으로 면접조사와 설문조사를 실시했다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 지역사회 협력기관들 간의 협력에 대한 지역아동센터 시설장들의 인식을 단계별로 분석한 결과, 신고접수 단계에서부터 마지막 사례종결 단계에 이르기까지 지역사회 협력의 내용에 대해서는 매우 부족한 것으로 나타났다. 둘째, 지역사회협력에 대한 지역아동센터 생활복지사들의 인식을 분석한 결과, 지역사회협력의 필요성에 대해서는 공감하고 있으나 현재의 관련기관들과의 협력이 잘 이루어지 않고 있으며 많은 장애를 겪고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 지역아동센터 시설장들은 지역사회 협력을 위해 상담을 위한 체계적인 시스템과 전문가 확보, 아동학대예방교육이 적극적으로 실시되어야 하며 지속적인 관리를 위한 사후관리기관 지정, 24시간 상설 신고접수체계를 구비할 것을 요구했다. 넷째, 지역아동센터 생활복지사들은 신고접수부터 사례종결에 이르기까지 모든 단계에서 지역사회에 소재하는 다른 기관들과의 협력의 필요성에 대한 요구가 높았다. 아동학대예방교육의 교육내용에 대해서는 학대받는 아동을 상담하거나 관리하는 방법에 관한 내용에 대한 요구가 가장 높았고, 교육방법에 대해서는 관련기관의 외부 강사를 초빙하여 실시하는 방법에 대한 요구가 가장 높았다. 연구결과 및 논의를 통해 지역사회 차원에서의 아동학대예방을 위한 협력에 대한 지역아동센터 종사자들의 인식과 요구수준이 높은 것으로 확인되었으므로, 아동학대예방을 위한 지역사회협력에 대한 개선방안을 제시하였다.
핵심어 : 아동학대예방, 지역아동센터 종사자들 지역사회협력의인식과 요구
아동학대 예방을 위한 지역사회협력의 인식과 요구 -전라북도 지역아동센터 종사자들을 중심으로- 고 미 옥 우석대학교 아동복지학과 및 유아교육전공 지도교수 하 승 민
본 연구에서는 전북지역 지역아동센터 종사자들의 아동학대예방을 위한 지역사회협력에 대한 인식과 요구 정도가 어떠한가를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 전북 지역 소재 지역아동센터 시설장 52명과 생활복지사 380명을 대상으로 면접조사와 설문조사를 실시했다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 지역사회 협력기관들 간의 협력에 대한 지역아동센터 시설장들의 인식을 단계별로 분석한 결과, 신고접수 단계에서부터 마지막 사례종결 단계에 이르기까지 지역사회 협력의 내용에 대해서는 매우 부족한 것으로 나타났다. 둘째, 지역사회협력에 대한 지역아동센터 생활복지사들의 인식을 분석한 결과, 지역사회협력의 필요성에 대해서는 공감하고 있으나 현재의 관련기관들과의 협력이 잘 이루어지 않고 있으며 많은 장애를 겪고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 지역아동센터 시설장들은 지역사회 협력을 위해 상담을 위한 체계적인 시스템과 전문가 확보, 아동학대예방교육이 적극적으로 실시되어야 하며 지속적인 관리를 위한 사후관리기관 지정, 24시간 상설 신고접수체계를 구비할 것을 요구했다. 넷째, 지역아동센터 생활복지사들은 신고접수부터 사례종결에 이르기까지 모든 단계에서 지역사회에 소재하는 다른 기관들과의 협력의 필요성에 대한 요구가 높았다. 아동학대예방교육의 교육내용에 대해서는 학대받는 아동을 상담하거나 관리하는 방법에 관한 내용에 대한 요구가 가장 높았고, 교육방법에 대해서는 관련기관의 외부 강사를 초빙하여 실시하는 방법에 대한 요구가 가장 높았다. 연구결과 및 논의를 통해 지역사회 차원에서의 아동학대예방을 위한 협력에 대한 지역아동센터 종사자들의 인식과 요구수준이 높은 것으로 확인되었으므로, 아동학대예방을 위한 지역사회협력에 대한 개선방안을 제시하였다.
