천연 탄산음료 제품의 소비자 이용 현황과 인식도를 파악하고, 기능성 음료 관심도 및 첨가 재료 선호도를 파악하여 기능성이 첨가된 새로운 천연 탄산음료 제품 개발을 위한 기초 자료를 제공하고, 건강증진 라이프스타일에 따라 시장을 세분화하여 천연 탄산음료 제품의 시장 세분화 전략을 제시하고자 본 연구를 수행하였다. 서울 수도권 지역의 일반 소비자 544명을 대상으로 온라인 설문조사를 통해 수집된 자료를 ...
천연 탄산음료 제품의 소비자 이용 현황과 인식도를 파악하고, 기능성 음료 관심도 및 첨가 재료 선호도를 파악하여 기능성이 첨가된 새로운 천연 탄산음료 제품 개발을 위한 기초 자료를 제공하고, 건강증진 라이프스타일에 따라 시장을 세분화하여 천연 탄산음료 제품의 시장 세분화 전략을 제시하고자 본 연구를 수행하였다. 서울 수도권 지역의 일반 소비자 544명을 대상으로 온라인 설문조사를 통해 수집된 자료를 SPSS Statistics(ver. 18.0, SPSS Inc., Chicago, IL, USA)를 이용하여 분석한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 국산 탄산수는 505명(30.1%), 국산 천연 탄산음료는 266명(15.8%), 국산 천연 탄산과즙음료는 162명(9.2%), 국산 천연 탄산 알콜류는 95명(5.7%)이 마셔본 경험이 있어 국산 탄산수 소비경험이 가장 높았다. 천연 탄산음료 제품 구매 용도는 물 대신 마시기 위함이 284명(25.8%), 느끼한 음식과 함께 마시기 위함이 230명(20.9%), 운동 후 갈증해소가 223명(20.3%), 다른 음료를 만들기 위해 섞기 위함이 185명(16.8%)으로 나타났다. 국내 천연 탄산음료 제품 구매의사 정도는 천연 탄산음료(3.79), 천연 탄산수(3.77), 천연 탄산과즙음료(3.74) 순으로 나타나 비알콜 천연 탄산음료 제품에 관한 관심이 높았다. 둘째, 천연 탄산음료 제품 구매이유는 호기심 때문으로 나타났다. 제품 홍보 방법은 백화점 마트 시식 행사(4.02), 방송매체 광고(3.87), 음식 방송을 통한 천연 탄산음료 활용법 제시(3.78) 순으로 나타났으며, 홍보 내용 필요도는 깨끗하고 안전하게 제조됨(4.18), 천연 재료 사용(4.11), 인공착향료, 인공색소, 보존제 사용 하지 않음(4.06) 순으로 나타났다. 셋째, 전체적인 기능성 첨가 음료 관심도는 섬유소 풍부한 기능성 첨가음료(3.96), 피부개선 기능성 첨가 음료(3.92), 비타민·무기질 첨가 기능성 음료(3.90), 면역증진 기능성 첨가 음료(3.83), 다이어트 효과 기능성 첨가 음료(3.81) 순으로 나타났다. 기능성 음료 종류별 관심도는 인구통계학적 특성에 따라 다양한 차이를 보였다. 넷째, 선호하는 과일류 상위 10가지는 블루베리, 딸기, 복숭아류, 사과, 레몬, 오렌지, 포도, 망고, 감귤, 석류 순으로 나타났으며, 선호하는 한방재료 및 기타 첨가 재료는 매실, 오미자, 알로에, 홍차류, 녹차류, 산수유 순으로 나타나 이들 재료를 활용하여 기능성 첨가 천연 탄산음료 제품을 만든다면 선호도가 높을 것이다. 다섯째, 조사대상자가 천연 탄산음료 제품을 선택할 때 중요도는 안전한 식재료(4.22), 가격 적절성(4.16), 유통기한 표시(4.06), 맛(4.04), 구입 편리(4.03), 갈증해소 도움(3.92) 순으로 나타났으며 만족도는 저 당분(3.73), 천연향과 천연색소(3.72), 구입 편리(3.64), 갈증해소 도움(3.62), 저 카페인(3.59), 유통기한 표시(3.57), 안전 식재료(3.53) 순으로 나타났다. 중요도와 만족도의 차이 분석 결과 세련된 용기 포장은 통계적으로 유의하게 만족도가 더 높게 나타났으며 브랜드력을 제외하고는 모두 만족도가 통계적으로 유의하게 낮았다. 또한 중요도와 만족도의 차이(gap)는 가격 적절성 갭이 가장 커서 기대에 가장 미치지 못하였다. IPA(Importance- Performance Analysis) 분석 결과 즉각적인 개선이 요구되는 Ⅱ사분면에 속한 항목은 가격 적절성, 맛, 영양성분 표시, 품질보증으로 나타났다. 여섯째, 건강증진 라이프스타일에 따라 건강증진 고관심형, 건강증진 관심형, 건강증진 저관심형으로 군집을 나누어 중요도와 만족도를 비교한 결과 건강증진 고관심형의 경우 통계적으로 유의하게 중요도와 만족도가 높게 나타났다. 중요도의 경우 건강증진 고관심형은 안전한 식재료, 맛, 가격 적절성, 유통기한 표시 순으로, 건강증진 관심형은 안전한 식재료, 가격 적절성, 유통기한 표시, 구입 편리 순으로, 건강증진 저관심형은 가격 적절성, 안전한 식재료, 구입 편리, 유통기한 표시 순으로 나타나 특히 저관심형은 가격 적절성을 가장 중요하게 고려하였다. 만족도의 경우 세 군집 모두 천연 탄산음료 제품이 당분이 적고 천연향과 천연색소를 사용한다는 항목의 만족도가 높게 나타났다. 중요도와 만족도의 차이(gap)는 고관심형과 관심형의 경우 가격 적절성, 안전한 식재료, 맛 순으로 높은 갭 값을 보이며, 저관심형은 가격 적절성, 맛, 안전한 식재료 순으로 나타나 다른 군집과 차이를 보였다. 또한 저관심형은 다른 군집에 비해 통계적으로 유의하게 가격 적절성, 맛의 갭 값이 가장 크게 나타났다. IPA 분석 결과 Ⅱ사분면에 속해 즉각적인 전략 수정이 필요한 항목은 고관심형과 저관심형은 가격 적절성, 맛, 영양성분 표시, 관심형은 가격 적절성, 맛, 품질보증으로 나타났다. 특히 저관심형은 저카페인, 용기포장 세련은 Ⅳ사분면에 속해 과잉투자 항목으로 나타났다. 일곱째, 군집별 천연 탄산음료 제품 구매이유는 건강증진 고관심형은 소화에 도움되기 때문, 탄산 강도에 따라 제품 선택 가능, 새로운 음료에 대한 호기심 순으로 나타났고 건강증진 관심형과 저관심형은 새로운 음료에 대한 호기심이 가장 높은 구매이유로 나타났다. 건강증진 고관심형은 다른 군집에 비해 천연 탄산음료 개발 제품 구매의사, 추가지불의사도 통계적으로 유의하게 가장 높았으며, 추가지불의사의 경우 천연 탄산과즙음료, 천연 탄산음료, 천연 탄산와인, 천연 탄산막걸리, 천연 탄산수 순으로 나타났으며 천연 탄산과즙음료의 경우 일반 탄산음료보다 18.2% 추가지불의사를 보였다. 여덟째, 건강증진 고관심형은 가격편리 만족을 제외하고, 안전표시 만족은 안전표시 중요 요인, 건강효용성 만족은 건강효용성 중요 요인, 외적특징 만족은 외적특징 중요 요인, 맛 만족은 맛 중요 요인이 영향력이 가장 높은 것으로 나타났다. 특히 고관심형은 외적특징 중요 요인이 안전표시 만족, 가격편리 만족, 외적특징 만족에도 영향을 미치며, 외적특징 만족은 재구매 의도에 영향 미치는 결과를 보였다. 건강증진 관심형은 모든 만족 요인은 각 만족 요인에 상응하는 중요 요인이 만족도에 가장 영향을 미치는 결과를 보였다. 