본 논문은 소비자의 범위를 ‘프로슈머(Produce-Consumer)’로 한정하고, 프로슈머가 DIY(Do It Yourself) 어플리케이션을 사용하였을 때 발생하는 요구사항을 반영하여 서비스를 기획하고 프로토타입을 제작하였다. 그리고 실험자를 대상으로 사용성을 평가한 후 이를 반영하여 최종 디자인 안을 제시하였다.
소비자가 제품을 다양한 ...
본 논문은 소비자의 범위를 ‘프로슈머(Produce-Consumer)’로 한정하고, 프로슈머가 DIY(Do It Yourself) 어플리케이션을 사용하였을 때 발생하는 요구사항을 반영하여 서비스를 기획하고 프로토타입을 제작하였다. 그리고 실험자를 대상으로 사용성을 평가한 후 이를 반영하여 최종 디자인 안을 제시하였다.
소비자가 제품을 다양한 방식으로 체험 또는 응용해보고 이를 SNS를 통해 확산시키는 과정에서 ‘프로슈머’의 유형도 세분화 되었다. 그리하여 어플리케이션 서비스도 소비자의 유형에 따라 제작되어야 한다. 일방적인 정보전달 기능보다는 서로가 정보를 공유하고 질문하는 커뮤니케이션 서비스가 기본적으로 제공되며, 제품을 다양하게 응용해볼 수 있는 기능이 프로슈머들을 위한 서비스이라고 할 수 있다.
연구의 대상으로 프로슈머를 정보와 제품을 기준으로 총 네 종류로 분류하였다. 제품에 대한 ‘정보’를 공유하거나 참여하는지, 그리고 ‘제품’을 경험하거나 응용해보는지에 따라 네 가지로 분류한 다음 분류한 프로슈머들이 사용하는 어플리케이션 분석을 통해 그들이 사용하는 서비스를 분석하였다. 그리고 DIY 가구의 현황과 DIY 가구를 활용하는 어플리케이션을 조사한 후 DIY 가구를 사용하는 프로슈머들이 사용하는 기능을 정리하여 이를 앞서 제시한 네 가지의 프로슈머의 유형별로 TASK를 설정하였다.
어플리케이션은 2014년 국내에 입점한 스웨덴 가구 IKEA(이케아)로 설정하였다. IKEA 가구는 DIY 가구를 제공하는 가구점으로써 DIY 가구 프로슈머들의 노하우나 실험, 그리고 다양한 응용법이 많이 대중화되어있기 때문에 어플리케이션을 통해 서비스를 제공하기에 적합하다. IKEA의 DIY 서비스를 분석하여 IKEA 가구가 제공하는 정보와 제품에 관한 서비스를 어플리케이션에 적용할 수 있는 방안을 모색한 후 앞서 설정한 네 가지의 TASK를 사용자 시나리오별로 정리하여 프로슈머가 어플리케이션을 통해 제공받을 서비스를 구성하였다.
사용자 시나리오별로 작동할 어플리케이션을 구성하고 디자인한 후 직접 시연해볼 수 있는 프로토타입으로 제작하였다. 그리고 스무 명의 실험 대상자를 선정하여 시나리오별로 어플리케이션을 구동하게 하였다. 어플리케이션을 시연하는 과정에서 실험 대상자를 관찰하고 시연 후 설문조사를 통해 발견했던 문제점과 오류사항, 그리고 개선사항 등을 도출하여 최종 서비스와 디자인을 제안하는 것으로 연구를 마무리하였다.
본 논문은 소비자의 범위를 ‘프로슈머(Produce-Consumer)’로 한정하고, 프로슈머가 DIY(Do It Yourself) 어플리케이션을 사용하였을 때 발생하는 요구사항을 반영하여 서비스를 기획하고 프로토타입을 제작하였다. 그리고 실험자를 대상으로 사용성을 평가한 후 이를 반영하여 최종 디자인 안을 제시하였다.
소비자가 제품을 다양한 방식으로 체험 또는 응용해보고 이를 SNS를 통해 확산시키는 과정에서 ‘프로슈머’의 유형도 세분화 되었다. 그리하여 어플리케이션 서비스도 소비자의 유형에 따라 제작되어야 한다. 일방적인 정보전달 기능보다는 서로가 정보를 공유하고 질문하는 커뮤니케이션 서비스가 기본적으로 제공되며, 제품을 다양하게 응용해볼 수 있는 기능이 프로슈머들을 위한 서비스이라고 할 수 있다.
연구의 대상으로 프로슈머를 정보와 제품을 기준으로 총 네 종류로 분류하였다. 제품에 대한 ‘정보’를 공유하거나 참여하는지, 그리고 ‘제품’을 경험하거나 응용해보는지에 따라 네 가지로 분류한 다음 분류한 프로슈머들이 사용하는 어플리케이션 분석을 통해 그들이 사용하는 서비스를 분석하였다. 그리고 DIY 가구의 현황과 DIY 가구를 활용하는 어플리케이션을 조사한 후 DIY 가구를 사용하는 프로슈머들이 사용하는 기능을 정리하여 이를 앞서 제시한 네 가지의 프로슈머의 유형별로 TASK를 설정하였다.
