본 연구는 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 목적으로 교사와 연구자가 영아 쌓기놀이의 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하는 실행과정과 그로 인한 영아, 교사, 쌓기 영역 환경의 변화와 의미를 살펴보고자 하였다. 이러한 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 위한 실행연구는 어떻게 이루어지는가? 둘째, 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 위한 실행연구의 의미는 무엇인가?
연구는 2016년 3월 2일부터 7월 22일까지 약 5개월 간 T어린이집 만1세 하양반에서 이루어졌다. 연구참여자는 연구자를 포함한 하양반 담임교사 3명, 하양반 영아 8명이다. 자료는 참여관찰, 교사 저널, 교사 협의 등의 방법을 통해 수집하였다. 이에 따른 연구결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 위한 실행과정은 다음과 같이 이루어졌다. 본 연구에서 연구자는 먼저 만1세 영아의 쌓기놀이에 관한 연구 현장의 지난 문서 자료를 분석하여 문제점을 진단하였다. 그 결과 도출된 문제점을 쌓기놀이감, 교사 상호작용, 영아의 놀이 전략 측면으로 범주화 하고, 관련 연구를 조사하고 교사 협의를 거쳐 개선 방향과 실행을 계획하고 실행 과정 중에 지속적으로 관찰, 반성, 수정 및 재실행하였다. 이를 통해 '만1세 영아에게 제공하는 쌓기놀이감 새롭게 보기', '교사의 상호작용 방식에 대해 다시 들여다보기', '만1세 영아의 쌓기놀이 전략 다시 들여다보기'의 세 가지 목표를 위한 방안이 수립되었다.
둘째, 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 위한 실행과정의 의미는 영아, 교사, 쌓기 영역 환경의 측면에서 찾을 수 있었다. 영아는 긍정적인 지지를 받는 환경 안에서 단편적인 여러 놀이를 반복하며 점차 자기지시적, 선택적으로 주의하여 순환적 탐색을 하였고, 자신의 놀이에 몰입하고 그 과정을 통해 경험지식을 만들어내며 자발적 도전을 하였다. 또한 가상놀이가 나타나면서 구성놀이와 자연스럽게 넘나들며 놀이를 발전시켰으며, 관찰과 모방으로부터 시작된 ...
본 연구는 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 목적으로 교사와 연구자가 영아 쌓기놀이의 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하는 실행과정과 그로 인한 영아, 교사, 쌓기 영역 환경의 변화와 의미를 살펴보고자 하였다. 이러한 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 위한 실행연구는 어떻게 이루어지는가? 둘째, 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 위한 실행연구의 의미는 무엇인가?
연구는 2016년 3월 2일부터 7월 22일까지 약 5개월 간 T어린이집 만1세 하양반에서 이루어졌다. 연구참여자는 연구자를 포함한 하양반 담임교사 3명, 하양반 영아 8명이다. 자료는 참여관찰, 교사 저널, 교사 협의 등의 방법을 통해 수집하였다. 이에 따른 연구결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 위한 실행과정은 다음과 같이 이루어졌다. 본 연구에서 연구자는 먼저 만1세 영아의 쌓기놀이에 관한 연구 현장의 지난 문서 자료를 분석하여 문제점을 진단하였다. 그 결과 도출된 문제점을 쌓기놀이감, 교사 상호작용, 영아의 놀이 전략 측면으로 범주화 하고, 관련 연구를 조사하고 교사 협의를 거쳐 개선 방향과 실행을 계획하고 실행 과정 중에 지속적으로 관찰, 반성, 수정 및 재실행하였다. 이를 통해 '만1세 영아에게 제공하는 쌓기놀이감 새롭게 보기', '교사의 상호작용 방식에 대해 다시 들여다보기', '만1세 영아의 쌓기놀이 전략 다시 들여다보기'의 세 가지 목표를 위한 방안이 수립되었다.