즉 가격편리 만족은 가격편리 중요 요인이 가장 영향을 미쳤다. 재구매 의도는 가격편리 만족(25.2%), 맛 만족(25%), 건강효용성 만족(22.8%) 요인에 영향을 받는 것으로 나타났다. 건강증진 저관심형은 건강효용성 중요 요인이 건강효용성 만족(54.3%), 가격편리 만족(22.3%), 맛 만족(21.7%)과 영향 관계를 보였으며, 재구매 의도는 맛 만족(52.6%), 건강효용성 만족(31.3%)이 영향을 미쳤으며 특히 맛 만족은 재구매 의도에 영향력이 가장 높은 것으로 나타났다. 아홉째, 건강증진 고관심형은 외적특징 요인이 만족도와 재구매 의도에 영향력이 크므로 외적특징을 부각시킨 제품 개발이 필요할 것이며, 저관심형은 다른 군집에 비해 가격 적절성, 맛이 가장 기대에 미치지 못하므로 저관심형이 수용할 수 있는 가격대, 맛을 고려한 제품 개발이 필요한 것으로 보인다. 그러므로 각 군집별 세분화된 전략이 필요할 것이다. 본 연구 결과는 천연 탄산음료 제품과 기능성 첨가 천연 탄산음료 제품을 개발할 때 마케팅 전략의 기초 자료로 활용될 수 있을 것으로 판단되며, 이 결과를 토대로 다양한 천연 탄산음료 제품이 개발된다면 웰빙을 중시하는 소비자의 음료 선택의 폭을 넓히고 건강유지에도 기여할 수 있을 것으로 생각된다. 키워드:천연탄산음료, 소비자현황, 기능성음료관심도, 재료선호도, 건강증진라이프스타일, 시장세분화전략
천연 탄산음료 제품의 소비자 이용 현황과 인식도를 파악하고, 기능성 음료 관심도 및 첨가 재료 선호도를 파악하여 기능성이 첨가된 새로운 천연 탄산음료 제품 개발을 위한 기초 자료를 제공하고, 건강증진 라이프스타일에 따라 시장을 세분화하여 천연 탄산음료 제품의 시장 세분화 전략을 제시하고자 본 연구를 수행하였다. 서울 수도권 지역의 일반 소비자 544명을 대상으로 온라인 설문조사를 통해 수집된 자료를 SPSS Statistics(ver. 18.0, SPSS Inc., Chicago, IL, USA)를 이용하여 분석한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 국산 탄산수는 505명(30.1%), 국산 천연 탄산음료는 266명(15.8%), 국산 천연 탄산과즙음료는 162명(9.2%), 국산 천연 탄산 알콜류는 95명(5.7%)이 마셔본 경험이 있어 국산 탄산수 소비경험이 가장 높았다. 천연 탄산음료 제품 구매 용도는 물 대신 마시기 위함이 284명(25.8%), 느끼한 음식과 함께 마시기 위함이 230명(20.9%), 운동 후 갈증해소가 223명(20.3%), 다른 음료를 만들기 위해 섞기 위함이 185명(16.8%)으로 나타났다. 국내 천연 탄산음료 제품 구매의사 정도는 천연 탄산음료(3.79), 천연 탄산수(3.77), 천연 탄산과즙음료(3.74) 순으로 나타나 비알콜 천연 탄산음료 제품에 관한 관심이 높았다. 둘째, 천연 탄산음료 제품 구매이유는 호기심 때문으로 나타났다. 제품 홍보 방법은 백화점 마트 시식 행사(4.02), 방송매체 광고(3.87), 음식 방송을 통한 천연 탄산음료 활용법 제시(3.78) 순으로 나타났으며, 홍보 내용 필요도는 깨끗하고 안전하게 제조됨(4.18), 천연 재료 사용(4.11), 인공착향료, 인공색소, 보존제 사용 하지 않음(4.06) 순으로 나타났다. 셋째, 전체적인 기능성 첨가 음료 관심도는 섬유소 풍부한 기능성 첨가음료(3.96), 피부개선 기능성 첨가 음료(3.92), 비타민·무기질 첨가 기능성 음료(3.90), 면역증진 기능성 첨가 음료(3.83), 다이어트 효과 기능성 첨가 음료(3.81) 순으로 나타났다. 기능성 음료 종류별 관심도는 인구통계학적 특성에 따라 다양한 차이를 보였다. 넷째, 선호하는 과일류 상위 10가지는 블루베리, 딸기, 복숭아류, 사과, 레몬, 오렌지, 포도, 망고, 감귤, 석류 순으로 나타났으며, 선호하는 한방재료 및 기타 첨가 재료는 매실, 오미자, 알로에, 홍차류, 녹차류, 산수유 순으로 나타나 이들 재료를 활용하여 기능성 첨가 천연 탄산음료 제품을 만든다면 선호도가 높을 것이다. 다섯째, 조사대상자가 천연 탄산음료 제품을 선택할 때 중요도는 안전한 식재료(4.22), 가격 적절성(4.16), 유통기한 표시(4.06), 맛(4.04), 구입 편리(4.03), 갈증해소 도움(3.92) 순으로 나타났으며 만족도는 저 당분(3.73), 천연향과 천연색소(3.72), 구입 편리(3.64), 갈증해소 도움(3.62), 저 카페인(3.59), 유통기한 표시(3.57), 안전 식재료(3.53) 순으로 나타났다. 중요도와 만족도의 차이 분석 결과 세련된 용기 포장은 통계적으로 유의하게 만족도가 더 높게 나타났으며 브랜드력을 제외하고는 모두 만족도가 통계적으로 유의하게 낮았다. 또한 중요도와 만족도의 차이(gap)는 가격 적절성 갭이 가장 커서 기대에 가장 미치지 못하였다. IPA(Importance- Performance Analysis) 분석 결과 즉각적인 개선이 요구되는 Ⅱ사분면에 속한 항목은 가격 적절성, 맛, 영양성분 표시, 품질보증으로 나타났다. 여섯째, 건강증진 라이프스타일에 따라 건강증진 고관심형, 건강증진 관심형, 건강증진 저관심형으로 군집을 나누어 중요도와 만족도를 비교한 결과 건강증진 고관심형의 경우 통계적으로 유의하게 중요도와 만족도가 높게 나타났다. 중요도의 경우 건강증진 고관심형은 안전한 식재료, 맛, 가격 적절성, 유통기한 표시 순으로, 건강증진 관심형은 안전한 식재료, 가격 적절성, 유통기한 표시, 구입 편리 순으로, 건강증진 저관심형은 가격 적절성, 안전한 식재료, 구입 편리, 유통기한 표시 순으로 나타나 특히 저관심형은 가격 적절성을 가장 중요하게 고려하였다. 만족도의 경우 세 군집 모두 천연 탄산음료 제품이 당분이 적고 천연향과 천연색소를 사용한다는 항목의 만족도가 높게 나타났다. 중요도와 만족도의 차이(gap)는 고관심형과 관심형의 경우 가격 적절성, 안전한 식재료, 맛 순으로 높은 갭 값을 보이며, 저관심형은 가격 적절성, 맛, 안전한 식재료 순으로 나타나 다른 군집과 차이를 보였다. 또한 저관심형은 다른 군집에 비해 통계적으로 유의하게 가격 적절성, 맛의 갭 값이 가장 크게 나타났다. IPA 분석 결과 Ⅱ사분면에 속해 즉각적인 전략 수정이 필요한 항목은 고관심형과 저관심형은 가격 적절성, 맛, 영양성분 표시, 관심형은 가격 적절성, 맛, 품질보증으로 나타났다. 특히 저관심형은 저카페인, 용기포장 세련은 Ⅳ사분면에 속해 과잉투자 항목으로 나타났다. 일곱째, 군집별 천연 탄산음료 제품 구매이유는 건강증진 고관심형은 소화에 도움되기 때문, 탄산 강도에 따라 제품 선택 가능, 새로운 음료에 대한 호기심 순으로 나타났고 건강증진 관심형과 저관심형은 새로운 음료에 대한 호기심이 가장 높은 구매이유로 나타났다. 