본 연구의 목적은 청소년의 진로결정 자기효능감이 진로성숙도에 미치는 영향에서 청소년활동역량의 조절역할을 검증하는 것이다. 진로결정 자기효능감이 진로성숙도에 미치는 영향과 두 변인의 상대적인 영향력을 확인하고, 각각의 하위요소들의 관계에 있어 청소년활동역량이 조절효과를 갖는지를 알아보려는 것이다. 이에 본 연구에서는 첫째, 진로결정 자기효능감이 진로성숙도에 미치는 영향을 알아보고 둘째, ...
본 연구의 목적은 청소년의 진로결정 자기효능감이 진로성숙도에 미치는 영향에서 청소년활동역량의 조절역할을 검증하는 것이다. 진로결정 자기효능감이 진로성숙도에 미치는 영향과 두 변인의 상대적인 영향력을 확인하고, 각각의 하위요소들의 관계에 있어 청소년활동역량이 조절효과를 갖는지를 알아보려는 것이다. 이에 본 연구에서는 첫째, 진로결정 자기효능감이 진로성숙도에 미치는 영향을 알아보고 둘째, 진로결정 자기효능감과 진로성숙도와의 관계에서 청소년활동역량이 조절역할을 하는지 검증하고자 하였다. 조사대상은 일반계 고교 1~2학년생을 대상으로 총 435부를 설문조사하였다. 이 중에서 조금이라도 측정에 장애가 될 수 있는 55부를 제외한 380부를 분석에 이용하였다. 측정도구로는 박명심과 김성회(2006)가 개발한 ‘진로결정효능감 척도’, 이기학과 한종철(1997)이 개발한 ‘진로성숙도 척도’, 권일남과 김태균(2010)이 개발한 ‘청소년활동역량 척도’를 사용하였다. 설문결과분석은 수집된 자료를 코딩하여 오류를 검토 후 SPSS 20.0 및 AMOS 22.0을 이용하였으며, 확인적 요인분석을 실시한 후 구조방정식모형에 의해 전반적인 인과관계를 검증하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘진로결정 자기효능감은 진로성숙도에 정적(+)인 영향을 미칠 것이다’를 분석한 결과, 대부분의 진로결정 자기효능감의 하위요소가 진로성숙도의 하위요소에 통계적으로 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 진로결정 자기효능감의 하위요소 중 진로수행효능감은 진로성숙도의 하위요소 중 결정성에 미치는 영향에서 통계적으로 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 진로수행효능감이란 미래에 자신이 직업을 가졌을 때 얼마나 직업 생활에 잘 적응하고 수행할 것인지에 대해서 스스로 어떻게 생각하는지를 반영한 척도이고, 결정성은 자신이 선호하는 진로방향에 대한 확고한 정도를 나타내는 것으로 자신이 생각하고 선택하려는 진로와 직업이 어느 정도 확실하게 정해져 있는가를 의미하는 것으로 볼 때 이러한 결과가 나타난 것은 청소년들의 경우 자기 자신에 대한 효능감은 높으나(평균 : 4.2098) 자신의 진로에 대한 확고한 신념(평균 : 3.4931)이 부족하기 때문으로 추론해 볼 수 있다. 그러므로 최근 의무적으로 시행하고 있는 자유학기제와 직업체험활동 등을 통해 명확한 자기탐색과 직업탐색, 체험 및 활동을 통하여 진로결정 자기효능감과 진로성숙도를 높여줄 필요성이 있다. 또한 진로결정 자기효능감과 진로성숙도를 높이기 위한 방법에서도 하위요소에 따라 개인에 맞는 구체적 활동이 요구된다 하겠다. 둘째, ‘진로결정 자기효능감과 진로성숙도와의 관계에서 청소년활동역량이 조절역할을 할 것이다’를 분석한 결과, 본 연구에서는 청소년활동역량 중 문제해결역량과 갈등조절역량만이 조절효과를 하는 것으로 나타났다. 이를 달리표현하면, 진로결정과 진로성숙에 있어 청소년활동역량 중 문제해결역량과 갈등조절역량이 진로선택이나 결정에 영향력을 주는 조절변수로 작용한다는 것을 알 수 있다. 이와 같은 결과는 청소년기에 나타나는 특징과 관련되어 생각해 볼 수 있는데, 청소년기는 학업에 대한 스트레스로 인하여 가족 또는 주변인들과 많은 갈등이 발생하는 시기이다. 또 청소년들은 논리적으로 판단, 분석하며 정체성을 확고히 해 나가는 시기이다. 이 시기의 청소년들은 갈등을 잘 조절하는 역량과 문제를 잘 해결하려는 역량에 따라 진로성숙도의 변수가 더 조절되는 것을 알게 되었다. 따라서 갈등조절역량과 문제해결역량이 진로성숙도에 조절역할을 하므로, 자신의 역량을 정확히 알고, 청소년기에 역량을 길러줄만한 다양한 프로그램을 개발하여 진로성숙도를 높여줄 수 있는 교육 방안이 마련되어야 할 것이다.