Recognitions and Needs of Community Collaboration for Prevention of Child Abuse -Focusing on Community Child Center Workers’ at Jeollabuk-do-
Koh Mioak Major in Child Welfare and Early Childhood Education Graduate School of Woosuk University Supervised by Professor Ha S...
Recognitions and Needs of Community Collaboration for Prevention of Child Abuse -Focusing on Community Child Center Workers’ at Jeollabuk-do-
Koh Mioak Major in Child Welfare and Early Childhood Education Graduate School of Woosuk University Supervised by Professor Ha Seungmin
This study aims to examine recognitions and needs of community collaboration for prevention of child abuse focusing on community child center workers’ at Jeollabuk-do. The participants consisted of 52 directors of community child centers and 380 life welfare workers’ at Jeollabuk-do and interviews and surveys were conducted.
The results of the study were as follows. First, as a result of the stepwise analysis of the recognitions on inter-institutional cooperation in the community that directors of community child centers have, it was found that inter-community cooperation was insufficient ranging from the receipt of a report to the closure of each case.
Secondly, as a result of the analysis of the recognitions on inter-community cooperation that life welfare workers’ of community child centers have, community cooperation with related institutions was not working and they were suffering from such lack of community cooperation although they were sympathetic to the need for community cooperation.
Thirdly, directors of community child centers said that it is required to have systematic system and expertise for counseling so as to establish inter-community cooperation and to carry out preventive education actively for child abuse and to designate a post-monitoring institution for continuous care and to have a 24-hour permanent report reception system.
Fourthly, life welfare workers’ at community child centers strongly insisted that cooperation between institutions located in the community is required at every step ranging from the receipt of a report to the closure of each case. In terms of educational contents of child abuse prevention, there was a high demand regarding how to counsel and take care of abused children; and as for the method of education, they requested the most to invite outside lecturers of relevant institutions. On the basis of the analysis on the research and discussion, the study provided clear evidence that the level of recognitions and needs of community child center workers’ were high for cooperation for prevention of child abuse at the local community level and suggested measures to improve community cooperation for the prevention of child abuse.
key words: Prevention of Child Abuse Child Center workers’ Recognitions and Needs of Community Collaboration
Recognitions and Needs of Community Collaboration for Prevention of Child Abuse -Focusing on Community Child Center Workers’ at Jeollabuk-do-
Koh Mioak Major in Child Welfare and Early Childhood Education Graduate School of Woosuk University Supervised by Professor Ha Seungmin
This study aims to examine recognitions and needs of community collaboration for prevention of child abuse focusing on community child center workers’ at Jeollabuk-do. The participants consisted of 52 directors of community child centers and 380 life welfare workers’ at Jeollabuk-do and interviews and surveys were conducted.
The results of the study were as follows. First, as a result of the stepwise analysis of the recognitions on inter-institutional cooperation in the community that directors of community child centers have, it was found that inter-community cooperation was insufficient ranging from the receipt of a report to the closure of each case.
Secondly, as a result of the analysis of the recognitions on inter-community cooperation that life welfare workers’ of community child centers have, community cooperation with related institutions was not working and they were suffering from such lack of community cooperation although they were sympathetic to the need for community cooperation.
Thirdly, directors of community child centers said that it is required to have systematic system and expertise for counseling so as to establish inter-community cooperation and to carry out preventive education actively for child abuse and to designate a post-monitoring institution for continuous care and to have a 24-hour permanent report reception system.
Fourthly, life welfare workers’ at community child centers strongly insisted that cooperation between institutions located in the community is required at every step ranging from the receipt of a report to the closure of each case. In terms of educational contents of child abuse prevention, there was a high demand regarding how to counsel and take care of abused children; and as for the method of education, they requested the most to invite outside lecturers of relevant institutions. On the basis of the analysis on the research and discussion, the study provided clear evidence that the level of recognitions and needs of community child center workers’ were high for cooperation for prevention of child abuse at the local community level and suggested measures to improve community cooperation for the prevention of child abuse.
key words: Prevention of Child Abuse Child Center workers’ Recognitions and Needs of Community Collaboration
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.