본 연구의 목적은 내러티브 기반의 문학 활동 프로그램을 개발하고, 이를 만5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 내러티브 기반 유아 문학 프로그램의 구성은 어떠한가? 둘째, 내러티브 기반 유아 문학 프로그램의 효과는 어떠한가?
내러티브 기반 유아 문학 프로그램을 개발하기 위해 글 없는 그림책과 내러티브에 관련된 문헌을 검토하고 문학 프로그램의 실태 및 유아교육 현장의 요구를 조사하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문과 협의를 거쳐 문제점을 수정·보완하여 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 목표는 다음과 같다. 첫째, 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 활동 프로그램 과정을 통하여 유아는 화자의 전달 의미에 대하여 적극적으로 파악할 수 있는 능력을 형성한다. 둘째, 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 활동 프로그램을 통하여 맥락적 해석을 할 수 있는 능력을 향상시킨다. 셋째, 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 활동 프로그램을 통하여 적절한 대인 문제해결 능력을 선택하여 사용할 수 있다. 넷째, 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 활동 프로그램을 통해 풍부한 언어 ...
본 연구의 목적은 내러티브 기반의 문학 활동 프로그램을 개발하고, 이를 만5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 내러티브 기반 유아 문학 프로그램의 구성은 어떠한가? 둘째, 내러티브 기반 유아 문학 프로그램의 효과는 어떠한가?
내러티브 기반 유아 문학 프로그램을 개발하기 위해 글 없는 그림책과 내러티브에 관련된 문헌을 검토하고 문학 프로그램의 실태 및 유아교육 현장의 요구를 조사하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문과 협의를 거쳐 문제점을 수정·보완하여 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 목표는 다음과 같다. 첫째, 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 활동 프로그램 과정을 통하여 유아는 화자의 전달 의미에 대하여 적극적으로 파악할 수 있는 능력을 형성한다. 둘째, 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 활동 프로그램을 통하여 맥락적 해석을 할 수 있는 능력을 향상시킨다. 셋째, 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 활동 프로그램을 통하여 적절한 대인 문제해결 능력을 선택하여 사용할 수 있다. 넷째, 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 활동 프로그램을 통해 풍부한 언어 수용능력과 표현능력을 향상시킨다. 이와 같은 목표를 달성하기 위해 4단계의 프로그램 내용을 구성하였는데 단계는 다음과 같다. 1단계는 표지를 탐색하며 어떤 상황이 일어날지 예측을 하는 단계이다. 책표지를 탐색하며 그림의 배경과 발생 원인을 공유하는데 이 때 개인적 내러티브를 바탕으로 가상적 내러티브를 또래와 교사와 삼각구도로 상호작용하면서 사고의 변화가 일어난다. 책표지를 탐색하는 활동 외에도 수수께끼를 내거나 실물을 활용하여 유추해 볼 수도 있다. 2단계에서는 각 장면에서 일어난 문제의 상황을 인식하고 문제의 발생원인과 결과를 개인적 내러티브로 이해한다. 이 때 타인의 생각을 이해하기 위해 공감 및 공유를 하게 된다. 즉 개인적 내러티브가 가상적 내러티브의 결합이 이루어지는 단계이다. 3단계는 내러티브를 활용한 새로운 해결전략을 표현하는 단계이다. 2단계를 통하여 수집된 다양한 경험과 갈등해결 관련 자료들을 바탕으로 3단계에서는 구체적인 문제해결전략을 만들고 새롭게 구성된 이야기를 공유하게 된다. 특히 또래 간에 만들어낸 새로운 이야기를 공유하는 과정에서 다양하고 적극적인 내러티브가 발생하게 되고 그 과정에서 자신의 내러티브를 보다 체계적이고 구체적으로 보완할 수 있는 경험을 하게 된다. 4단계는 수립된 변화된 내러티브를 바탕으로 문제해결전략의 실행을 평가하고 수정하여 자신의 내면으로 심화하는 단계이다. 이 과정에서는 적극적이고 다양한 내러티브만이 아니라 문제해결과정에서 경험한 자신의 성공적 갈등해결과 실패적 갈등해결을 통합함으로써 갈등발생 원인에서부터 해결전략 수립과 적용 그리고 최종단계까지를 반성적으로 들여다 볼 수 있도록 한다. 개발된 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 인천시에 위치한 유치원 두 곳의 만5세 유아 중 실험집단 31명과 비교집단 32 등 총 63명을 연구 대상으로 선정하였다. 실험설계는 사전-사후 검사 통제집단 실험설계(Pretest- Posttest Control-Group Design)를 활용하여, 비교집단(comparative group)을 채택하였다. 연구에 참여하는 유아 교사의 훈련과 사전검사 과정을 거쳤으며, 이후 구체적인 실험처치는 2016년 3월 21일(월)부터 7월 8일(금)까지 16주동안 실시되었다. 프로그램 적용 전과 후에 대인문제해결력 검사, 수용어휘검사, 표현어휘검사를 실시하였고 SPSS Window용 프로그램을 활용하여 공변량분석(ANCOVA)으로 통계 처리하였다. 내러티브 기반 문학 프로그램의 적용 효과에 대한 연구결과 만5세 유아의 대인문제해결능력, 수용어휘력, 표현어휘력에 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 이는 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 프로그램이 유아교육 현장에 적용 가능함을 보여주는 것이며 기존의 문학교육 프로그램과 차별화된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해 주고 있다.
본 연구의 목적은 내러티브 기반의 문학 활동 프로그램을 개발하고, 이를 만5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 내러티브 기반 유아 문학 프로그램의 구성은 어떠한가? 둘째, 내러티브 기반 유아 문학 프로그램의 효과는 어떠한가?
