본 연구는 유아를 대상으로 한 교육용 어플리케이션을 분석해 보고자 하였으며 이러한 연구를 진행하기 위해 아래와 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 유아 대상 수학 교육용 어플리케이션의 평가는 어떠한가? 둘째, 유아 대상 수학 교육용 어플리케이션의 수학적 내용은 어떠한가?
위와 같은 문제를 알아보기 위해 AppStore에서 수학과 관련된 어플리케이션 중 5~7세 아동을 대상으로 하는 것으로 선정하였다. 어플리케이션 구조를 분석하기 위해서는 유구종, 김민경, 김은아의(2012)의 연구 도구를 수정․보완하였으며, 수학적 ...
본 연구는 유아를 대상으로 한 교육용 어플리케이션을 분석해 보고자 하였으며 이러한 연구를 진행하기 위해 아래와 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 유아 대상 수학 교육용 어플리케이션의 평가는 어떠한가? 둘째, 유아 대상 수학 교육용 어플리케이션의 수학적 내용은 어떠한가?
위와 같은 문제를 알아보기 위해 AppStore에서 수학과 관련된 어플리케이션 중 5~7세 아동을 대상으로 하는 것으로 선정하였다. 어플리케이션 구조를 분석하기 위해서는 유구종, 김민경, 김은아의(2012)의 연구 도구를 수정․보완하였으며, 수학적 내용 지식을 분석하기 위해서는 자료 분석을 위해 5명의 석사 과정 및 석사 학위를 가진 현직 교사 5인이 분석자 교육을 거쳐 어플리케이션을 실행한 후 어플리케이션의 내용 분석 결과를 이메일로 자료를 수집한 후 서로 협의하여 포함 여부를 결정하였다. 유아 수학 교육용 어플리케이션 수학적 내용 지식 분석은 어플리케이션 교육 내용에서 수와 연산, 공간과 도형, 대수, 측정, 자료 분석과 확률 및 기타의 내용이 있는지 분석하였다. 이 결과 수와 연산이 가장 많은 수를 차지했으며 그 다음으로는 공간과 도형, 기타와 측정, 자료 수집과 분석, 대수 순서이다. 유아 수학 교육용 어플리케이션 내용을 종합적으로 분석한 결과 어플리케이션의 사용 용이성과 기술성에는 높은 점수가 나온 반면 교육성, 내용의 적합성, 흥미성에는 상대적으로 낮은 점수대가 나온 것을 볼 수 있다. 이는 스마트폰의 발전과 함께 어플리케이션 자체의 기능이 향상되었으며 개발자들의 노하우가 향상된 것으로 볼 수 있다. 반면 어플리케이션의 내용에 있어서 교육적인 측면, 내용의 적합성 및 흥미성에 대해서는 어플리케이션 질적인 측면의 접근뿐만 아니라 교육적인 측면에서 접근할 필요성이 있다. 따라서 개발 과정에 있어서 어플리케이션의 전문가와 교육 전문가가 함께 참여하여 개발할 필요가 있다. 첫째, 어플리케이션에서 수학적 내용 지식이 수와 연산에 치중하여 나타난 것을 볼 수 있으며, 상대적으로 개발되지 않은 부분은 대수와 자료수집과 분석이다. 그러나 유아의 다양한 수학적 내용 지식을 경험하기 위해서는 수와 연산, 공간과 도형뿐만 아니라 그 외의 내용도 함께 포함하여 개발할 필요가 있다. 둘째, 세부 내용의 모든 부분을 스마트폰이라는 기계의 한계로 인해 직접적으로 다루지 못하였다. 셋째, 하나의 어플리케이션에 수학적 내용 지식 내용은 평균 2.93개, 세부내용은 4.66개로 균형 있게 경험하지 못하는 결과를 낳게 된다. 넷째, 유아기에 다뤄야할 수학적 내용 지식의 범위가 아닌 부분이 46.66%로 나타났다. 유아를 대상으로 하는 어플리케이션은 내용 범위 또한 유아에게 맞도록 적절하게 제시할 필요가 있다.
본 연구는 유아를 대상으로 한 교육용 어플리케이션을 분석해 보고자 하였으며 이러한 연구를 진행하기 위해 아래와 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 유아 대상 수학 교육용 어플리케이션의 평가는 어떠한가? 둘째, 유아 대상 수학 교육용 어플리케이션의 수학적 내용은 어떠한가?
