본 연구의 목적은 유아의 인지·정서 실행기능과 자아존중감 및 사회성 간의 상관관계와 유아의 인지·정서 실행기능에 대한 자아존중감과 사회성의 상대적 영향력을 밝히는데 있었다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아의 인지 실행기능과 자아존중감, 사회성 간의 관계는 어떠한가? 둘째, 유아의 자아존중감과 사회성은 인지 실행기능에 어떠한 영향력이 있는가? 셋째, 유아의 정서 실행기능과 자아존중감, 사회성 간의 관계는 어떠한가? 넷째, 유아의 자아존중감과 사회성은 정서 실행기능에 어떠한 영향력이 있는가?
연구문제에 따른 연구 자료를 수집하기 위해 선정된 연구대상은 K도에 위치한 3개의 유치원에 재원아 만 5세 유아 170명이었다. 이들을 대상으로 인지 실행기능 검사도구, 정서 실행기능 검사도구, 유아의 자아존중감 검사도구, 사회성 검사 총 4개의 연구도구를 사용해 연구 자료를 수집하였다. 이후 ...
본 연구의 목적은 유아의 인지·정서 실행기능과 자아존중감 및 사회성 간의 상관관계와 유아의 인지·정서 실행기능에 대한 자아존중감과 사회성의 상대적 영향력을 밝히는데 있었다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아의 인지 실행기능과 자아존중감, 사회성 간의 관계는 어떠한가? 둘째, 유아의 자아존중감과 사회성은 인지 실행기능에 어떠한 영향력이 있는가? 셋째, 유아의 정서 실행기능과 자아존중감, 사회성 간의 관계는 어떠한가? 넷째, 유아의 자아존중감과 사회성은 정서 실행기능에 어떠한 영향력이 있는가?
연구문제에 따른 연구 자료를 수집하기 위해 선정된 연구대상은 K도에 위치한 3개의 유치원에 재원아 만 5세 유아 170명이었다. 이들을 대상으로 인지 실행기능 검사도구, 정서 실행기능 검사도구, 유아의 자아존중감 검사도구, 사회성 검사 총 4개의 연구도구를 사용해 연구 자료를 수집하였다. 이후 SPSS 18.0 Program을 활용해 Pearson 적률상관분석과 단계적 중다회귀분석을 실시하여 연구 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과를 연구문제에 따라 제시하면 다음과 같다.
첫째, 유아의 인지 실행기능과 자아존중감, 사회성의 관계를 살펴본 결과. 통계적으로 유의한 정적 상관이 있는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 유아의 인지 실행기능에 대한 자아존중감과 사회성의 상대적 영향력을 분석한 결과, 인지 실행기능을 예측하는 가장 강력한 정적 예측 변인이 자아존중감인 것으로 밝혀졌으며, 부가적으로 사회성이 유아의 인지 실행기능을 예측하는 정적변인으로 나타났다. 인지 실행기능에 대한 자아존중감과 사회성 하위영역의 상대적 영향력을 살펴본 결과, 인지 실행기능에 가장 강력한 예측변인으로는 자아존중감의 하위영역인 인지적 자아로 밝혀졌으며, 다음으로는 친구관계기술, 가족수용자아 순으로 밝혀졌다. 셋째, 유아의 정서 실행기능과 자아존중감, 사회성의 관계를 살펴본 결과, 통계적으로 유의미한 정적 상관인 것으로 밝혀졌다. 넷째, 유아의 정서 실행기능에 대한 자아존중감과 사회성의 상대적 영향력을 분석한 결과, 정서 실행기능을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인이 사회성인 것으로 밝혀졌으며, 부가적으로 자아존중감이 유아의 정서 실행기능을 예측하는 정적변인으로 나타났다. 정서 실행기능에 대한 자아존중감과 사회성 하위영역의 상대적 영향력을 살펴본 결과, 정서 실행기능에 가장 강력한 예측변인으로는 자아존중감의 하위영역인 정서적 자아로 밝혀졌으며, 다음으로는 친구관계 기술, 비공격적으로 대처하기, 신체적 자아 순으로 밝혀졌다. 결론적으로 유아의 인지 실행기능과 정서 실행기능은 자아존중감, 사회성과 상관관계가 있는 변인임이 밝혀졌다. 또한, 인지 실행기능의 경우에는 자아존중감의 하위영역인 인지적 자아와 가족수용 자아 및 사회성의 하위영역인 친구관계기술이 영향력 있는 정적 예측변인으로 밝혀졌고, 정서 실행기능의 경우에는 자아존중감의 정서적 자아와 신체적 자아 및 사회성의 친구관계기술과 비공격적으로 대처하기가 영향력 있는 정적 예측 변인으로 밝혀졌다.
