본 연구는 만 3세 누리과정에 기초하여 과학영역의 활성화를 위한 실행연구를 통해 과학영역이 활성화되는 과정과 함께 이러한 실행과정을 통해 교사와 유아의 변화양상을 살펴봄으로서 과학영역의 효과적인 운영방안과 과정을 제시하는 것에 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 만 3세 누리과정에 기초한 과학영역 활성화를 위한 실행연구의 과정을 어떻게 이루어지는가? 연구문제 2. 만 3세 누리과정에 기초한 과학영역의 활성화를 위한 실행연구의 과정을 통해 교사와 유아에게 나타나는 변화는 무엇인가?
이를 위해 연구자는 S초등학교병설유치원 탐구반 만 3세 유아 16명을 대상으로, 2016년 3월부터 6월까지 약 4개월에 걸쳐 실행연구를 진행하였다. 자료는 일화기록, 사진 및 비디오 촬영, 녹음 등의 방법을 활용한 참여 관찰과 교사 저널 쓰기, 유아의 작품 및 과학교육 계획안 분석한 문서자료를 수집하고 이를 분석하였다. 이에 관찰과 실행의 결과 분석의 주요한 내용을 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다.
첫째, 만 3세 누리과정의 기초하여 과학영역 활성화를 위한 실행 과정은 교사, 교육활동, 환경 측면에서 1차, 2차, 3차 실행이 이루어졌다. 먼저, 교사측면에서의 1차 실행 과정에서는 ...
본 연구는 만 3세 누리과정에 기초하여 과학영역의 활성화를 위한 실행연구를 통해 과학영역이 활성화되는 과정과 함께 이러한 실행과정을 통해 교사와 유아의 변화양상을 살펴봄으로서 과학영역의 효과적인 운영방안과 과정을 제시하는 것에 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 만 3세 누리과정에 기초한 과학영역 활성화를 위한 실행연구의 과정을 어떻게 이루어지는가? 연구문제 2. 만 3세 누리과정에 기초한 과학영역의 활성화를 위한 실행연구의 과정을 통해 교사와 유아에게 나타나는 변화는 무엇인가?
이를 위해 연구자는 S초등학교병설유치원 탐구반 만 3세 유아 16명을 대상으로, 2016년 3월부터 6월까지 약 4개월에 걸쳐 실행연구를 진행하였다. 자료는 일화기록, 사진 및 비디오 촬영, 녹음 등의 방법을 활용한 참여 관찰과 교사 저널 쓰기, 유아의 작품 및 과학교육 계획안 분석한 문서자료를 수집하고 이를 분석하였다. 이에 관찰과 실행의 결과 분석의 주요한 내용을 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다.
첫째, 만 3세 누리과정의 기초하여 과학영역 활성화를 위한 실행 과정은 교사, 교육활동, 환경 측면에서 1차, 2차, 3차 실행이 이루어졌다. 먼저, 교사측면에서의 1차 실행 과정에서는 과학 교수효능감을 높이기 위해 고정관념 뒤집기, 누리과정‘자연탐구’의 심도 깊은 이해를 위해 노력하였다. 2차 실행과정에서는 문헌 고찰, 대학원 수업 되돌아보기, 원격연수 등 다양한 경로를 통해 도움을 받았으며, 유아의 실험 및 사고를 확장해주는 발문을 사용하였다. 3차 실행과정에서는 과학을 즐길 수 있는 개방적인 분위기를 형성하고, 과학교육 운영의 있어서 긍정적 측면을 찾고 연구자의 자신감을 높이기 위해 노력하였다. 그리고 교육활동 측면에서의 1차 실행 과정에서는 생활주제와 연계한 활동과 동식물 기르기 활동을 실시하였다. 2차 실행과정에서는 유아의 흥미 위주의 주제를 선정, 대그룹과 연계된 활동 실시, 자료의 변화를 주어 동식물 활동 활성화의 실행방안을 실행하였다. 3차 실행과정에서는 호기심을 유지하고 확장하는 ‘간단한 도구와 기계 활용하기’, 유아가 스스로 찾아낸 과학놀이 허용하기, 유아의 질문을 기반으로 한 동식물 기르기 활동을 실시하였다. 마지막으로 환경측면에서의 1차 실행과정에서는 흥미영역 구성원리에 따른 독립된 과학영역을 구성하고 다양한 교재교구를 구입하고 비치하였다. 2차 실행과정에서는 교사가 직접 과학교구를 제작하고 유아에게 반응적인 자료를 제공하였다. 3차 실행과정에서는 편리성과 심미성을 고려한 매력적인 과학영역을 구성하기 위한 노력을 하였다.
