본 연구는 조나단 에드워즈의 성화에 대한 교리를 그리스도와의 연합 관점으로 고찰하였다. 에드워즈는 성화와 관련된 저술을 많이 남겼다. 그러나 그의 성화론에 대한 연구는 별로 많지 않다. 본 연구는 에드워즈의 성화에 대한 이해를 조사 분석하여 에드워즈의 성화론의 주요 특징을 종합적이며 체계적으로 제시하는 것을 목적으로 하였다.
이를 위해 본 연구는 구속사와 언약, 그리스도와의 연합이라는 두 가지 틀을 이용하여 에드워즈의 성화론을 분석하였다. 이것들은 에드워즈가 계승하고 있는 개혁주의 청교도 전통의 대표적 특징들이다. 에드워즈...
본 연구는 조나단 에드워즈의 성화에 대한 교리를 그리스도와의 연합 관점으로 고찰하였다. 에드워즈는 성화와 관련된 저술을 많이 남겼다. 그러나 그의 성화론에 대한 연구는 별로 많지 않다. 본 연구는 에드워즈의 성화에 대한 이해를 조사 분석하여 에드워즈의 성화론의 주요 특징을 종합적이며 체계적으로 제시하는 것을 목적으로 하였다.
이를 위해 본 연구는 구속사와 언약, 그리스도와의 연합이라는 두 가지 틀을 이용하여 에드워즈의 성화론을 분석하였다. 이것들은 에드워즈가 계승하고 있는 개혁주의 청교도 전통의 대표적 특징들이다. 에드워즈는 택자들을 거룩하게 하기 위한 구속 사역이 구속사 관점에서나 구원 서정 관점에서 은혜언약과 결혼언약에 기초를 두고 있다고 여긴다. 그는 또한 택자들이 모든 영적인 복을 그리스도와의 연합 안에서 공유하며 그리스도의 충만의 교통을 통해 거룩하게 된다고 본다. 이처럼 언약과 그리스도의의 연합은 에드워즈의 성화론을 이해하는 데 핵심적인 기초가 된다. 이 두 가지 틀을 이용하여 파악된 에드워즈의 성화론을 다음과 같이 세 가지 측면에서 정리하였다.
첫째는 성화의 기본 원리에 대한 것이다. 에드워즈는 하나님의 사랑을 성화의 객관적 근거로 보는데 특히 삼위일체 하나님의 내적 사랑, 하나님의 선택에 나타난 사랑, 구속언약에 나타난 사랑, 그리스도의 구속 사역에 나타난 사랑에 그 특징이 잘 드러난다. 성화의 주관적 근거는 내주하시는 성령이며 성화는 성령의 특별한 직임으로 여긴다. 성화의 원천은 그리스도이며 그리스도께서 성취한 의에 기초하여 그리스도의 거룩이 신자에게 교통됨으로써 성화가 이루어진다. 즉, 성화는 그리스도와의 연합 안에서의 그리스도의 충만의 교통이다. 성화는 보증으로 주어진 성령의 사역으로 ‘이미’와 ‘아직 아니’의 종말론적 특징을 갖는다.
둘째는 성화의 결정적 특성에 대한 것이다. 에드워즈는 성화를 결정적 행위로 보는 경우가 많았다. 그리스도의 부활 사건은 기독론적 성화 사건이다. 그리스도와의 연합이 실제로 이루어질 때 성령이 내주하면서 그리스도의 성화가 택자의 것이 되는 결정적 성화가 일어난다. 에드워즈는 이때에 ‘새로운 영적 감각’ 또는 ‘새로운 영적 원리’가 생긴다고 보며 이를 ‘영적 시각’, ‘영적 미각’, ‘신적이고 초자연적인 빛’, ‘영적 이해’ 등으로 다양하게 표현한다. 또한 결정적 성화가 이루어진 것을 나타내는 표현으로 ‘거룩해진’, ‘영적인’, ‘영으로 난’, ‘신성한 본성을 가진’, ‘거룩한 감정을 가진’, ‘선한’ 등을 사용한다. 에드워즈는 ‘결정적 성화’란 용어는 한 번도 사용하지 않았지만 이처럼 여러 가지 다양한 표현들을 사용하여 성화의 결정적 특성을 풍성하게 보여주고 있다.