위와 같은 문제를 알아보기 위해 AppStore에서 수학과 관련된 어플리케이션 중 5~7세 아동을 대상으로 하는 것으로 선정하였다. 어플리케이션 구조를 분석하기 위해서는 유구종, 김민경, 김은아의(2012)의 연구 도구를 수정․보완하였으며, 수학적 내용 지식을 분석하기 위해서는 자료 분석을 위해 5명의 석사 과정 및 석사 학위를 가진 현직 교사 5인이 분석자 교육을 거쳐 어플리케이션을 실행한 후 어플리케이션의 내용 분석 결과를 이메일로 자료를 수집한 후 서로 협의하여 포함 여부를 결정하였다. 유아 수학 교육용 어플리케이션 수학적 내용 지식 분석은 어플리케이션 교육 내용에서 수와 연산, 공간과 도형, 대수, 측정, 자료 분석과 확률 및 기타의 내용이 있는지 분석하였다. 이 결과 수와 연산이 가장 많은 수를 차지했으며 그 다음으로는 공간과 도형, 기타와 측정, 자료 수집과 분석, 대수 순서이다. 유아 수학 교육용 어플리케이션 내용을 종합적으로 분석한 결과 어플리케이션의 사용 용이성과 기술성에는 높은 점수가 나온 반면 교육성, 내용의 적합성, 흥미성에는 상대적으로 낮은 점수대가 나온 것을 볼 수 있다. 이는 스마트폰의 발전과 함께 어플리케이션 자체의 기능이 향상되었으며 개발자들의 노하우가 향상된 것으로 볼 수 있다. 반면 어플리케이션의 내용에 있어서 교육적인 측면, 내용의 적합성 및 흥미성에 대해서는 어플리케이션 질적인 측면의 접근뿐만 아니라 교육적인 측면에서 접근할 필요성이 있다. 따라서 개발 과정에 있어서 어플리케이션의 전문가와 교육 전문가가 함께 참여하여 개발할 필요가 있다. 첫째, 어플리케이션에서 수학적 내용 지식이 수와 연산에 치중하여 나타난 것을 볼 수 있으며, 상대적으로 개발되지 않은 부분은 대수와 자료수집과 분석이다. 그러나 유아의 다양한 수학적 내용 지식을 경험하기 위해서는 수와 연산, 공간과 도형뿐만 아니라 그 외의 내용도 함께 포함하여 개발할 필요가 있다. 둘째, 세부 내용의 모든 부분을 스마트폰이라는 기계의 한계로 인해 직접적으로 다루지 못하였다. 셋째, 하나의 어플리케이션에 수학적 내용 지식 내용은 평균 2.93개, 세부내용은 4.66개로 균형 있게 경험하지 못하는 결과를 낳게 된다. 넷째, 유아기에 다뤄야할 수학적 내용 지식의 범위가 아닌 부분이 46.66%로 나타났다. 유아를 대상으로 하는 어플리케이션은 내용 범위 또한 유아에게 맞도록 적절하게 제시할 필요가 있다.
This study aims at analyzing the contents of educational smart-phone applications and mathematical knowledge. The researcher established research problems according to the purpose of this research as follows.
1. What is the composition of early childhood educational smart-phone application?...
This study aims at analyzing the contents of educational smart-phone applications and mathematical knowledge. The researcher established research problems according to the purpose of this research as follows.
1. What is the composition of early childhood educational smart-phone application?
2. What is the mathematical knowledge of educational smart-phone applications in math on early childhood?
Regarding the above topics, math-related applications from AppStore targeted for only for 3-5 olds were selected year old. In order to analyze the application structure, we modified and supplemented the research tools of Yu Gu-Jong, Kim Min-Gyung, Kim Eun-A (2012). To analyze the mathematical knowledge contents, five in-service teachers with master's degrees were trained and executed the application. After analyzing the contents of the application and collecting the data by e-mail, selections were made in mutual consultation. Mathematical knowledge analysis on mathematics educational application analyzed number and operation, space and figure, algebra, measurement, data analysis and probability and other contents in application education contents. As a result of comprehensive analysis of the contents for childhood mathematics education application, it can be seen that the application score is high in simple usage and technological aspect, but relatively low in scores of education, content suitability, and interest. This implies an improvement of the application itself and the developer's know-how as well as the development of the smart-phone. On the other hand, there is a need to approach not only the qualitative aspect of the application, but also the educational aspect in terms of educational part, content suitability and interest in the contents of the application. Therefore, in the development process, it is necessary to participate and develop with application experts and education experts. First, it can be seen that mathematical knowledge is focused on number and operation in application, with relatively underdeveloped in algebra and data collection and analysis. However, in order to experience various mathematical knowledge of childhood, it is necessary to develop them in addition to numbers, calculations, spaces and figures as well as other contents. Fourth, 46.66% of the content was out of scope of mathematical knowledge to be learnt in childhood. Applications targeted for child need to be appropriately for childhood.
This study aims at analyzing the contents of educational smart-phone applications and mathematical knowledge. The researcher established research problems according to the purpose of this research as follows.
1. What is the composition of early childhood educational smart-phone application?
2. What is the mathematical knowledge of educational smart-phone applications in math on early childhood?
Regarding the above topics, math-related applications from AppStore targeted for only for 3-5 olds were selected year old. In order to analyze the application structure, we modified and supplemented the research tools of Yu Gu-Jong, Kim Min-Gyung, Kim Eun-A (2012). To analyze the mathematical knowledge contents, five in-service teachers with master's degrees were trained and executed the application. After analyzing the contents of the application and collecting the data by e-mail, selections were made in mutual consultation. Mathematical knowledge analysis on mathematics educational application analyzed number and operation, space and figure, algebra, measurement, data analysis and probability and other contents in application education contents. As a result of comprehensive analysis of the contents for childhood mathematics education application, it can be seen that the application score is high in simple usage and technological aspect, but relatively low in scores of education, content suitability, and interest. This implies an improvement of the application itself and the developer's know-how as well as the development of the smart-phone. On the other hand, there is a need to approach not only the qualitative aspect of the application, but also the educational aspect in terms of educational part, content suitability and interest in the contents of the application. Therefore, in the development process, it is necessary to participate and develop with application experts and education experts. First, it can be seen that mathematical knowledge is focused on number and operation in application, with relatively underdeveloped in algebra and data collection and analysis. However, in order to experience various mathematical knowledge of childhood, it is necessary to develop them in addition to numbers, calculations, spaces and figures as well as other contents. Fourth, 46.66% of the content was out of scope of mathematical knowledge to be learnt in childhood. Applications targeted for child need to be appropriately for childhood.
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