학문 목적 한국어 교육과정 개발 연구
-인문․사회계열의 대학수학기초과정을 중심으로-
본 연구는 인문․사회계열을 전공으로 하는 외국인 유학생이 대학 기초지식을 배양하고 한국어 숙달을 함양하기 위해, 대학 입학 후의 학습내용을 기반으로 한 인문․사회계열 한국어 교육과정을 개발하는 데 목적이 있다.
본 연구방법은 최근 국내 한국 대학에 진학하는 유학생의 증가와 함께 특정 학문계열에 진학하는 유학생의 수도 증가하고 있다는 것에 주목하여 인문․사회계열 학습자를...
학문 목적 한국어 교육과정 개발 연구
-인문․사회계열의 대학수학기초과정을 중심으로-
본 연구는 인문․사회계열을 전공으로 하는 외국인 유학생이 대학 기초지식을 배양하고 한국어 숙달을 함양하기 위해, 대학 입학 후의 학습내용을 기반으로 한 인문․사회계열 한국어 교육과정을 개발하는 데 목적이 있다.
본 연구방법은 최근 국내 한국 대학에 진학하는 유학생의 증가와 함께 특정 학문계열에 진학하는 유학생의 수도 증가하고 있다는 것에 주목하여 인문․사회계열 학습자를 대상으로 내용중심 접근 방법 중 주제중심 교수 방법으로 접근하였다. 내용중심에 기반을 둔 언어 교육은 특정 학문 목적의 언어 교육과정 개발에 있어서 매우 중요하다. 이는 학습자가 학습하게 될 목표 상황에서 언어 사용의 맥락을 기반으로 한 학업 과제중심․주제중심의 교육 내용을 구성하는 것이다. 내용중심에 접근한 주제중심 교수는 다양한 학습 상황과 다양한 학습자의 요구에 유연하게 적용할 수 있다. 또한 주제중심 교수를 통한 한국어 교육은 주제와 주제 간에 학습자가 언어를 사용할 상황 맥락을 충분히 제공해 주어 흥미의 유발은 물론 언어를사용할 필요성과 동기를 부여해 줄 수 있을 것이라고 판단하였다.
본 연구는 문헌 연구를 통해서 학문 목적 한국어 교육의 개념과 범위및 교수방법을 알아보고 인문․사회계열 2학년 유학생에게 요구조사를 실시해서 인문․사회계열 전공자가 대학 학업을 수행하는 데 필요한 학업 기술과 학업 활동의 어려움을 파악하여 인문․사회계열 한국어 교육과정의 내용을 개발하고자 한다. 이렇게 분석한 주요 내용은 인문․사회계열에서 자주 사용되는 학업 활동 및 내용기반 인문․사회계열 학습자를 위한 대학수학기초과정에 필요한 기초 정보가 될 수 있다.
또한 본 연구는 학문 목적 한국어 교육의 필요성과 중요성을 강조하기 위해서 대학 내 한국어교육기관의 학문 목적 한국어 교육과정 운영 및 대학 개설의 외국인 유학생을 위한 한국어 교육 프로그램을 살펴보았다. 대부분의 한국어 교육 현장에서는, 학습자가 학문 목적 한국어 교육의 필요성을 요구함에도 불구하고, 일반 목적 한국어 교육의 범위를 벗어나지 못하고 있다.
본 연구는 인문․사회계열 유학생이 전공 학문을 수행하는 데 있어서 학습해야 할 언어 교육과 지식 내용 교육에 접근하기 위한 방법으로, 각 대학의 교양체계와 교양교과목을 분석하여 주제어로서 공통 교양교과목을 추출하였다. 추출한 주제는 인문․사회계열을 위한 주제중심 교수 방법으로 다루어져야 할 내용으로 선정되고 인문․사회계열 유학생이 대학 전공 진입 이전에 교육을 받아야 할 전공 기초 지식과 한국어 학습의 근간으로 제시되었다. 이것은 내용중심 접근법을 활용한 학문 목적 한국어 교육에서 어떤 내용으로 수업해야 하는가 하는 부분의 내용을 제안한 것이다.
본 연구는 외국인 유학생이 학습자의 전공 계열에 따라 세분화되어 운영될 필요가 있음을 제안하며, 인문․사회계열 학문 목적 학습자의 전공기초지식 배양과 한국어 의사소통 향상을 고려한 내용중심 접근법의 한국어교육과정을 개발하는 데 주안점을 두었다.