셋째는 성화의 점진적 특성에 대한 것이다. 에드워즈는 점진적 성화가 생동적 연합에 의해 진전되며 새로운 영적 원리가 작용하면서 이루어진다고 본다. 신자의 거룩은, 성령의 ‘가르치는’ 방식의 인도에 따라서, 신자의 영혼의 기능들과 조화롭게 작용하면서 증가한다. 점진적 성화로 신자에게 형성되는 거룩은 하나님의 도덕적 속성들의 형상이며 파생된 거룩이다. 에드워즈는 특히 거룩의 내용을 지식, 거룩, 기쁨 등의 세 가지 범주로 구분한다. 거룩의 내용에 대한 에드워즈의 이러한 통찰은 점진적 성화로 신자가 갖게 되는 거룩이 무엇인가라는 질문에 대한 구체적인 답을 준다. 한편 점진적 성화의 과정에 있는 신자에게는 종말론적 긴장과 적극적으로 거룩을 추구하는 자세가 나타난다.
이처럼 에드워즈의 성화론은 하나님의 주권을 강조하며 성부, 성자, 성령의 사역이 종합적으로 이루어지는 삼위일체적 성격을 갖는다. 결정적 성화나 점진적 성화에 대하여 그 내용들을 다양하고 풍성하게 묘사하고, 또한 성화가 이루어지는 방식에 대해서도 구체적으로 묘사하는 자체가 에드워즈 성화론의 큰 특징이다.
본 논문은 정통 개혁주의 청교도 신학을 배경으로 에드워즈의 성화론을 종합적으로 설명한 대표적 사례가 될 것이다. 본 논문은 에드워즈의 성화론이 그리스도의 연합 관점으로 잘 설명될 수 있음을 보였다. 본 연구의 결과는 개혁주의 성화론 분야에서 그리스도와의 연합과 성화의 관계에 대한 논쟁 해소, 분여의 의미 명료화, 결정적 성화 개념의 타당성 제시, 성화의 모범 구체화, 균형 잡힌 성화의 방향 제시 등에 기여할 수 있을 것으로 생각된다.
본 연구는 조나단 에드워즈의 성화에 대한 교리를 그리스도와의 연합 관점으로 고찰하였다. 에드워즈는 성화와 관련된 저술을 많이 남겼다. 그러나 그의 성화론에 대한 연구는 별로 많지 않다. 본 연구는 에드워즈의 성화에 대한 이해를 조사 분석하여 에드워즈의 성화론의 주요 특징을 종합적이며 체계적으로 제시하는 것을 목적으로 하였다.
이를 위해 본 연구는 구속사와 언약, 그리스도와의 연합이라는 두 가지 틀을 이용하여 에드워즈의 성화론을 분석하였다. 이것들은 에드워즈가 계승하고 있는 개혁주의 청교도 전통의 대표적 특징들이다. 에드워즈는 택자들을 거룩하게 하기 위한 구속 사역이 구속사 관점에서나 구원 서정 관점에서 은혜언약과 결혼언약에 기초를 두고 있다고 여긴다. 그는 또한 택자들이 모든 영적인 복을 그리스도와의 연합 안에서 공유하며 그리스도의 충만의 교통을 통해 거룩하게 된다고 본다. 이처럼 언약과 그리스도의의 연합은 에드워즈의 성화론을 이해하는 데 핵심적인 기초가 된다. 이 두 가지 틀을 이용하여 파악된 에드워즈의 성화론을 다음과 같이 세 가지 측면에서 정리하였다.