내러티브 기반 유아 문학 프로그램을 개발하기 위해 글 없는 그림책과 내러티브에 관련된 문헌을 검토하고 문학 프로그램의 실태 및 유아교육 현장의 요구를 조사하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문과 협의를 거쳐 문제점을 수정·보완하여 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 목표는 다음과 같다. 첫째, 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 활동 프로그램 과정을 통하여 유아는 화자의 전달 의미에 대하여 적극적으로 파악할 수 있는 능력을 형성한다. 둘째, 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 활동 프로그램을 통하여 맥락적 해석을 할 수 있는 능력을 향상시킨다. 셋째, 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 활동 프로그램을 통하여 적절한 대인 문제해결 능력을 선택하여 사용할 수 있다. 넷째, 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 활동 프로그램을 통해 풍부한 언어 수용능력과 표현능력을 향상시킨다. 이와 같은 목표를 달성하기 위해 4단계의 프로그램 내용을 구성하였는데 단계는 다음과 같다. 1단계는 표지를 탐색하며 어떤 상황이 일어날지 예측을 하는 단계이다. 책표지를 탐색하며 그림의 배경과 발생 원인을 공유하는데 이 때 개인적 내러티브를 바탕으로 가상적 내러티브를 또래와 교사와 삼각구도로 상호작용하면서 사고의 변화가 일어난다. 책표지를 탐색하는 활동 외에도 수수께끼를 내거나 실물을 활용하여 유추해 볼 수도 있다. 2단계에서는 각 장면에서 일어난 문제의 상황을 인식하고 문제의 발생원인과 결과를 개인적 내러티브로 이해한다. 이 때 타인의 생각을 이해하기 위해 공감 및 공유를 하게 된다. 즉 개인적 내러티브가 가상적 내러티브의 결합이 이루어지는 단계이다. 3단계는 내러티브를 활용한 새로운 해결전략을 표현하는 단계이다. 2단계를 통하여 수집된 다양한 경험과 갈등해결 관련 자료들을 바탕으로 3단계에서는 구체적인 문제해결전략을 만들고 새롭게 구성된 이야기를 공유하게 된다. 특히 또래 간에 만들어낸 새로운 이야기를 공유하는 과정에서 다양하고 적극적인 내러티브가 발생하게 되고 그 과정에서 자신의 내러티브를 보다 체계적이고 구체적으로 보완할 수 있는 경험을 하게 된다. 4단계는 수립된 변화된 내러티브를 바탕으로 문제해결전략의 실행을 평가하고 수정하여 자신의 내면으로 심화하는 단계이다. 이 과정에서는 적극적이고 다양한 내러티브만이 아니라 문제해결과정에서 경험한 자신의 성공적 갈등해결과 실패적 갈등해결을 통합함으로써 갈등발생 원인에서부터 해결전략 수립과 적용 그리고 최종단계까지를 반성적으로 들여다 볼 수 있도록 한다. 개발된 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 인천시에 위치한 유치원 두 곳의 만5세 유아 중 실험집단 31명과 비교집단 32 등 총 63명을 연구 대상으로 선정하였다. 실험설계는 사전-사후 검사 통제집단 실험설계(Pretest- Posttest Control-Group Design)를 활용하여, 비교집단(comparative group)을 채택하였다. 연구에 참여하는 유아 교사의 훈련과 사전검사 과정을 거쳤으며, 이후 구체적인 실험처치는 2016년 3월 21일(월)부터 7월 8일(금)까지 16주동안 실시되었다. 프로그램 적용 전과 후에 대인문제해결력 검사, 수용어휘검사, 표현어휘검사를 실시하였고 SPSS Window용 프로그램을 활용하여 공변량분석(ANCOVA)으로 통계 처리하였다. 내러티브 기반 문학 프로그램의 적용 효과에 대한 연구결과 만5세 유아의 대인문제해결능력, 수용어휘력, 표현어휘력에 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 이는 글 없는 그림책을 활용한 내러티브 기반 문학 프로그램이 유아교육 현장에 적용 가능함을 보여주는 것이며 기존의 문학교육 프로그램과 차별화된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해 주고 있다.
The purpose of this study is to develop a narrative-based literature program and apply it to a 5-year-old child to validate its effectiveness. The research problems are set in this study as follows.
First, what is the composition of a narrative-based literature program? Second, wha...
The purpose of this study is to develop a narrative-based literature program and apply it to a 5-year-old child to validate its effectiveness. The research problems are set in this study as follows.
First, what is the composition of a narrative-based literature program? Second, what is the effect of a narrative-based literature program?
In order to develop a narrative-based literature program for young children, we reviewed literature related to wordless picture books with speaker's narrative, and investigated the onsite demand of literature program and the needs of early childhood education. Based on this research, we developed narrative-based literature program using wordless picture books to correct and solve problems through the consultation with experts after constructing a program census. The goals of the program are as follows. First, through the process of narrative-based literature program using wordless picture books in the early childhood has the ability to positively grasp the meaning of the speaker 's transmission. Second, it improves the ability to perform contextual interpretation through narrative-based literature program using wordless picture books. Third, appropriate personal problem solving ability can be selected and used through narrative-based literature program using wordless picture books. Fourth, it