건강증진 고관심형은 다른 군집에 비해 천연 탄산음료 개발 제품 구매의사, 추가지불의사도 통계적으로 유의하게 가장 높았으며, 추가지불의사의 경우 천연 탄산과즙음료, 천연 탄산음료, 천연 탄산와인, 천연 탄산막걸리, 천연 탄산수 순으로 나타났으며 천연 탄산과즙음료의 경우 일반 탄산음료보다 18.2% 추가지불의사를 보였다. 여덟째, 건강증진 고관심형은 가격편리 만족을 제외하고, 안전표시 만족은 안전표시 중요 요인, 건강효용성 만족은 건강효용성 중요 요인, 외적특징 만족은 외적특징 중요 요인, 맛 만족은 맛 중요 요인이 영향력이 가장 높은 것으로 나타났다. 특히 고관심형은 외적특징 중요 요인이 안전표시 만족, 가격편리 만족, 외적특징 만족에도 영향을 미치며, 외적특징 만족은 재구매 의도에 영향 미치는 결과를 보였다. 건강증진 관심형은 모든 만족 요인은 각 만족 요인에 상응하는 중요 요인이 만족도에 가장 영향을 미치는 결과를 보였다. 즉 가격편리 만족은 가격편리 중요 요인이 가장 영향을 미쳤다. 재구매 의도는 가격편리 만족(25.2%), 맛 만족(25%), 건강효용성 만족(22.8%) 요인에 영향을 받는 것으로 나타났다. 건강증진 저관심형은 건강효용성 중요 요인이 건강효용성 만족(54.3%), 가격편리 만족(22.3%), 맛 만족(21.7%)과 영향 관계를 보였으며, 재구매 의도는 맛 만족(52.6%), 건강효용성 만족(31.3%)이 영향을 미쳤으며 특히 맛 만족은 재구매 의도에 영향력이 가장 높은 것으로 나타났다. 아홉째, 건강증진 고관심형은 외적특징 요인이 만족도와 재구매 의도에 영향력이 크므로 외적특징을 부각시킨 제품 개발이 필요할 것이며, 저관심형은 다른 군집에 비해 가격 적절성, 맛이 가장 기대에 미치지 못하므로 저관심형이 수용할 수 있는 가격대, 맛을 고려한 제품 개발이 필요한 것으로 보인다. 그러므로 각 군집별 세분화된 전략이 필요할 것이다. 본 연구 결과는 천연 탄산음료 제품과 기능성 첨가 천연 탄산음료 제품을 개발할 때 마케팅 전략의 기초 자료로 활용될 수 있을 것으로 판단되며, 이 결과를 토대로 다양한 천연 탄산음료 제품이 개발된다면 웰빙을 중시하는 소비자의 음료 선택의 폭을 넓히고 건강유지에도 기여할 수 있을 것으로 생각된다. 키워드:천연탄산음료, 소비자현황, 기능성음료관심도, 재료선호도, 건강증진라이프스타일, 시장세분화전략
This study is focused on analyzing consuming status and consumer awareness on natural carbonated drinks, consumer interests and preference in materials for functional natural carbonated drinks, and market segmentation strategy for natural carbonated drinks with health improving lifestyle. This will ...
This study is focused on analyzing consuming status and consumer awareness on natural carbonated drinks, consumer interests and preference in materials for functional natural carbonated drinks, and market segmentation strategy for natural carbonated drinks with health improving lifestyle. This will provide fundamental data to develop new functional natural carbonated drinks and new natural carbonated drinks. An online survey aimed at 544 consumers in the metropolitan area of Seoul was evaluated using SPSS Statistics (ver. 18.0, SPSS Inc., Chicago, IL, USA) to acquire the following results. First of all, 505, 266, 162, and 95 consumers have experienced domestic natural carbonated water, domestic carbonated drinks, domestic natural carbonated fruit juice, and domestic natural carbonated alcohol, respectively. This demonstrates highest exposure to natural carbonated water. Natural carbonated drinks were purchased as a substitute for water(284 people), to drink with greasy foods(230 people), to quench thirst after exercising(223 people), and to mix with other drinks(185 people). The mean value of purchase intention in domestic natural carbonated drinks, natural carbonated water, and natural carbonated juices were 3.79 3.77, and 3.74, respectively. This displays higher consumer interest in non-alcohol natural carbonated drinks. Secondly, the reason of purchase in natural carbonated drinks was due to curiosity. Moreover, the three main methods of product advertisement was free-sample tasting in department store or markets (4.02), advertisement through the broadcast media(3.87), and application methods of natural carbonated drinks described in food broadcasting (3.78). Furthermore, customers felt that the main requirement for the advertisement of natural carbonated drinks was cleanliness and safety (4.18), usage of