본 연구는 육아종합지원센터의 가정양육지원사업의 이용자인 부모를 대상으로 육아종합지원센터 가정양육지원사업 전반에 대한 이용 현황, 만족도 및 요구를 알아보고 지역 중심의 육아지원 서비스를 제공하기 위한 육아종합지원센터의 가정양육지원 활성화 방안을 모색하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 육아종합지원센터 가정양육지원사업에 대한 부모의 이용 현황은 어떠한가? 2. 육아종합지원센터 가정양육지원사업에 대한 부모의 이용 만족도는 어떠한가? 3. 육아종합지원센터 가정양육지원사업에 대한 부모의 요구는 무엇인가? 연구문제를 수행하기 위해 서울 자치구육아종합지원센터 9개소의 이용대상자인 부모 443명을 설문 조사를 위한 연구대상으로 선정하였다. 본 연구에서 사용 된 도구는 육아종합지원센터 가정양육지원사업에 대한 부모의 이용 현황, 만족도 및 요구를 알아보기 위한 설문지로, 육아종합지원센터 인식 및 이용실태와 관련된 선행연구들(김수정, 2013; 심경화, 2003; 여경하, 2014; 유기정, 2006; 이은정, 2007; 이희은, 2016)에서 사용된 설문지를 참고하여 본 연구자가 연구 목적에 맞추어 부모의 일반적 배경, 육아종합지원센터 가정양육지원사업 이용 현황, 이용 만족도, 가정양육지원사업 요구와 관련된 4가지 영역으로 제작하였다. 설문 조사 연구는 2016년 9월 26일부터 10월 14일까지 3주간에 걸쳐 실시되었으며, 총 9개소의 서울 자치구육아종합지원센터에 600부의 설문지를 배부한 결과 530부가 회수되었고, 회수된 설문지 중 미완성되거나 응답이 부실한 설문지 87부를 제외하고 443부를 연구 자료로 사용하였다. 자료처리는 ...
본 연구는 육아종합지원센터의 가정양육지원사업의 이용자인 부모를 대상으로 육아종합지원센터 가정양육지원사업 전반에 대한 이용 현황, 만족도 및 요구를 알아보고 지역 중심의 육아지원 서비스를 제공하기 위한 육아종합지원센터의 가정양육지원 활성화 방안을 모색하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 육아종합지원센터 가정양육지원사업에 대한 부모의 이용 현황은 어떠한가? 2. 육아종합지원센터 가정양육지원사업에 대한 부모의 이용 만족도는 어떠한가? 3. 육아종합지원센터 가정양육지원사업에 대한 부모의 요구는 무엇인가? 연구문제를 수행하기 위해 서울 자치구육아종합지원센터 9개소의 이용대상자인 부모 443명을 설문 조사를 위한 연구대상으로 선정하였다. 본 연구에서 사용 된 도구는 육아종합지원센터 가정양육지원사업에 대한 부모의 이용 현황, 만족도 및 요구를 알아보기 위한 설문지로, 육아종합지원센터 인식 및 이용실태와 관련된 선행연구들(김수정, 2013; 심경화, 2003; 여경하, 2014; 유기정, 2006; 이은정, 2007; 이희은, 2016)에서 사용된 설문지를 참고하여 본 연구자가 연구 목적에 맞추어 부모의 일반적 배경, 육아종합지원센터 가정양육지원사업 이용 현황, 이용 만족도, 가정양육지원사업 요구와 관련된 4가지 영역으로 제작하였다. 설문 조사 연구는 2016년 9월 26일부터 10월 14일까지 3주간에 걸쳐 실시되었으며, 총 9개소의 서울 자치구육아종합지원센터에 600부의 설문지를 배부한 결과 530부가 회수되었고, 회수된 설문지 중 미완성되거나 응답이 부실한 설문지 87부를 제외하고 443부를 연구 자료로 사용하였다. 자료처리는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 설문지의 문항에 따라 빈도 및 백분율 또는 평균, 표준편차를 구하였으며, 배경변인에 따른 차이를 알아보기 위하여 t 또는 F 검증 및 Scheffé 사후검증을 실시하였다. 질적 연구를 위한 면담 대상자로는 설문 연구 대상자 중에 해당 권역과 맞벌이 여부, 센터 이용기간, 자녀의 연령과 성별 등을 구분하여 적합하다고 생각되는 8명을 선정하였다. 면담 문항의 질문 내용은 부모의 가정양육지원사업 이용 현황, 만족도 및 요구에 따른 8가지 질문으로 구성하였으며, 2016년 10월 17일에서 2016년 11월 3일에 걸쳐 이메일(E-mail) 및 전화통화를 통하여 진행하였다. 자료의 분석은 3가지 범주 안에서 비교과정을 통해 사업 별로 자료를 분류하고, 분류된 자료들을 다시 한 번 검토하며 속성에 따라 세부사업 별로 자료를 분류하였다. 분석의 신뢰도를 높이기 위해 이해가 되지 않는 내용은 연구대상자에게 내용을 다시 전달하여 확인하는 과정을 통해 진행하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 첫째, 육아종합지원센터 가정양육지원사업 이용 현황에 대해 살펴본 결과, 육아종합지원센터를 이용해 본 경험이 없는 부모에 비해 이용해 본 경험이 있는 부모들이 많았으며, 이용 방법으로는 홈페이지 및 SNS 등 온라인 이용 보다 직접 방문하여 이용하는 빈도가 더 높은 것으로 나타났다. 부모의 배경변인에 따른 이용 현황을 살펴본 결과, 맞벌이를 하지 않는 부모가 맞벌이를 하는 부모 보다 이용 현황이 높은 것으로 나타났는데, 맞벌이를 하지 않는 부모들이 육아종합지원센터를 이용하지 않는 이유로는 ‘구체적으로 어떤 프로그램이 진행되는지 몰라서’가 가장 높게 나타났으며, 맞벌이 부모가 육아종합지원센터를 이용하지 않는 이유로는 ‘운영시간이 적절하지 않아서’가 가장 높게 나타났다. 육아종합지원센터 가정양육지원사업을 이용해 본 경험이 있는 부모들은 가정양육지원사업 중에 영유아 놀이지원 사업을 가장 많이 이용한 것으로 나타났으며, 정보제공 사업, 교육 사업, 상담 사업은 사업 전반에 대해 이용하지 않았다는 응답이 가장 높았다. 사업 별 이용 현황을 구체적으로 살펴본 결과, 영유아 놀이지원 사업 중 이용 현황이 가장 높은 사업은 장난감 및 도서대여, 영유아 놀이 체험 인 것으로 나타났으며, 정보제공 사업은 양육 관련 정보, 상담 사업은 어린이집 이용 상담 및 양육 상담의 이용 현황이 높은 것으로 나타났으나, 교육 사업의 이용 현황은 큰 차이가 나타나지 않았다. 육아종합지원센터 가정양육지원 사업을 이용하는 부모가 가정양육지원사업 중 이용하지 않는 사업이 있는 이유에 대해 사업 별로 살펴본 결과, 정보제공 사업은 홍보 부족, 온라인을 통한 정보 제공 부족, 유아교육·보육기관 및 주변인을 통한 정보 습득으로 인하여 육아종합지원센터의 정보제공 사업을 이용하지 않는 것으로 나타났으며, 교육 사업은 아이 동반의 어려움과 맞벌이 가정에 적합하지 않은 교육일정으로 인해 이용에 어려움을 느끼는 것으로 나타났고, 상담 사업은 상담을 진행하는지 몰라서, 상담이 원활하게 진행되지 않아서 등의 이유로 이용하지 않는 것으로 나타났다. 부모의 배경변인에 따른 가정양육지원사업 이용 현황을 살펴본 결과, 자녀와 함께 하는 프로그램은 자녀의 연령과 맞벌이 여부에서 유의미한 차이가 나타났는데, 1세 미만과 3세 자녀를 둔 부모에 비하여 2세, 4세, 5세 자녀를 둔 부모가 자녀와 함께 하는 프로그램을 더 많이 이용하는 것으로 나타났으며, 맞벌이를 하는 부모에 비해 맞벌이를 하지 않는 부모가 자녀와 함께 하는 프로그램을 더 많이 이용하는 것으로 나타났다. 장난감 및 도서대여 이용 현황을 살펴본 결과로는, 자녀의 연령이 어릴수록 장난감 및 도서대여를 이용하는 빈도가 더 높은 것으로 나타났으며, 영유아 문화 공연 이용 현황에 대하여 살펴본 결과, 자녀의 수와 자녀 연령에서 유의미한 차이가 나타났는데, 4명 이상의 자녀를 둔 부모들이 영유아 문화공연을 이용하는 빈도가 가장 높은 것으로 나타났고, 1세 미만, 3세, 5세 자녀를 둔 부모보다 2세와 4세 자녀를 둔 부모가 영유아 문화공연을 이용하는 빈도가 높게 나타났다. 부모의 배경변인에 따른 정보제공 사업별 이용 현황에 대해 살펴보면, 어린이집 검색 및 이용정보, 양육 관련 정보는 부모의 배경변인과 이용 현황에 유의미한 차이가 없었다. 영유아 및 가족 대상 행사는 자녀의 수가 적은 부모들에 비해 자녀의 수가 많은 부모들의 이용 현황이 더 높은 것으로 나타났으며, 지역사회 전문기관 안내는 30대, 40대 이상의 부모에 비해 20대 부모가 이용하는 빈도가 더 높은 것으로 나타났다. 부모자조모임과 시간제보육서비스 이용 현황에 대해 살펴본 결과, 둘 다 자녀의 수에서 유의미한 차이가 나타났는데, 부모자조모임의 경우 자녀의 수가 많은 부모들에 비해 자녀의 수가 적은 부모들이 부모자조모임 이용 현황이 더 높은 것으로 나타났으며, 시간제보육서비스는 자녀의 수가 많은 부모들이 이용하는 빈도가 더 높은 것으로 나타났다. 우리동네 보육반장 이용 현황에서는 부모의 연령과 자녀의 수에서 유의미한 차이가 나타났는데, 부모 연령의 경우 20대 부모의 이용 현황이 더 높았으며, 자녀 수의 경우 자녀의 수가 많은 부모들이 우리동네 보육반장을 이용하는 빈도가 더 많은 것으로 나타났다. 부모의 배경변인에 따른 교육 사업 이용 현황에 대해 살펴본 결과, 자녀양육에 관한 부모교육과 부모대상 취미활동 교육은 부모의 배경변인과 유의미한 차이가 나타나지 않았으며, 안전 및 아동학대예방교육 이용 현황에 대해 살펴본 결과, 자녀의 수에서 유의미한 차이가 나타났는데, 자녀의 수가 적은 부모들에 비해 자녀의 수가 많은 부모들이 안전 및 아동학대예방교육 이용 현황이 더 높은 것으로 나타났다. 부모의 배경변인에 따른 상담 사업 이용 현황에 대해 살펴본 결과, 어린이집 이용 상담, 양육 상담은 부모의 배경변인과 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 정신건강 상담은 부모의 연령과 성별에서 유의미한 차이가 나타났는데, 부모 연령의 경우 20대의 부모가 30대, 40대 이상의 부모에 비해 정신건강 상담 이용 빈도가 더 높은 것으로 나타났으며, 부모 성별의 경우 아버지가 어머니에 비해 정신건강 상담을 더 많이 이용하는 것으로 나타났다. 치료 상담 이용 현황에서는, 부모의 연령, 자녀의 수, 자녀의 연령에서 유의미한 차이가 나타났는데, 20대의 부모가 30대와 40대 이상의 부모에 비해 치료 상담을 더 많이 이용하는 것으로 나타났으며, 자녀의 수가 적은 부모에 비해 자녀의 수가 많은 부모가 치료 상담을 이용하는 빈도가 더 높았고, 자녀 연령의 경우 3세의 자녀를 둔 부모가 치료 상담을 더 많이 이용하는 것으로 나타났다. 영유아 발달 검사 이용 현황은, 부모의 연령과 자녀의 연령에서 유의미한 차이가 나타났는데, 20대의 부모가 30대와 40대 이상의 부모에 비해 영유아 발달 검사를 더 많이 이용하였으며, 자녀의 나이가 1세 미만, 3세인 부모가 2세, 4세, 5세 부모에 비해 영유아 발달 검사 이용 빈도가 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 육아종합지원센터 가정양육지원사업에 대한 부모의 이용 만족도에 대해 살펴본 결과, 부모들은 육아종합지원센터 가정양육지원사업 중에 영유아 놀이지원 사업에 대한 만족도가 가장 높은 것으로 나타났다. 사업 별 이용 만족도에 대해 살펴본 결과, 영유아 놀이지원 사업은 자녀와 함께하는 체험프로그램, 장난감 및 도서대여 순으로 나타났으며, 정보제공 사업은 시간제보육서비스, 교육 사업은 부모대상 취미활동 교육, 상담 사업은 양육 상담에 대한 만족도가 가장 높은 것으로 나타났다. 육아종합지원센터 가정양육지원사업 이용에 만족하는 이유를 살펴본 결과, 영유아 놀이지원 사업은 저렴한 비용으로 이용이 가능하다는 점에 높은 만족도를 보였으며, 정보제공 사업은저렴한 비용으로 긴급 보육 필요 시 편리하게 이용 가능하다는 의견이 있었다. 