둘째, 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 위한 실행과정의 의미는 영아, 교사, 쌓기 영역 환경의 측면에서 찾을 수 있었다. 영아는 긍정적인 지지를 받는 환경 안에서 단편적인 여러 놀이를 반복하며 점차 자기지시적, 선택적으로 주의하여 순환적 탐색을 하였고, 자신의 놀이에 몰입하고 그 과정을 통해 경험지식을 만들어내며 자발적 도전을 하였다. 또한 가상놀이가 나타나면서 구성놀이와 자연스럽게 넘나들며 놀이를 발전시켰으며, 관찰과 모방으로부터 시작된 사회적 상호작용을 통해 맥락을 공유하게 되었고, 함께 놀이하는 즐거움도 늘어갔다. 교사는 실행연구를 통해 민감하게 영아와 쌓기놀이를 바라보는 교사, 일상에서 고민하고 연구하는 자세를 갖는 교사로 변화하였다. 쌓기 영역 환경은 영아의 놀이를 촉진하는 유연한 환경으로 변화하여 영아와 교사가 갖는 맥락과 의도에 따라 다양한 모습을 갖게 되었다.
본 연구는 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 목적으로 교사와 연구자가 영아 쌓기놀이의 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하는 실행과정과 그로 인한 영아, 교사, 쌓기 영역 환경의 변화와 의미를 살펴보고자 하였다. 이러한 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 위한 실행연구는 어떻게 이루어지는가? 둘째, 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 위한 실행연구의 의미는 무엇인가?
연구는 2016년 3월 2일부터 7월 22일까지 약 5개월 간 T어린이집 만1세 하양반에서 이루어졌다. 연구참여자는 연구자를 포함한 하양반 담임교사 3명, 하양반 영아 8명이다. 자료는 참여관찰, 교사 저널, 교사 협의 등의 방법을 통해 수집하였다. 이에 따른 연구결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 위한 실행과정은 다음과 같이 이루어졌다. 본 연구에서 연구자는 먼저 만1세 영아의 쌓기놀이에 관한 연구 현장의 지난 문서 자료를 분석하여 문제점을 진단하였다. 그 결과 도출된 문제점을 쌓기놀이감, 교사 상호작용, 영아의 놀이 전략 측면으로 범주화 하고, 관련 연구를 조사하고 교사 협의를 거쳐 개선 방향과 실행을 계획하고 실행 과정 중에 지속적으로 관찰, 반성, 수정 및 재실행하였다. 이를 통해 '만1세 영아에게 제공하는 쌓기놀이감 새롭게 보기', '교사의 상호작용 방식에 대해 다시 들여다보기', '만1세 영아의 쌓기놀이 전략 다시 들여다보기'의 세 가지 목표를 위한 방안이 수립되었다.
둘째, 만1세 영아의 쌓기놀이 활성화를 위한 실행과정의 의미는 영아, 교사, 쌓기 영역 환경의 측면에서 찾을 수 있었다. 영아는 긍정적인 지지를 받는 환경 안에서 단편적인 여러 놀이를 반복하며 점차 자기지시적, 선택적으로 주의하여 순환적 탐색을 하였고, 자신의 놀이에 몰입하고 그 과정을 통해 경험지식을 만들어내며 자발적 도전을 하였다. 또한 가상놀이가 나타나면서 구성놀이와 자연스럽게 넘나들며 놀이를 발전시켰으며, 관찰과 모방으로부터 시작된 사회적 상호작용을 통해 맥락을 공유하게 되었고, 함께 놀이하는 즐거움도 늘어갔다. 교사는 실행연구를 통해 민감하게 영아와 쌓기놀이를 바라보는 교사, 일상에서 고민하고 연구하는 자세를 갖는 교사로 변화하였다. 쌓기 영역 환경은 영아의 놀이를 촉진하는 유연한 환경으로 변화하여 영아와 교사가 갖는 맥락과 의도에 따라 다양한 모습을 갖게 되었다.
For the purpose of vitalizing the block play of 1-year old infants, this study intended to investigate the execution process of teachers and researcher recognizing problems and finding ways to improve the block play of infants and to investigate changes and the meaning of infant, teacher, and block ...
