본 연구는 ‘2015 개정 수학과 교육과정’의 내용 이해와 미국 NCTM에서 제정한 수학과 교육과정 규준인 CCSSM을 대수, 기하, 해석, 확률과 통계의 4가지 영역별로 비교 분석 하였다.
연구 결과를 요약하면 미분과 적분을 제외하고는 내용적인 부분은 비슷한 점이 많았다. 미국은 확률과 통계 내용을 많이 다루고 있으며 우리나라보다 수학적 능...
본 연구는 ‘2015 개정 수학과 교육과정’의 내용 이해와 미국 NCTM에서 제정한 수학과 교육과정 규준인 CCSSM을 대수, 기하, 해석, 확률과 통계의 4가지 영역별로 비교 분석 하였다.
연구 결과를 요약하면 미분과 적분을 제외하고는 내용적인 부분은 비슷한 점이 많았다. 미국은 확률과 통계 내용을 많이 다루고 있으며 우리나라보다 수학적 능력과 추론을 많이 강조하고 학생 스스로 탐구하고 토론하는 것에 중점을 두고 있다. ‘2015 개정 교육과정’에 대한 교과서가 아직 발행되지 않아 그 내용을 상세하게 비교하는데 한계점을 지니고 있지만 고등학교 1학년 기준으로 2018년부터 시행되는 교육과정에 대한 이해에 도움이 될 것이다.
국가 교육과정은 국제 성취도 비교 연구인 TIMSS와 PISA의 높은 성적과 직결되므로 교육제도가 잘 발달된 나라의 교육과정 연구를 통해 장단점을 파악하여 국제적 흐름에 맞춰 발전하는 우리나라 수학과 교육과정을 기대한다.
본 연구는 ‘2015 개정 수학과 교육과정’의 내용 이해와 미국 NCTM에서 제정한 수학과 교육과정 규준인 CCSSM을 대수, 기하, 해석, 확률과 통계의 4가지 영역별로 비교 분석 하였다.
연구 결과를 요약하면 미분과 적분을 제외하고는 내용적인 부분은 비슷한 점이 많았다. 미국은 확률과 통계 내용을 많이 다루고 있으며 우리나라보다 수학적 능력과 추론을 많이 강조하고 학생 스스로 탐구하고 토론하는 것에 중점을 두고 있다. ‘2015 개정 교육과정’에 대한 교과서가 아직 발행되지 않아 그 내용을 상세하게 비교하는데 한계점을 지니고 있지만 고등학교 1학년 기준으로 2018년부터 시행되는 교육과정에 대한 이해에 도움이 될 것이다.
국가 교육과정은 국제 성취도 비교 연구인 TIMSS와 PISA의 높은 성적과 직결되므로 교육제도가 잘 발달된 나라의 교육과정 연구를 통해 장단점을 파악하여 국제적 흐름에 맞춰 발전하는 우리나라 수학과 교육과정을 기대한다.
This research conducts comparing analysis between the content comprehension in ‘2015 revised Korean mathematics curriculum’ and U.S NCTM-established curriculum standard, CCSSM, under 4 categories: Algebra, Geometry, Analytics, and Probability and Statistics. To sum up the research result, beside...
This research conducts comparing analysis between the content comprehension in ‘2015 revised Korean mathematics curriculum’ and U.S NCTM-established curriculum standard, CCSSM, under 4 categories: Algebra, Geometry, Analytics, and Probability and Statistics. To sum up the research result, besides differential and integral calculus content areas have a lot in common. U.S. curriculum covers probability and statistics more than Korean does; Korean curriculum emphasizes mathematical ability and inference, and focuses on students’ self research and debate. Even though ‘2015 revised Korean curriculum’-based textbooks have not yet been released so that it is hard to make a close comparison between the two curriculums, Korean and U.S, this research can shed light on understanding the curriculum which is going to be implemented 2018 for the Korean high school freshmen. For national curriculum leads to high achievement rates of TIMSS and PISA, which are the international students assessment, with this comparing study between the two countries’ curriculums it is possible to understand both of the strong and weak points for the better national curriculum, which will make Korean mathematics curriculum internationally coordinating.
This research conducts comparing analysis between the content comprehension in ‘2015 revised Korean mathematics curriculum’ and U.S NCTM-established curriculum standard, CCSSM, under 4 categories: Algebra, Geometry, Analytics, and Probability and Statistics. To sum up the research result, besides differential and integral calculus content areas have a lot in common. U.S. curriculum covers probability and statistics more than Korean does; Korean curriculum emphasizes mathematical ability and inference, and focuses on students’ self research and debate. Even though ‘2015 revised Korean curriculum’-based textbooks have not yet been released so that it is hard to make a close comparison between the two curriculums, Korean and U.S, this research can shed light on understanding the curriculum which is going to be implemented 2018 for the Korean high school freshmen. For national curriculum leads to high achievement rates of TIMSS and PISA, which are the international students assessment, with this comparing study between the two countries’ curriculums it is possible to understand both of the strong and weak points for the better national curriculum, which will make Korean mathematics curriculum internationally coordinating.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.