교육 사업은 교육을 통한 육아의 어려움 해소에 만족한다는 의견이 있었으나, 상담 사업은 이용 만족도에 대한 의견이 나타나지 않았다. 육아종합지원센터 가저양육지원사업을 이용한 경험이 있는 부모들이 이용에 만족하지 않는 이유에 대해 살펴본 결과, ‘육아종합지원센터에서 제공되는 가정양육지원사업의 내용이 적절하지 않아서’라는 응답이 가장 높게 나타났다. 사업 별로 만족하지 않는 이유에 대해 살펴보면, 영유아 놀이지원 사업은 유아연령에 적합한 장난감이 많지 않음, 영아 위주의 놀이 공간 제공 등 자녀의 연령에 따라 만족도의 차이를 보였으며, 정보제공 사업은 온라인을 통한 정보 제공의 미흡에 대한 의견이 높게 나타났다. 교육 사업은 아이 동반의 어려움, 맞벌이 가정이 참여하기 어려운 교육 일정에 대해 만족하지 않는다는 의견이 있었으며, 상담 사업은 상담 가능한 인력의 부족에 대한 의견이 높게 나타났다. 부모의 변인에 따른 가정양육지원사업 이용 만족도에 대해 살펴본 결과, 정보제공 사업과 교육 사업은 부모의 일반적인 배경에 따른 유의미한 차이가 나타나지 않았으나, 영유아 놀이지원 사업은 영아의 자녀를 둔 부모의 만족도가 더 높은 것으로 나타났다. 부모의 변인에 따른 상담 사업 이용 만족도를 살펴본 결과, 영유아 발달 검사에서 부모의 연령과 맞벌이 여부에서 유의미한 차이가 나타났는데, 부모의 연령이 낮을수록 이용 만족도가 더 높은 것으로 나타났으며, 맞벌이를 하고 있는 부모가 맞벌이를 하고 있지 않은 부모와 비교하여 만족도가 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 육아종합지원센터 가정양육지원사업 활성화 방안으로 가정양육지원사업의 효과적인 이용 방법에 대해, 직접서비스를 제공받는 영유아 놀이 체험 공간, 시간제보육서비스 등은 오프라인을 통해, 간접적인 서비스를 제공 받는 사업에 대해서는 온라인으로 이용하는 것이 효과적이라는 응답이 높게 나타났다. 부모들은 육아종합지원센터 가정양육지원사업의 활성화를 위해서는 적극적인 홍보가 필요하다고 응답하였으며, 사업 별 부모의 요구에 대해 살펴본 결과, 영유아 놀이지원 사업에서는 장난감 및 도서대여에 대한 요구가 높게 나타났으며, 정보제공 사업은 시간제보육서비스, 교육 사업은 안전 및 아동학대 예방교육, 상담 사업은 양육 상담에 대한 요구가 가장 높게 나타났다. 기타 요구에서는 육아종합지원센터 가정양육지원사업의 적극적인 홍보에 대한 의견이 있었으며, 사업 별로 살펴보면, 정보제공 사업은 SNS 활용, 육아정보제공의 활성화에 대한 요구가 있었으며, 교육 사업에서는 아버지 대상 교육, 부모의 요구에 맞춘 교육 제공, 상담 사업에서는 사업에 대한 홍보, 상담의 활성화에 대한 요구가 나타났다. 육아종합지원센터 가정양육지원사업의 요구도와 부모의 배경변인을 비교해 본 결과, 영유아 놀이지원 사업은 40대 이상의 부모가 자녀와 함께하는 체험프로그램, 영유아 놀이 체험 공간, 영유아 문화공연에 대한 요구가 높게 나타났으며, 월평균 소득 500만원 이상 가정에서는 장난감 및 도서대여, 영유아 놀이 체험 공간에 대한 요구가 높게 나타났다. 정보제공 사업은 30대 부모가 다른 연령의 부모보다 양육 관련 정보, 우리동네 보육반장에 대한 요구가 높게 나타났으며, 교육 사업은 40대 이상 부모가 다른 연령의 부모보다 자녀양육에 관한 부모교육의 요구가 높게 나타났고, 상담 사업은 40대 이상의 부모가 양육 상담과 정신건강 상담에 대한 요구가 높은 것으로 나타났다. 이상을 종합해 보면, 육아종합지원센터의 가정양육지원사업이 활성화되기 위해서는 부모의 요구에 부합하는 질 높은 육아지원서비스지원을 위한 방안을 모색해야 할 것이다. 뿐만 아니라 지역 내 수요자의 요구를 파악하여 지역 내 맞춤 육아지원서비스가 제공되어야하며, 지역 내 모든 영유아 및 부모가 적극적으로 이용할 수 있도록 영유아의 발달을 고려한 프로그램 및 서비스 제공을 위해 행정기관, 유관기관과의 협력을 통한 포괄적인 육아지원서비스 제공이 요구된다.
본 연구는 육아종합지원센터의 가정양육지원사업의 이용자인 부모를 대상으로 육아종합지원센터 가정양육지원사업 전반에 대한 이용 현황, 만족도 및 요구를 알아보고 지역 중심의 육아지원 서비스를 제공하기 위한 육아종합지원센터의 가정양육지원 활성화 방안을 모색하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 육아종합지원센터 가정양육지원사업에 대한 부모의 이용 현황은 어떠한가? 2. 육아종합지원센터 가정양육지원사업에 대한 부모의 이용 만족도는 어떠한가? 3. 육아종합지원센터 가정양육지원사업에 대한 부모의 요구는 무엇인가? 연구문제를 수행하기 위해 서울 자치구육아종합지원센터 9개소의 이용대상자인 부모 443명을 설문 조사를 위한 연구대상으로 선정하였다. 본 연구에서 사용 된 도구는 육아종합지원센터 가정양육지원사업에 대한 부모의 이용 현황, 만족도 및 요구를 알아보기 위한 설문지로, 육아종합지원센터 인식 및 이용실태와 관련된 선행연구들(김수정, 2013; 심경화, 2003; 여경하, 2014; 유기정, 2006; 이은정, 2007; 이희은, 2016)에서 사용된 설문지를 참고하여 본 연구자가 연구 목적에 맞추어 부모의 일반적 배경, 육아종합지원센터 가정양육지원사업 이용 현황, 이용 만족도, 가정양육지원사업 요구와 관련된 4가지 영역으로 제작하였다. 설문 조사 연구는 2016년 9월 26일부터 10월 14일까지 3주간에 걸쳐 실시되었으며, 총 9개소의 서울 자치구육아종합지원센터에 600부의 설문지를 배부한 결과 530부가 회수되었고, 회수된 설문지 중 미완성되거나 응답이 부실한 설문지 87부를 제외하고 443부를 연구 자료로 사용하였다. 자료처리는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 설문지의 문항에 따라 빈도 및 백분율 또는 평균, 표준편차를 구하였으며, 배경변인에 따른 차이를 알아보기 위하여 t 또는 F 검증 및 Scheffé 사후검증을 실시하였다. 질적 연구를 위한 면담 대상자로는 설문 연구 대상자 중에 해당 권역과 맞벌이 여부, 센터 이용기간, 자녀의 연령과 성별 등을 구분하여 적합하다고 생각되는 8명을 선정하였다. 면담 문항의 질문 내용은 부모의 가정양육지원사업 이용 현황, 만족도 및 요구에 따른 8가지 질문으로 구성하였으며, 2016년 10월 17일에서 2016년 11월 3일에 걸쳐 이메일(E-mail) 및 전화통화를 통하여 진행하였다. 자료의 분석은 3가지 범주 안에서 비교과정을 통해 사업 별로 자료를 분류하고, 분류된 자료들을 다시 한 번 검토하며 속성에 따라 세부사업 별로 자료를 분류하였다. 분석의 신뢰도를 높이기 위해 이해가 되지 않는 내용은 연구대상자에게 내용을 다시 전달하여 확인하는 과정을 통해 진행하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 첫째, 육아종합지원센터 가정양육지원사업 이용 현황에 대해 살펴본 결과, 육아종합지원센터를 이용해 본 경험이 없는 부모에 비해 이용해 본 경험이 있는 부모들이 많았으며, 이용 방법으로는 홈페이지 및 SNS 등 온라인 이용 보다 직접 방문하여 이용하는 빈도가 더 높은 것으로 나타났다. 부모의 배경변인에 따른 이용 현황을 살펴본 결과, 맞벌이를 하지 않는 부모가 맞벌이를 하는 부모 보다 이용 현황이 높은 것으로 나타났는데, 맞벌이를 하지 않는 부모들이 육아종합지원센터를 이용하지 않는 이유로는 ‘구체적으로 어떤 프로그램이 진행되는지 몰라서’가 가장 높게 나타났으며, 맞벌이 부모가 육아종합지원센터를 이용하지 않는 이유로는 ‘운영시간이 적절하지 않아서’가 가장 높게 나타났다. 육아종합지원센터 가정양육지원사업을 이용해 본 경험이 있는 부모들은 가정양육지원사업 중에 영유아 놀이지원 사업을 가장 많이 이용한 것으로 나타났으며, 정보제공 사업, 교육 사업, 상담 사업은 사업 전반에 대해 이용하지 않았다는 응답이 가장 높았다. 사업 별 이용 현황을 구체적으로 살펴본 결과, 영유아 놀이지원 사업 중 이용 현황이 가장 높은 사업은 장난감 및 도서대여, 영유아 놀이 체험 인 것으로 나타났으며, 정보제공 사업은 양육 관련 정보, 상담 사업은 어린이집 이용 상담 및 양육 상담의 이용 현황이 높은 것으로 나타났으나, 교육 사업의 이용 현황은 큰 차이가 나타나지 않았다. 육아종합지원센터 가정양육지원 사업을 이용하는 부모가 가정양육지원사업 중 이용하지 않는 사업이 있는 이유에 대해 사업 별로 살펴본 결과, 정보제공 사업은 홍보 부족, 온라인을 통한 정보 제공 부족, 유아교육·보육기관 및 주변인을 통한 정보 습득으로 인하여 육아종합지원센터의 정보제공 사업을 이용하지 않는 것으로 나타났으며, 교육 사업은 아이 동반의 어려움과 맞벌이 가정에 적합하지 않은 교육일정으로 인해 이용에 어려움을 느끼는 것으로 나타났고, 상담 사업은 상담을 진행하는지 몰라서, 상담이 원활하게 진행되지 않아서 등의 이유로 이용하지 않는 것으로 나타났다. 부모의 배경변인에 따른 가정양육지원사업 이용 현황을 살펴본 결과, 자녀와 함께 하는 프로그램은 자녀의 연령과 맞벌이 여부에서 유의미한 차이가 나타났는데, 1세 미만과 3세 자녀를 둔 부모에 비하여 2세, 4세, 5세 자녀를 둔 부모가 자녀와 함께 하는 프로그램을 더 많이 이용하는 것으로 나타났으며, 맞벌이를 하는 부모에 비해 맞벌이를 하지 않는 부모가 자녀와 함께 하는 프로그램을 더 많이 이용하는 것으로 나타났다. 장난감 및 도서대여 이용 현황을 살펴본 결과로는, 자녀의 연령이 어릴수록 장난감 및 도서대여를 이용하는 빈도가 더 높은 것으로 나타났으며, 영유아 문화 공연 이용 현황에 대하여 살펴본 결과, 자녀의 수와 자녀 연령에서 유의미한 차이가 나타났는데, 4명 이상의 자녀를 둔 부모들이 영유아 문화공연을 이용하는 빈도가 가장 높은 것으로 나타났고, 1세 미만, 3세, 5세 자녀를 둔 부모보다 2세와 4세 자녀를 둔 부모가 영유아 문화공연을 이용하는 빈도가 높게 나타났다. 부모의 배경변인에 따른 정보제공 사업별 이용 현황에 대해 살펴보면, 어린이집 검색 및 이용정보, 양육 관련 정보는 부모의 배경변인과 이용 현황에 유의미한 차이가 없었다. 영유아 및 가족 대상 행사는 자녀의 수가 적은 부모들에 비해 자녀의 수가 많은 부모들의 이용 현황이 더 높은 것으로 나타났으며, 지역사회 전문기관 안내는 30대, 40대 이상의 부모에 비해 20대 부모가 이용하는 빈도가 더 높은 것으로 나타났다. 부모자조모임과 시간제보육서비스 이용 현황에 대해 살펴본 결과, 둘 다 자녀의 수에서 유의미한 차이가 나타났는데, 부모자조모임의 경우 자녀의 수가 많은 부모들에 비해 자녀의 수가 적은 부모들이 부모자조모임 이용 현황이 더 높은 것으로 나타났으며, 시간제보육서비스는 자녀의 수가 많은 부모들이 이용하는 빈도가 더 높은 것으로 나타났다. 우리동네 보육반장 이용 현황에서는 부모의 연령과 자녀의 수에서 유의미한 차이가 나타났는데, 부모 연령의 경우 20대 부모의 이용 현황이 더 높았으며, 자녀 수의 경우 자녀의 수가 많은 부모들이 우리동네 보육반장을 이용하는 빈도가 더 많은 것으로 나타났다. 