본고에서는 창작 중편소설인 「고마워, 잠수함」을 대상으로 세계의 물화성에 맞서는 서사전략에 대해 모색해보고자 한다. 여기에서의 서사전략이란 현실 세계를 효과적으로 반영하기 위한 소설적 전략임과 동시에 갈수록 강화되고 있는 자본주의 사회의 ‘물화성’에 맞서서 소설 쓰기가 어떻게 작용해야 하는지에 대한 근본적인 질문이기도 하다. 먼저 제1장 서론과 제2장 ‘물화된 세계의 증상들’에서는 칼 ...
‘물화’된 세계에 맞서는 서사전략
한신대학교 대학원 문예창작학과 은 승 완
본고에서는 창작 중편소설인 「고마워, 잠수함」을 대상으로 세계의 물화성에 맞서는 서사전략에 대해 모색해보고자 한다. 여기에서의 서사전략이란 현실 세계를 효과적으로 반영하기 위한 소설적 전략임과 동시에 갈수록 강화되고 있는 자본주의 사회의 ‘물화성’에 맞서서 소설 쓰기가 어떻게 작용해야 하는지에 대한 근본적인 질문이기도 하다. 먼저 제1장 서론과 제2장 ‘물화된 세계의 증상들’에서는 칼 마르크스가 제기한 ‘물신’ 개념과 게오르크 루카치가 발전시키고 악셀 호네트가 계승한 ‘물화’ 개념에 대해 알아볼 것이다. 이어「고마워, 잠수함」에 드러난 성과만능주의와 극단의 경쟁, 일상에서 벌어지는 불합리한 단죄, 그리고 개인들 간 소통의 단절을 부추기는 시스템과 같은 ‘물화 된 삶의 증상들’이 어떻게 소설적 배경으로 기능하고 있는지 살펴볼 것이다. 제3장 ‘인물들의 대응 양상’에서는 체제의 시스템에 대처하는 각각의 양상에 대해 살펴볼 것이다. 소설에서 개인들의 선택은 크게 세 가지로 나뉜다. 첫 번째는 순응과 적극적 동조이고, 두 번째는 현실적인 대상 혹은 초월적인 대상에로의 도피이며, 마지막으로는 적극적 탈출의 감행이다. 제4장은 적극적 탈출을 감행한 소수와 달리 순응과 도피를 선택하는 대다수 개인이 겪는 불안과 신경증에 대한 고찰이다. 소설의 인물들은 생존을 위해 물화된 세계를 체념적으로 받아들이지만 그 또한 쉽지는 않다. 시스템에게 이들은 부속품에 불과하기 때문이다. 오히려 순응하기 위해 자아를 억압한 개인은 불안과 신경증에 시달리게 된다. 정신분석학적으로 억압된 것은 괴물의 형상으로 회귀하는 경우가 많은데, 이들이 겪는 신경증은 바로 순응과 도피를 위해 ‘억압된 자아의 회귀’에 다름 아니다. 제5장 ‘탈출과 남루한 구원’에서는 용감한 시도에도 불구하고 결과적으로 탈출이 실패한 것임을 말할 것이다. 현실적으로 물화성이 강화되는 전 지구적 자본주의 체제에서 개인의 저항은 무기력하다. 설혹 성공한다 해도 그것은 시스템의 예외이며 ‘남루한 구원’으로 그친다. 그럼에도 그것이 무의미하지만은 않은데, 그러한 패배가 또 다른 시도의 씨앗이 되기 때문이다. 마지막장 결론에서는 다시 현실과 소설의 관계에 집중하면서 소설쓰기의 의미와 앞으로의 가능성에 대해 타진해 볼 것이다. 소설은 무엇보다 가상의 인물들이 저지르는 행동과 사유와 사건을 통해 현실세계에 질문을 던지는 행위이다. 다만 문제는 변화하는 시대와 현실에 효과적인 질문의 형식과 내용을 어떻게 찾아내느냐 하는 것이다. 본고에서는 지금까지의 서사전략을 되돌아보고 몇 가지 가능성을 짚어보면서 그 해답의 실마리를 탐색해보고자 했다.