natural ingredients(4.11), and disuse of artificial flavors, artificial colors, and preservatives(4.06). Thirdly, consumer interest in functional drinks ranked in the following order: cellulose content(3.96), skin improvement(3.92), vitamin and mineral content (3.90), immune enhancement(3.83), and weight control(3.81). Consumer interest in functional drinks differed greatly according to demographic characteristics. Fourthly, the top 10 consumer preference in the choice of fruit additive was blueberry, strawberry, peach, apple, lemon, orange, grape, mango, tangerine, and pomegranate. Oriental medicine materials and other preferred additives were Japanese apricot, Omija, aloe, black tea, green tea, and Japanese Cornelian Cherry. Using these ingredients to create functional natural carbonated drinks will guarantee high consumer preference. Fifthly, the aspect of main concern for customers in choosing a natural carbonated drink was safe ingredients(4.22), appropriate price (4.16), properly marked expiration dates(4.06), taste(4.04), convenience in purchasing(4.03), and thirst-quenching ability(3.92). Moreover, the rank of consumer satisfaction was low sugar content(3.73), natural colors and flavors(3.72), convenience in purchasing(3.64), thirst-quenching ability(3.62), low caffeine(3.59), properly marked expiration dates(3.57), and safe ingredients(3.53). Statistical analysis showed higher statistical significance in consumer satisfaction compared to consumer importance only in the case of refined packaging. In addition, the gap between consumer satisfaction and importance originates from appropriate price, leading to low levels of customer satisfaction. Furthermore, the result of IPA analysis showed that attributes needing immediate improvement were appropriate price, taste, quality guaranteed, and proper labeling of nutritional ingredients. Sixly, according to health improvement lifestyle, the health-enthusiastic group exhibited higher statistical significance in customer importance and satisfaction compared to the health-interested group and the health-indifferent group. In the field of consumer importance, the three groups showed differing patterns in ranking importance of safe ingredients, appropriate price, properly marked expiration dates, taste, and convenience in purchasing. The health-enthusiastic group ranked the importance of the categories from high to low in the following order: safe ingredients, taste, appropriate price and properly marked expiration dates. The health-interested group ranked it in the following order: safe ingredients, appropriate price, properly marked expiration dates, and convenience in purchasing. The health-indifferent group ranked it in the following order: appropriate price, safe ingredients, convenience in purchasing, and properly marked expiration dates. Overall, the health-indifferent group ranked appropriate price as the top priority in the selection of natural carbonated drinks and all three groups displayed high satisfaction when products contained low sugar and used natural flavor and colors. The gap between customer importance and satisfaction among the health-enthusiastic group and the health-interested group showed high statistical significance in the categories of appropriate price, safe ingredients, and taste. Comparably, the