최근 들어 국내 공연예술분야의 발전이 눈에 띄게 진행되면서, 공연문화를 즐기는 현대인의 수와 함께 이에 대응하는 공연시설의 수 또한 빠르게 증가해오고 있다. 특히 다양한 공연 장르들 중에서도 유독 뮤지컬 시장의 확장이 두드러진다. 국내에서 이처럼 공연 관련 문화에 대한 관심이 높아져옴에 따라서 이와 관련된 다양한 연구 활동들 또한 활발하게 증가해오고 있는 것을 알 수 있는데, 가장 많은 관객이 찾고 있는 뮤지컬 공연시설에 대한 건축적인 연구는 상대적으로 미진한 상태이다. 이에 본 연구는 국내 뮤지컬 전용공연장의 무대 및 객석 계획 시 참고가 될 수 있는 모형 자료의 정립 및 제안을 목표로, 뮤지컬 공연장의 공연 연출관련 요소들과 뮤지컬 공연 관련 자료들을 고찰하고 국내외 주요 뮤지컬 공연장의 무대영역들을 대상으로 실측을 통한 자료수집 및 분석을 진행하였으며, 무대 관련 전문 인력 및 사용자들을 상대로 인터뷰조사를 진행하여 현장의 의견들을 수합하였다. 그 결과를 종합적으로 분석한 결과를 정리하면 다음과 같다. 대형 뮤지컬의 상연을 위한 프로시니엄 아치의 크기는 폭 15~16m, 높이 9~10m 내외의 구성이 적합하며, 주무대의 폭과 깊이는 모두 14~15m 범위에서 구성하는 것이 적절하다. 양측무대를 포함한 전체 무대의 규모는 중대형 이상의 경우 폭 40~45m, 깊이는 17~19m가 적절하고 중형의 경우 폭을 24~30m 범위로 축소할 수 있다. 이와 함께 주무대 뒤편에는 5~7m 내외 깊이의 후무대 공간을 마련하는 것이 이상적이다. 무대의 높이는 쇼데크의 사용을 감안하여 800~900mm 정도로 낮게 구성하고, 주무대 영역 전체를 트랩무대로 계획하며 하부에는 무대 전환 장치 대신 피트공간을 확보하는 것이 가장 적절한 모델로 간주된다. 오케스트라 피트는 적정 최소규모로 연주자 20~30명 선에 적합한 45~60m2를 제시한다. 객석의 규모 및 구성에 있어서, 관객의 관람환경과 친밀도 형성에 가장 적절한 최대 객석 규모는 1,200~1,300석이지만, 상업성이 강한 장르인 만큼 제작사의 이익을 함께 고려할 경우에는 다소 증가한 1,500~1,600석 정도가 현실적으로 적합하다. 그리드에서는 ...