본 연구의 목적은 유아의 인지·정서 실행기능과 자아존중감 및 사회성 간의 상관관계와 유아의 인지·정서 실행기능에 대한 자아존중감과 사회성의 상대적 영향력을 밝히는데 있었다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아의 인지 실행기능과 자아존중감, 사회성 간의 관계는 어떠한가? 둘째, 유아의 자아존중감과 사회성은 인지 실행기능에 어떠한 영향력이 있는가? 셋째, 유아의 정서 실행기능과 자아존중감, 사회성 간의 관계는 어떠한가? 넷째, 유아의 자아존중감과 사회성은 정서 실행기능에 어떠한 영향력이 있는가?
연구문제에 따른 연구 자료를 수집하기 위해 선정된 연구대상은 K도에 위치한 3개의 유치원에 재원아 만 5세 유아 170명이었다. 이들을 대상으로 인지 실행기능 검사도구, 정서 실행기능 검사도구, 유아의 자아존중감 검사도구, 사회성 검사 총 4개의 연구도구를 사용해 연구 자료를 수집하였다. 이후 SPSS 18.0 Program을 활용해 Pearson 적률상관분석과 단계적 중다회귀분석을 실시하여 연구 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과를 연구문제에 따라 제시하면 다음과 같다.
첫째, 유아의 인지 실행기능과 자아존중감, 사회성의 관계를 살펴본 결과. 통계적으로 유의한 정적 상관이 있는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 유아의 인지 실행기능에 대한 자아존중감과 사회성의 상대적 영향력을 분석한 결과, 인지 실행기능을 예측하는 가장 강력한 정적 예측 변인이 자아존중감인 것으로 밝혀졌으며, 부가적으로 사회성이 유아의 인지 실행기능을 예측하는 정적변인으로 나타났다. 인지 실행기능에 대한 자아존중감과 사회성 하위영역의 상대적 영향력을 살펴본 결과, 인지 실행기능에 가장 강력한 예측변인으로는 자아존중감의 하위영역인 인지적 자아로 밝혀졌으며, 다음으로는 친구관계기술, 가족수용자아 순으로 밝혀졌다. 셋째, 유아의 정서 실행기능과 자아존중감, 사회성의 관계를 살펴본 결과, 통계적으로 유의미한 정적 상관인 것으로 밝혀졌다. 넷째, 유아의 정서 실행기능에 대한 자아존중감과 사회성의 상대적 영향력을 분석한 결과, 정서 실행기능을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인이 사회성인 것으로 밝혀졌으며, 부가적으로 자아존중감이 유아의 정서 실행기능을 예측하는 정적변인으로 나타났다. 정서 실행기능에 대한 자아존중감과 사회성 하위영역의 상대적 영향력을 살펴본 결과, 정서 실행기능에 가장 강력한 예측변인으로는 자아존중감의 하위영역인 정서적 자아로 밝혀졌으며, 다음으로는 친구관계 기술, 비공격적으로 대처하기, 신체적 자아 순으로 밝혀졌다. 결론적으로 유아의 인지 실행기능과 정서 실행기능은 자아존중감, 사회성과 상관관계가 있는 변인임이 밝혀졌다. 또한, 인지 실행기능의 경우에는 자아존중감의 하위영역인 인지적 자아와 가족수용 자아 및 사회성의 하위영역인 친구관계기술이 영향력 있는 정적 예측변인으로 밝혀졌고, 정서 실행기능의 경우에는 자아존중감의 정서적 자아와 신체적 자아 및 사회성의 친구관계기술과 비공격적으로 대처하기가 영향력 있는 정적 예측 변인으로 밝혀졌다.
The purpose of this study is to analyze the relationships among coo l and hot executive function(cool EF, hot EF), self-esteem and social ability for young children and to investigate the relative influence of self-esteem and social ability on the cool and hot executive function. To concentrate on t...
