지역사회복지관에서 1980년부터 재가노인복지사업을 중심으로 지역사회복지가 시작하게 되었다. 그러면서 1993년 노인복지법의 개정을 통해서 재가복지사업의 확대와 성장이 시작이 되었다. 아울러 우리사회의 고령화 사회의 대한 문제의식 및 대응 방안을 모색도 함께 이루어졌다. 재가노인의 증가로 인한 필연적 필요성과 욕구 등에 기초한 다양한 영역으로 사업을 확대되고 사회적으로도 재가노인복지사업이 중요한 노인복지사업으로 부각하는 성과를 냈다. 노인인구의 증가 추세와 속도를 감안하여 노인의 보호문제를 어떻게 해결할 것인가의 문제제기에 대한 우리 정부의 선택은 분명하게 재가복지서비스 사업의 시설들을 점차 확대하면서 국고를 지원하고 있다. 그러나 국고를 계속 지원 받기 위해서 사업의 효과성을 객관성 증명이 필요하다. 또한 재가복지사업의 수요 확대에 대비 재가복지의 수준 향상과 양적 실적 위주에서 질적인 평가가 필요해졌다. 그러기 위해 재가복지사업에 대한 질적인 평가를 위해서는 대상자의 대한 연구 분석이 필요하다. 그래서 본 연구에서 재가복지서비스 대상 서비스 유형별로 어떤 노인들에게 어떤 서비스를 제공하는지 기술 통계 분석방법으로 분석과 함께 대상자의 대한 인터뷰를 통해 대상자의 어려움과 어떠한 필요가 가장 시급한지 우리가 제공하는 서비스가 그들의 삶의 도움이 되고 있는지 확인하는 작업을 수행하였다. 연구의 목적은 서비스 대상자 유형별 어떠한 차이점이나 있는지 제공서비스의 차이점이 어떠한 것들이 있는가를 알아보고자 했으며 또한 대상자들의 인터뷰를 통한 서비스의 만족과 ...
지역사회복지관에서 1980년부터 재가노인복지사업을 중심으로 지역사회복지가 시작하게 되었다. 그러면서 1993년 노인복지법의 개정을 통해서 재가복지사업의 확대와 성장이 시작이 되었다. 아울러 우리사회의 고령화 사회의 대한 문제의식 및 대응 방안을 모색도 함께 이루어졌다. 재가노인의 증가로 인한 필연적 필요성과 욕구 등에 기초한 다양한 영역으로 사업을 확대되고 사회적으로도 재가노인복지사업이 중요한 노인복지사업으로 부각하는 성과를 냈다. 노인인구의 증가 추세와 속도를 감안하여 노인의 보호문제를 어떻게 해결할 것인가의 문제제기에 대한 우리 정부의 선택은 분명하게 재가복지서비스 사업의 시설들을 점차 확대하면서 국고를 지원하고 있다. 그러나 국고를 계속 지원 받기 위해서 사업의 효과성을 객관성 증명이 필요하다. 또한 재가복지사업의 수요 확대에 대비 재가복지의 수준 향상과 양적 실적 위주에서 질적인 평가가 필요해졌다. 그러기 위해 재가복지사업에 대한 질적인 평가를 위해서는 대상자의 대한 연구 분석이 필요하다. 그래서 본 연구에서 재가복지서비스 대상 서비스 유형별로 어떤 노인들에게 어떤 서비스를 제공하는지 기술 통계 분석방법으로 분석과 함께 대상자의 대한 인터뷰를 통해 대상자의 어려움과 어떠한 필요가 가장 시급한지 우리가 제공하는 서비스가 그들의 삶의 도움이 되고 있는지 확인하는 작업을 수행하였다. 