‘물화’된 세계에 맞서는 서사전략
한신대학교 대학원 문예창작학과 은 승 완
본고에서는 창작 중편소설인 「고마워, 잠수함」을 대상으로 세계의 물화성에 맞서는 서사전략에 대해 모색해보고자 한다. 여기에서의 서사전략이란 현실 세계를 효과적으로 반영하기 위한 소설적 전략임과 동시에 갈수록 강화되고 있는 자본주의 사회의 ‘물화성’에 맞서서 소설 쓰기가 어떻게 작용해야 하는지에 대한 근본적인 질문이기도 하다. 먼저 제1장 서론과 제2장 ‘물화된 세계의 증상들’에서는 칼 마르크스가 제기한 ‘물신’ 개념과 게오르크 루카치가 발전시키고 악셀 호네트가 계승한 ‘물화’ 개념에 대해 알아볼 것이다. 이어「고마워, 잠수함」에 드러난 성과만능주의와 극단의 경쟁, 일상에서 벌어지는 불합리한 단죄, 그리고 개인들 간 소통의 단절을 부추기는 시스템과 같은 ‘물화 된 삶의 증상들’이 어떻게 소설적 배경으로 기능하고 있는지 살펴볼 것이다. 제3장 ‘인물들의 대응 양상’에서는 체제의 시스템에 대처하는 각각의 양상에 대해 살펴볼 것이다. 소설에서 개인들의 선택은 크게 세 가지로 나뉜다. 첫 번째는 순응과 적극적 동조이고, 두 번째는 현실적인 대상 혹은 초월적인 대상에로의 도피이며, 마지막으로는 적극적 탈출의 감행이다. 제4장은 적극적 탈출을 감행한 소수와 달리 순응과 도피를 선택하는 대다수 개인이 겪는 불안과 신경증에 대한 고찰이다. 소설의 인물들은 생존을 위해 물화된 세계를 체념적으로 받아들이지만 그 또한 쉽지는 않다. 시스템에게 이들은 부속품에 불과하기 때문이다. 오히려 순응하기 위해 자아를 억압한 개인은 불안과 신경증에 시달리게 된다. 정신분석학적으로 억압된 것은 괴물의 형상으로 회귀하는 경우가 많은데, 이들이 겪는 신경증은 바로 순응과 도피를 위해 ‘억압된 자아의 회귀’에 다름 아니다. 제5장 ‘탈출과 남루한 구원’에서는 용감한 시도에도 불구하고 결과적으로 탈출이 실패한 것임을 말할 것이다. 현실적으로 물화성이 강화되는 전 지구적 자본주의 체제에서 개인의 저항은 무기력하다. 설혹 성공한다 해도 그것은 시스템의 예외이며 ‘남루한 구원’으로 그친다. 그럼에도 그것이 무의미하지만은 않은데, 그러한 패배가 또 다른 시도의 씨앗이 되기 때문이다. 마지막장 결론에서는 다시 현실과 소설의 관계에 집중하면서 소설쓰기의 의미와 앞으로의 가능성에 대해 타진해 볼 것이다. 소설은 무엇보다 가상의 인물들이 저지르는 행동과 사유와 사건을 통해 현실세계에 질문을 던지는 행위이다. 다만 문제는 변화하는 시대와 현실에 효과적인 질문의 형식과 내용을 어떻게 찾아내느냐 하는 것이다. 본고에서는 지금까지의 서사전략을 되돌아보고 몇 가지 가능성을 짚어보면서 그 해답의 실마리를 탐색해보고자 했다.
Hanshin university Graduate of Creative Writing Seung-wan, Eun
The paper makes a study 「Thanks, Submarine」of novella for groping the narrative strategy against the reified world. The narrative strategy means na...