The purpose of this study is to analyze the relationships among coo l and hot executive function(cool EF, hot EF), self-esteem and social ability for young children and to investigate the relative influence of self-esteem and social ability on the cool and hot executive function. To concentrate on the purpose of this study, the research questions were set as follows:
First, what is the relationship among children’s cool executive function, self-esteem and social ability? Second, how would the relative influence of children’s self-esteem and social ability on cool executive function? Third, what is the relationship among children’s hot executive function, self-esteem and social ability? Fourth, how would the relative influence of children’s self-esteem and social ability on hot executive function? In order to answer these research questions, the participants were 170 children aged five attending 3 kindergartens located in K province. This study used four instruments and the collected data were analyzed by Pearson correlation and Stepwise Multi-Regression through SPSS 18.0 program. To concentrate on the purpose of this study, the research questions were set as follows:
First, as a result of investigating the relationship among young children's cool EF, self-esteem, and social ability, there was a significant positive correlation in those two-paired variable that were the cool EF & self-esteem and the cool EF & social ability. Second, as a result of analyzing the relative influence of children’s self-esteem and social ability on their cool EF, the entire self-esteem was revealed the most powerful positive predict variable, secondly, the entire social ability was found to be the positive predict variable. As a result of looking into the predictive power of the sub category of self-esteem and social ability on cool EF, cognitive self as one of the self-esteem’s sub-category was found to be the most positive predict variable predicting young children's cool EF. Next, peer relationship skill and family accepting self were revealed as a additional positive predict variables. Third, as a result of investigating the relationship among young children's hot EF, self-esteem, and social ability, there was a significant positive correlation in those two-paired variable that were the hot EF & self-esteem and the hot EF & social ability. Fourth, as a result of analyzing the relative influence of children’s self-esteem and social ability on their hot EF, the entire social ability was revealed the most powerful positive predict variable, secondly, the entire self-esteem was found to be the positive predict variable. As a result of looking into the predictive power of the sub-category of self-esteem and social ability on hot EF, emotional self as one of the self-esteem’s sub-category was found to be the most positive predict variable predicting young children's hot EF. Next, peer relationship skill, unaggressive handling, and physical self were revealed as a additional positive predict variables. In conclusion, it was found that young children's cool & hot EF had a correlation to self-esteem and social ability. Also, in the case of cool EF, cognitive self and family accepting self as sub-category of self-esteem and peer relationship skill which was sub-category of social ability were influential positive predict variables effecting on cool EF. In the case of hot EF, emotional self and physical self as sub-category of self-esteem and peer relationship skill and unaggressive handling which were sub-category of social ability were influential positive predict variables effecting on hot EF.
The purpose of this study is to analyze the relationships among coo l and hot executive function(cool EF, hot EF), self-esteem and social ability for young children and to investigate the relative influence of self-esteem and social ability on the cool and hot executive function. To concentrate on the purpose of this study, the research questions were set as follows:
First, what is the relationship among children’s cool executive function, self-esteem and social ability? Second, how would the relative influence of children’s self-esteem and social ability on cool executive function? Third, what is the relationship among children’s hot executive function, self-esteem and social ability? Fourth, how would the relative influence of children’s self-esteem and social ability on hot executive function? In order to answer these research questions, the participants were 170 children aged five attending 3 kindergartens located in K province. This study used four instruments and the collected data were analyzed by Pearson correlation and Stepwise Multi-Regression through SPSS 18.0 program. To concentrate on the purpose of this study, the research questions were set as follows:
First, as a result of investigating the relationship among young children's cool EF, self-esteem, and social ability, there was a significant positive correlation in those two-paired variable that were the cool EF & self-esteem and the cool EF & social ability. Second, as a result of analyzing the relative influence of children’s self-esteem and social ability on their cool EF, the entire self-esteem was revealed the most powerful positive predict variable, secondly, the entire social ability was found to be the positive predict variable. As a result of looking into the predictive power of the sub category of self-esteem and social ability on cool EF, cognitive self as one of the self-esteem’s sub-category was found to be the most positive predict variable predicting young children's cool EF. Next, peer relationship skill and family accepting self were revealed as a additional positive predict variables. Third, as a result of investigating the relationship among young children's hot EF, self-esteem, and social ability, there was a significant positive correlation in those two-paired variable that were the hot EF & self-esteem and the hot EF & social ability. Fourth, as a result of analyzing the relative influence of children’s self-esteem and social ability on their hot EF, the entire social ability was revealed the most powerful positive predict variable, secondly, the entire self-esteem was found to be the positive predict variable. As a result of looking into the predictive power of the sub-category of self-esteem and social ability on hot EF, emotional self as one of the self-esteem’s sub-category was found to be the most positive predict variable predicting young children's hot EF. Next, peer relationship skill, unaggressive handling, and physical self were revealed as a additional positive predict variables. In conclusion, it was found that young children's cool & hot EF had a correlation to self-esteem and social ability. Also, in the case of cool EF, cognitive self and family accepting self as sub-category of self-esteem and peer relationship skill which was sub-category of social ability were influential positive predict variables effecting on cool EF. In the case of hot EF, emotional self and physical self as sub-category of self-esteem and peer relationship skill and unaggressive handling which were sub-category of social ability were influential positive predict variables effecting on hot EF.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.