최근 들어 국내 공연예술분야의 발전이 눈에 띄게 진행되면서, 공연문화를 즐기는 현대인의 수와 함께 이에 대응하는 공연시설의 수 또한 빠르게 증가해오고 있다. 특히 다양한 공연 장르들 중에서도 유독 뮤지컬 시장의 확장이 두드러진다. 국내에서 이처럼 공연 관련 문화에 대한 관심이 높아져옴에 따라서 이와 관련된 다양한 연구 활동들 또한 활발하게 증가해오고 있는 것을 알 수 있는데, 가장 많은 관객이 찾고 있는 뮤지컬 공연시설에 대한 건축적인 연구는 상대적으로 미진한 상태이다. 이에 본 연구는 국내 뮤지컬 전용공연장의 무대 및 객석 계획 시 참고가 될 수 있는 모형 자료의 정립 및 제안을 목표로, 뮤지컬 공연장의 공연 연출관련 요소들과 뮤지컬 공연 관련 자료들을 고찰하고 국내외 주요 뮤지컬 공연장의 무대영역들을 대상으로 실측을 통한 자료수집 및 분석을 진행하였으며, 무대 관련 전문 인력 및 사용자들을 상대로 인터뷰조사를 진행하여 현장의 의견들을 수합하였다. 그 결과를 종합적으로 분석한 결과를 정리하면 다음과 같다. 대형 뮤지컬의 상연을 위한 프로시니엄 아치의 크기는 폭 15~16m, 높이 9~10m 내외의 구성이 적합하며, 주무대의 폭과 깊이는 모두 14~15m 범위에서 구성하는 것이 적절하다. 양측무대를 포함한 전체 무대의 규모는 중대형 이상의 경우 폭 40~45m, 깊이는 17~19m가 적절하고 중형의 경우 폭을 24~30m 범위로 축소할 수 있다. 이와 함께 주무대 뒤편에는 5~7m 내외 깊이의 후무대 공간을 마련하는 것이 이상적이다. 무대의 높이는 쇼데크의 사용을 감안하여 800~900mm 정도로 낮게 구성하고, 주무대 영역 전체를 트랩무대로 계획하며 하부에는 무대 전환 장치 대신 피트공간을 확보하는 것이 가장 적절한 모델로 간주된다. 오케스트라 피트는 적정 최소규모로 연주자 20~30명 선에 적합한 45~60m2를 제시한다. 객석의 규모 및 구성에 있어서, 관객의 관람환경과 친밀도 형성에 가장 적절한 최대 객석 규모는 1,200~1,300석이지만, 상업성이 강한 장르인 만큼 제작사의 이익을 함께 고려할 경우에는 다소 증가한 1,500~1,600석 정도가 현실적으로 적합하다. 그리드에서는 이동식윈치 및 체인모터 등과 같은 포인트호이스트의 자유로운 배치가 가능한 환경이 요구되므로, 그리드를 구성하는 철골구조의 강성은 물론이고 그레이팅의 허용하중이 충분히 확보되어야 한다. 이와 함께 그리드 공간을 앞무대 상부까지 확장하는 것을 고려할 필요가 있다. 상부무대의 대표적인 전환장치인 장치봉의 개수, 허용하중, 허용속도 등에 대한 충분한 확보가 필요하다. 구동부실은 벽으로 격리하여 소음을 차단하고 독립판넬식으로 구성하는 경우는 효과적인 냉방이 가능하도록 한다. 1층 갤러리 공간은 2m 이상의 유효폭을 확보하고 고하중 난간을 설치하며 안전을 고려한 난간의 높이 및 추락방지턱 등의 요소들을 갖추어야 한다. 무대로부터의 유효높이는 프로시니엄 아치의 높이만큼을 확보한다. 무대기계조정실은 업무와 간단한 휴식이 가능하도록 20m2 내외의 규모를 갖추고, 프로시니엄 아치 높이에서 주무대의 측면 시야를 확보하도록 한다. 무대음향·무대조명조정실은 각자의 독립적인 공간을 확보하고 무대 전체를 바라볼 수 있는 시야를 확보하도록 한다. 각 실의 규모는 15~20m2가 적절하다. 뮤지컬의 특성상 활용도가 상당히 높은 F.O.H.는 중대형 이상에서는 25~35m2, 중형에서는 10~20m2 내외의 규모로 구성할 수 있다. 장치반입구는 무대와 동일한 레벨 구성이 가장 선호되며, 이 경우 대형 방풍실은 큰 도움이 된다. 화물승강기를 거치는 경우, 승강기의 허용하중은 5,000kg 이상, 용적은 60m3 이상을 확보하는 것이 적절하다. 반입구 전면에는 화물차량들의 상·하차 및 회차공간을 충분히 확보하고 경사가 없는 평지로 구성한다. 본 연구의 한계로 해외 공연장 사례에 대한 조사와 객석 영역의 자세한 분석이 부족하다는 점을 들 수 있다. 해외 공연장 사례는 추후에 견학 및 실측의 기회가 있을 때마다 보완해나가고자 하며, 본 연구에 이어서 객석 구성과 관련한 연구들을 진행할 계획이다.