둘째, 만 3세 누리과정에 기초한 과학영역 활성화를 위한 실행연구를 통해 유아, 교사에게 나타난 변화양상을 살펴보면 다음과 같다. 먼저, 교사는 과학 교수효능감이 높아졌으며, 과학적 탐구자로서, 질 높은 과학 활동을 위해 과학 교육에 대해 적극적으로 임하려고 노력하는 교사로 변화되었다. 또한 문헌고찰, 다양한 수업과의 연계를 통해 과학 교수를 위해 연구하고자 노력하는 교사로 변화되었다. 다음으로, 유아의 측면에서 유아는 과학놀이에 적극적으로 참여하게 되었으며, 스스로 만든 과학놀이를 즐기는 유아, 놀이하고 실험하면서 스스로 배우고 발견하는 유아로 변화되었다. 뿐만 아니라 과학영역에서 친구를 공동의 놀이자 또는 학습자로 활용하면서 친구와 함께 과학놀이를 즐기게 되었다. 또한 다양한 동식물 활동을 통해 동식물을 아끼고 사랑하게 되었으며, 유아들이 경험한 과학탐구를 신체, 언어, 놀이 등 창의적으로 표현하게 되었다. 이러한 과정을 통해 유아는 일상생활, 일상적 놀이 속에서 과학적으로 생각하고 사고하는 유아로 변화되었다.
본 연구는 만 3세 누리과정에 기초하여 과학영역의 활성화를 위한 실행연구를 통해 과학영역이 활성화되는 과정과 함께 이러한 실행과정을 통해 교사와 유아의 변화양상을 살펴봄으로서 과학영역의 효과적인 운영방안과 과정을 제시하는 것에 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 만 3세 누리과정에 기초한 과학영역 활성화를 위한 실행연구의 과정을 어떻게 이루어지는가? 연구문제 2. 만 3세 누리과정에 기초한 과학영역의 활성화를 위한 실행연구의 과정을 통해 교사와 유아에게 나타나는 변화는 무엇인가?
이를 위해 연구자는 S초등학교병설유치원 탐구반 만 3세 유아 16명을 대상으로, 2016년 3월부터 6월까지 약 4개월에 걸쳐 실행연구를 진행하였다. 자료는 일화기록, 사진 및 비디오 촬영, 녹음 등의 방법을 활용한 참여 관찰과 교사 저널 쓰기, 유아의 작품 및 과학교육 계획안 분석한 문서자료를 수집하고 이를 분석하였다. 이에 관찰과 실행의 결과 분석의 주요한 내용을 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다.
