과학, 기술, 공학, 예술, 그리고 수학을 통합한 STEAM 프로그램은 중등 교육에서 필수적인 요소로 자리 잡았고 소프트웨어 교육도 앞으로 중등학교에서 필수 이수과목으로 선정될 예정이다. 이러한 상황에서 레고 마인드스톰 로봇은 학생들에게 레고라는 친숙하면서도 호기심을 가지게 하는 좋은 소재이다. 따라서 레고 마인드스톰을 이용한 적절한 프로그램을 계획하여 적용한다면 문제해결과정에서 효과적인 STEAM 프로그램은 중등 교육에서 필수적인 요소로 자리 잡았고 소프트웨어 교육도 앞으로 중등학교에서 필수 이수과목으로 선정될 예정이다. 이러한 상황에서 레고 마인드스톰 로봇은 학생들에게 레고라는 친숙하면서도 호기심을 가지게 하는 좋은 소재이다. 따라서 레고 마인드스톰을 이용한 적절한 프로그램을 계획하여 적용한다면 문제해결과정에서 효과적인 STEAM 교육이 이루어 질 수 있고 대두되고 있는 소프트웨어 교육도 함께 가능하다. 본 연구에서는 STEAM 교육과 함께 소프트웨어 교육자료 개발을 위한 레고 마인드스톰 로봇 프로그램 활용방안을 제안하고자 한다. 우리가 개발한 STEAM 교육 프로그램은 5회 차로 구성하였고, 차시별로 STEAM 교육에서의 핵심적인 요소를 포함하여 문제해결중심 수업으로 제작하였으며, 다양한 적용사례를 분석하였다.
과학, 기술, 공학, 예술, 그리고 수학을 통합한 STEAM 프로그램은 중등 교육에서 필수적인 요소로 자리 잡았고 소프트웨어 교육도 앞으로 중등학교에서 필수 이수과목으로 선정될 예정이다. 이러한 상황에서 레고 마인드스톰 로봇은 학생들에게 레고라는 친숙하면서도 호기심을 가지게 하는 좋은 소재이다. 따라서 레고 마인드스톰을 이용한 적절한 프로그램을 계획하여 적용한다면 문제해결과정에서 효과적인 STEAM 교육이 이루어 질 수 있고 대두되고 있는 소프트웨어 교육도 함께 가능하다. 본 연구에서는 STEAM 교육과 함께 소프트웨어 교육자료 개발을 위한 레고 마인드스톰 로봇 프로그램 활용방안을 제안하고자 한다. 우리가 개발한 STEAM 교육 프로그램은 5회 차로 구성하였고, 차시별로 STEAM 교육에서의 핵심적인 요소를 포함하여 문제해결중심 수업으로 제작하였으며, 다양한 적용사례를 분석하였다.
STEAM program as integrating Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics has gained popularity in secondary education across the country and software education will soon become a required subject in secondary schools. Under this circumstance, Lego Mindstorms robots is the good subject wh...
STEAM program as integrating Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics has gained popularity in secondary education across the country and software education will soon become a required subject in secondary schools. Under this circumstance, Lego Mindstorms robots is the good subject which is familiar and of great interest to students. Accordingly, if the appropriate program using the Lego Mindstorms is planned and applied to students, effective STEAM education can be done in the process of problem solving and the emerging software education is also possible. In this study, we propose the application of the Lego Mindstorms robotics programs for the development of software educational materials together with the STEAM education. Our STEAM education program consists of total of five hours of classes. Each hour of class was made based on the problem solving strategies and a variety of applications have also been analyzed.
STEAM program as integrating Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics has gained popularity in secondary education across the country and software education will soon become a required subject in secondary schools. Under this circumstance, Lego Mindstorms robots is the good subject which is familiar and of great interest to students. Accordingly, if the appropriate program using the Lego Mindstorms is planned and applied to students, effective STEAM education can be done in the process of problem solving and the emerging software education is also possible. In this study, we propose the application of the Lego Mindstorms robotics programs for the development of software educational materials together with the STEAM education. Our STEAM education program consists of total of five hours of classes. Each hour of class was made based on the problem solving strategies and a variety of applications have also been analyzed.
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