improves abundant language capacity and expressive ability through narrative-based literature program using wordless picture books. To accomplish this goal, the program contents of the 4th step are composed. The first step is to search the cover and to predict what will happen. Children explore the book cover, and shares the background of the picture with the cause of several occurrences. At this time, thinking changes based on the personal narrative interacting between the fictional narrative peer and the teacher show the triangle structure. In addition to searching for book covers, you can also give a mystery or make a guess by using the real thing. In the second stage, we recognize the situation of the problem in each scene and understand the causes and results of the problem as individual narratives. At this time, they will share their thoughts as well as empathy in order to understand others. That is, the personal narrative is the stage where the combination of the fictional narrative is achieved.
Step 3 is a area of expressing a new solution strategy using narrative. Based on various experience and conflict resolution data gathered through the second stage, the third stage is to create a specific problem solving strategy and share the newly composed story. Especially, in the process of sharing new stories created between peers, various and active narratives are generated, and in the process, they get to have experiences that can complement their narratives more systematically and specifically. Step 4 is the to evaluate and revise the implementation of the problem solving strategy based on the changed narrative that was established in the above the stage and deepening it into the inside of the self. In this course, not only the active and diverse narratives, but also the problems of successful conflict resolution and a failure conflict resolution, which are experienced in problem solving process, do. In order to investigate the effects of the developed programs, 63 children, including 31 experimental groups and 32 comparative groups, were selected from two kindergartens located in Incheon city. Experimental design adopted a comparative group using pretest-posttest control-group design. After conducting the training and pre-testing of the early childhood teachers participating in the research, the specific experimental procedure was conducted for 16 weeks from March 21, 2016 to July 8, 2016. Experimental design adopted a comparative group using pretest-posttest control-group design. The training of the early childhood teachers who took part in the study and the preliminary examination were carried out, and the specific experimental procedure was carried out for 16 weeks from March 21, 2016 to July 8, 2016. Before and after the application of the program, interpersonal problem solving ability test, acceptance vocabulary test, and expressive vocabulary test were performed. Statistical analysis was done by covariance analysis (ANCOVA) using the program for SPSS Window. The result of the study on the application effect of narrative-based literature program using wordless picture books have revealed that 5 - year - old early child had an effectiveness on interpersonal problem solving ability, acceptance vocabulary, and expressive vocabulary. This suggests that narrative-based literature program using wordless picture books is applicable to present that they are worthy of differentiated programs from existing literacy education programs.
