AHP를 활용한 디지털포렌식 전문가 역량의 우선순위에 대한 연구 : 지식, 기술, 태도를 중심으로 Analysis of capability Priorities for Digital Forensics Experts by using AHP : Digital Forensics Knowledge, Technology and Attitude원문보기
본 연구는 디지털포렌식 전문가 역량의 우선순위 선정을 통해 현행 디지털포렌식 전문가 교육과정 및 자격제도에서 목표로 하는 전문가 역량과 실제 현장에서 필요로 하는 전문가 역량의 차이를 제시함으로써 향후 관련 제도 개선에 도움이 될 수 있는 자료를 제공하는 것이다. 본 연구에 사용된 디지털포렌식 전문가의 역량의 세부항목은 “경찰청 사이버범죄 대응능력 향상을 위한 교육훈련 체계 개발”(박노섭 외, 2015)에서 발췌하고 디지털포렌식 전문가 자격시험 과목 등을 참고하여 재구성하였다. ...
본 연구는 디지털포렌식 전문가 역량의 우선순위 선정을 통해 현행 디지털포렌식 전문가 교육과정 및 자격제도에서 목표로 하는 전문가 역량과 실제 현장에서 필요로 하는 전문가 역량의 차이를 제시함으로써 향후 관련 제도 개선에 도움이 될 수 있는 자료를 제공하는 것이다. 본 연구에 사용된 디지털포렌식 전문가의 역량의 세부항목은 “경찰청 사이버범죄 대응능력 향상을 위한 교육훈련 체계 개발”(박노섭 외, 2015)에서 발췌하고 디지털포렌식 전문가 자격시험 과목 등을 참고하여 재구성하였다. AHP 설문은 디지털포렌식 경력과 교육 그리고 자격을 보유한 20명에 대해 실시하였으며 회수된 19부 중에 일관성 비율이 떨어지는 3부를 제외한 16부를 AHP로 분석하였다. AHP 설문에서 디지털포렌식 전문가에게 필요한 역량을 지식, 기술, 태도로 구성된 1계층과 “디지털 증거 관련 법률/규정/판례”등 총 20개 항목의 2계층으로 구분하여 우선순위를 비교하였다. AHP 분석 결과 1계층에서 디지털포렌식 전문가에게 가장 중요한 항목은 기술이었고 그 다음이 지식과 태도 순이었으나 그 차이는 그리 크지 않았다. 2계층 20개 항목 중에서 가장 중요한 항목은 “디지털포렌식 장비/도구 프로그램 활용 기술”이었고 그 다음은 “디지털장비에서 저장매체 데이터 추출 및 이미징 기술”이었다. 그리고 3위부터는 “판단력”, “도덕성”, “소통능력”, “집중력” 등 태도와 관련된 항목들 순이었다. 그리고 가장 중요하지 않은 항목은 “사건관련 실체법”으로 나타났다. 선행연구에서 디지털포렌식 전문가에 대한 교육과정은 대부분 법과 IT지식 및 디지털포렌식 분석도구 사용법에 집중되어 있었고 자격제도도 디지털포렌식 전문도구 사용능력을 주로 평가하고 있었다. 하지만 본 연구에서 중요하게 나타난 “태도” 관련 항목은 상대적으로 부족한 것으로 나타났다. 그 활용이 날로 광범위해지고 급격한 기술의 발달과 법제도 개선에 따라 항상 새로운 난관에 봉착하고 있는 디지털포렌식 분야에서 전문가의 역할이 더욱 중요해 지고 있다. 향후 디지털포렌식 전문가 교육과정과 자격제도 설계에 있어서 본 연구결과가 도움이 되길 기대한다.
본 연구는 디지털포렌식 전문가 역량의 우선순위 선정을 통해 현행 디지털포렌식 전문가 교육과정 및 자격제도에서 목표로 하는 전문가 역량과 실제 현장에서 필요로 하는 전문가 역량의 차이를 제시함으로써 향후 관련 제도 개선에 도움이 될 수 있는 자료를 제공하는 것이다. 본 연구에 사용된 디지털포렌식 전문가의 역량의 세부항목은 “경찰청 사이버범죄 대응능력 향상을 위한 교육훈련 체계 개발”(박노섭 외, 2015)에서 발췌하고 디지털포렌식 전문가 자격시험 과목 등을 참고하여 재구성하였다. AHP 설문은 디지털포렌식 경력과 교육 그리고 자격을 보유한 20명에 대해 실시하였으며 회수된 19부 중에 일관성 비율이 떨어지는 3부를 제외한 16부를 AHP로 분석하였다. AHP 설문에서 디지털포렌식 전문가에게 필요한 역량을 지식, 기술, 태도로 구성된 1계층과 “디지털 증거 관련 법률/규정/판례”등 총 20개 항목의 2계층으로 구분하여 우선순위를 비교하였다. AHP 분석 결과 1계층에서 디지털포렌식 전문가에게 가장 중요한 항목은 기술이었고 그 다음이 지식과 태도 순이었으나 그 차이는 그리 크지 않았다. 2계층 20개 항목 중에서 가장 중요한 항목은 “디지털포렌식 장비/도구 프로그램 활용 기술”이었고 그 다음은 “디지털장비에서 저장매체 데이터 추출 및 이미징 기술”이었다. 그리고 3위부터는 “판단력”, “도덕성”, “소통능력”, “집중력” 등 태도와 관련된 항목들 순이었다. 그리고 가장 중요하지 않은 항목은 “사건관련 실체법”으로 나타났다. 선행연구에서 디지털포렌식 전문가에 대한 교육과정은 대부분 법과 IT지식 및 디지털포렌식 분석도구 사용법에 집중되어 있었고 자격제도도 디지털포렌식 전문도구 사용능력을 주로 평가하고 있었다. 하지만 본 연구에서 중요하게 나타난 “태도” 관련 항목은 상대적으로 부족한 것으로 나타났다. 그 활용이 날로 광범위해지고 급격한 기술의 발달과 법제도 개선에 따라 항상 새로운 난관에 봉착하고 있는 디지털포렌식 분야에서 전문가의 역할이 더욱 중요해 지고 있다. 향후 디지털포렌식 전문가 교육과정과 자격제도 설계에 있어서 본 연구결과가 도움이 되길 기대한다.