【주제어】진로결정 자기효능감, 진로성숙도, 역량, 청소년활동 역량
본 연구의 목적은 청소년의 진로결정 자기효능감이 진로성숙도에 미치는 영향에서 청소년활동역량의 조절역할을 검증하는 것이다. 진로결정 자기효능감이 진로성숙도에 미치는 영향과 두 변인의 상대적인 영향력을 확인하고, 각각의 하위요소들의 관계에 있어 청소년활동역량이 조절효과를 갖는지를 알아보려는 것이다. 이에 본 연구에서는 첫째, 진로결정 자기효능감이 진로성숙도에 미치는 영향을 알아보고 둘째, 진로결정 자기효능감과 진로성숙도와의 관계에서 청소년활동역량이 조절역할을 하는지 검증하고자 하였다. 조사대상은 일반계 고교 1~2학년생을 대상으로 총 435부를 설문조사하였다. 이 중에서 조금이라도 측정에 장애가 될 수 있는 55부를 제외한 380부를 분석에 이용하였다. 측정도구로는 박명심과 김성회(2006)가 개발한 ‘진로결정효능감 척도’, 이기학과 한종철(1997)이 개발한 ‘진로성숙도 척도’, 권일남과 김태균(2010)이 개발한 ‘청소년활동역량 척도’를 사용하였다. 설문결과분석은 수집된 자료를 코딩하여 오류를 검토 후 SPSS 20.0 및 AMOS 22.0을 이용하였으며, 확인적 요인분석을 실시한 후 구조방정식모형에 의해 전반적인 인과관계를 검증하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘진로결정 자기효능감은 진로성숙도에 정적(+)인 영향을 미칠 것이다’를 분석한 결과, 대부분의 진로결정 자기효능감의 하위요소가 진로성숙도의 하위요소에 통계적으로 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 진로결정 자기효능감의 하위요소 중 진로수행효능감은 진로성숙도의 하위요소 중 결정성에 미치는 영향에서 통계적으로 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 진로수행효능감이란 미래에 자신이 직업을 가졌을 때 얼마나 직업 생활에 잘 적응하고 수행할 것인지에 대해서 스스로 어떻게 생각하는지를 반영한 척도이고, 결정성은 자신이 선호하는 진로방향에 대한 확고한 정도를 나타내는 것으로 자신이 생각하고 선택하려는 진로와 직업이 어느 정도 확실하게 정해져 있는가를 의미하는 것으로 볼 때 이러한 결과가 나타난 것은 청소년들의 경우 자기 자신에 대한 효능감은 높으나(평균 : 4.2098) 자신의 진로에 대한 확고한 신념(평균 : 3.4931)이 부족하기 때문으로 추론해 볼 수 있다. 그러므로 최근 의무적으로 시행하고 있는 자유학기제와 직업체험활동 등을 통해 명확한 자기탐색과 직업탐색, 체험 및 활동을 통하여 진로결정 자기효능감과 진로성숙도를 높여줄 필요성이 있다. 또한 진로결정 자기효능감과 진로성숙도를 높이기 위한 방법에서도 하위요소에 따라 개인에 맞는 구체적 활동이 요구된다 하겠다. 둘째, ‘진로결정 자기효능감과 진로성숙도와의 관계에서 청소년활동역량이 조절역할을 할 것이다’를 분석한 결과, 본 연구에서는 청소년활동역량 중 문제해결역량과 갈등조절역량만이 조절효과를 하는 것으로 나타났다. 이를 달리표현하면, 진로결정과 진로성숙에 있어 청소년활동역량 중 문제해결역량과 갈등조절역량이 진로선택이나 결정에 영향력을 주는 조절변수로 작용한다는 것을 알 수 있다. 이와 같은 결과는 청소년기에 나타나는 특징과 관련되어 생각해 볼 수 있는데, 청소년기는 학업에 대한 스트레스로 인하여 가족 또는 주변인들과 많은 갈등이 발생하는 시기이다. 또 청소년들은 논리적으로 판단, 분석하며 정체성을 확고히 해 나가는 시기이다. 이 시기의 청소년들은 갈등을 잘 조절하는 역량과 문제를 잘 해결하려는 역량에 따라 진로성숙도의 변수가 더 조절되는 것을 알게 되었다. 따라서 갈등조절역량과 문제해결역량이 진로성숙도에 조절역할을 하므로, 자신의 역량을 정확히 알고, 청소년기에 역량을 길러줄만한 다양한 프로그램을 개발하여 진로성숙도를 높여줄 수 있는 교육 방안이 마련되어야 할 것이다.