health-indifferent group exhibited high statistical significance in the categories of appropriate price, taste, and safe ingredients. Furthermore, the result of IPA analysis pointed out that the areas needing immediate improvement for the health-enthusiastic group and the health-indifferent group were appropriate price, taste, and proper marking of nutritional ingredients. In comparison, the health-interested group required enhancement in appropriate price, taste, and quality control. Moreover, the health-indifferent group considered low caffeine and refined packaging as fields of overinvestment. Seventhly, the reasons for purchase of natural carbonated drinks in the health-enthusiastic group ranked high to low in the following order: aid in digestion, diversity in the level of carbonation, and curiosity. The health-interested group and health-indifferent group ranked curiosity as the top reason for purchase. The health-enthusiastic group showed higher statistical significance compared to the other two groups in terms of purchase intention and intent of additional payment regarding new natural carbonated drinks. Moreover, the intent of additional payment showed higher statistical value according to the following sequence: natural carbonated juice, natural carbonated drinks, natural carbonated wine, natural carbonated rice wine, and natural carbonated water. Natural carbonated juice showed 18.2% higher intent of additional payment compared to general carbonated drinks. Eighthly, factor of each consumer importance considered by the health-enthusiastic group, excluding the price-convenience factor, showed significantly highest influential correlation to each consumer satisfaction. For example, taste importance factor had significantly highest influential correlation to taste satisfaction factor. Specifically, for the health-enthusiastic group, the importance of the external characteristic seemed to affect satisfaction in the safety mark factor, price-convenience factor, and the factor of external characteristic in production. Furthermore, it also showed statistical significance in terms of repurchase intent. The health-interested group showed highest influential correlation between factors of importance corresponding to satisfaction and satisfaction. Additionally, repurchase intent exhibited high to low significance to the factors of satisfaction in the following order: price-convenience(25.2%), taste characteristic(25.0%), and health benefi(22.8%). In final, the health-indifferent group showed significantly influential correlation between important factor of health benefit with satisfaction in terms of the price-convenience factor(22.3%), health benefit factor(54.3%), and taste factor(21.7%). Moreover, repurchase intent was affected by taste characteristic satisfaction(52.6%) and health benefit satisfaction(31.3%). Ninethly, for health-enthusiastic group, the product emphasized on external characteristics will need to be developed. This is due to the fact that external characteristics showed influential correlation to consumer satisfaction and repurchase intention. For the health-indifferent group, natural carbonated drinks will be need to develop with affordable price and preferred taste because appropriate price and taste showed higher gap compared to the