본 연구는 미술표현과 치료사와의 안정적인 애착경험이 학교부적응 아동의 안정적인 애착형성과 학교적응에 어떤 영향을 미치는지 알아보기 위한 개별 미술심리치료 사례연구이다. 본 연구 대상은 학교에서 위축, 자기표현부족, 학습의 어려움, 시간지연, 또래관계 문제 등으로 학교생활의 어려움을 호소하는 초등학교 저학년 만 6세 여아로 경기도 소재 ○○심리상담센터에서 2015년 6월부터 2016년 10월까지 총 64회기를 주1회 40분 동안 아동미술심리치료를 실시하고 15분 동안 보호자 상담으로 진행되었다. 연구는 아동의 학교부적응 문제가 양육자와의 불안정한 애착관계에 원인이 있다고 가정하고 애착관계를 회복하기 위한 미술심리치료 접근으로 불안정한 애착관계가 치료 상황에서 재연되고 안정적인 애착관계로 교정되는 과정에 중심을 두었다. 연구과정은 아동의 미술표현과 치료사와의 애착관계변화를 토대로 불안정한 애착이 안정적으로 변화되는 과정을 살펴보고 더불어 학교적응 변화를 보기 위해 HTP, KFD, KSD(그림투사검사), ...
본 연구는 미술표현과 치료사와의 안정적인 애착경험이 학교부적응 아동의 안정적인 애착형성과 학교적응에 어떤 영향을 미치는지 알아보기 위한 개별 미술심리치료 사례연구이다. 본 연구 대상은 학교에서 위축, 자기표현부족, 학습의 어려움, 시간지연, 또래관계 문제 등으로 학교생활의 어려움을 호소하는 초등학교 저학년 만 6세 여아로 경기도 소재 ○○심리상담센터에서 2015년 6월부터 2016년 10월까지 총 64회기를 주1회 40분 동안 아동미술심리치료를 실시하고 15분 동안 보호자 상담으로 진행되었다. 연구는 아동의 학교부적응 문제가 양육자와의 불안정한 애착관계에 원인이 있다고 가정하고 애착관계를 회복하기 위한 미술심리치료 접근으로 불안정한 애착관계가 치료 상황에서 재연되고 안정적인 애착관계로 교정되는 과정에 중심을 두었다. 연구과정은 아동의 미술표현과 치료사와의 애착관계변화를 토대로 불안정한 애착이 안정적으로 변화되는 과정을 살펴보고 더불어 학교적응 변화를 보기 위해 HTP, KFD, KSD(그림투사검사), K-WISC-Ⅳ(인지검사)를 정서, 사회성, 인지 영역으로 나누어 알아보았다. 연구결과 미술표현과 치료사와의 안정적인 애착을 바탕으로 한 미술심리치료과정은 불안정한 애착으로 인해 학교부적응 문제를 보이는 아동의 정서적인 불안감을 안정적으로 변화하게 하며 긍정적인 상호작용과 인지의 향상으로 전반적인 발달과정에 긍정적인 영향을 미친다는 알 수 있었다. 따라서 미술심리치료과정에서 나타난 미술표현과 치료사와의 안정적인 애착관계 경험은 불안정한 애착을 안정적인 애착으로 재 경험하게 하여 학교 부적응 아동의 학교생활 적응에 도움을 주었다. 이에 불안정 애착으로 학교 부적응 문제를 보이는 아동들에게 미술심리치료는 정서적 지원의 경험으로써 안정적 애착을 회복하는 계기를 제공할 수 있음을 알 수 있었다.
주제어 학교부적응, 미술심리치료, 애착이론
본 연구는 미술표현과 치료사와의 안정적인 애착경험이 학교부적응 아동의 안정적인 애착형성과 학교적응에 어떤 영향을 미치는지 알아보기 위한 개별 미술심리치료 사례연구이다. 본 연구 대상은 학교에서 위축, 자기표현부족, 학습의 어려움, 시간지연, 또래관계 문제 등으로 학교생활의 어려움을 호소하는 초등학교 저학년 만 6세 여아로 경기도 소재 ○○심리상담센터에서 2015년 6월부터 2016년 10월까지 총 64회기를 주1회 40분 동안 아동미술심리치료를 실시하고 15분 동안 보호자 상담으로 진행되었다. 연구는 아동의 학교부적응 문제가 양육자와의 불안정한 애착관계에 원인이 있다고 가정하고 애착관계를 회복하기 위한 미술심리치료 접근으로 불안정한 애착관계가 치료 상황에서 재연되고 안정적인 애착관계로 교정되는 과정에 중심을 두었다. 연구과정은 아동의 미술표현과 치료사와의 애착관계변화를 토대로 불안정한 애착이 안정적으로 변화되는 과정을 살펴보고 더불어 학교적응 변화를 보기 위해 HTP, KFD, KSD(그림투사검사), K-WISC-Ⅳ(인지검사)를 정서, 사회성, 인지 영역으로 나누어 알아보았다. 연구결과 미술표현과 치료사와의 안정적인 애착을 바탕으로 한 미술심리치료과정은 불안정한 애착으로 인해 학교부적응 문제를 보이는 아동의 정서적인 불안감을 안정적으로 변화하게 하며 긍정적인 상호작용과 인지의 향상으로 전반적인 발달과정에 긍정적인 영향을 미친다는 알 수 있었다. 따라서 미술심리치료과정에서 나타난 미술표현과 치료사와의 안정적인 애착관계 경험은 불안정한 애착을 안정적인 애착으로 재 경험하게 하여 학교 부적응 아동의 학교생활 적응에 도움을 주었다. 이에 불안정 애착으로 학교 부적응 문제를 보이는 아동들에게 미술심리치료는 정서적 지원의 경험으로써 안정적 애착을 회복하는 계기를 제공할 수 있음을 알 수 있었다.