첫째, 만 3세 누리과정의 기초하여 과학영역 활성화를 위한 실행 과정은 교사, 교육활동, 환경 측면에서 1차, 2차, 3차 실행이 이루어졌다. 먼저, 교사측면에서의 1차 실행 과정에서는 과학 교수효능감을 높이기 위해 고정관념 뒤집기, 누리과정‘자연탐구’의 심도 깊은 이해를 위해 노력하였다. 2차 실행과정에서는 문헌 고찰, 대학원 수업 되돌아보기, 원격연수 등 다양한 경로를 통해 도움을 받았으며, 유아의 실험 및 사고를 확장해주는 발문을 사용하였다. 3차 실행과정에서는 과학을 즐길 수 있는 개방적인 분위기를 형성하고, 과학교육 운영의 있어서 긍정적 측면을 찾고 연구자의 자신감을 높이기 위해 노력하였다. 그리고 교육활동 측면에서의 1차 실행 과정에서는 생활주제와 연계한 활동과 동식물 기르기 활동을 실시하였다. 2차 실행과정에서는 유아의 흥미 위주의 주제를 선정, 대그룹과 연계된 활동 실시, 자료의 변화를 주어 동식물 활동 활성화의 실행방안을 실행하였다. 3차 실행과정에서는 호기심을 유지하고 확장하는 ‘간단한 도구와 기계 활용하기’, 유아가 스스로 찾아낸 과학놀이 허용하기, 유아의 질문을 기반으로 한 동식물 기르기 활동을 실시하였다. 마지막으로 환경측면에서의 1차 실행과정에서는 흥미영역 구성원리에 따른 독립된 과학영역을 구성하고 다양한 교재교구를 구입하고 비치하였다. 2차 실행과정에서는 교사가 직접 과학교구를 제작하고 유아에게 반응적인 자료를 제공하였다. 3차 실행과정에서는 편리성과 심미성을 고려한 매력적인 과학영역을 구성하기 위한 노력을 하였다.
둘째, 만 3세 누리과정에 기초한 과학영역 활성화를 위한 실행연구를 통해 유아, 교사에게 나타난 변화양상을 살펴보면 다음과 같다. 먼저, 교사는 과학 교수효능감이 높아졌으며, 과학적 탐구자로서, 질 높은 과학 활동을 위해 과학 교육에 대해 적극적으로 임하려고 노력하는 교사로 변화되었다. 또한 문헌고찰, 다양한 수업과의 연계를 통해 과학 교수를 위해 연구하고자 노력하는 교사로 변화되었다. 다음으로, 유아의 측면에서 유아는 과학놀이에 적극적으로 참여하게 되었으며, 스스로 만든 과학놀이를 즐기는 유아, 놀이하고 실험하면서 스스로 배우고 발견하는 유아로 변화되었다. 뿐만 아니라 과학영역에서 친구를 공동의 놀이자 또는 학습자로 활용하면서 친구와 함께 과학놀이를 즐기게 되었다. 또한 다양한 동식물 활동을 통해 동식물을 아끼고 사랑하게 되었으며, 유아들이 경험한 과학탐구를 신체, 언어, 놀이 등 창의적으로 표현하게 되었다. 이러한 과정을 통해 유아는 일상생활, 일상적 놀이 속에서 과학적으로 생각하고 사고하는 유아로 변화되었다.
The purpose of this study was to investigate activation of the science center and the changes among teachers and young children through action research on activation of the science center based on the Nuri curriculum for three-year-old children and present a plan and process for operating the area o...
The purpose of this study was to investigate activation of the science center and the changes among teachers and young children through action research on activation of the science center based on the Nuri curriculum for three-year-old children and present a plan and process for operating the area of science effectively. For this purpose, the following questions were set:
Q1. How is the process of action research performed to activate the science center based on the Nuri curriculum for three-year olds? Q2. What differences does the process of action research on the activation of the science center based on the Nuri curriculum for three-year olds make in teachers and young children?
To answer these questions, the researcher conducted action research in 16 three-year-old children of Tamgu Classroom at the kindergarten attached to S Elementary School for about four months from March to June 2016. Participatory observation using such methods as noting episodes, taking photos and videotaping, and recording was performed and documents based on teacher's journal keeping, children's works, and teaching plans for science were analyzed. The principal results of observation and action can be summarized in terms of questions as follows:
First, the process of activating the science center based on the Nuri curriculum for three-year-old children was implemented in three stages in terms of teachers, educational activity, and the environment. During the first action related to teachers, efforts were made to break down fixed ideas and get a deep understanding of Inquiry into Nature in the Nuri curriculum in pursuit of better science teaching efficacy. During the second action, diverse channels, including literature review, reflection on the lectures at graduate school, and remote training, were helpful and an epilogue was used to expand experiment and thinking for the children. During the third action, efforts were made to create an open atmosphere for enjoying science, find a positive aspect of science education operation, and make the researcher more self-confident. During the first action related to educational activity, activity connected with themes in living and animal and plant keeping activity were performed. During the second action, themes were selected on the basis of the children's interest to do activity connected with a large group and activate animal and plant activity based on variation in materials. During the third action, 'using simple tools and machines' to maintain and increase curiosity, permission of science play as found by children themselves, and animal and plan keeping activity based on children's questions were performed. During the first action related to the environment, an independent science center was formed according to the principles of interest area formation and various teaching materials and instruments were purchased and placed. During the second action, the teacher personally made science teaching instruments and provided children with responsive materials. During the third action, efforts were made to form an attractive science center, taking convenience and aesthetics into account.