other two groups. Therefore, the beverage industries will need different strategies for each individual group. All in all, this study provides fundamental data for marketing strategies involving development of natural carbonated drinks and functional natural carbonated drinks. Moreover, this analysis supply a guideline in the development of various natural carbonated drinks, which will provide a wide range of products for the consumers interested in well-being and contribute to the health enhancement of the general public. Key Words: natural carbonated drinks, consumer status, consumer interests of functional carbonated drinks, preference in materials, health-improving lifestyle, market segmentation strategy
This study is focused on analyzing consuming status and consumer awareness on natural carbonated drinks, consumer interests and preference in materials for functional natural carbonated drinks, and market segmentation strategy for natural carbonated drinks with health improving lifestyle. This will provide fundamental data to develop new functional natural carbonated drinks and new natural carbonated drinks. An online survey aimed at 544 consumers in the metropolitan area of Seoul was evaluated using SPSS Statistics (ver. 18.0, SPSS Inc., Chicago, IL, USA) to acquire the following results. First of all, 505, 266, 162, and 95 consumers have experienced domestic natural carbonated water, domestic carbonated drinks, domestic natural carbonated fruit juice, and domestic natural carbonated alcohol, respectively. This demonstrates highest exposure to natural carbonated water. Natural carbonated drinks were purchased as a substitute for water(284 people), to drink with greasy foods(230 people), to quench thirst after exercising(223 people), and to mix with other drinks(185 people). The mean value of purchase intention in domestic natural carbonated drinks, natural carbonated water, and natural carbonated juices were 3.79 3.77, and 3.74, respectively. This displays higher consumer interest in non-alcohol natural carbonated drinks. Secondly, the reason of purchase in natural carbonated drinks was due to curiosity. Moreover, the three main methods of product advertisement was free-sample tasting in department store or markets (4.02), advertisement through the broadcast media(3.87), and application methods of natural carbonated drinks described in food broadcasting (3.78). Furthermore, customers felt that the main requirement for the advertisement of natural carbonated drinks was cleanliness and safety (4.18), usage of natural ingredients(4.11), and disuse of artificial flavors, artificial colors, and preservatives(4.06). Thirdly, consumer interest in functional drinks ranked in the following order: cellulose content(3.96), skin improvement(3.92), vitamin and mineral content (3.90), immune enhancement(3.83), and weight control(3.81). Consumer interest in functional drinks differed greatly according to demographic characteristics. Fourthly, the top 10 consumer preference in the choice of fruit additive was blueberry, strawberry, peach, apple, lemon, orange, grape, mango, tangerine, and pomegranate. Oriental medicine materials and other preferred additives were Japanese apricot, Omija, aloe, black tea, green tea, and Japanese Cornelian Cherry. Using these ingredients to create