부모의 배경변인에 따른 교육 사업 이용 현황에 대해 살펴본 결과, 자녀양육에 관한 부모교육과 부모대상 취미활동 교육은 부모의 배경변인과 유의미한 차이가 나타나지 않았으며, 안전 및 아동학대예방교육 이용 현황에 대해 살펴본 결과, 자녀의 수에서 유의미한 차이가 나타났는데, 자녀의 수가 적은 부모들에 비해 자녀의 수가 많은 부모들이 안전 및 아동학대예방교육 이용 현황이 더 높은 것으로 나타났다. 부모의 배경변인에 따른 상담 사업 이용 현황에 대해 살펴본 결과, 어린이집 이용 상담, 양육 상담은 부모의 배경변인과 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 정신건강 상담은 부모의 연령과 성별에서 유의미한 차이가 나타났는데, 부모 연령의 경우 20대의 부모가 30대, 40대 이상의 부모에 비해 정신건강 상담 이용 빈도가 더 높은 것으로 나타났으며, 부모 성별의 경우 아버지가 어머니에 비해 정신건강 상담을 더 많이 이용하는 것으로 나타났다. 치료 상담 이용 현황에서는, 부모의 연령, 자녀의 수, 자녀의 연령에서 유의미한 차이가 나타났는데, 20대의 부모가 30대와 40대 이상의 부모에 비해 치료 상담을 더 많이 이용하는 것으로 나타났으며, 자녀의 수가 적은 부모에 비해 자녀의 수가 많은 부모가 치료 상담을 이용하는 빈도가 더 높았고, 자녀 연령의 경우 3세의 자녀를 둔 부모가 치료 상담을 더 많이 이용하는 것으로 나타났다. 영유아 발달 검사 이용 현황은, 부모의 연령과 자녀의 연령에서 유의미한 차이가 나타났는데, 20대의 부모가 30대와 40대 이상의 부모에 비해 영유아 발달 검사를 더 많이 이용하였으며, 자녀의 나이가 1세 미만, 3세인 부모가 2세, 4세, 5세 부모에 비해 영유아 발달 검사 이용 빈도가 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 육아종합지원센터 가정양육지원사업에 대한 부모의 이용 만족도에 대해 살펴본 결과, 부모들은 육아종합지원센터 가정양육지원사업 중에 영유아 놀이지원 사업에 대한 만족도가 가장 높은 것으로 나타났다. 사업 별 이용 만족도에 대해 살펴본 결과, 영유아 놀이지원 사업은 자녀와 함께하는 체험프로그램, 장난감 및 도서대여 순으로 나타났으며, 정보제공 사업은 시간제보육서비스, 교육 사업은 부모대상 취미활동 교육, 상담 사업은 양육 상담에 대한 만족도가 가장 높은 것으로 나타났다. 육아종합지원센터 가정양육지원사업 이용에 만족하는 이유를 살펴본 결과, 영유아 놀이지원 사업은 저렴한 비용으로 이용이 가능하다는 점에 높은 만족도를 보였으며, 정보제공 사업은저렴한 비용으로 긴급 보육 필요 시 편리하게 이용 가능하다는 의견이 있었다. 교육 사업은 교육을 통한 육아의 어려움 해소에 만족한다는 의견이 있었으나, 상담 사업은 이용 만족도에 대한 의견이 나타나지 않았다. 육아종합지원센터 가저양육지원사업을 이용한 경험이 있는 부모들이 이용에 만족하지 않는 이유에 대해 살펴본 결과, ‘육아종합지원센터에서 제공되는 가정양육지원사업의 내용이 적절하지 않아서’라는 응답이 가장 높게 나타났다. 사업 별로 만족하지 않는 이유에 대해 살펴보면, 영유아 놀이지원 사업은 유아연령에 적합한 장난감이 많지 않음, 영아 위주의 놀이 공간 제공 등 자녀의 연령에 따라 만족도의 차이를 보였으며, 정보제공 사업은 온라인을 통한 정보 제공의 미흡에 대한 의견이 높게 나타났다. 교육 사업은 아이 동반의 어려움, 맞벌이 가정이 참여하기 어려운 교육 일정에 대해 만족하지 않는다는 의견이 있었으며, 상담 사업은 상담 가능한 인력의 부족에 대한 의견이 높게 나타났다. 부모의 변인에 따른 가정양육지원사업 이용 만족도에 대해 살펴본 결과, 정보제공 사업과 교육 사업은 부모의 일반적인 배경에 따른 유의미한 차이가 나타나지 않았으나, 영유아 놀이지원 사업은 영아의 자녀를 둔 부모의 만족도가 더 높은 것으로 나타났다. 부모의 변인에 따른 상담 사업 이용 만족도를 살펴본 결과, 영유아 발달 검사에서 부모의 연령과 맞벌이 여부에서 유의미한 차이가 나타났는데, 부모의 연령이 낮을수록 이용 만족도가 더 높은 것으로 나타났으며, 맞벌이를 하고 있는 부모가 맞벌이를 하고 있지 않은 부모와 비교하여 만족도가 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 육아종합지원센터 가정양육지원사업 활성화 방안으로 가정양육지원사업의 효과적인 이용 방법에 대해, 직접서비스를 제공받는 영유아 놀이 체험 공간, 시간제보육서비스 등은 오프라인을 통해, 간접적인 서비스를 제공 받는 사업에 대해서는 온라인으로 이용하는 것이 효과적이라는 응답이 높게 나타났다. 부모들은 육아종합지원센터 가정양육지원사업의 활성화를 위해서는 적극적인 홍보가 필요하다고 응답하였으며, 사업 별 부모의 요구에 대해 살펴본 결과, 영유아 놀이지원 사업에서는 장난감 및 도서대여에 대한 요구가 높게 나타났으며, 정보제공 사업은 시간제보육서비스, 교육 사업은 안전 및 아동학대 예방교육, 상담 사업은 양육 상담에 대한 요구가 가장 높게 나타났다. 기타 요구에서는 육아종합지원센터 가정양육지원사업의 적극적인 홍보에 대한 의견이 있었으며, 사업 별로 살펴보면, 정보제공 사업은 SNS 활용, 육아정보제공의 활성화에 대한 요구가 있었으며, 교육 사업에서는 아버지 대상 교육, 부모의 요구에 맞춘 교육 제공, 상담 사업에서는 사업에 대한 홍보, 상담의 활성화에 대한 요구가 나타났다. 육아종합지원센터 가정양육지원사업의 요구도와 부모의 배경변인을 비교해 본 결과, 영유아 놀이지원 사업은 40대 이상의 부모가 자녀와 함께하는 체험프로그램, 영유아 놀이 체험 공간, 영유아 문화공연에 대한 요구가 높게 나타났으며, 월평균 소득 500만원 이상 가정에서는 장난감 및 도서대여, 영유아 놀이 체험 공간에 대한 요구가 높게 나타났다. 정보제공 사업은 30대 부모가 다른 연령의 부모보다 양육 관련 정보, 우리동네 보육반장에 대한 요구가 높게 나타났으며, 교육 사업은 40대 이상 부모가 다른 연령의 부모보다 자녀양육에 관한 부모교육의 요구가 높게 나타났고, 상담 사업은 40대 이상의 부모가 양육 상담과 정신건강 상담에 대한 요구가 높은 것으로 나타났다. 이상을 종합해 보면, 육아종합지원센터의 가정양육지원사업이 활성화되기 위해서는 부모의 요구에 부합하는 질 높은 육아지원서비스지원을 위한 방안을 모색해야 할 것이다. 뿐만 아니라 지역 내 수요자의 요구를 파악하여 지역 내 맞춤 육아지원서비스가 제공되어야하며, 지역 내 모든 영유아 및 부모가 적극적으로 이용할 수 있도록 영유아의 발달을 고려한 프로그램 및 서비스 제공을 위해 행정기관, 유관기관과의 협력을 통한 포괄적인 육아지원서비스 제공이 요구된다.
The purpose of this study is to identify the status, satisfaction, and the needs of parents in using Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare as well as to seek an activation plan for the family child-rearing support of Support Centers for Childcare to provide an area-cente...
The purpose of this study is to identify the status, satisfaction, and the needs of parents in using Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare as well as to seek an activation plan for the family child-rearing support of Support Centers for Childcare to provide an area-centered childcare support service. The study questions in accordance with the study objectives are as follows. Research question 1. What is the parent’s usage status of Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare? Research question 2. How is the parent’s satisfaction with using Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare? Research question 3. What are the parent’s needs for Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare? The study selected 443 parent’s who use 9 Support Centers for Childcare in Seoul to perform the study questions. A survey questionnaire was used as a tool to figure the parent’s usage status, satisfaction, and needs for the Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare, and was divided into 4 related sections to fit the study objective: parent’s general background, usage status, satisfaction, and needs for Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare. In creating the survey, researcher referred to the questionnaire used in the previous studies related with the awareness and usage status of Support Centers for Childcare (Soo-jeong Kim, 2013; Kyeong-hwa Shim, 2003; Kyeong-ha Yeo, 2014; Gi-jeong Yoo, 2006; Eun-jeong Lee, 2007; He-eun Lee, 2016). The survey was conducted for 3 weeks from September 26th, 2016 to October 14th, 2016. A total of 600 questionnaires were distributed to 9 Support Centers for Childcare in Seoul and 530 copies were returned. Among the returned surveys, 87 copies with incomplete or insincere responses were excluded and 443 surveys were used as study data.The data were processed using SPSS 18.0 program to identify the frequency and percentage or average and standard deviation depending on the survey question. T or F-test and Scheffé post-test were conducted to find out the difference depending on background variable. Next, 8 