본 연구의 목적은 감각놀이연계 요리활동이 만2세 영아의 사회정서행동과 식습관 및 편식행동에 어떠한 영향을 미치는지 탐색하고자 하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 감각놀이연계 요리활동이 만2세 영아의 사회정서행동에 어떠한 영향을 미치는가?
연구 문제 2. 감각놀이연계 요리활동이 만2세 영아의 식습관에 어떠한 영향을 미치는가?
연구 문제 3. 감각놀이연계 요리활동이 만2세 영아의 편식행동에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구의 대상은 모두 만2세 영아 26명이었으며, 실험집단은 P시 H동에 위치한 K어린이집 만2세 13명, 비교집단은 동일한 지역에 위치한 Y어린이집 만2세 13명으로 구성되었다. 실험처치는 2016년 6월 23일부터 7월 28일까지 총 6주간에 걸쳐 12회 실시하였으며, 감각놀이는 자유선택활동시간에 소집단으로 활용하여 진행되었고, 요리활동은 대그룹으로 진행되었다. 영아의 사회정서행동 검사는 심숙영(2012)이 개발한 ‘사회정서행동 진단평가 척도’를 사용하였고, 식습관 검사를 위해 김은희(2004)가 개발한 설문지를 참고하여 이연주(2014)가 수정⦁보완한 설문지를, 편식행동 검사를 위해 이형복(2006), 박유미(2007), 송미옥(2010) 등의 선행연구 논문에 개발한 설문지를 바탕으로 개발한 설문지를 참고하여 성낙진(2012)가 수정보완한 설문지를 사용하였다.
본 연구에서 얻어진 분석 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 감각놀이연계 요리활동은 영아의 사회정서행동에 긍정적인 영향을 미쳤다. 영아의 사회정서행동의 하위개념 중 ...
본 연구의 목적은 감각놀이연계 요리활동이 만2세 영아의 사회정서행동과 식습관 및 편식행동에 어떠한 영향을 미치는지 탐색하고자 하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 감각놀이연계 요리활동이 만2세 영아의 사회정서행동에 어떠한 영향을 미치는가?
연구 문제 2. 감각놀이연계 요리활동이 만2세 영아의 식습관에 어떠한 영향을 미치는가?
연구 문제 3. 감각놀이연계 요리활동이 만2세 영아의 편식행동에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구의 대상은 모두 만2세 영아 26명이었으며, 실험집단은 P시 H동에 위치한 K어린이집 만2세 13명, 비교집단은 동일한 지역에 위치한 Y어린이집 만2세 13명으로 구성되었다. 실험처치는 2016년 6월 23일부터 7월 28일까지 총 6주간에 걸쳐 12회 실시하였으며, 감각놀이는 자유선택활동시간에 소집단으로 활용하여 진행되었고, 요리활동은 대그룹으로 진행되었다. 영아의 사회정서행동 검사는 심숙영(2012)이 개발한 ‘사회정서행동 진단평가 척도’를 사용하였고, 식습관 검사를 위해 김은희(2004)가 개발한 설문지를 참고하여 이연주(2014)가 수정⦁보완한 설문지를, 편식행동 검사를 위해 이형복(2006), 박유미(2007), 송미옥(2010) 등의 선행연구 논문에 개발한 설문지를 바탕으로 개발한 설문지를 참고하여 성낙진(2012)가 수정보완한 설문지를 사용하였다.
본 연구에서 얻어진 분석 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 감각놀이연계 요리활동은 영아의 사회정서행동에 긍정적인 영향을 미쳤다. 영아의 사회정서행동의 하위개념 중 사회적 유능성의 자아인식을 제외하고는 주의집중, 정서조절, 친사회적행동, 사회적 행동에서는 유의미한 차이로 나타났다. 또한 문제행동의 하위요소인 격리불안, 우울위축, 반항성, 또래공격성, 수면문제, 식사문제 정도는 모두 유의미하게 감소된 것으로 나타났다. 둘째, 감각놀이연계 요리활동은 영아의 식습관에 긍정적인 영향을 미쳤다. 영아의 식습관은 전체점수와 위생인식, 식사예절, 식사태도 전 하위내용에서 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 감각놀이연계 요리활동은 영아의 편식행동에 긍정적인 영향을 미친다.
본 연구의 목적은 감각놀이연계 요리활동이 만2세 영아의 사회정서행동과 식습관 및 편식행동에 어떠한 영향을 미치는지 탐색하고자 하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 감각놀이연계 요리활동이 만2세 영아의 사회정서행동에 어떠한 영향을 미치는가?
연구 문제 2. 감각놀이연계 요리활동이 만2세 영아의 식습관에 어떠한 영향을 미치는가?
연구 문제 3. 감각놀이연계 요리활동이 만2세 영아의 편식행동에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구의 대상은 모두 만2세 영아 26명이었으며, 실험집단은 P시 H동에 위치한 K어린이집 만2세 13명, 비교집단은 동일한 지역에 위치한 Y어린이집 만2세 13명으로 구성되었다. 실험처치는 2016년 6월 23일부터 7월 28일까지 총 6주간에 걸쳐 12회 실시하였으며, 감각놀이는 자유선택활동시간에 소집단으로 활용하여 진행되었고, 요리활동은 대그룹으로 진행되었다. 영아의 사회정서행동 검사는 심숙영(2012)이 개발한 ‘사회정서행동 진단평가 척도’를 사용하였고, 식습관 검사를 위해 김은희(2004)가 개발한 설문지를 참고하여 이연주(2014)가 수정⦁보완한 설문지를, 편식행동 검사를 위해 이형복(2006), 박유미(2007), 송미옥(2010) 등의 선행연구 논문에 개발한 설문지를 바탕으로 개발한 설문지를 참고하여 성낙진(2012)가 수정보완한 설문지를 사용하였다.
