수 없이 많은 직업이 존재하고 인기도나 선호도는 시대와 국가에 따라 다르게 나타나고 수시로 변화하는데 오늘날에는 그 변화속도가 매우 빠르고 변화의 폭도 매우 넓은데도 불구하고 공무원이란 직업이 수 십년 동안 변치 않는 인기직업으로 선정되고 있으며 이런 인기는 매년 공무원채용시험의 지원인수로부터 알 수가 있습니다. 따라서 저는 이런 공무원 열풍의 배경 하에서 중국과 한국 공무원 채용시험제도를 정확히 알아보고 채용방법과 채용과목을 구체적으로 연구하여 비교분석하였다.
본 논문은 주로 역사적인 문헌, 학술지, 서적을 활용하고 인터...
수 없이 많은 직업이 존재하고 인기도나 선호도는 시대와 국가에 따라 다르게 나타나고 수시로 변화하는데 오늘날에는 그 변화속도가 매우 빠르고 변화의 폭도 매우 넓은데도 불구하고 공무원이란 직업이 수 십년 동안 변치 않는 인기직업으로 선정되고 있으며 이런 인기는 매년 공무원채용시험의 지원인수로부터 알 수가 있습니다. 따라서 저는 이런 공무원 열풍의 배경 하에서 중국과 한국 공무원 채용시험제도를 정확히 알아보고 채용방법과 채용과목을 구체적으로 연구하여 비교분석하였다.
본 논문은 주로 역사적인 문헌, 학술지, 서적을 활용하고 인터넷 자료검색과 이미 발표된 통계자료를 수집하여 분석을 진행하였다. 구체적으로 채용방법 중의 채용방식은 중국과 한국의 서적을 참고로 하였고 채용조건은 채용시험공고를 참고하였다. 채용과목에 있어서는 중국과 한국의 공무원 홈페이지, 기출문제 등을 통해 주관식과 객관식의 자료를 수집하여 분석을 진행하였다.
공무원 필기시험 채용방법에 관한 분석을 통해 공무원채용시험의 선발대상에 있어서 중국은 주임 및 과원이하의 비간부직만 선발하고 한국은 5,7,9 등급에 따라 선발하며 국적에 있어서 중국은 반드시 중화인민공화국 국적이야만 공무원으로 채용되고 한국은 외국국적을 가진 사람도 공무원으로 채용한다. 응시연령에 있어서 중국은 엄격히 18세부터 35세까지 규정되었으나 한국은 9급은 18 세 이상 , 7급과 5급은 20세 이상, 연령상한이 없다 학력에 있어서 중국은 반드시 전문대학 이상의 학력 요구가 있으나 한국은 학력제한이 없다.
공무원 필기시험 채용과목에 관한 분석을 통해 한국은 개관식, 주관식 모두 필수과목과 선택과목으로 분류되었고 선택과목은 직렬별에 따라 전공과목이 포함되고 5급만 주관식 시험을 보나 중국은 개관식 행정능력직업시험과 주관식 신논시험 두개 과목만 본다. 한국의 객관식과 주관식은 직력별에 따른 전문지식 내용으로 시험을 보나 중국의 객관식은 적성검사에 가깝고 주관식은 사회생활에서 발생한 이슈나 존재하는 문제점을 자료로 수험생의 생각과 견해를 알아보는 시험을 본다.
이로부터 중국은 학력요구는 한국보다 높지만 직렬별에 따른 시험 내용이 같고 또한 적성검사에 가깝기에 수험생들의 실제능력을 드러낼 수 없는 등 문제점을 발견할 수 있다.
따라서 우수한 공직자를 선발하기 위하여 채용형태면에서 급에 따라 선발하고 직렬별에 따라 시험내용이 상이해야 하며 전문지식에 대한 내용을 추가하고 시대 의 발전에 부응하기 위해 외국어, 전산 등 시험을 추가하여 시험의 신뢰성과 유효성을 강화해야 한다.
수 없이 많은 직업이 존재하고 인기도나 선호도는 시대와 국가에 따라 다르게 나타나고 수시로 변화하는데 오늘날에는 그 변화속도가 매우 빠르고 변화의 폭도 매우 넓은데도 불구하고 공무원이란 직업이 수 십년 동안 변치 않는 인기직업으로 선정되고 있으며 이런 인기는 매년 공무원채용시험의 지원인수로부터 알 수가 있습니다. 따라서 저는 이런 공무원 열풍의 배경 하에서 중국과 한국 공무원 채용시험제도를 정확히 알아보고 채용방법과 채용과목을 구체적으로 연구하여 비교분석하였다.