주제어: 한국어 교육과정, 학문목적 한국어교육, 내용중심 교수법, 인문사회계열 한국어 학습자
학문 목적 한국어 교육과정 개발 연구
-인문․사회계열의 대학수학기초과정을 중심으로-
본 연구는 인문․사회계열을 전공으로 하는 외국인 유학생이 대학 기초지식을 배양하고 한국어 숙달을 함양하기 위해, 대학 입학 후의 학습내용을 기반으로 한 인문․사회계열 한국어 교육과정을 개발하는 데 목적이 있다.
본 연구방법은 최근 국내 한국 대학에 진학하는 유학생의 증가와 함께 특정 학문계열에 진학하는 유학생의 수도 증가하고 있다는 것에 주목하여 인문․사회계열 학습자를 대상으로 내용중심 접근 방법 중 주제중심 교수 방법으로 접근하였다. 내용중심에 기반을 둔 언어 교육은 특정 학문 목적의 언어 교육과정 개발에 있어서 매우 중요하다. 이는 학습자가 학습하게 될 목표 상황에서 언어 사용의 맥락을 기반으로 한 학업 과제중심․주제중심의 교육 내용을 구성하는 것이다. 내용중심에 접근한 주제중심 교수는 다양한 학습 상황과 다양한 학습자의 요구에 유연하게 적용할 수 있다. 또한 주제중심 교수를 통한 한국어 교육은 주제와 주제 간에 학습자가 언어를 사용할 상황 맥락을 충분히 제공해 주어 흥미의 유발은 물론 언어를사용할 필요성과 동기를 부여해 줄 수 있을 것이라고 판단하였다.
본 연구는 문헌 연구를 통해서 학문 목적 한국어 교육의 개념과 범위및 교수방법을 알아보고 인문․사회계열 2학년 유학생에게 요구조사를 실시해서 인문․사회계열 전공자가 대학 학업을 수행하는 데 필요한 학업 기술과 학업 활동의 어려움을 파악하여 인문․사회계열 한국어 교육과정의 내용을 개발하고자 한다. 이렇게 분석한 주요 내용은 인문․사회계열에서 자주 사용되는 학업 활동 및 내용기반 인문․사회계열 학습자를 위한 대학수학기초과정에 필요한 기초 정보가 될 수 있다.
또한 본 연구는 학문 목적 한국어 교육의 필요성과 중요성을 강조하기 위해서 대학 내 한국어교육기관의 학문 목적 한국어 교육과정 운영 및 대학 개설의 외국인 유학생을 위한 한국어 교육 프로그램을 살펴보았다. 대부분의 한국어 교육 현장에서는, 학습자가 학문 목적 한국어 교육의 필요성을 요구함에도 불구하고, 일반 목적 한국어 교육의 범위를 벗어나지 못하고 있다.
본 연구는 인문․사회계열 유학생이 전공 학문을 수행하는 데 있어서 학습해야 할 언어 교육과 지식 내용 교육에 접근하기 위한 방법으로, 각 대학의 교양체계와 교양교과목을 분석하여 주제어로서 공통 교양교과목을 추출하였다. 추출한 주제는 인문․사회계열을 위한 주제중심 교수 방법으로 다루어져야 할 내용으로 선정되고 인문․사회계열 유학생이 대학 전공 진입 이전에 교육을 받아야 할 전공 기초 지식과 한국어 학습의 근간으로 제시되었다. 이것은 내용중심 접근법을 활용한 학문 목적 한국어 교육에서 어떤 내용으로 수업해야 하는가 하는 부분의 내용을 제안한 것이다.
본 연구는 외국인 유학생이 학습자의 전공 계열에 따라 세분화되어 운영될 필요가 있음을 제안하며, 인문․사회계열 학문 목적 학습자의 전공기초지식 배양과 한국어 의사소통 향상을 고려한 내용중심 접근법의 한국어교육과정을 개발하는 데 주안점을 두었다.
주제어: 한국어 교육과정, 학문목적 한국어교육, 내용중심 교수법, 인문사회계열 한국어 학습자
This study aims to develop contents-based curriculum for a pre-sessional Korean language course for foreign university students in Korea intending to major in the liberal arts or social sciences. The increasing number of foreign students at Korean universities means that there is more demand for par...