This study is a case study of individual art psychology therapy aimed at finding out what effect art expression and experience of stable attachment with a therapist have on the stable attachment formation and school adjustment of children maladjusted to school. The subjects of the study consisted of...
This study is a case study of individual art psychology therapy aimed at finding out what effect art expression and experience of stable attachment with a therapist have on the stable attachment formation and school adjustment of children maladjusted to school. The subjects of the study consisted of female lower graders aged six in primary school who said they had difficulty with school life due to being intimidated in school, lack of self-expression, difficulty with studying, time delay and problems with peer relationship. From June 2015 to October 2016, 64 sessions of art psychology therapy for children, one session per week for 40 minutes, were carried out at ○○Psychology Counseling Center in Gyeonggi-do. After each session, 15-minute counseling with parents was conducted. Under the supposition that children's problem of school maladjustment results from an unstable attachment relationship with their rearers, this study focused on the process in which the children's unstable attachment relationships reappeared in therapy situations and were rectified into stable attachment relationships by an art psychology therapeutic approach meant to restore attachment relationships. As for the processes of the study, the process in which the children's unstable attachment changed into stable attachment based on their art expression and changes in their relationships with a therapist were examined. After this, in order to investigate change in the children's school adjustment, House-Tree-Person (HTP), Kinetic Family Drawing (KFD), Kinetic School Drawing (KSD) and Korean Wechsler Intelligence Scale for Children-Forth Edition (K-WISC Ⅳ) were carried out in terms of the areas of sentiment, sociality and cognition. As a result of the art psychology therapy based on the children's art expression and stable attachment relationships with the therapist, the emotional instability of children who had the problem of school maladjustment resulting from unstable attachment became stable. In addition, the children witnessed an increase in interaction with their peers and an improvement in their cognition. This indicates that the art psychology therapy has a positive effect on their overall development. This study found that children's art expression and experience of stable attachment relationship with a therapist shown in the art psychology therapy process helps them to convert their unstable attachment to stable attachment. Therefore, it can be concluded that art psychology therapy can have chance to recover stable attachment of children who have the problem of school maladjustment due to their unstable attachment to acquire stable emotional experience.
Keyword School maladjustment, Art psychology therapy, Attachment theory
This study is a case study of individual art psychology therapy aimed at finding out what effect art expression and experience of stable attachment with a therapist have on the stable attachment formation and school adjustment of children maladjusted to school. The subjects of the study consisted of female lower graders aged six in primary school who said they had difficulty with school life due to being intimidated in school, lack of self-expression, difficulty with studying, time delay and problems with peer relationship. From June 2015 to October 2016, 64 sessions of art psychology therapy for children, one session per week for 40 minutes, were carried out at ○○Psychology Counseling Center in Gyeonggi-do. After each session, 15-minute counseling with parents was conducted. Under the supposition that children's problem of school maladjustment results from an unstable attachment relationship with their rearers, this study focused on the process in which the children's unstable attachment relationships reappeared in therapy situations and were rectified into stable attachment relationships by an art psychology therapeutic approach meant to restore attachment relationships. As for the processes of the study, the process in which the children's unstable attachment changed into stable attachment based on their art expression and changes in their relationships with a therapist were examined. After this, in order to investigate change in the children's school adjustment, House-Tree-Person (HTP), Kinetic Family Drawing (KFD), Kinetic School Drawing (KSD) and Korean Wechsler Intelligence Scale for Children-Forth Edition (K-WISC Ⅳ) were carried out in terms of the areas of sentiment, sociality and cognition. As a result of the art psychology therapy based on the children's art expression and stable attachment relationships with the therapist, the emotional instability of children who had the problem of school maladjustment resulting from unstable attachment became stable. In addition, the children witnessed an increase in interaction with their peers and an improvement in their cognition. This indicates that the art psychology therapy has a positive effect on their overall development. This study found that children's art expression and experience of stable attachment relationship with a therapist shown in the art psychology therapy process helps them to convert their unstable attachment to stable attachment. Therefore, it can be concluded that art psychology therapy can have chance to recover stable attachment of children who have the problem of school maladjustment due to their unstable attachment to acquire stable emotional experience.
Keyword School maladjustment, Art psychology therapy, Attachment theory
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.