어플리케이션은 2014년 국내에 입점한 스웨덴 가구 IKEA(이케아)로 설정하였다. IKEA 가구는 DIY 가구를 제공하는 가구점으로써 DIY 가구 프로슈머들의 노하우나 실험, 그리고 다양한 응용법이 많이 대중화되어있기 때문에 어플리케이션을 통해 서비스를 제공하기에 적합하다. IKEA의 DIY 서비스를 분석하여 IKEA 가구가 제공하는 정보와 제품에 관한 서비스를 어플리케이션에 적용할 수 있는 방안을 모색한 후 앞서 설정한 네 가지의 TASK를 사용자 시나리오별로 정리하여 프로슈머가 어플리케이션을 통해 제공받을 서비스를 구성하였다.
사용자 시나리오별로 작동할 어플리케이션을 구성하고 디자인한 후 직접 시연해볼 수 있는 프로토타입으로 제작하였다. 그리고 스무 명의 실험 대상자를 선정하여 시나리오별로 어플리케이션을 구동하게 하였다. 어플리케이션을 시연하는 과정에서 실험 대상자를 관찰하고 시연 후 설문조사를 통해 발견했던 문제점과 오류사항, 그리고 개선사항 등을 도출하여 최종 서비스와 디자인을 제안하는 것으로 연구를 마무리하였다.
This Dissertation aims to focus on the Do-It-Yourself (DIY) consumer, labeling the consumer as a Produce-Consumer (Prosumer). After the usability evaluations of the test subjects were completed, a prototype was designed to solve difficulties experienced by Prosumers when using DIY applications. ...
This Dissertation aims to focus on the Do-It-Yourself (DIY) consumer, labeling the consumer as a Produce-Consumer (Prosumer). After the usability evaluations of the test subjects were completed, a prototype was designed to solve difficulties experienced by Prosumers when using DIY applications.
The types of Prosumers were discovered and subdivided based on reviews archived by consumer. Consumers documented experiences of a product and composed reviews through Social Network Service (SNS) outlets. These results display the necessity of tailoring application services to fit the Prosumer. Communication services, such as forums, are available for Prosumers, but each Prosumer is unique and desires diversified approaches to experiencing a product and provides the variety of experiences Prosumers demand.
An analysis was conducted questioning whether Prosumers wrote information about the product, physically construct the product, experience the product or applied the product within surrounding environments. Prosumers were classified into four categories based on results followed by further analysis on the interactive services each category utilized.
The application was applied into a Swedish furniture company, IKEA, which opened in South Korea in 2014. IKEA is widely recognized as a DIY furniture provider. Accordingly, the application is suitable for DIY furniture Prosumers who posses the know-how and experimental history of products from IKEA. A method to apply the application was determined, after studying the original IKEA product information and services. By analyzing IKEA DIY services, TASK was created to provide beneficial application resources relating to distinctive Prosumer scenarios.
The application was designed and developed from Prosumer scenarios. An actual prototype was created and directly experienced by 20 test subjects. Problems and errors of the application were discovered through test subject observation during participation of the prototype and surveys completed after the experience. Final suggestions and improvements have been proposed for the DIY application services in this dissertation.
This Dissertation aims to focus on the Do-It-Yourself (DIY) consumer, labeling the consumer as a Produce-Consumer (Prosumer). After the usability evaluations of the test subjects were completed, a prototype was designed to solve difficulties experienced by Prosumers when using DIY applications.
The types of Prosumers were discovered and subdivided based on reviews archived by consumer. Consumers documented experiences of a product and composed reviews through Social Network Service (SNS) outlets. These results display the necessity of tailoring application services to fit the Prosumer. Communication services, such as forums, are available for Prosumers, but each Prosumer is unique and desires diversified approaches to experiencing a product and provides the variety of experiences Prosumers demand.
An analysis was conducted questioning whether Prosumers wrote information about the product, physically construct the product, experience the product or applied the product within surrounding environments. Prosumers were classified into four categories based on results followed by further analysis on the interactive services each category utilized.
The application was applied into a Swedish furniture company, IKEA, which opened in South Korea in 2014. IKEA is widely recognized as a DIY furniture provider. Accordingly, the application is suitable for DIY furniture Prosumers who posses the know-how and experimental history of products from IKEA. A method to apply the application was determined, after studying the original IKEA product information and services. By analyzing IKEA DIY services, TASK was created to provide beneficial application resources relating to distinctive Prosumer scenarios.
The application was designed and developed from Prosumer scenarios. An actual prototype was created and directly experienced by 20 test subjects. Problems and errors of the application were discovered through test subject observation during participation of the prototype and surveys completed after the experience. Final suggestions and improvements have been proposed for the DIY application services in this dissertation.
주제어
#프로슈머 어플리케이션 모바일 디자인 사용성 평가 DIY prosumer application mobile design usability
학위논문 정보
저자
서은진
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
시각디자인학과
지도교수
오병근
발행연도
2017
총페이지
ix, 118 p.
키워드
프로슈머 어플리케이션 모바일 디자인 사용성 평가 DIY prosumer application mobile design usability
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