This study aims to develop contents-based curriculum for a pre-sessional Korean language course for foreign university students in Korea intending to major in the liberal arts or social sciences. The increasing number of foreign students at Korean universities means that there is more demand for particular disciplines. This study focuses and analyses a content-based teaching approach to address student needs specifically for those in the liberal arts and social sciences as opposed to a general university student. Under this content-focused teaching approach, the pre-sessional contents include assignments utilizing the skills and knowledge that the students would need in their disciplines. This subject-focused teaching can flexibly respond to a wide range of learning circumstances and learning needs. Thus, the Korean language education allows learners to utilize the language necessary for their disciplines which have the additional benefits of being more interesting and motivating than generic language topics to the learners.
This study reviews the literature on Korean language education for academic purposes, including its scope and teaching methods. It then performs a needs assessment by asking second year foreign students majoring in the liberal arts and social sciences about learning skills required for their education and what aspects they find challenging. The results are used to develop a target pre-sessional course. The results analysis provides base information for academic activities frequently carried out in the liberal arts and social science.
In addition, this study analyzes pre-sessional Korean language courses offered at Korean universities in order to emphasize the necessity and importance of academic-purpose Korean language education. This study found that most Korean language training organizations do not go beyond the scope of general-purpose Korean language education despite the needs from students to learn the language for specific academic purposes.
This study examines general education courses, and the names of general education classes, to extract common “keywords” as a way to learn the language training required of foreign students in the liberal arts and social science. These keywords are then matched a contents-focused teaching approach for liberal arts and social science students. The extracted subjects provide a baseline of basic language knowledge necessary to study their major. This allows one to determine what contents should be included in a content-based Korean for academic purposes language course .
This study proposes the need for managing foreign students’ language courses by their field of study. It suggests that the contents-focused approach will enhance the students’ basic knowledge in the major and their command of the Korean language. This should make it easier for them to carry out learning activities once they begin their major.
keyword: Korean language curriculum, Academic-purpose Korean language education, Content-focused teaching approach / Korean language learners in the liberal arts and social sciences
This study aims to develop contents-based curriculum for a pre-sessional Korean language course for foreign university students in Korea intending to major in the liberal arts or social sciences. The increasing number of foreign students at Korean universities means that there is more demand for particular disciplines. This study focuses and analyses a content-based teaching approach to address student needs specifically for those in the liberal arts and social sciences as opposed to a general university student. Under this content-focused teaching approach, the pre-sessional contents include assignments utilizing the skills and knowledge that the students would need in their disciplines. This subject-focused teaching can flexibly respond to a wide range of learning circumstances and learning needs. Thus, the Korean language education allows learners to utilize the language necessary for their disciplines which have the additional benefits of being more interesting and motivating than generic language topics to the learners.
This study reviews the literature on Korean language education for academic purposes, including its scope and teaching methods. It then performs a needs assessment by asking second year foreign students majoring in the liberal arts and social sciences about learning skills required for their education and what aspects they find challenging. The results are used to develop a target pre-sessional course. The results analysis provides base information for academic activities frequently carried out in the liberal arts and social science.
In addition, this study analyzes pre-sessional Korean language courses offered at Korean universities in order to emphasize the necessity and importance of academic-purpose Korean language education. This study found that most Korean language training organizations do not go beyond the scope of general-purpose Korean language education despite the needs from students to learn the language for specific academic purposes.
This study examines general education courses, and the names of general education classes, to extract common “keywords” as a way to learn the language training required of foreign students in the liberal arts and social science. These keywords are then matched a contents-focused teaching approach for liberal arts and social science students. The extracted subjects provide a baseline of basic language knowledge necessary to study their major. This allows one to determine what contents should be included in a content-based Korean for academic purposes language course .
This study proposes the need for managing foreign students’ language courses by their field of study. It suggests that the contents-focused approach will enhance the students’ basic knowledge in the major and their command of the Korean language. This should make it easier for them to carry out learning activities once they begin their major.
keyword: Korean language curriculum, Academic-purpose Korean language education, Content-focused teaching approach / Korean language learners in the liberal arts and social sciences
주제어
#한국어 교육과정 학문목적 한국어교육 내용중심 교수법 인문사회계열 한국어 학습자
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.