functional natural carbonated drinks will guarantee high consumer preference. Fifthly, the aspect of main concern for customers in choosing a natural carbonated drink was safe ingredients(4.22), appropriate price (4.16), properly marked expiration dates(4.06), taste(4.04), convenience in purchasing(4.03), and thirst-quenching ability(3.92). Moreover, the rank of consumer satisfaction was low sugar content(3.73), natural colors and flavors(3.72), convenience in purchasing(3.64), thirst-quenching ability(3.62), low caffeine(3.59), properly marked expiration dates(3.57), and safe ingredients(3.53). Statistical analysis showed higher statistical significance in consumer satisfaction compared to consumer importance only in the case of refined packaging. In addition, the gap between consumer satisfaction and importance originates from appropriate price, leading to low levels of customer satisfaction. Furthermore, the result of IPA analysis showed that attributes needing immediate improvement were appropriate price, taste, quality guaranteed, and proper labeling of nutritional ingredients. Sixly, according to health improvement lifestyle, the health-enthusiastic group exhibited higher statistical significance in customer importance and satisfaction compared to the health-interested group and the health-indifferent group. In the field of consumer importance, the three groups showed differing patterns in ranking importance of safe ingredients, appropriate price, properly marked expiration dates, taste, and convenience in purchasing. The health-enthusiastic group ranked the importance of the categories from high to low in the following order: safe ingredients, taste, appropriate price and properly marked expiration dates. The health-interested group ranked it in the following order: safe ingredients, appropriate price, properly marked expiration dates, and convenience in purchasing. The health-indifferent group ranked it in the following order: appropriate price, safe ingredients, convenience in purchasing, and properly marked expiration dates. Overall, the health-indifferent group ranked appropriate price as the top priority in the selection of natural carbonated drinks and all three groups displayed high satisfaction when products contained low sugar and used natural flavor and colors. The gap between customer importance and satisfaction among the health-enthusiastic group and the health-interested group showed high statistical significance in the categories of appropriate price, safe ingredients, and taste. Comparably, the health-indifferent group exhibited high statistical significance in the categories of appropriate price, taste, and safe ingredients. Furthermore, the result of IPA analysis pointed out that the areas needing immediate improvement for the health-enthusiastic group and the health-indifferent group were appropriate price, taste, and proper marking of nutritional ingredients. In comparison, the health-interested group required enhancement in appropriate price, taste, and quality control. Moreover, the health-indifferent group considered low caffeine and refined packaging as fields of overinvestment. Seventhly, the reasons for purchase of natural carbonated drinks in the health-enthusiastic group ranked high to low in the following order: aid in digestion, diversity