The purpose of this study is to develop a narrative-based literature program and apply it to a 5-year-old child to validate its effectiveness. The research problems are set in this study as follows.
First, what is the composition of a narrative-based literature program? Second, what is the effect of a narrative-based literature program?
In order to develop a narrative-based literature program for young children, we reviewed literature related to wordless picture books with speaker's narrative, and investigated the onsite demand of literature program and the needs of early childhood education. Based on this research, we developed narrative-based literature program using wordless picture books to correct and solve problems through the consultation with experts after constructing a program census. The goals of the program are as follows. First, through the process of narrative-based literature program using wordless picture books in the early childhood has the ability to positively grasp the meaning of the speaker 's transmission. Second, it improves the ability to perform contextual interpretation through narrative-based literature program using wordless picture books. Third, appropriate personal problem solving ability can be selected and used through narrative-based literature program using wordless picture books. Fourth, it improves abundant language capacity and expressive ability through narrative-based literature program using wordless picture books. To accomplish this goal, the program contents of the 4th step are composed. The first step is to search the cover and to predict what will happen. Children explore the book cover, and shares the background of the picture with the cause of several occurrences. At this time, thinking changes based on the personal narrative interacting between the fictional narrative peer and the teacher show the triangle structure. In addition to searching for book covers, you can also give a mystery or make a guess by using the real thing. In the second stage, we recognize the situation of the problem in each scene and understand the causes and results of the problem as individual narratives. At this time, they will share their thoughts as well as empathy in order to understand others. That is, the personal narrative is the stage where the combination of the fictional narrative is achieved.
Step 3 is a area of expressing a new solution strategy using narrative. Based on various experience and conflict resolution data gathered through the second stage, the third stage is to create a specific problem solving strategy and share the newly composed story. Especially, in the process of sharing new stories created between peers, various and active narratives are generated, and in the process, they get to have experiences that can complement their narratives more systematically and specifically. Step 4 is the to evaluate and revise the implementation of the problem solving strategy based on the changed narrative that was established in the above the stage and deepening it into the inside of the self. In this course, not only the active and diverse narratives, but also the problems of successful conflict resolution and a failure conflict resolution, which are experienced in problem solving process, do. In order to investigate the effects of the developed programs, 63 children, including 31 experimental groups and 32 comparative groups, were selected from two kindergartens located in Incheon city. Experimental design adopted a comparative group using pretest-posttest control-group design. After conducting the training and pre-testing of the early childhood teachers participating in the research, the specific experimental procedure was conducted for 16 weeks from March 21, 2016 to July 8, 2016. Experimental design adopted a comparative group using pretest-posttest control-group design. The training of the early childhood teachers who took part in the study and the preliminary examination were carried out, and the specific experimental procedure was carried out for 16 weeks from March 21, 2016 to July 8, 2016. Before and after the application of the program, interpersonal problem solving ability test, acceptance vocabulary test, and expressive vocabulary test were performed. Statistical analysis was done by covariance analysis (ANCOVA) using the program for SPSS Window. The result of the study on the application effect of narrative-based literature program using wordless picture books have revealed that 5 - year - old early child had an effectiveness on interpersonal problem solving ability, acceptance vocabulary, and expressive vocabulary. This suggests that narrative-based literature program using wordless picture books is applicable to present that they are worthy of differentiated programs from existing literacy education programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.