최근 들어 국내 공연예술분야의 발전이 눈에 띄게 진행되면서, 공연문화를 즐기는 현대인의 수와 함께 이에 대응하는 공연시설의 수 또한 빠르게 증가해오고 있다. 특히 다양한 공연 장르들 중에서도 유독 뮤지컬 시장의 확장이 두드러진다. 국내에서 이처럼 공연 관련 문화에 대한 관심이 높아져옴에 따라서 이와 관련된 다양한 연구 활동들 또한 활발하게 증가해오고 있는 것을 알 수 있는데, 가장 많은 관객이 찾고 있는 뮤지컬 공연시설에 대한 건축적인 연구는 상대적으로 미진한 상태이다. 이에 본 연구는 국내 뮤지컬 전용공연장의 무대 및 객석 계획 시 참고가 될 수 있는 모형 자료의 정립 및 제안을 목표로, 뮤지컬 공연장의 공연 연출관련 요소들과 뮤지컬 공연 관련 자료들을 고찰하고 국내외 주요 뮤지컬 공연장의 무대영역들을 대상으로 실측을 통한 자료수집 및 분석을 진행하였으며, 무대 관련 전문 인력 및 사용자들을 상대로 인터뷰조사를 진행하여 현장의 의견들을 수합하였다. 그 결과를 종합적으로 분석한 결과를 정리하면 다음과 같다. 대형 뮤지컬의 상연을 위한 프로시니엄 아치의 크기는 폭 15~16m, 높이 9~10m 내외의 구성이 적합하며, 주무대의 폭과 깊이는 모두 14~15m 범위에서 구성하는 것이 적절하다. 양측무대를 포함한 전체 무대의 규모는 중대형 이상의 경우 폭 40~45m, 깊이는 17~19m가 적절하고 중형의 경우 폭을 24~30m 범위로 축소할 수 있다. 이와 함께 주무대 뒤편에는 5~7m 내외 깊이의 후무대 공간을 마련하는 것이 이상적이다. 무대의 높이는 쇼데크의 사용을 감안하여 800~900mm 정도로 낮게 구성하고, 주무대 영역 전체를 트랩무대로 계획하며 하부에는 무대 전환 장치 대신 피트공간을 확보하는 것이 가장 적절한 모델로 간주된다. 오케스트라 피트는 적정 최소규모로 연주자 20~30명 선에 적합한 45~60m2를 제시한다. 객석의 규모 및 구성에 있어서, 관객의 관람환경과 친밀도 형성에 가장 적절한 최대 객석 규모는 1,200~1,300석이지만, 상업성이 강한 장르인 만큼 제작사의 이익을 함께 고려할 경우에는 다소 증가한 1,500~1,600석 정도가 현실적으로 적합하다. 그리드에서는 이동식 윈치 및 체인모터 등과 같은 포인트호이스트의 자유로운 배치가 가능한 환경이 요구되므로, 그리드를 구성하는 철골구조의 강성은 물론이고 그레이팅의 허용하중이 충분히 확보되어야 한다. 이와 함께 그리드 공간을 앞무대 상부까지 확장하는 것을 고려할 필요가 있다. 상부무대의 대표적인 전환장치인 장치봉의 개수, 허용하중, 허용속도 등에 대한 충분한 확보가 필요하다. 구동부실은 벽으로 격리하여 소음을 차단하고 독립판넬식으로 구성하는 경우는 효과적인 냉방이 가능하도록 한다. 1층 갤러리 공간은 2m 이상의 유효폭을 확보하고 고하중 난간을 설치하며 안전을 고려한 난간의 높이 및 추락방지턱 등의 요소들을 갖추어야 한다. 무대로부터의 유효높이는 프로시니엄 아치의 높이만큼을 확보한다. 무대기계조정실은 업무와 간단한 휴식이 가능하도록 20m2 내외의 규모를 갖추고, 프로시니엄 아치 높이에서 주무대의 측면 시야를 확보하도록 한다. 무대음향·무대조명조정실은 각자의 독립적인 공간을 확보하고 무대 전체를 바라볼 수 있는 시야를 확보하도록 한다. 각 실의 규모는 15~20m2가 적절하다. 뮤지컬의 특성상 활용도가 상당히 높은 F.O.H.는 중대형 이상에서는 25~35m2, 중형에서는 10~20m2 내외의 규모로 구성할 수 있다. 장치반입구는 무대와 동일한 레벨 구성이 가장 선호되며, 이 경우 대형 방풍실은 큰 도움이 된다. 화물승강기를 거치는 경우, 승강기의 허용하중은 5,000kg 이상, 용적은 60m3 이상을 확보하는 것이 적절하다. 반입구 전면에는 화물차량들의 상·하차 및 회차공간을 충분히 확보하고 경사가 없는 평지로 구성한다. 본 연구의 한계로 해외 공연장 사례에 대한 조사와 객석 영역의 자세한 분석이 부족하다는 점을 들 수 있다. 해외 공연장 사례는 추후에 견학 및 실측의 기회가 있을 때마다 보완해나가고자 하며, 본 연구에 이어서 객석 구성과 관련한 연구들을 진행할 계획이다.
As the performing arts industry has been rapidly expanding in Korea, its audience and infrastructure are also increasing on par. Among various types of performing arts, growth of the musical industry is especially noticeable. Despite the fact that increasingly more researches are conducted as th...
As the performing arts industry has been rapidly expanding in Korea, its audience and infrastructure are also increasing on par. Among various types of performing arts, growth of the musical industry is especially noticeable. Despite the fact that increasingly more researches are conducted as the public interest in performing arts grows, there are still relatively few researches on the theater for musical performance. The goal of this research is to develop and provide a standard model of ideal musical stage and auditorium types for references and future constructions. Methods included conducting studies on various factors that involve the stage area and musical genre, collecting and analyzing data from major musical theaters both within and outside Korea, and gathering field data through interviews with professionals working on musical stages. The