This study prioritizes capabilities of digital forensics experts and suggests differences between aimed capabilities set in training courses or qualification systems and actual capabilities required on the scene. It aims to provide policy implications in order to revamp the related systems. Specific...
This study prioritizes capabilities of digital forensics experts and suggests differences between aimed capabilities set in training courses or qualification systems and actual capabilities required on the scene. It aims to provide policy implications in order to revamp the related systems. Specific items adopted in this study were reconstructed based on "Development of training systems for the improvement of cybercrime countermeasures in Korea National Police Agency"(Park No-Seob, etc. 2015) and qualification tests for digital forensics experts. AHP survey questionnaires were distributed to 20 people who had proper work experience, training, and qualifications. Among them, 19 questionnaires returned to the researcher. Finally, 16 questionnaires were analyzed through AHP after excluding 3 questionnaires because of inconsistency. The survey distinguished first-tier questions which consisted of knowledge, technology, and attitude for digital forensics experts from second-tier ones which have 20 items of "law/regulation/precedent related to digital evidence". Priorities from the two sets of questions were compared. AHP analyses showed that the most required capability was technology, followed by knowledge and, subsequently, attitude but no significant difference was found. Among 20 items in the second-tier, the most important capability was "digital forensics equipment/tool program utilization skill" and it was followed by "data extraction and imaging skill from storage devices". Attitude such as "judgement", "morality", "communication ability", "concentration" were subsequently followed. The least crucial one was "substantial law related to actual cases". Previous studies on training courses for digital forensics experts focused on law, IT knowledge, and usage of analysis tools. Also, studies on qualification systems mostly evaluated usability of specialized tools. However, "attitude"-related items which fared well in this study were not given proper attention. In particular, capabilities such as "judgement" which are hard to be developed via training and education need to be examined during employment process. Nowadays, digital forensics field is facing new obstacles due to its extensive use, rapid development of technologies and reformation of laws. Against this backdrop, the role of experts is becoming more crucial. It is hoped that this study aims to improve learning curriculum and qualification systems of the experts.
This study prioritizes capabilities of digital forensics experts and suggests differences between aimed capabilities set in training courses or qualification systems and actual capabilities required on the scene. It aims to provide policy implications in order to revamp the related systems. Specific items adopted in this study were reconstructed based on "Development of training systems for the improvement of cybercrime countermeasures in Korea National Police Agency"(Park No-Seob, etc. 2015) and qualification tests for digital forensics experts. AHP survey questionnaires were distributed to 20 people who had proper work experience, training, and qualifications. Among them, 19 questionnaires returned to the researcher. Finally, 16 questionnaires were analyzed through AHP after excluding 3 questionnaires because of inconsistency. The survey distinguished first-tier questions which consisted of knowledge, technology, and attitude for digital forensics experts from second-tier ones which have 20 items of "law/regulation/precedent related to digital evidence". Priorities from the two sets of questions were compared. AHP analyses showed that the most required capability was technology, followed by knowledge and, subsequently, attitude but no significant difference was found. Among 20 items in the second-tier, the most important capability was "digital forensics equipment/tool program utilization skill" and it was followed by "data extraction and imaging skill from storage devices". Attitude such as "judgement", "morality", "communication ability", "concentration" were subsequently followed. The least crucial one was "substantial law related to actual cases". Previous studies on training courses for digital forensics experts focused on law, IT knowledge, and usage of analysis tools. Also, studies on qualification systems mostly evaluated usability of specialized tools. However, "attitude"-related items which fared well in this study were not given proper attention. In particular, capabilities such as "judgement" which are hard to be developed via training and education need to be examined during employment process. Nowadays, digital forensics field is facing new obstacles due to its extensive use, rapid development of technologies and reformation of laws. Against this backdrop, the role of experts is becoming more crucial. It is hoped that this study aims to improve learning curriculum and qualification systems of the experts.
주제어
#디지털포렌식 전문가 디지털포렌식 교육과정 디지털포렌식 자격제도 역량 중요도 디지털포렌식 AHP Digital forensics Digital forensics expert Digital forensics Curriculum Digital forensics certificate Competency
학위논문 정보
저자
이승용
학위수여기관
연세대학교 정보대학원
학위구분
국내석사
학과
디지털포렌식
지도교수
이중정
발행연도
2016
총페이지
ⅴ, 67p.
키워드
디지털포렌식 전문가 디지털포렌식 교육과정 디지털포렌식 자격제도 역량 중요도 디지털포렌식 AHP Digital forensics Digital forensics expert Digital forensics Curriculum Digital forensics certificate Competency
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.