첫째는 성화의 기본 원리에 대한 것이다. 에드워즈는 하나님의 사랑을 성화의 객관적 근거로 보는데 특히 삼위일체 하나님의 내적 사랑, 하나님의 선택에 나타난 사랑, 구속언약에 나타난 사랑, 그리스도의 구속 사역에 나타난 사랑에 그 특징이 잘 드러난다. 성화의 주관적 근거는 내주하시는 성령이며 성화는 성령의 특별한 직임으로 여긴다. 성화의 원천은 그리스도이며 그리스도께서 성취한 의에 기초하여 그리스도의 거룩이 신자에게 교통됨으로써 성화가 이루어진다. 즉, 성화는 그리스도와의 연합 안에서의 그리스도의 충만의 교통이다. 성화는 보증으로 주어진 성령의 사역으로 ‘이미’와 ‘아직 아니’의 종말론적 특징을 갖는다.
둘째는 성화의 결정적 특성에 대한 것이다. 에드워즈는 성화를 결정적 행위로 보는 경우가 많았다. 그리스도의 부활 사건은 기독론적 성화 사건이다. 그리스도와의 연합이 실제로 이루어질 때 성령이 내주하면서 그리스도의 성화가 택자의 것이 되는 결정적 성화가 일어난다. 에드워즈는 이때에 ‘새로운 영적 감각’ 또는 ‘새로운 영적 원리’가 생긴다고 보며 이를 ‘영적 시각’, ‘영적 미각’, ‘신적이고 초자연적인 빛’, ‘영적 이해’ 등으로 다양하게 표현한다. 또한 결정적 성화가 이루어진 것을 나타내는 표현으로 ‘거룩해진’, ‘영적인’, ‘영으로 난’, ‘신성한 본성을 가진’, ‘거룩한 감정을 가진’, ‘선한’ 등을 사용한다. 에드워즈는 ‘결정적 성화’란 용어는 한 번도 사용하지 않았지만 이처럼 여러 가지 다양한 표현들을 사용하여 성화의 결정적 특성을 풍성하게 보여주고 있다.
셋째는 성화의 점진적 특성에 대한 것이다. 에드워즈는 점진적 성화가 생동적 연합에 의해 진전되며 새로운 영적 원리가 작용하면서 이루어진다고 본다. 신자의 거룩은, 성령의 ‘가르치는’ 방식의 인도에 따라서, 신자의 영혼의 기능들과 조화롭게 작용하면서 증가한다. 점진적 성화로 신자에게 형성되는 거룩은 하나님의 도덕적 속성들의 형상이며 파생된 거룩이다. 에드워즈는 특히 거룩의 내용을 지식, 거룩, 기쁨 등의 세 가지 범주로 구분한다. 거룩의 내용에 대한 에드워즈의 이러한 통찰은 점진적 성화로 신자가 갖게 되는 거룩이 무엇인가라는 질문에 대한 구체적인 답을 준다. 한편 점진적 성화의 과정에 있는 신자에게는 종말론적 긴장과 적극적으로 거룩을 추구하는 자세가 나타난다.
이처럼 에드워즈의 성화론은 하나님의 주권을 강조하며 성부, 성자, 성령의 사역이 종합적으로 이루어지는 삼위일체적 성격을 갖는다. 결정적 성화나 점진적 성화에 대하여 그 내용들을 다양하고 풍성하게 묘사하고, 또한 성화가 이루어지는 방식에 대해서도 구체적으로 묘사하는 자체가 에드워즈 성화론의 큰 특징이다.
본 논문은 정통 개혁주의 청교도 신학을 배경으로 에드워즈의 성화론을 종합적으로 설명한 대표적 사례가 될 것이다. 본 논문은 에드워즈의 성화론이 그리스도의 연합 관점으로 잘 설명될 수 있음을 보였다. 본 연구의 결과는 개혁주의 성화론 분야에서 그리스도와의 연합과 성화의 관계에 대한 논쟁 해소, 분여의 의미 명료화, 결정적 성화 개념의 타당성 제시, 성화의 모범 구체화, 균형 잡힌 성화의 방향 제시 등에 기여할 수 있을 것으로 생각된다.