in the level of carbonation, and curiosity. The health-interested group and health-indifferent group ranked curiosity as the top reason for purchase. The health-enthusiastic group showed higher statistical significance compared to the other two groups in terms of purchase intention and intent of additional payment regarding new natural carbonated drinks. Moreover, the intent of additional payment showed higher statistical value according to the following sequence: natural carbonated juice, natural carbonated drinks, natural carbonated wine, natural carbonated rice wine, and natural carbonated water. Natural carbonated juice showed 18.2% higher intent of additional payment compared to general carbonated drinks. Eighthly, factor of each consumer importance considered by the health-enthusiastic group, excluding the price-convenience factor, showed significantly highest influential correlation to each consumer satisfaction. For example, taste importance factor had significantly highest influential correlation to taste satisfaction factor. Specifically, for the health-enthusiastic group, the importance of the external characteristic seemed to affect satisfaction in the safety mark factor, price-convenience factor, and the factor of external characteristic in production. Furthermore, it also showed statistical significance in terms of repurchase intent. The health-interested group showed highest influential correlation between factors of importance corresponding to satisfaction and satisfaction. Additionally, repurchase intent exhibited high to low significance to the factors of satisfaction in the following order: price-convenience(25.2%), taste characteristic(25.0%), and health benefi(22.8%). In final, the health-indifferent group showed significantly influential correlation between important factor of health benefit with satisfaction in terms of the price-convenience factor(22.3%), health benefit factor(54.3%), and taste factor(21.7%). Moreover, repurchase intent was affected by taste characteristic satisfaction(52.6%) and health benefit satisfaction(31.3%). Ninethly, for health-enthusiastic group, the product emphasized on external characteristics will need to be developed. This is due to the fact that external characteristics showed influential correlation to consumer satisfaction and repurchase intention. For the health-indifferent group, natural carbonated drinks will be need to develop with affordable price and preferred taste because appropriate price and taste showed higher gap compared to the other two groups. Therefore, the beverage industries will need different strategies for each individual group. All in all, this study provides fundamental data for marketing strategies involving development of natural carbonated drinks and functional natural carbonated drinks. Moreover, this analysis supply a guideline in the development of various natural carbonated drinks, which will provide a wide range of products for the consumers interested in well-being and contribute to the health enhancement of the general public. Key Words: natural carbonated drinks, consumer status, consumer interests of functional carbonated drinks, preference in materials, health-improving lifestyle, market segmentation strategy
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.