interviewees who were considered appropriate were selected among the survey subjects for qualitative study after categorizing the double-income status, center usage period, children’s age and gender, etc. in each area. The interview consisted of 8 questions including parent’s usage status, satisfaction, and needs for Family Nurturing Support Projects and was carried out through emails and phone calls from October 17th, 2016 to November3rd, 2016. For data analysis, the data was classified for each project through comparison within 3 categories, and the classified data were re-examined and re-classified for each specific project depending on their characteristics. To increase the analysis reliability, unclear or not understandable parts were re-delivered to the study subjects to be checked again. The results of this study are summarized as follows. First, the analysis on Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare usage status demonstrated that there were more parent’s who have used Support Centers for Childcare than parent’s who have not, and the frequency of directly visiting the centers was higher than online use such as website and SNS. According to the usage status based on parent’s background variables, double-income parent’s used the centers more frequently than parent’s without double-income; parent’s without double-income did not use Support Centers for Childcare mainly because they ‘do not exactly know which programs are held,’ and the most common reason that double-income parent’s did not use Support Centers for Childcare was ‘their operating hours are not suitable for them.’ Among parent’s who have used Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare, they have used the support projects for young children’s play from Family Nurturing Support Projects the most but the response of not having used information provisional projects, educational projects, and counseling projects was the highest. According to the detailed examination of usage status by each project, the support projects for young children’s play with the highest usage status were toy and book rental and young children play experience; also, the usage status of rearing-related information was the highest among information provisions and counseling on childcare facility use and rearing were the highest for counseling but there was no huge difference in the usage status of education. The reasons for parent’s not using certain projects among Family Nurturing Support Projects of Support Centers for Childcare were observed by project. They did not use information provision due to lack of promotion and lack of information through online, and because they acquired information through the main variables of child education and childcare facilities. They also found difficulties in using educational projects due to the difficulty in accompanying their children and educational schedule not appropriate for double-income households; and did not use counseling projects as the parent’s did not know counseling was given and the counseling was not convenient or smooth. Next, when the usage status of Family Nurturing Support Projects according to parent’s background variables were examined, the program with children had a significant difference in children’s age and double-income status. The result showed that parent’s with 2, 4, or 5-year-old children used the program with children more often than parent’s with 1 or 3-year-old children, and parent’s without double-income used the program with children more often than double-income parent’s. As for the rental status of toys and books, the younger the children were, the toys and books were rented with higher frequency, and there was a significant difference in the number of children and children’s age in the watching status of cultural performances for young children. parent’s with more than 4 children watched more cultural performances for young children the most often, and parent’s with 2 or 4-year-old children watched more cultural performances for young children than parent’s with children under the age 1, 3, or 5. According to the usage status by each information provision project depending on parent’s background variable, there was no significant difference of childcare facility search, use information, and rearing-related information with parent’s background variable and usage status. Moreover, parent’s with a higher number of children attended the events for young children and family more than parent’s with a smaller number of children, and parent’s in their 20s used the guide by a specialized community institution more frequently than parent’s in their 30s and 40s or above. There was a significant difference in the usage status of both parent’s self-help meetings and part-time childcare service; parent’s with a smaller number of children attended parent’s self-help meetings more often than parent’s with a higher number of children, while parent’s with a higher number of children used the part-time childcare service more often than parent’s with a smaller number of children. For the usage of childcare counseling in their town, there was a significant difference in parent’s age and number of children; parent’s in their 20s had a higher usage of childcare counseling, and parent’s with a high number of children used the childcare counseling in their town more frequently. According to the usage status of educational projects by parent’s background variables, there was no significant difference with the parent’s background variables in hobby education for parent’s and parental education on