This study examined the doctrine of the sanctification of Jonathan Edwards from the viewpoint of union with Christ. Edwards left numerous writings related to sanctification. However, there are not many studies on his doctrine of sanctification. The purpose of this study is to provide a comprehensive...
This study examined the doctrine of the sanctification of Jonathan Edwards from the viewpoint of union with Christ. Edwards left numerous writings related to sanctification. However, there are not many studies on his doctrine of sanctification. The purpose of this study is to provide a comprehensive and systematic view of the main features of Edwards' doctrine of sanctification by examining and analyzing Edwards' understanding of sanctification.
For this purpose, this study analyzed Edwards' sanctification theory using the two frameworks of redemptive history and covenant, and union with Christ. These are typical characteristics of the Reformed Puritan tradition to which Edwards is succeeding. Edwards believes that the redemptive work to sanctify the elected is based on the covenant of grace and the marriage covenant, both in terms of the redemptive history and in terms of the order of salvation. He also sees that the elected share all spiritual blessings in union with Christ, and are sanctified through the communication of Christ's fullness. Thus, the covenant and the union with Christ are the key foundations for understanding Edwards' sanctification. Edwards' doctrine of sanctification, identified using these two frameworks, is summarized in three ways.
The first is about the basic principle of sanctification. Edwards sees God's love as an objective ground of sanctification, especially in the inner love of the Trinity and the love revealed by God’s selection, covenant of redemption, and His redemptive work. The subjective ground of sanctification is the indwelling Holy Spirit and sanctification is regarded as the special office of the Holy Spirit. The source of sanctification is Christ, and based on the righteousness of Christ, it is achieved by the communication of Christ's holiness to the believers. Therefore, sanctification is the communication of Christ's fullness in union with Christ. It is the work of the Holy Spirit given as a guarantee and has the eschatological characteristics of 'already' and 'not yet'.
The second is about the definitive characteristic of sanctification. Edwards often viewed sanctification as a decisive act. The resurrection of Christ is a Christological sanctification. When the union with Christ actually takes place, a definitive sanctification takes place in which the Holy Spirit indwells and the sanctification of Christ becomes the property of the believers. Edwards believed that there is a new spiritual sense or principle at this time and expressed it is expressed in various ways, such as spiritual vision and taste, divine and supernatural light, and spiritual understanding. They also use 'sanctified', 'spiritual', 'born of the Spirit', 'having a divine nature', 'having holy affections', or 'good' as an expression of definitive sanctification. Although Edwards had never used the term ‘definitive sanctification’, he used many different expressions to show the definitive character of sanctification.
The third is about the progressive nature of sanctification. Edwards believed that progressive sanctification was made by a vital union as the new spiritual principles began working. Believer's holiness increases in accordance with the guidance of the ‘instructing’ method of the Holy Spirit, working in harmony with the faculties of the believer's soul. Holiness, which is formed by the progressive sanctification of the believer, is the image of the moral attributes of God and is a derived holiness. Edwards, in particular, divides the content of holiness into three categories: knowledge, holiness, and joy. Edwards' insight into the content of holiness gives a concrete answer to the question of what sanctification a believer has as a result of progressive sanctification. On the other hand, a believer in the process of progressive sanctification appears to be in eschatological tension and actively pursue holiness.
Thus, Edwards' sanctification emphasizes God's sovereignty and has a Trinitarian character in which the works of the Father, Son, and the Holy Spirit are integrated. How it portrays the rich and abundant contents of definitive and progressive sanctification as well as the way sanctification is done is a great feature of Edwards' sanctification. This study will be a representative example of Edwards' sanctification theory in the background of orthodox Reformed Puritan theology. This study shows that Edwards' sanctification theory can be well explained in terms of the union with Christ. The results of this study can contribute to resolving the debate such as these: on the relationship between the union with Christ and sanctification in the field of the Reformed sanctification theory, on the clarification of the meaning of impartation, on the validity of the concept of definitive sanctification, on the concrete meaning of the pattern of sanctification, and on the balanced direction of sanctification.