연구의 목적은 서비스 대상자 유형별 어떠한 차이점이나 있는지 제공서비스의 차이점이 어떠한 것들이 있는가를 알아보고자 했으며 또한 대상자들의 인터뷰를 통한 서비스의 만족과 기대효과를 확인하고자 했다. 그 결과 서비스 대상자 유형별로는 거의 모두 동일한 형태의 서비스를 제공 받고 있으며, 약간의 빈도 차이만 있을 뿐이었다. 또 그 대상자의 수준 또한 거의 유사함을 볼 수 있었다. 이러한 결과를 볼 때는 지역사회복지관에 재가복지서비스 대상자로 선정되어 서비스를 받는 노인은 거의 대부분이 구청의 관리 즉 국가의 관리 대상자로 위탁을 받는 관리 대상이며, 이 지원이 필요한 대상자는 상대성이 아닌 절대적인 빈곤과 환경의 어려움을 가진 대상자라는 것이다. 이 연구 대상자는 총 143명이다. 그 중 기초생활수급자가 112명으로 78.3%를 차지한다. 그리고 나머지는 저소득, 차상위계층 등 순위로 나온다. 재가복지서비스의 1차 대상자는 우선은 정부의 기준으로 보호가 필요한 즉 경제적 빈곤층 기초생활수급자이다. 그리고 그 대상자를 위한 지원비로 민간이 위탁을 받아서 서비스를 제공하는 것이다. 하지만 서비스가 필요한 대상자는 경제적 절대 빈곤층만은 아니다. 즉 근본적인 문제에 대한 정책이나 제도가 마련되지 못한 점도 있다. 그러므로 재원의 확보 공공부조, 민간자원이 부족하다. 더 많은 서비스를 제공할 인력 또는 기관이 절대적으로 필요하다. 또한 노인들의 생계비 지원이 현실적이지 못한 반영과 정부의 지원도 매번 논란이 되는 부양의무자의 기준 또한 아직도 복지문제는 1차 지원자를 가족으로 보는 시점에 변화가 없었다. 이 점에 사회적 변화를 가지고 오기 위한 많은 통계와 연구와 사회적 이슈를 통해서 사회적 합의점을 가지고 현실적인 방법의 부양의무자 기준의 완화 또는 개선이 필요하다. 지금 우리나라의 노인복지서비스의 경우 노인복지에 대한 욕구와 기대 및 문제점 등의 발생과 초 고령화시대 도래 등으로 문제의 심각성을 인지하고 이들에 대한 다양한 프로그램 등이 노인문제와 맞물려 프로그램을 계획하고 추진하고 있는 실정이지만 요구에 대한 다양성에 비해 현실적으로 그 우선순위가 매우 밀려있는 것이 사실이고 아직까지 전통적인 가족관이나 사회문제화로 진전 시키지 못하도록 하는 일부 무의사결정론적 형태가 보이고 있는 것이 사실이다. 노인복지의 선행 연구 분석에 따라 노인복지서비스에 대한 욕구는 매우 다양·복잡하게 변화되어졌으며, 이러한 변화에 대한 적절한 서비스를 제공해야 하는 적절성의 논리를 중요한 사회복지정책의 가치로 삼아야 한다는 것이다. 그런데 지금 현행 진행되는 재가복지서비스는 주로 식사의 문제와 정서지원이 변함없이 똑같은 형태로 진행이 되고 있다. 근본적으로 재가대상자의 욕구의 반영이 부족하다. 사회복지정책을 협의와 광의로 유형화하고 유형화에 따른 해당 가치를 살펴보고, 사회복지정책의 기본가치인 평등, 공평, 적절성의 개념적 수준범위와 관계로 적절성에 대해 자세히 검토하여 노인복지서비스에 대한 노인들의 욕구에 알맞고 타당한 노인들의 삶의 질을 향상시켜야 한다.