The narrative strategy against the reified world
Hanshin university Graduate of Creative Writing Seung-wan, Eun
The paper makes a study 「Thanks, Submarine」of novella for groping the narrative strategy against the reified world. The narrative strategy means narrative technic for effective reflex of the world and fundamental question how novel literature opposite to the reification on Capitalism go from bad to worse. First of all, the paper conceptualizes the reification from commodity fetishism of Karl Marx to Georgy Lucas and Axel Honneth and examines how showing reified symptoms and effective the symptoms in background of novel on 「Thanks, Submarine」at Introduction of chapter 1 and Reified symptoms of chapter 2. There is the symptoms that instigated system is mammonism, excessive competition, unreasonable condemnation, and discontinuity of communication each other. It is studies that aspect against social system and structure in Aspect of facing each character of chapter 3. There is three private option that is adaptation and alignment, evasion to actuality transcendency, and extrication in the novel's character. It is researches uneasiness and neurosis of the majority who choice adaptation and evasion without minority who take a decisive step to extrication in chapter 4. The character in novel receive the reification in dispair for living, but it is also not easy way because their are only fittings by the system structure. The individual who self-repression for adaptation is harassed by anxiety and neurosis. Almost self-repression revolve the shape of a monster on psychoanalysis. Their neurosis is meaning revolving self-repression. It is states escape is end in failure even if courage attempt in Extrication and tattered salvation of Chapter 5. There is weak-kneed bidding private defiance to the reification of global capitalism system and structure. If some character could success of escape, it is only meaning that exception case of system and tattered salvation. For all that it is not meaningless. The failure is a seed another trial for escape. Lastly, the Conclusion ascertain what is meaning and possibility creative novel writing from relationship between the reality and the novel literature. The novel literature is the question by character's action, thought, and event to the world. The problem is how to question for searching effective formality and content against kaleidoscopical world. Therefore the paper is a first step and trying for find some potentialities of narrative strategy.
The narrative strategy against the reified world
Hanshin university Graduate of Creative Writing Seung-wan, Eun
The paper makes a study 「Thanks, Submarine」of novella for groping the narrative strategy against the reified world. The narrative strategy means narrative technic for effective reflex of the world and fundamental question how novel literature opposite to the reification on Capitalism go from bad to worse. First of all, the paper conceptualizes the reification from commodity fetishism of Karl Marx to Georgy Lucas and Axel Honneth and examines how showing reified symptoms and effective the symptoms in background of novel on 「Thanks, Submarine」at Introduction of chapter 1 and Reified symptoms of chapter 2. There is the symptoms that instigated system is mammonism, excessive competition, unreasonable condemnation, and discontinuity of communication each other. It is studies that aspect against social system and structure in Aspect of facing each character of chapter 3. There is three private option that is adaptation and alignment, evasion to actuality transcendency, and extrication in the novel's character. It is researches uneasiness and neurosis of the majority who choice adaptation and evasion without minority who take a decisive step to extrication in chapter 4. The character in novel receive the reification in dispair for living, but it is also not easy way because their are only fittings by the system structure. The individual who self-repression for adaptation is harassed by anxiety and neurosis. Almost self-repression revolve the shape of a monster on psychoanalysis. Their neurosis is meaning revolving self-repression. It is states escape is end in failure even if courage attempt in Extrication and tattered salvation of Chapter 5. There is weak-kneed bidding private defiance to the reification of global capitalism system and structure. If some character could success of escape, it is only meaning that exception case of system and tattered salvation. For all that it is not meaningless. The failure is a seed another trial for escape. Lastly, the Conclusion ascertain what is meaning and possibility creative novel writing from relationship between the reality and the novel literature. The novel literature is the question by character's action, thought, and event to the world. The problem is how to question for searching effective formality and content against kaleidoscopical world. Therefore the paper is a first step and trying for find some potentialities of narrative strategy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.