본 논문은 주로 역사적인 문헌, 학술지, 서적을 활용하고 인터넷 자료검색과 이미 발표된 통계자료를 수집하여 분석을 진행하였다. 구체적으로 채용방법 중의 채용방식은 중국과 한국의 서적을 참고로 하였고 채용조건은 채용시험공고를 참고하였다. 채용과목에 있어서는 중국과 한국의 공무원 홈페이지, 기출문제 등을 통해 주관식과 객관식의 자료를 수집하여 분석을 진행하였다.
공무원 필기시험 채용방법에 관한 분석을 통해 공무원채용시험의 선발대상에 있어서 중국은 주임 및 과원이하의 비간부직만 선발하고 한국은 5,7,9 등급에 따라 선발하며 국적에 있어서 중국은 반드시 중화인민공화국 국적이야만 공무원으로 채용되고 한국은 외국국적을 가진 사람도 공무원으로 채용한다. 응시연령에 있어서 중국은 엄격히 18세부터 35세까지 규정되었으나 한국은 9급은 18 세 이상 , 7급과 5급은 20세 이상, 연령상한이 없다 학력에 있어서 중국은 반드시 전문대학 이상의 학력 요구가 있으나 한국은 학력제한이 없다.
공무원 필기시험 채용과목에 관한 분석을 통해 한국은 개관식, 주관식 모두 필수과목과 선택과목으로 분류되었고 선택과목은 직렬별에 따라 전공과목이 포함되고 5급만 주관식 시험을 보나 중국은 개관식 행정능력직업시험과 주관식 신논시험 두개 과목만 본다. 한국의 객관식과 주관식은 직력별에 따른 전문지식 내용으로 시험을 보나 중국의 객관식은 적성검사에 가깝고 주관식은 사회생활에서 발생한 이슈나 존재하는 문제점을 자료로 수험생의 생각과 견해를 알아보는 시험을 본다.
이로부터 중국은 학력요구는 한국보다 높지만 직렬별에 따른 시험 내용이 같고 또한 적성검사에 가깝기에 수험생들의 실제능력을 드러낼 수 없는 등 문제점을 발견할 수 있다.
따라서 우수한 공직자를 선발하기 위하여 채용형태면에서 급에 따라 선발하고 직렬별에 따라 시험내용이 상이해야 하며 전문지식에 대한 내용을 추가하고 시대 의 발전에 부응하기 위해 외국어, 전산 등 시험을 추가하여 시험의 신뢰성과 유효성을 강화해야 한다.
Countless occupations exist and their popularity and preferences vary from time to time by the age and the country, and change frequently. Furthermore, despite the fact that the rate of change is very fast and the width of change is very wide nowadays, the job of public servants have been selected a...
Countless occupations exist and their popularity and preferences vary from time to time by the age and the country, and change frequently. Furthermore, despite the fact that the rate of change is very fast and the width of change is very wide nowadays, the job of public servants have been selected as the popular occupation unchanged for decades, and this popularity can be known from the number of applicants to the recruiting examination for the public servants every year. Therefore, under the background of this fever of the public servants, I have compared and analyzed the recruiting method and subjects in detail after exactly comprehending the recruiting examination system for the public servants in China and Korea.
This thesis has proceeded with analysis by utilizing mainly historical literature, academic journals and books, internet data surfing and collecting statistical data previously announced. Specifically, for the recruiting system in the recruiting method, I have referred to the books in China and Korea, and for recruiting condition, I have referred to the announcement for the recruiting examination. For the recruiting subjects, I have proceeded with the analysis by collecting the data of the subjective items and the objective items through the web site of the public servants, past test questions, etc. in China and Korea.
Through the analysis on the recruiting method of the written examination for the public servant, I could comprehend the followings. I.e., China selects only non-supervisory workers below the position of chief and department staffs in the object of selection of the civil-servant recruiting examination and Korea selects according to 5, 7 and 9 class. In the case of nationality, China employs only the persons having nationality in the People’s Republic of China, whereas Korea employs the persons having foreign nationality, too. Regarding the age for application, China has strictly regulated it from the age of 18 to 35, whereas, in Korea, in case of class 9, the person in his/her age in 18 or older can apply and in case of class 5 & 7, the person in his/her age in 20 or older can apply, and there is no upper limit in the age. In case of the academic background, China strictly requires academic background at least junior college or above, however, there is no limitation of academic background in Korea.