Purpose of this Study was to find out the effect on the maturity of course on the career decision making self-efficacy of Youth, In regulation effect on youth activity competence. For this tried to see the relative influence of the two variables and the regulation effects on youth activity competenc...
Purpose of this Study was to find out the effect on the maturity of course on the career decision making self-efficacy of Youth, In regulation effect on youth activity competence. For this tried to see the relative influence of the two variables and the regulation effects on youth activity competence of sub factors on the maturity of course on a career decision making. For this, the first, tried to investigate the effect on the maturity of course on a career decision making self-efficacy. the Second, tried to investigate the regulation effect on the youth activity competence between the maturity of course and the career decision making self-efficacy. The object of investigation were the first and second years of 380 high school. The measurement tools used‘the career decision making self-efficacy test’ developed by Park. Myeong-sim & Kim. sung-ho(2006) and, ‘the maturity of course test’ developed by Lee. ki-hak & Han. jong-chul and ‘ the youth activity competence test’ Kwon. il-nam & Kim tea-gyun(2010). The analysis of the collected questionnaire used the SPSS 20.0 and AMOS 22.0 for the confirmatory factor analyse and the structure equation modeling. The results of the study as follows: The First, The career decision making self-efficacy positive influenced statistically significant way on the maturity of course test. But the career perform self-efficacy of Sub factors of the career decision makings self-efficacy negative influenced statistically significant way. The career perform self-efficacy means self expectations of how well will be carried out when you have job in future. The decision makings means the firm for the career direction. So, this results suggest that lows the belief on future careers(mean : 3.4931) compared to the self-efficacy(mean : 4.2098). So, It suggests the necessity of experience and activities for the clear self exploration and the job search for personal in free school year and professional activities for growth of the career decision makings self-efficacy and the maturity of course of students. The second, In research hypothesis of regulated the career decision makings self-efficacy and the maturity of course on youth activity competence, showed the modifying effect on only problem solving competence and conflict control competence. In the other words, It showed that served as modifying variables of problem solving competence and conflict control competence of youth activity competence for the career decision makings self-efficacy and the maturity of course. This results showed the regulation of the career maturity depending on the ability to solve a problem as well and to control the conflict in time of youth in a lot of change. So, Because of the problem solving competence and conflict control competence is regulated the career maturity, will have to a way to increase the career maturity as development various program to build youth’s competence with understanding exactly what his capabilities. Keyword : the career decision makings self-efficacy, the career maturity, competence, Youth Activity Competence
Purpose of this Study was to find out the effect on the maturity of course on the career decision making self-efficacy of Youth, In regulation effect on youth activity competence. For this tried to see the relative influence of the two variables and the regulation effects on youth activity competence of sub factors on the maturity of course on a career decision making. For this, the first, tried to investigate the effect on the maturity of course on a career decision making self-efficacy. the Second, tried to investigate the regulation effect on the youth activity competence between the maturity of course and the career decision making self-efficacy. The object of investigation were the first and second years of 380 high school. The measurement tools used‘the career decision making self-efficacy test’ developed by Park. Myeong-sim & Kim. sung-ho(2006) and, ‘the maturity of course test’ developed by Lee. ki-hak & Han. jong-chul and ‘ the youth activity competence test’ Kwon. il-nam & Kim tea-gyun(2010). The analysis of the collected questionnaire used the SPSS 20.0 and AMOS 22.0 for the confirmatory factor analyse and the structure equation modeling. The results of the study as follows: The First, The career decision making self-efficacy positive influenced statistically significant way on the maturity of course test. But the career perform self-efficacy of Sub factors of the career decision makings self-efficacy negative influenced statistically significant way. The career perform self-efficacy means self expectations of how well will be carried out when you have job in future. The decision makings means the firm for the career direction. So, this results suggest that lows the belief on future careers(mean : 3.4931) compared to the self-efficacy(mean : 4.2098). So, It suggests the necessity of experience and activities for the clear self exploration and the job search for personal in free school year and professional activities for growth of the career decision makings self-efficacy and the maturity of course of students. The second, In research hypothesis of regulated the career decision makings self-efficacy and the maturity of course on youth activity competence, showed the modifying effect on only problem solving competence and conflict control competence. In the other words, It showed that served as modifying variables of problem solving competence and conflict control competence of youth activity competence for the career decision makings self-efficacy and the maturity of course. This results showed the regulation of the career maturity depending on the ability to solve a problem as well and to control the conflict in time of youth in a lot of change. So, Because of the problem solving competence and conflict control competence is regulated the career maturity, will have to a way to increase the career maturity as development various program to build youth’s competence with understanding exactly what his capabilities. Keyword : the career decision makings self-efficacy, the career maturity, competence, Youth Activity Competence
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.