For the purpose of vitalizing the block play of 1-year old infants, this study intended to investigate the execution process of teachers and researcher recognizing problems and finding ways to improve the block play of infants and to investigate changes and the meaning of infant, teacher, and block play environment. The research problems set in accordance with the purpose of this study are as follows
First, how does the action research for vitalizing block play of 1-year-old infants work? Secondly, what is the significance of an action research for vitalizing block play of one-year old infants?
This study was conducted on Hayang Class of one-year-old infants for approximately 5 months from Mar 2 to July 22, 2016. Research participants consisted of 3 Hayang Class teachers and 8 infants including the researcher. Data was collected through participatory observation, journal of teachers, and consultation with teachers.
First, the execution process for vitalizing block play of 1-year-old infants has been done as follows. The researcher diagnosed problems by analyzing the past document data on block play of 1-year old infants. This study categorized the problems that were derived through the results into block play toy, teacher’s interaction, and play strategic aspect, planned improvement direction and practice by investigating related studies and through consultation with teachers, and constantly observed, examined, modified, and redid during the implementation process. Through this process, a measure for three goals as ‘to look afresh at block play toys for 1-year old infants,’ ‘to look into the interaction method of teachers again,’ and ‘to look into the strategies of block play for 1-year old infants again’ was established.
Secondly, the significance of execution process for vitalizing block play of one-year old infants was found in infant, teacher, and block play environment aspect. Infants repeated various fragmentary games in an environment where they received positive support and gradually did cyclic search through self-guided selective attention, and challenged themselves by immersing themselves in their game and creating experience knowledge through the process. Also, game has been developed naturally along with the constructive play as pretend play appeared, got to share the context through social interaction that started from observation and imitation, and the joy of playing games together increased as well. Through the action research, teachers changed into a teacher who observes infants and block play and who consider and research in everyday life. Environment of the area of block play changed into a flexible environment that promotes the play of infants and acquired various forms according to the context and intention of infants and teacher.
For the purpose of vitalizing the block play of 1-year old infants, this study intended to investigate the execution process of teachers and researcher recognizing problems and finding ways to improve the block play of infants and to investigate changes and the meaning of infant, teacher, and block play environment. The research problems set in accordance with the purpose of this study are as follows
First, how does the action research for vitalizing block play of 1-year-old infants work? Secondly, what is the significance of an action research for vitalizing block play of one-year old infants?
This study was conducted on Hayang Class of one-year-old infants for approximately 5 months from Mar 2 to July 22, 2016. Research participants consisted of 3 Hayang Class teachers and 8 infants including the researcher. Data was collected through participatory observation, journal of teachers, and consultation with teachers.
First, the execution process for vitalizing block play of 1-year-old infants has been done as follows. The researcher diagnosed problems by analyzing the past document data on block play of 1-year old infants. This study categorized the problems that were derived through the results into block play toy, teacher’s interaction, and play strategic aspect, planned improvement direction and practice by investigating related studies and through consultation with teachers, and constantly observed, examined, modified, and redid during the implementation process. Through this process, a measure for three goals as ‘to look afresh at block play toys for 1-year old infants,’ ‘to look into the interaction method of teachers again,’ and ‘to look into the strategies of block play for 1-year old infants again’ was established.
Secondly, the significance of execution process for vitalizing block play of one-year old infants was found in infant, teacher, and block play environment aspect. Infants repeated various fragmentary games in an environment where they received positive support and gradually did cyclic search through self-guided selective attention, and challenged themselves by immersing themselves in their game and creating experience knowledge through the process. Also, game has been developed naturally along with the constructive play as pretend play appeared, got to share the context through social interaction that started from observation and imitation, and the joy of playing games together increased as well. Through the action research, teachers changed into a teacher who observes infants and block play and who consider and research in everyday life. Environment of the area of block play changed into a flexible environment that promotes the play of infants and acquired various forms according to the context and intention of infants and teacher.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.