This study examined the doctrine of the sanctification of Jonathan Edwards from the viewpoint of union with Christ. Edwards left numerous writings related to sanctification. However, there are not many studies on his doctrine of sanctification. The purpose of this study is to provide a comprehensive and systematic view of the main features of Edwards' doctrine of sanctification by examining and analyzing Edwards' understanding of sanctification.
For this purpose, this study analyzed Edwards' sanctification theory using the two frameworks of redemptive history and covenant, and union with Christ. These are typical characteristics of the Reformed Puritan tradition to which Edwards is succeeding. Edwards believes that the redemptive work to sanctify the elected is based on the covenant of grace and the marriage covenant, both in terms of the redemptive history and in terms of the order of salvation. He also sees that the elected share all spiritual blessings in union with Christ, and are sanctified through the communication of Christ's fullness. Thus, the covenant and the union with Christ are the key foundations for understanding Edwards' sanctification. Edwards' doctrine of sanctification, identified using these two frameworks, is summarized in three ways.
The first is about the basic principle of sanctification. Edwards sees God's love as an objective ground of sanctification, especially in the inner love of the Trinity and the love revealed by God’s selection, covenant of redemption, and His redemptive work. The subjective ground of sanctification is the indwelling Holy Spirit and sanctification is regarded as the special office of the Holy Spirit. The source of sanctification is Christ, and based on the righteousness of Christ, it is achieved by the communication of Christ's holiness to the believers. Therefore, sanctification is the communication of Christ's fullness in union with Christ. It is the work of the Holy Spirit given as a guarantee and has the eschatological characteristics of 'already' and 'not yet'.
The second is about the definitive characteristic of sanctification. Edwards often viewed sanctification as a decisive act. The resurrection of Christ is a Christological sanctification. When the union with Christ actually takes place, a definitive sanctification takes place in which the Holy Spirit indwells and the sanctification of Christ becomes the property of the believers. Edwards believed that there is a new spiritual sense or principle at this time and expressed it is expressed in various ways, such as spiritual vision and taste, divine and supernatural light, and spiritual understanding. They also use 'sanctified', 'spiritual', 'born of the Spirit', 'having a divine nature', 'having holy affections', or 'good' as an expression of definitive sanctification. Although Edwards had never used the term ‘definitive sanctification’, he used many different expressions to show the definitive character of sanctification.
The third is about the progressive nature of sanctification. Edwards believed that progressive sanctification was made by a vital union as the new spiritual principles began working. Believer's holiness increases in accordance with the guidance of the ‘instructing’ method of the Holy Spirit, working in harmony with the faculties of the believer's soul. Holiness, which is formed by the progressive sanctification of the believer, is the image of the moral attributes of God and is a derived holiness. Edwards, in particular, divides the content of holiness into three categories: knowledge, holiness, and joy. Edwards' insight into the content of holiness gives a concrete answer to the question of what sanctification a believer has as a result of progressive sanctification. On the other hand, a believer in the process of progressive sanctification appears to be in eschatological tension and actively pursue holiness.
Thus, Edwards' sanctification emphasizes God's sovereignty and has a Trinitarian character in which the works of the Father, Son, and the Holy Spirit are integrated. How it portrays the rich and abundant contents of definitive and progressive sanctification as well as the way sanctification is done is a great feature of Edwards' sanctification. This study will be a representative example of Edwards' sanctification theory in the background of orthodox Reformed Puritan theology. This study shows that Edwards' sanctification theory can be well explained in terms of the union with Christ. The results of this study can contribute to resolving the debate such as these: on the relationship between the union with Christ and sanctification in the field of the Reformed sanctification theory, on the clarification of the meaning of impartation, on the validity of the concept of definitive sanctification, on the concrete meaning of the pattern of sanctification, and on the balanced direction of sanctification.
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#Edwards, JonathanDissertations SanctificationDissertations
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