지역사회복지관에서 1980년부터 재가노인복지사업을 중심으로 지역사회복지가 시작하게 되었다. 그러면서 1993년 노인복지법의 개정을 통해서 재가복지사업의 확대와 성장이 시작이 되었다. 아울러 우리사회의 고령화 사회의 대한 문제의식 및 대응 방안을 모색도 함께 이루어졌다. 재가노인의 증가로 인한 필연적 필요성과 욕구 등에 기초한 다양한 영역으로 사업을 확대되고 사회적으로도 재가노인복지사업이 중요한 노인복지사업으로 부각하는 성과를 냈다. 노인인구의 증가 추세와 속도를 감안하여 노인의 보호문제를 어떻게 해결할 것인가의 문제제기에 대한 우리 정부의 선택은 분명하게 재가복지서비스 사업의 시설들을 점차 확대하면서 국고를 지원하고 있다. 그러나 국고를 계속 지원 받기 위해서 사업의 효과성을 객관성 증명이 필요하다. 또한 재가복지사업의 수요 확대에 대비 재가복지의 수준 향상과 양적 실적 위주에서 질적인 평가가 필요해졌다. 그러기 위해 재가복지사업에 대한 질적인 평가를 위해서는 대상자의 대한 연구 분석이 필요하다. 그래서 본 연구에서 재가복지서비스 대상 서비스 유형별로 어떤 노인들에게 어떤 서비스를 제공하는지 기술 통계 분석방법으로 분석과 함께 대상자의 대한 인터뷰를 통해 대상자의 어려움과 어떠한 필요가 가장 시급한지 우리가 제공하는 서비스가 그들의 삶의 도움이 되고 있는지 확인하는 작업을 수행하였다. 연구의 목적은 서비스 대상자 유형별 어떠한 차이점이나 있는지 제공서비스의 차이점이 어떠한 것들이 있는가를 알아보고자 했으며 또한 대상자들의 인터뷰를 통한 서비스의 만족과 기대효과를 확인하고자 했다. 그 결과 서비스 대상자 유형별로는 거의 모두 동일한 형태의 서비스를 제공 받고 있으며, 약간의 빈도 차이만 있을 뿐이었다. 또 그 대상자의 수준 또한 거의 유사함을 볼 수 있었다. 이러한 결과를 볼 때는 지역사회복지관에 재가복지서비스 대상자로 선정되어 서비스를 받는 노인은 거의 대부분이 구청의 관리 즉 국가의 관리 대상자로 위탁을 받는 관리 대상이며, 이 지원이 필요한 대상자는 상대성이 아닌 절대적인 빈곤과 환경의 어려움을 가진 대상자라는 것이다. 이 연구 대상자는 총 143명이다. 그 중 기초생활수급자가 112명으로 78.3%를 차지한다. 그리고 나머지는 저소득, 차상위계층 등 순위로 나온다. 재가복지서비스의 1차 대상자는 우선은 정부의 기준으로 보호가 필요한 즉 경제적 빈곤층 기초생활수급자이다. 그리고 그 대상자를 위한 지원비로 민간이 위탁을 받아서 서비스를 제공하는 것이다. 하지만 서비스가 필요한 대상자는 경제적 절대 빈곤층만은 아니다. 즉 근본적인 문제에 대한 정책이나 제도가 마련되지 못한 점도 있다. 그러므로 재원의 확보 공공부조, 민간자원이 부족하다. 더 많은 서비스를 제공할 인력 또는 기관이 절대적으로 필요하다. 또한 노인들의 생계비 지원이 현실적이지 못한 반영과 정부의 지원도 매번 논란이 되는 부양의무자의 기준 또한 아직도 복지문제는 1차 지원자를 가족으로 보는 시점에 변화가 없었다. 이 점에 사회적 변화를 가지고 오기 위한 많은 통계와 연구와 사회적 이슈를 통해서 사회적 합의점을 가지고 현실적인 방법의 부양의무자 기준의 완화 또는 개선이 필요하다. 지금 우리나라의 노인복지서비스의 경우 노인복지에 대한 욕구와 기대 및 문제점 등의 발생과 초 고령화시대 도래 등으로 문제의 심각성을 인지하고 이들에 대한 다양한 프로그램 등이 노인문제와 맞물려 프로그램을 계획하고 추진하고 있는 실정이지만 요구에 대한 다양성에 비해 현실적으로 그 우선순위가 매우 밀려있는 것이 사실이고 아직까지 전통적인 가족관이나 사회문제화로 진전 시키지 못하도록 하는 일부 무의사결정론적 형태가 보이고 있는 것이 사실이다. 노인복지의 선행 연구 분석에 따라 노인복지서비스에 대한 욕구는 매우 다양·복잡하게 변화되어졌으며, 이러한 변화에 대한 적절한 서비스를 제공해야 하는 적절성의 논리를 중요한 사회복지정책의 가치로 삼아야 한다는 것이다. 그런데 지금 현행 진행되는 재가복지서비스는 주로 식사의 문제와 정서지원이 변함없이 똑같은 형태로 진행이 되고 있다. 근본적으로 재가대상자의 욕구의 반영이 부족하다. 사회복지정책을 협의와 광의로 유형화하고 유형화에 따른 해당 가치를 살펴보고, 사회복지정책의 기본가치인 평등, 공평, 적절성의 개념적 수준범위와 관계로 적절성에 대해 자세히 검토하여 노인복지서비스에 대한 노인들의 욕구에 알맞고 타당한 노인들의 삶의 질을 향상시켜야 한다.