findings are as follow: the ideal size for the proscenium arch is 15~16m in width and 9~10m in height for performing large-scale musicals. The main stage should be within 14~15m in both width and depth. The entire stage, including the two side stages, needs to be 40~45m wide and 17~19m deep. For a medium-sized theater, the width can be reduced to 24~30m. Additionally, it is ideal to have rear stage space of 5~7m deep behind the main stage. The most ideal model includes a relatively low stage of 800~900mm in height, the main stage area designed as a full stage trap, and sufficient pit space instead of stage machineries underneath the stage. The most efficient minimum size for the orchestra pit is 45~60m2 for 20 to 30 musicians. In terms of size and organization of the auditorium, the maximum seating capacity should be between 1,200 and 1,300 for most satisfactory viewing experience and friendly ambience between the audience and the performers. Considering both profits and viewing experience, however, it is more realistic to have the maximum seating capacity increased to between 1,500 and 1,600. The gridiron requires various point hoists, such as movable winches, to be freely positioned as needed. Therefore, its steel frame structure must be rigid, and the grating needs to have sufficient allowed load. It is also worth considering expanding the gridiron area up to top of the apron stage. Since the set battens are the main device of the over stage, there should be enough of them with sufficient load capacity and speed. The motor room needs to be partitioned for the purpose of soundproofing. If the motor room is constructed with independent panels, air-conditioning must be able to flow through the room. For the 1st gallery, more than 2m of effective width need to be procured. In addition, handrails with appropriate height and weight support and toe board must be installed for public safety. The effective height from the stage should be the same height as the proscenium arch. The stage machinery control room needs to be about 20m2 in area for stage control and short rests. The room should also have side views of the main stage from the same height as the proscenium arch. The sound control room and the lighting control room need to be separated. Both rooms should have full vision of the entire stage, and the ideal size for each room is 15~20m2. F.O.H. is especially crucial for performing a musical and needs to be as big as 25~35m2 in large theater 10~20m2 in medium one. The loading dock is most desired to have the same organization of levels as the stage. If a freight elevator is needed, it should be larger than 60m3 in volume and have maximum capacity weight of over 5,000kg. The area in front of the loading dock would be completely leveled with enough space for vehicles to load, unload, and turn. Possible ways to improve this research include sufficient studies on musical theaters in other countries and more thorough analysis on the auditorium. Further research will be conducted in the future by visiting and investigating foreign musical theaters, and additional researches on auditorium composition will be conducted.