본 연구에서 얻어진 분석 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 감각놀이연계 요리활동은 영아의 사회정서행동에 긍정적인 영향을 미쳤다. 영아의 사회정서행동의 하위개념 중 사회적 유능성의 자아인식을 제외하고는 주의집중, 정서조절, 친사회적행동, 사회적 행동에서는 유의미한 차이로 나타났다. 또한 문제행동의 하위요소인 격리불안, 우울위축, 반항성, 또래공격성, 수면문제, 식사문제 정도는 모두 유의미하게 감소된 것으로 나타났다. 둘째, 감각놀이연계 요리활동은 영아의 식습관에 긍정적인 영향을 미쳤다. 영아의 식습관은 전체점수와 위생인식, 식사예절, 식사태도 전 하위내용에서 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 감각놀이연계 요리활동은 영아의 편식행동에 긍정적인 영향을 미친다.
The aim of this research is to explore what influence cooking activities connected to sensitive play has upon the social emotional behavior, eating habits, and picky eating of two- year- old infants.
The research questions set by this research are the following.
1. What influence...
The aim of this research is to explore what influence cooking activities connected to sensitive play has upon the social emotional behavior, eating habits, and picky eating of two- year- old infants.
The research questions set by this research are the following.
1. What influence does cooking activities connected to sensitive play have upon the social emotional behavior of two year old infants? 2. What influence does cooking activities connected to sensitive play have on the eating habits of two year old infants? 3. What influence does cooking activities connected to sensitive play have on the picky eating of two year old infants?
The subject of this research was 26 two-year-old infants. The experiment group was 13 two- year- old infants from K Child-care Center located at H dong in the P city. The comparative group was 13 two-year-old infants from Y Child-care Center located in the same area. The experiment began Jun 23, 2016 and ended July 28 with 12 experiments over a period of twelve weeks. The sensitive play was done through small groups in free play period while the cooking activities were done in a large group.
The social emotional behavior test was conducted with the Social Emotional Behavior Diagnostic Measures developed by Shim, Sook-young (2012). For the eating habit examination, the survey sheet edited and improved by Lee, Hyung-bok (2006) in reference to the original survey by Kim, Eun-hee (2004) was used. For the examination of unbalanced diet, the survey sheet edited and improved by Seong, Nak-Jin (2012) in reference to the survey sheet developed by the advanced research paper by Lee, Hyung-bok (2006), Park, Yu-mi (2007), and Song, Mi-ok (2010) was used.
The conclusions that were drawn after analysis results in this study are as follows.
First of all, the cooking activities connected to sensitive play had positive influence upon the social emotional behavior of infants. There were significant difference in attention concentration, emotional regulation, prosocial behavior, and social behavior except for the self-perception of social capability among the subordinate concepts of social emotional behavior of infants. In addition, the subordinate concepts of problematic behavior-isolation anxiety, gloom, disobedience, peer aggression, sleep problems, and eating problems- all have shown meaningful decreases.
Secondly, the cooking activities connected to sensitive play had positive influence upon the eating habits of infants. There were meaningful improvements upon the overall points and all subordinate concepts such as hygiene awareness, table manners, and eating attitudes among the eating habits of infants.
Thirdly, the cooking activities connected to sensitive play had positive influence upon the behavior of unbalanced diet.
The aim of this research is to explore what influence cooking activities connected to sensitive play has upon the social emotional behavior, eating habits, and picky eating of two- year- old infants.
The research questions set by this research are the following.
1. What influence does cooking activities connected to sensitive play have upon the social emotional behavior of two year old infants? 2. What influence does cooking activities connected to sensitive play have on the eating habits of two year old infants? 3. What influence does cooking activities connected to sensitive play have on the picky eating of two year old infants?
The subject of this research was 26 two-year-old infants. The experiment group was 13 two- year- old infants from K Child-care Center located at H dong in the P city. The comparative group was 13 two-year-old infants from Y Child-care Center located in the same area. The experiment began Jun 23, 2016 and ended July 28 with 12 experiments over a period of twelve weeks. The sensitive play was done through small groups in free play period while the cooking activities were done in a large group.
The social emotional behavior test was conducted with the Social Emotional Behavior Diagnostic Measures developed by Shim, Sook-young (2012). For the eating habit examination, the survey sheet edited and improved by Lee, Hyung-bok (2006) in reference to the original survey by Kim, Eun-hee (2004) was used. For the examination of unbalanced diet, the survey sheet edited and improved by Seong, Nak-Jin (2012) in reference to the survey sheet developed by the advanced research paper by Lee, Hyung-bok (2006), Park, Yu-mi (2007), and Song, Mi-ok (2010) was used.
The conclusions that were drawn after analysis results in this study are as follows.
First of all, the cooking activities connected to sensitive play had positive influence upon the social emotional behavior of infants. There were significant difference in attention concentration, emotional regulation, prosocial behavior, and social behavior except for the self-perception of social capability among the subordinate concepts of social emotional behavior of infants. In addition, the subordinate concepts of problematic behavior-isolation anxiety, gloom, disobedience, peer aggression, sleep problems, and eating problems- all have shown meaningful decreases.
Secondly, the cooking activities connected to sensitive play had positive influence upon the eating habits of infants. There were meaningful improvements upon the overall points and all subordinate concepts such as hygiene awareness, table manners, and eating attitudes among the eating habits of infants.
Thirdly, the cooking activities connected to sensitive play had positive influence upon the behavior of unbalanced diet.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.