Through the analysis on the recruiting subjects of the written examination for the public servants, I could comprehend the followings. I.e., in Korea, both the objective item and subjective item were classified into the mandatory subject and the elective subject, and in case of the elective subject, the applicant’s major is included according to the business career and the subjective examination is included only in the 5 class. Whereas, in China, only both the occupational examination for administrative ability and new essay test are conducted. In Korea, in case of the subjective and objective examinations, the examination is conducted with the contents of the specialized knowledge based on the business career, whereas, the objective examination in China is close to the aptitude test, and in case of the subjective examination, it is conducted to verify the opinion of the examinees with the data for the problems which has occurred or exists in the social life.
From this, the problem can be found that in China, the academic requirement is higher than Korea, however, the contents of examination by business career is same, furthermore it is close to the aptitude test, so it is difficult for the examinees to reveal their actual abilities, etc.
Therefore, in order to select excellent public servants, they should be selected by position in the aspect of the recruiting system, and the contents of examination should be different by career backgrounds, and the contents for the specialized knowledge should be added up. Furthermore, in order to meet the development of the age, the reliability and effectiveness of the examination should be strengthened by adding up the examinations for foreign language, computer science, etc.
Countless occupations exist and their popularity and preferences vary from time to time by the age and the country, and change frequently. Furthermore, despite the fact that the rate of change is very fast and the width of change is very wide nowadays, the job of public servants have been selected as the popular occupation unchanged for decades, and this popularity can be known from the number of applicants to the recruiting examination for the public servants every year. Therefore, under the background of this fever of the public servants, I have compared and analyzed the recruiting method and subjects in detail after exactly comprehending the recruiting examination system for the public servants in China and Korea.
This thesis has proceeded with analysis by utilizing mainly historical literature, academic journals and books, internet data surfing and collecting statistical data previously announced. Specifically, for the recruiting system in the recruiting method, I have referred to the books in China and Korea, and for recruiting condition, I have referred to the announcement for the recruiting examination. For the recruiting subjects, I have proceeded with the analysis by collecting the data of the subjective items and the objective items through the web site of the public servants, past test questions, etc. in China and Korea.
Through the analysis on the recruiting method of the written examination for the public servant, I could comprehend the followings. I.e., China selects only non-supervisory workers below the position of chief and department staffs in the object of selection of the civil-servant recruiting examination and Korea selects according to 5, 7 and 9 class. In the case of nationality, China employs only the persons having nationality in the People’s Republic of China, whereas Korea employs the persons having foreign nationality, too. Regarding the age for application, China has strictly regulated it from the age of 18 to 35, whereas, in Korea, in case of class 9, the person in his/her age in 18 or older can apply and in case of class 5 & 7, the person in his/her age in 20 or older can apply, and there is no upper limit in the age. In case of the academic background, China strictly requires academic background at least junior college or above, however, there is no limitation of academic background in Korea.
Through the analysis on the recruiting subjects of the written examination for the public servants, I could comprehend the followings. I.e., in Korea, both the objective item and subjective item were classified into the mandatory subject and the elective subject, and in case of the elective subject, the applicant’s major is included according to the business career and the subjective examination is included only in the 5 class. Whereas, in China, only both the occupational examination for administrative ability and new essay test are conducted. In Korea, in case of the subjective and objective examinations, the examination is conducted with the contents of the specialized knowledge based on the business career, whereas, the objective examination in China is close to the aptitude test, and in case of the subjective examination, it is conducted to verify the opinion of the examinees with the data for the problems which has occurred or exists in the social life.
From this, the problem can be found that in China, the academic requirement is higher than Korea, however, the contents of examination by business career is same, furthermore it is close to the aptitude test, so it is difficult for the examinees to reveal their actual abilities, etc.
Therefore, in order to select excellent public servants, they should be selected by position in the aspect of the recruiting system, and the contents of examination should be different by career backgrounds, and the contents for the specialized knowledge should be added up. Furthermore, in order to meet the development of the age, the reliability and effectiveness of the examination should be strengthened by adding up the examinations for foreign language, computer science, etc.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.