Community welfare services began in 1980, focusing on welfare services for the elderly. In 1993, the revision of the welfare act for the elderly stimulated the expansion and growth of the home welfare business. In addition, we have searched for the awareness on the problems of the aging society of o...
Community welfare services began in 1980, focusing on welfare services for the elderly. In 1993, the revision of the welfare act for the elderly stimulated the expansion and growth of the home welfare business. In addition, we have searched for the awareness on the problems of the aging society of our society and countermeasures. The project has expanded to various areas based on the necessity and desire due to the increased population of the elderly, and the social welfare service for the elderly has become an important social welfare project. Given the increasing trends and growth of the senior population, the Korean government's choice of raising the question of how to solve the problem for the elderly is clearly expanding the facilities of the in-home welfare services and support from the government treasury. However, it is necessary to demonstrate the objective effectiveness of the project in order to receive continued support from the treasury. In addition, it is necessary to improve the level of in-house welfare and qualitative evaluation of quantitative performance in preparation of the expansion in demand for sanction business. In order to do so, it is necessary to analyze the subjects in order to evaluate the quality of the welfare projects. Therefore, in this study, we analyzed the elder people's services according to the types of services they are provided through technical statistics analysis. Along with this analysis, we interviewed the subjects in order to ensure the services are being helpful and to understand what their prior needs are. The purpose of the study was to find out what differences exist between the service target types and in the provided service types. Also, we tried to confirm the satisfaction and expectation effect of the services through interviews. As a result, same types of services were provided to the service subjects and there was only a slight difference in frequency. The levels of the subjects were also similar. The results of this study suggest that most of the elderly who are selected as the subject of community welfare services are those who are entrusted to the administration of the ward office, that is, the state administration, and those who need these supports are not relatively but absolutely poor and those in environmental difficulties. 143 subjects were included in the study. Among them, basic living recipients accounted for 78.3% which is 112 people. The rest are low-income, second-tier ratings. The primary target of home welfare services is, first of all, those that are in need of protection of basis life sustainment by the government. The support fee for them are what the civilians have entrusted and the service is provided. However, those who need services are not only those that are economically absolute poor. In other words, there are no policies or systems for fundamental problems. Therefore there is a shortage in securing financial resources, public assistance, and civilian resources. There is an absolute need for personnel and agencies to provide more services. In addition, the living expense support for the elderly is not realistic, support of the government is always controversial, and standards of those obligated to support those in need are still regarded as family. In this regard, it is necessary to alleviate or improve the standards of those obligated to support people in needs through statistics, researches, and social issues for social change to commence. In the case of senior welfare services in our country, we recognize the seriousness through the desire and expectation of senior welfare, emerging problems, and the advent of the era of super aging. It is a fact that various programs related to these are being planned and promoted in conjunction with the elderly problem. However, it is true that the priorities are ignored compared to the diversity of the needs and that there is some non-intentional decision-making pattern that hinders the advancement to traditional family or social problems. According to the analysis of previous studies on senior welfare, the needs have been changed into diverse and complicated ways and the appropriate logic to provide appropriate services for these changes should be the value of important social welfare policies. However, current in-home welfare services concerning eating problems and support of emotion are progressing in the same direction. Fundamentally, there is a lack of reflection on the needs of sanction subjects. We must increase quality of life for elders and satisfy the needs for senior welfare services by examining equality, equity, and conceptual level range of relevance and relationship which are the basic values of social welfare policies and look over the relevant values according to the types of social welfare polices in narrow and broad terms.