child-rearing, and there was a significant difference in the number of children as the usage status of safety and child abuse prevention education was higher for parent’s with more children than parent’s with fewer children. According to the usage status of counseling projects by parent’s background variables, there was no significant difference in the parent’s background variables for the use of childcare facility counseling and rearing counseling. Mental health counseling had a significant difference in parent’s age and gender, as parent’s in their 20s had a higher frequency of using mental health counseling than parent’s in their 30s and 40s or above, and mothers used mental health counseling more often than fathers in terms of parent’s gender. In the usage status of therapy counseling, there as a significant difference in parent’s age, number of children, and children’s age. parent’s in their 20s received therapy counseling more often than parent’s in their 30s and 40s or above; parent’s with a higher number of children used therapy counseling more often than parent’s with a fewer number of children; and parent’s with children above the age of 3 received therapy counseling. As for the usage status of development test on young children, there was a significant difference between parent’s age and children’s age; parent’s in their 20s used the development test on young children more often than parent’s in their 30s and 40s or above, and parent’s with children under 1 year old or 3 years used the development test on young children more often than parent’s with children at age 2, 4, or 5. Second, when the study examined parent’s satisfaction with Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare, the parent’s had the highest satisfaction with the support projects for young children’s play among Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare. As for user satisfaction by each project, program with children had the highest satisfaction followed by toy and book rental among the support projects for young children’s play, part-time childcare service for information provisions, hobby education on parent’s for education, and satisfaction with rearing counseling was the highest among counseling. When the reasons for satisfaction with using Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare were examined, parent’s had the highest satisfaction with the support projects for young children’s play because they could be used at a low cost, and information provision can be used conveniently at a low cost especially for emergency childcare. Next, some parent’s were satisfied with education as they can solve the difficulties of childcare through education, but there was no user satisfaction with counseling. According to the analysis of reasons of parent’s who have used but not been satisfied with Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare, the most common response was that they found the ‘contents of Family Nurturing Support Projects provided by Support Centers for Childcare’ inappropriate. The parent’s were unsatisfied with each project because the support projects for young children’s play did not have many appropriate toys for children’s age and play spaces were provided mainly for infants, which varied by their children’s age, and the parent’s often expressed the insufficiency of information provision via online. parent’s were not satisfied with the education because it would be difficult for them to accompany their children and the educational schedules were difficult for double-income households to participate, while there was not enough number of available counselors for the counseling project. Moreover, the user satisfaction with Family Nurturing Support Projects according to parent’s variables was examined. There was no significant difference depending on parent’s general background for information provision and education, but the satisfaction of parent’s with infant children was higher in support projects for young children’s play. According to the user satisfaction with counseling depending on parent’s variables, there was a significant difference in parent’s age and double-income status from the development test of young children; the younger the parent’s age was, the higher the user satisfaction was, and the satisfaction of double-income parent’s was higher than parent’s without double-income. Third, the effective use of Family Nurturing Support Projects was observed as the activation plan of Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare. Most responses said that it would be effective to receive the direct service of experience space and part-time childcare service through offline and use the projects of indirect service through online. parent’s said that more active promotions are needed to activate the Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare. Also, the examination on the parent’s needs by project showed there were high needs for toy and book rental in the support projects for young children’s play, part-time childcare service in information provisions, safety and child abuse prevention education in education, and the rearing counseling need was the highest among counseling. In terms of other needs, parent’s expressed their opinions on the active promotion of Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare. Finally, there were needs for SNS use and providing childcare information more actively in information provisions; needs for providing education to fathers and meeting parent’s needs, and the highest needs for project promotion and counseling activation in