본 연구는 타악기 합주 음악치료가 결손가정 아동의 자기효능감과 또래관계에 미치는 영향을 알아보고자 실시되었다. 연구대상은 서울시 G구 지역아동센터에 다니는 결손가정 아동 14명으로, 실험집단 7명과 통제집단 7명으로 구분하여 무선배치되었다. 타악기 합주 음악치료 활동은 2016년 8월 22일부터 10월 5일까지, 회기 당 60분씩, 주 2회, 총 12회기로 진행되었으며 타악기 즉흥연주, 드럼서클, 난타, 리듬밴드 등의 방법을 활용하여 타악기 합주 음악치료 활동안을 구성하여 실시하였다. 음악치료 활동의 효과를 검증하기 위해 실험집단과 통제집단을 대상으로 사전?사후 자기효능감 척도와 또래관계 질 척도를 사용하여 점수를 측정하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 타악기 합주 음악치료가 결손가정 아동의 자기효능감과 또래관계에 미치는 영향을 알아보고자 실시되었다. 연구대상은 서울시 G구 지역아동센터에 다니는 결손가정 아동 14명으로, 실험집단 7명과 통제집단 7명으로 구분하여 무선배치되었다. 타악기 합주 음악치료 활동은 2016년 8월 22일부터 10월 5일까지, 회기 당 60분씩, 주 2회, 총 12회기로 진행되었으며 타악기 즉흥연주, 드럼서클, 난타, 리듬밴드 등의 방법을 활용하여 타악기 합주 음악치료 활동안을 구성하여 실시하였다. 음악치료 활동의 효과를 검증하기 위해 실험집단과 통제집단을 대상으로 사전?사후 자기효능감 척도와 또래관계 질 척도를 사용하여 점수를 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 통계 프로그램을 통해 결과를 분석하였고 빈도 분석, Mann-Whitney U 검정, 순위 공변량분석(Ranked ANCOVA), Wilcoxon 대응 쌍 부호순위(Wilcoxon Matched Pairs)검정을 사용하였다. 연구 결과 통제집단은 자기효능감과 또래관계에 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았으나(p >.05), 실험집단은 자기효능감(F(1, 12)=17.54, p <.01)과 또래관계 질(F(1, 12)=24.20, p <.001) 모두 유의미한 차이를 보여 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 실험집단의 자기효능감과 또래관계는 사전점수에 비해 사후점수가 증가하여 유의한 효과가 있음을 알 수 있었다. 이러한 결과는 타악기 합주 음악치료가 결손가정 아동의 자기효능감과 또래관계를 향상시킬 수 있는 치료적 중재방법이 될 수 있음을 시사한다.
본 연구는 타악기 합주 음악치료가 결손가정 아동의 자기효능감과 또래관계에 미치는 영향을 알아보고자 실시되었다. 연구대상은 서울시 G구 지역아동센터에 다니는 결손가정 아동 14명으로, 실험집단 7명과 통제집단 7명으로 구분하여 무선배치되었다. 타악기 합주 음악치료 활동은 2016년 8월 22일부터 10월 5일까지, 회기 당 60분씩, 주 2회, 총 12회기로 진행되었으며 타악기 즉흥연주, 드럼서클, 난타, 리듬밴드 등의 방법을 활용하여 타악기 합주 음악치료 활동안을 구성하여 실시하였다. 음악치료 활동의 효과를 검증하기 위해 실험집단과 통제집단을 대상으로 사전?사후 자기효능감 척도와 또래관계 질 척도를 사용하여 점수를 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 통계 프로그램을 통해 결과를 분석하였고 빈도 분석, Mann-Whitney U 검정, 순위 공변량분석(Ranked ANCOVA), Wilcoxon 대응 쌍 부호순위(Wilcoxon Matched Pairs)검정을 사용하였다. 연구 결과 통제집단은 자기효능감과 또래관계에 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았으나(p >.05), 실험집단은 자기효능감(F(1, 12)=17.54, p <.01)과 또래관계 질(F(1, 12)=24.20, p <.001) 모두 유의미한 차이를 보여 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 실험집단의 자기효능감과 또래관계는 사전점수에 비해 사후점수가 증가하여 유의한 효과가 있음을 알 수 있었다. 이러한 결과는 타악기 합주 음악치료가 결손가정 아동의 자기효능감과 또래관계를 향상시킬 수 있는 치료적 중재방법이 될 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study was to examine the effects of percussion ensemble music therapy on self-efficacy and peer relationship of children from broken families. 14 children from broken families in a local child care center located in G-gu Seoul-si were selected for the study subjects and they were...
The purpose of this study was to examine the effects of percussion ensemble music therapy on self-efficacy and peer relationship of children from broken families. 14 children from broken families in a local child care center located in G-gu Seoul-si were selected for the study subjects and they were randomly assigned into an experiment group and a control group. The percussion ensemble music therapy program was provided from August 22 to October 5, 2016, and total 12 sessions were conducted for twice a week for 60 minutes per session. The activities included percussion improvisation, drum circles, Nanta, and rhythm band. In order to verify the effect of music therapy program, it was measured using pre-, and post-test of self-efficacy scale and the peer relationship quality scale from experiment group and control group. The collected data was analyzed thorough SPSS 20.0, a statistics program and utilized through frequency analysis, Mann-Whitney U test, Ranked ANVOCA, and Wilcoxon Matched pairs test. As the results, the control group did not show a significant difference (p>.05) pre- and post-test in self-efficiency or peer relationship, while the experimental group did show a significant difference in self-efficacy (F(1, 12)=17.54, p <.01), peer relationship quality (F(1, 12)=24.20, p <.001), confirming positive effects of the percussion ensemble music therapy. The research result signifies that the percussion ensemble music therapy is expected to be an effective therapeutic intervention method to improve self-efficacy and peer relationship of children from broken families.
The purpose of this study was to examine the effects of percussion ensemble music therapy on self-efficacy and peer relationship of children from broken families. 14 children from broken families in a local child care center located in G-gu Seoul-si were selected for the study subjects and they were randomly assigned into an experiment group and a control group. The percussion ensemble music therapy program was provided from August 22 to October 5, 2016, and total 12 sessions were conducted for twice a week for 60 minutes per session. The activities included percussion improvisation, drum circles, Nanta, and rhythm band. In order to verify the effect of music therapy program, it was measured using pre-, and post-test of self-efficacy scale and the peer relationship quality scale from experiment group and control group. The collected data was analyzed thorough SPSS 20.0, a statistics program and utilized through frequency analysis, Mann-Whitney U test, Ranked ANVOCA, and Wilcoxon Matched pairs test. As the results, the control group did not show a significant difference (p>.05) pre- and post-test in self-efficiency or peer relationship, while the experimental group did show a significant difference in self-efficacy (F(1, 12)=17.54, p <.01), peer relationship quality (F(1, 12)=24.20, p <.001), confirming positive effects of the percussion ensemble music therapy. The research result signifies that the percussion ensemble music therapy is expected to be an effective therapeutic intervention method to improve self-efficacy and peer relationship of children from broken families.
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