본 연구는 유기견 봉사활동을 통해서 느꼈던 인간중심주의에서 출발한다. 몇 년간의 봉사활동은 인간에 대한 비판적 사고를 할 수밖에 없었다. 실제로 본인이 봉사활동을 하던 유기동물 보호소는 400마리의 유기견들이 철창 속에서 새로운 주인이 나타나길 기다리고 있었지만, 이 과정에서 쓸쓸히 죽어가고 있다. 이 죽음으로 향하는 두려움과 고통은 오로지 인간이 만들어낸 결과이다. 본인은 이러한 인간의 이기적이고 망각된 사회를 추적하고 연구하여 작품으로 구현하는 데 있다. 그리하여 첫 번째 장 ‘파괴의 역사’에서는 사회적 배경과 미술사적 배경을 함께 살펴보았다. 사회적 배경에서는 산업혁명에서부터 자행되는 파괴행위를 시작으로 지금의 유기견 문제까지 확인한다. 그리고 이러한 문제 ...
본 연구는 유기견 봉사활동을 통해서 느꼈던 인간중심주의에서 출발한다. 몇 년간의 봉사활동은 인간에 대한 비판적 사고를 할 수밖에 없었다. 실제로 본인이 봉사활동을 하던 유기동물 보호소는 400마리의 유기견들이 철창 속에서 새로운 주인이 나타나길 기다리고 있었지만, 이 과정에서 쓸쓸히 죽어가고 있다. 이 죽음으로 향하는 두려움과 고통은 오로지 인간이 만들어낸 결과이다. 본인은 이러한 인간의 이기적이고 망각된 사회를 추적하고 연구하여 작품으로 구현하는 데 있다. 그리하여 첫 번째 장 ‘파괴의 역사’에서는 사회적 배경과 미술사적 배경을 함께 살펴보았다. 사회적 배경에서는 산업혁명에서부터 자행되는 파괴행위를 시작으로 지금의 유기견 문제까지 확인한다. 그리고 이러한 문제 해결방안의 한계점을 지적함으로써 지금의 사회가 얼마나 이기적인 사회인지를 짚는다. 미술사적 배경에서는 60~90년대 사이에 시도되었던 미술 형식들을 쫓는다. 그러기 위해서 미술이론가 할 포스터와 로잘린드 클라우스의 이론을 통해서 설명한다. 이를 바탕으로 본인의 작품이 어떠한 미술사적 형식을 취하고 있는지 그리고 그 형식이 어떠한 의미가 있는지를 분석하는 데 있다. 두 번째 장 ‘실제의 구현’은 위에서 다룬 이론적 배경을 토대로 본인의 작품을 분석했다. 작품은 봉사활동을 하면서 느꼈던 유기견과 대중과의 단절된 현실을 표현한다. 이를 직선으로 이루어진 미니멀리즘의 형식을 차용함으로써 설득하고 있으며 대표적인 미니멀리스트 프랭크 스텔라와 칼 안드레의 작품들과 비교 분석을 통해서 재해석한다. 그럼으로써 지금의 사회문제를 일종의 구속된 시스템으로써 정의한다. 이렇듯 이번 연구는 결과적으로 유기견과의 단절로 인해서 인간에 대하여 되돌아보는 데 있다. 연구 과정을 통해서 확인하였지만 모든 문제는 인간의 이기심에 의해서 생겨났다. 하지만 많은 이들이 이러한 문제를 인지하지 못하고 있고 그 피해는 갈수록 더 심해지고 있다. 본인은 이 무뎌진 감각을 되살리고 현실에 초점을 두어 관람자와 대상과의 관계를 다시 확인하는 데 있다. 이를 통해 미비한 시도지만 변화되길 희망한다.