counseling. According to the comparison of parent’s needs for Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare and their background variable, there were high needs for experience programs that parent’s in their 40s or above can enjoy with their children, play experience space for young children, and cultural performance for young children in the support projects for young children’s play. In addition, households with an average monthly income of 5 million Korean won or above had high needs for toy and book rental as well as play experience space for young children. For information provision, parent’s in their 30s had a higher need for childrearing-related information and childcare counselor in their town than parent’s in other age. For educational project, parent’s in their 40s or above had a higher need for parental education on childrearing than parent’s in other age; for counseling project, parent’s in their 40s had a higher need for counseling on childrearing and mental health. Overall, the above study results indicate that it is necessary to devise a plan to provide high quality childcare support service that meets parent’s needs in order to activate the Family Nurturing Support Projects in Support Centers for Childcare. Moreover, a customized childcare support service for each area must be provided by understanding the needs of demanders within the area. Finally, it is necessary to provide a comprehensive childcare support service through cooperation with administrative agencies and related institutions in order to offer a program and service that consider the development of young children so that all young children and parent’s within an area can actively use the service.
The purpose of this study is to identify the status, satisfaction, and the needs of parents in using Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare as well as to seek an activation plan for the family child-rearing support of Support Centers for Childcare to provide an area-centered childcare support service. The study questions in accordance with the study objectives are as follows. Research question 1. What is the parent’s usage status of Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare? Research question 2. How is the parent’s satisfaction with using Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare? Research question 3. What are the parent’s needs for Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare? The study selected 443 parent’s who use 9 Support Centers for Childcare in Seoul to perform the study questions. A survey questionnaire was used as a tool to figure the parent’s usage status, satisfaction, and needs for the Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare, and was divided into 4 related sections to fit the study objective: parent’s general background, usage status, satisfaction, and needs for Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare. In creating the survey, researcher referred to the questionnaire used in the previous studies related with the awareness and usage status of Support Centers for Childcare (Soo-jeong Kim, 2013; Kyeong-hwa Shim, 2003; Kyeong-ha Yeo, 2014; Gi-jeong Yoo, 2006; Eun-jeong Lee, 2007; He-eun Lee, 2016). The survey was conducted for 3 weeks from September 26th, 2016 to October 14th, 2016. A total of 600 questionnaires were distributed to 9 Support Centers for Childcare in Seoul and 530 copies were returned. Among the returned surveys, 87 copies with incomplete or insincere responses were excluded and 443 surveys were used as study data.The data were processed using SPSS 18.0 program to identify the frequency and percentage or average and standard deviation depending on the survey question. T or F-test and Scheffé post-test were conducted to find out the difference depending on background variable. Next, 8 interviewees who were considered appropriate were selected among the survey subjects for qualitative study after categorizing the double-income status, center usage period, children’s age and gender, etc. in each area. The interview consisted of 8 questions including parent’s usage status, satisfaction, and needs for Family Nurturing Support Projects and was carried out through emails and phone calls from October 17th, 2016 to November3rd, 2016. For data analysis, the data was classified for each project through comparison within 3 categories, and the classified data were re-examined and re-classified for each specific project depending on their characteristics. To increase the analysis reliability, unclear or not understandable parts were re-delivered to the study subjects to be checked again. The results of this study are summarized as follows. First, the analysis on Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare usage status demonstrated that there were more parent’s who have used Support Centers for Childcare than parent’s who have not, and the frequency of directly visiting the centers was higher than online use such as website and SNS. According to the usage status based on parent’s background variables, double-income parent’s used the centers more frequently than parent’s without double-income; parent’s without double-income did not use Support Centers for Childcare mainly because they ‘do not exactly know which programs are held,’ and the most common reason that double-income parent’s did not use Support Centers for Childcare was ‘their operating hours are not suitable for them.’ Among parent’s who have used Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare, they have used the support projects for young children’s play from Family Nurturing Support Projects the most but the response of not having used information provisional projects, educational projects, and counseling projects was the highest. According to the detailed examination of usage status by each project, the support projects for young children’s play with the highest usage status were toy and book rental and young children play experience; also, the usage status of rearing-related information was the highest among information provisions and counseling on childcare facility use and rearing were the highest for counseling but there was no huge difference in the usage status of education. The reasons for parent’s not using certain projects among Family Nurturing Support Projects of Support Centers for Childcare were observed by project. They did not use information provision due to lack of promotion and lack of information through online, and because they acquired information through the main variables of child education and childcare facilities. They also found difficulties in using educational projects due to the difficulty in accompanying their children and educational schedule not appropriate for double-income households; and did not use counseling projects as the parent’s did not know counseling was given and the counseling was not convenient or smooth. Next, when the usage status of Family Nurturing Support Projects according to parent’s background variables were examined, the program with children had a significant difference in children’s age and double-income status. The result showed that parent’s with 2, 4, or 5-year-old children used the program with children more often than parent’s with 1 or 3-year-old children, and parent’s without double-income used the program with children more often than double-income parent’s. As for the rental status of toys and books, the younger the children were, the toys and books were rented with higher frequency, and there was a significant difference in the number of children and children’s age in the watching status of cultural performances for young children. parent’s with more than 4 children watched more cultural performances for young children the most often, and parent’s with 2 or 4-year-old children watched more cultural performances for young children than parent’s with children under the age 1, 3, or 5. According to the usage status by each information provision project depending on parent’s background variable, there was no significant difference of childcare facility search, use information, and rearing-related information with parent’s background variable and usage status. Moreover, parent’s with a higher number of children attended the events for young children and family more than parent’s with a smaller number of children, and parent’s in their 20s used the guide by a specialized community institution more frequently than parent’s in their 30s and 40s or above. There was a significant difference in the usage status of both parent’s self-help meetings and part-time childcare service; parent’s with a smaller number of children attended parent’s self-help meetings more often than parent’s with a higher number of children, while parent’s with a higher number of children used the part-time childcare service more often than parent’s with a smaller number of children. For the usage of childcare counseling in their town, there was a significant difference in parent’s age and number of children; parent’s in their 20s had a higher usage of childcare counseling, and parent’s with a high number of children used the childcare counseling in their town more frequently. According to the usage status of educational projects by parent’s background variables, there was no significant difference with the parent’s background variables in hobby education for parent’s and parental education on child-rearing, and there was a significant difference in the number of children as the usage status of safety and child abuse prevention education was higher for parent’s with more children than parent’s with fewer children. According to the usage status of counseling projects by parent’s background variables, there was no significant difference in the parent’s background variables for the use of childcare facility counseling and rearing counseling. Mental health counseling had a significant difference in parent’s age and gender, as parent’s in their 20s had a higher frequency of using mental health counseling than parent’s in their 30s and 40s or above, and mothers used mental health counseling more often than fathers in terms of parent’s gender. In the usage status of therapy counseling, there as a significant difference in parent’s age, number of children, and children’s age. parent’s in their 20s received therapy counseling more often than parent’s in their 30s and 40s or above; parent’s with a higher number of children used therapy counseling more often than parent’s with a fewer number of children; and parent’s with children above the age of 3 received therapy counseling. As for the usage status of development test on young children, there was a significant difference between parent’s age and children’s age; parent’s in their 20s used the development test on young children more often than parent’s in their 30s and 40s or above, and parent’s with children under 1 year old or 3 years used the development test on young children more often than parent’s with children at age 2, 4, or 5. Second, when the study examined parent’s satisfaction with Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare, the parent’s had the highest satisfaction with the