Community welfare services began in 1980, focusing on welfare services for the elderly. In 1993, the revision of the welfare act for the elderly stimulated the expansion and growth of the home welfare business. In addition, we have searched for the awareness on the problems of the aging society of our society and countermeasures. The project has expanded to various areas based on the necessity and desire due to the increased population of the elderly, and the social welfare service for the elderly has become an important social welfare project. Given the increasing trends and growth of the senior population, the Korean government's choice of raising the question of how to solve the problem for the elderly is clearly expanding the facilities of the in-home welfare services and support from the government treasury. However, it is necessary to demonstrate the objective effectiveness of the project in order to receive continued support from the treasury. In addition, it is necessary to improve the level of in-house welfare and qualitative evaluation of quantitative performance in preparation of the expansion in demand for sanction business. In order to do so, it is necessary to analyze the subjects in order to evaluate the quality of the welfare projects. Therefore, in this study, we analyzed the elder people's services according to the types of services they are provided through technical statistics analysis. Along with this analysis, we interviewed the subjects in order to ensure the services are being helpful and to understand what their prior needs are. The purpose of the study was to find out what differences exist between the service target types and in the provided service types. Also, we tried to confirm the satisfaction and expectation effect of the services through interviews. As a result, same types of services were provided to the service subjects and there was only a slight difference in frequency. The levels of the subjects were also similar. The results of this study suggest that most of the elderly who are selected as the subject of community welfare services are those who are entrusted to the administration of the ward office, that is, the state administration, and those who need these supports are not relatively but absolutely poor and those in environmental difficulties. 143 subjects were included in the study. Among them, basic living recipients accounted for 78.3% which is 112 people. The rest are low-income, second-tier ratings. The primary target of home welfare services is, first of all, those that are in need of protection of basis life sustainment by the government. The support fee for them are what the civilians have entrusted and the service is provided. However, those who need services are not only those that are economically absolute poor. In other words, there are no policies or systems for fundamental problems. Therefore there is a shortage in securing financial resources, public assistance, and civilian resources. There is an absolute need for personnel and agencies to provide more services. In addition, the living expense support for the elderly is not realistic, support of the government is always controversial, and standards of those obligated to support those in need are still regarded as family. In this regard, it is necessary to alleviate or improve the standards of those obligated to support people in needs through statistics, researches, and social issues for social change to commence. In the case of senior welfare services in our country, we recognize the seriousness through the desire and expectation of senior welfare, emerging problems, and the advent of the era of super aging. It is a fact that various programs related to these are being planned and promoted in conjunction with the elderly problem. However, it is true that the priorities are ignored compared to the diversity of the needs and that there is some non-intentional decision-making pattern that hinders the advancement to traditional family or social problems. According to the analysis of previous studies on senior welfare, the needs have been changed into diverse and complicated ways and the appropriate logic to provide appropriate services for these changes should be the value of important social welfare policies. However, current in-home welfare services concerning eating problems and support of emotion are progressing in the same direction. Fundamentally, there is a lack of reflection on the needs of sanction subjects. We must increase quality of life for elders and satisfy the needs for senior welfare services by examining equality, equity, and conceptual level range of relevance and relationship which are the basic values of social welfare policies and look over the relevant values according to the types of social welfare polices in narrow and broad terms.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.