As the performing arts industry has been rapidly expanding in Korea, its audience and infrastructure are also increasing on par. Among various types of performing arts, growth of the musical industry is especially noticeable. Despite the fact that increasingly more researches are conducted as the public interest in performing arts grows, there are still relatively few researches on the theater for musical performance. The goal of this research is to develop and provide a standard model of ideal musical stage and auditorium types for references and future constructions. Methods included conducting studies on various factors that involve the stage area and musical genre, collecting and analyzing data from major musical theaters both within and outside Korea, and gathering field data through interviews with professionals working on musical stages. The findings are as follow: the ideal size for the proscenium arch is 15~16m in width and 9~10m in height for performing large-scale musicals. The main stage should be within 14~15m in both width and depth. The entire stage, including the two side stages, needs to be 40~45m wide and 17~19m deep. For a medium-sized theater, the width can be reduced to 24~30m. Additionally, it is ideal to have rear stage space of 5~7m deep behind the main stage. The most ideal model includes a relatively low stage of 800~900mm in height, the main stage area designed as a full stage trap, and sufficient pit space instead of stage machineries underneath the stage. The most efficient minimum size for the orchestra pit is 45~60m2 for 20 to 30 musicians. In terms of size and organization of the auditorium, the maximum seating capacity should be between 1,200 and 1,300 for most satisfactory viewing experience and friendly ambience between the audience and the performers. Considering both profits and viewing experience, however, it is more realistic to have the maximum seating capacity increased to between 1,500 and 1,600. The gridiron requires various point hoists, such as movable winches, to be freely positioned as needed. Therefore, its steel frame structure must be rigid, and the grating needs to have sufficient allowed load. It is also worth considering expanding the gridiron area up to top of the apron stage. Since the set battens are the main device of the over stage, there should be enough of them with sufficient load capacity and speed. The motor room needs to be partitioned for the purpose of soundproofing. If the motor room is constructed with independent panels, air-conditioning must be able to flow through the room. For the 1st gallery, more than 2m of effective width need to be procured. In addition, handrails with appropriate height and weight support and toe board must be installed for public safety. The effective height from the stage should be the same height as the proscenium arch. The stage machinery control room needs to be about 20m2 in area for stage control and short rests. The room should also have side views of the main stage from the same height as the proscenium arch. The sound control room and the lighting control room need to be separated. Both rooms should have full vision of the entire stage, and the ideal size for each room is 15~20m2. F.O.H. is especially crucial for performing a musical and needs to be as big as 25~35m2 in large theater 10~20m2 in medium one. The loading dock is most desired to have the same organization of levels as the stage. If a freight elevator is needed, it should be larger than 60m3 in volume and have maximum capacity weight of over 5,000kg. The area in front of the loading dock would be completely leveled with enough space for vehicles to load, unload, and turn. Possible ways to improve this research include sufficient studies on musical theaters in other countries and more thorough analysis on the auditorium. Further research will be conducted in the future by visiting and investigating foreign musical theaters, and additional researches on auditorium composition will be conducted.
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