support projects for young children’s play among Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare. As for user satisfaction by each project, program with children had the highest satisfaction followed by toy and book rental among the support projects for young children’s play, part-time childcare service for information provisions, hobby education on parent’s for education, and satisfaction with rearing counseling was the highest among counseling. When the reasons for satisfaction with using Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare were examined, parent’s had the highest satisfaction with the support projects for young children’s play because they could be used at a low cost, and information provision can be used conveniently at a low cost especially for emergency childcare. Next, some parent’s were satisfied with education as they can solve the difficulties of childcare through education, but there was no user satisfaction with counseling. According to the analysis of reasons of parent’s who have used but not been satisfied with Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare, the most common response was that they found the ‘contents of Family Nurturing Support Projects provided by Support Centers for Childcare’ inappropriate. The parent’s were unsatisfied with each project because the support projects for young children’s play did not have many appropriate toys for children’s age and play spaces were provided mainly for infants, which varied by their children’s age, and the parent’s often expressed the insufficiency of information provision via online. parent’s were not satisfied with the education because it would be difficult for them to accompany their children and the educational schedules were difficult for double-income households to participate, while there was not enough number of available counselors for the counseling project. Moreover, the user satisfaction with Family Nurturing Support Projects according to parent’s variables was examined. There was no significant difference depending on parent’s general background for information provision and education, but the satisfaction of parent’s with infant children was higher in support projects for young children’s play. According to the user satisfaction with counseling depending on parent’s variables, there was a significant difference in parent’s age and double-income status from the development test of young children; the younger the parent’s age was, the higher the user satisfaction was, and the satisfaction of double-income parent’s was higher than parent’s without double-income. Third, the effective use of Family Nurturing Support Projects was observed as the activation plan of Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare. Most responses said that it would be effective to receive the direct service of experience space and part-time childcare service through offline and use the projects of indirect service through online. parent’s said that more active promotions are needed to activate the Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare. Also, the examination on the parent’s needs by project showed there were high needs for toy and book rental in the support projects for young children’s play, part-time childcare service in information provisions, safety and child abuse prevention education in education, and the rearing counseling need was the highest among counseling. In terms of other needs, parent’s expressed their opinions on the active promotion of Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare. Finally, there were needs for SNS use and providing childcare information more actively in information provisions; needs for providing education to fathers and meeting parent’s needs, and the highest needs for project promotion and counseling activation in counseling. According to the comparison of parent’s needs for Family Nurturing Support Projects by Support Centers for Childcare and their background variable, there were high needs for experience programs that parent’s in their 40s or above can enjoy with their children, play experience space for young children, and cultural performance for young children in the support projects for young children’s play. In addition, households with an average monthly income of 5 million Korean won or above had high needs for toy and book rental as well as play experience space for young children. For information provision, parent’s in their 30s had a higher need for childrearing-related information and childcare counselor in their town than parent’s in other age. For educational project, parent’s in their 40s or above had a higher need for parental education on childrearing than parent’s in other age; for counseling project, parent’s in their 40s had a higher need for counseling on childrearing and mental health. Overall, the above study results indicate that it is necessary to devise a plan to provide high quality childcare support service that meets parent’s needs in order to activate the Family Nurturing Support Projects in Support Centers for Childcare. Moreover, a customized childcare support service for each area must be provided by understanding the needs of demanders within the area. Finally, it is necessary to provide a comprehensive childcare support service through cooperation with administrative agencies and related institutions in order to offer a program and service that consider the development of young children so that all young children and parent’s within an area can actively use the service.
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