Second, the action research on activation of the science center based on the Nuri curriculum for three-year-old children found the following changes among the teacher and children: The teacher got better science teaching efficacy and came to make efforts to participate positively in science education as a scientific inquirer in pursuit of higher-quality scientific activity. She was also changed into a teacher who made a study and efforts to teach science through connection with diverse types of instruction and literature review. Children came to participate actively in science play, enjoy science play they made themselves, and learn and discover for themselves through play and experiment. They also came to use peers as playmates or co-learners in the area of science and enjoy science play together with peers. In addition, they came to value and love animals and plants through various animal and plant activities and make creative expression of scientific inquiry they experienced physically and verbally as well as through play. Through this process, they came to do scientific thinking in daily life and play.
The purpose of this study was to investigate activation of the science center and the changes among teachers and young children through action research on activation of the science center based on the Nuri curriculum for three-year-old children and present a plan and process for operating the area of science effectively. For this purpose, the following questions were set:
Q1. How is the process of action research performed to activate the science center based on the Nuri curriculum for three-year olds? Q2. What differences does the process of action research on the activation of the science center based on the Nuri curriculum for three-year olds make in teachers and young children?
To answer these questions, the researcher conducted action research in 16 three-year-old children of Tamgu Classroom at the kindergarten attached to S Elementary School for about four months from March to June 2016. Participatory observation using such methods as noting episodes, taking photos and videotaping, and recording was performed and documents based on teacher's journal keeping, children's works, and teaching plans for science were analyzed. The principal results of observation and action can be summarized in terms of questions as follows:
First, the process of activating the science center based on the Nuri curriculum for three-year-old children was implemented in three stages in terms of teachers, educational activity, and the environment. During the first action related to teachers, efforts were made to break down fixed ideas and get a deep understanding of Inquiry into Nature in the Nuri curriculum in pursuit of better science teaching efficacy. During the second action, diverse channels, including literature review, reflection on the lectures at graduate school, and remote training, were helpful and an epilogue was used to expand experiment and thinking for the children. During the third action, efforts were made to create an open atmosphere for enjoying science, find a positive aspect of science education operation, and make the researcher more self-confident. During the first action related to educational activity, activity connected with themes in living and animal and plant keeping activity were performed. During the second action, themes were selected on the basis of the children's interest to do activity connected with a large group and activate animal and plant activity based on variation in materials. During the third action, 'using simple tools and machines' to maintain and increase curiosity, permission of science play as found by children themselves, and animal and plan keeping activity based on children's questions were performed. During the first action related to the environment, an independent science center was formed according to the principles of interest area formation and various teaching materials and instruments were purchased and placed. During the second action, the teacher personally made science teaching instruments and provided children with responsive materials. During the third action, efforts were made to form an attractive science center, taking convenience and aesthetics into account.
Second, the action research on activation of the science center based on the Nuri curriculum for three-year-old children found the following changes among the teacher and children: The teacher got better science teaching efficacy and came to make efforts to participate positively in science education as a scientific inquirer in pursuit of higher-quality scientific activity. She was also changed into a teacher who made a study and efforts to teach science through connection with diverse types of instruction and literature review. Children came to participate actively in science play, enjoy science play they made themselves, and learn and discover for themselves through play and experiment. They also came to use peers as playmates or co-learners in the area of science and enjoy science play together with peers. In addition, they came to value and love animals and plants through various animal and plant activities and make creative expression of scientific inquiry they experienced physically and verbally as well as through play. Through this process, they came to do scientific thinking in daily life and play.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.