본 연구는 유기견 봉사활동을 통해서 느꼈던 인간중심주의에서 출발한다. 몇 년간의 봉사활동은 인간에 대한 비판적 사고를 할 수밖에 없었다. 실제로 본인이 봉사활동을 하던 유기동물 보호소는 400마리의 유기견들이 철창 속에서 새로운 주인이 나타나길 기다리고 있었지만, 이 과정에서 쓸쓸히 죽어가고 있다. 이 죽음으로 향하는 두려움과 고통은 오로지 인간이 만들어낸 결과이다. 본인은 이러한 인간의 이기적이고 망각된 사회를 추적하고 연구하여 작품으로 구현하는 데 있다. 그리하여 첫 번째 장 ‘파괴의 역사’에서는 사회적 배경과 미술사적 배경을 함께 살펴보았다. 사회적 배경에서는 산업혁명에서부터 자행되는 파괴행위를 시작으로 지금의 유기견 문제까지 확인한다. 그리고 이러한 문제 해결방안의 한계점을 지적함으로써 지금의 사회가 얼마나 이기적인 사회인지를 짚는다. 미술사적 배경에서는 60~90년대 사이에 시도되었던 미술 형식들을 쫓는다. 그러기 위해서 미술이론가 할 포스터와 로잘린드 클라우스의 이론을 통해서 설명한다. 이를 바탕으로 본인의 작품이 어떠한 미술사적 형식을 취하고 있는지 그리고 그 형식이 어떠한 의미가 있는지를 분석하는 데 있다. 두 번째 장 ‘실제의 구현’은 위에서 다룬 이론적 배경을 토대로 본인의 작품을 분석했다. 작품은 봉사활동을 하면서 느꼈던 유기견과 대중과의 단절된 현실을 표현한다. 이를 직선으로 이루어진 미니멀리즘의 형식을 차용함으로써 설득하고 있으며 대표적인 미니멀리스트 프랭크 스텔라와 칼 안드레의 작품들과 비교 분석을 통해서 재해석한다. 그럼으로써 지금의 사회문제를 일종의 구속된 시스템으로써 정의한다. 이렇듯 이번 연구는 결과적으로 유기견과의 단절로 인해서 인간에 대하여 되돌아보는 데 있다. 연구 과정을 통해서 확인하였지만 모든 문제는 인간의 이기심에 의해서 생겨났다. 하지만 많은 이들이 이러한 문제를 인지하지 못하고 있고 그 피해는 갈수록 더 심해지고 있다. 본인은 이 무뎌진 감각을 되살리고 현실에 초점을 두어 관람자와 대상과의 관계를 다시 확인하는 데 있다. 이를 통해 미비한 시도지만 변화되길 희망한다.
The research was started from Anthropocentricism that was felt from voluntary works for abandoned dogs. Through voluntary works for a few years, I couldn't but help think critically against humans. In fact, there were about 400 abandoned dogs were dying lonely, waiting for a new owner behind bars at...
The research was started from Anthropocentricism that was felt from voluntary works for abandoned dogs. Through voluntary works for a few years, I couldn't but help think critically against humans. In fact, there were about 400 abandoned dogs were dying lonely, waiting for a new owner behind bars at the animal shelter where I worked. The concept of fear and pain toward death were made only by humans. This study aims to track and focus on such selfish and the forgotten society of humans and realize it into a work. Accordingly, in the first chapter ‘History of Destruction,’ both social background and art historical background were investigated. With the social background, problems from the destructive activities in the industrial revolution to the current issues involving abandoned dogs were studied. Also, it highlighted how the current society has been selfish by pointing out limitations of solutions to such problems. With the art historical background, art styles attempted between the 1960s and the 1990s were covered; this was explained through theories of art critics, Hal Foster and Rosalind E. Krauss. Based on this, my work was analyzed on its art historical style and its significance. In the second chapter, ‘Realization of the Reality,’ my work was analyzed based on the abovementioned theoretical background. The work expresses the disconnection between abandoned dogs and the public, which I felt during the voluntary work. This was persuaded by using a type of minimalism consisting of straight lines, and reinterpreted through comparative analysis with works by representative minimalists, Frank Stella and Carl Andre. By doing so, the current society problems were defined as a sort of constrained system. In conclusion, this study has significance in looking back on humans in terms of disconnection with abandoned dogs. As revealed through the research process, all problems come from humans’ selfishness. Many people, however, are not being aware of such problems, and damage from this has been worse as time goes by. This research aims to bring back the lost senses and recheck the relationship between the audience and the targets by focusing on the reality. It is hoped that changes would occur even with this trivial attempt.
The research was started from Anthropocentricism that was felt from voluntary works for abandoned dogs. Through voluntary works for a few years, I couldn't but help think critically against humans. In fact, there were about 400 abandoned dogs were dying lonely, waiting for a new owner behind bars at the animal shelter where I worked. The concept of fear and pain toward death were made only by humans. This study aims to track and focus on such selfish and the forgotten society of humans and realize it into a work. Accordingly, in the first chapter ‘History of Destruction,’ both social background and art historical background were investigated. With the social background, problems from the destructive activities in the industrial revolution to the current issues involving abandoned dogs were studied. Also, it highlighted how the current society has been selfish by pointing out limitations of solutions to such problems. With the art historical background, art styles attempted between the 1960s and the 1990s were covered; this was explained through theories of art critics, Hal Foster and Rosalind E. Krauss. Based on this, my work was analyzed on its art historical style and its significance. In the second chapter, ‘Realization of the Reality,’ my work was analyzed based on the abovementioned theoretical background. The work expresses the disconnection between abandoned dogs and the public, which I felt during the voluntary work. This was persuaded by using a type of minimalism consisting of straight lines, and reinterpreted through comparative analysis with works by representative minimalists, Frank Stella and Carl Andre. By doing so, the current society problems were defined as a sort of constrained system. In conclusion, this study has significance in looking back on humans in terms of disconnection with abandoned dogs. As revealed through the research process, all problems come from humans’ selfishness. Many people, however, are not being aware of such problems, and damage from this has been worse as time goes by. This research aims to bring back the lost senses and recheck the relationship between the audience and the targets by focusing on the reality. It is hoped that changes would occur even with this trivial attempt.
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