최근 환경에 대한 문제로 내연 기관을 사용하는 자동차 배출가스에 대한 규제가 점점 더 엄격해지고 있다. 이러한 규제 수준이 미래의 자동차 동력원으로 어떤 기술이 적합한지를 결정할 것이다. 연비를 향상 시키고 대기 오염을 유발하는 원인을 제거하려는 이러한 노력은 모터와 배터리와 같은 출력, 저장장치가 결합된 하이브리드 시스템이 되어 각각의 동력원을 고효율 지점에서 동작시킬 수 있기 때문에 기존 내연 기관 차량에 비해 높은 효율과 출력 특성을 가져올 수 있다. 이러한 장점과 더불어 직렬형 하이브리드 시스템은 군용 차량에서는 환경적인 측면보다 임무 목적을 가진 용도로 더 효과적으로 사용할 수 있다. 최근에 개발하고 있는 군용 차량의 특징은 무인 ...
최근 환경에 대한 문제로 내연 기관을 사용하는 자동차 배출가스에 대한 규제가 점점 더 엄격해지고 있다. 이러한 규제 수준이 미래의 자동차 동력원으로 어떤 기술이 적합한지를 결정할 것이다. 연비를 향상 시키고 대기 오염을 유발하는 원인을 제거하려는 이러한 노력은 모터와 배터리와 같은 출력, 저장장치가 결합된 하이브리드 시스템이 되어 각각의 동력원을 고효율 지점에서 동작시킬 수 있기 때문에 기존 내연 기관 차량에 비해 높은 효율과 출력 특성을 가져올 수 있다. 이러한 장점과 더불어 직렬형 하이브리드 시스템은 군용 차량에서는 환경적인 측면보다 임무 목적을 가진 용도로 더 효과적으로 사용할 수 있다. 최근에 개발하고 있는 군용 차량의 특징은 무인 감시 정찰의 임무와 무성 주행, 수송 등이 가능한 고기동성 및 특수 기능을 요구하고 있는데 기존 내연 기관 차량에서 제공할 수 없는 기능을 하이브리드 시스템에서는 구현 가능하다. 직렬형 하이브리드 자동차는 내연기관이 차륜 구동 시스템으로부터 완전히 독립적으로 제어할 수 있다는 장점이 있기 때문에 고출력을 제공하는 고전원용 배터리로 차량 구동계통의 동력원으로 사용하고 저전원용 배터리만를 이용하여 무성 운용 시간을 오래 사용할 수 있다. 군용으로는 전술적으로 적진에 침투, 복귀하기 위한 용도로 사용할 수 있기 때문에 무성 운용 시간이 길다면 생존성과 전략적 가치 등 매우 큰 이점을 가지게 된다. 하지만 긴 무성 운용 시간은 필연적으로 배터리 용량의 증가를 가져오기 때문에 기술적인 비용과 생산비가 높아지게 된다. 따라서 이러한 부분들을 고려한 무성 운용 작전 시간의 선정과 배터리의 용량 선정은 매우 중요하다. 본 논문에서는 직렬형 하이브리드 군용 차량의 동력 시스템을 구성하고 있는 배터리의 적정 용량을 선정하는 연구를 진행한다. 이를 위해 본 논문에서는 선형계획법을 적용하여 무성 운용 조건을 달성하는 저전원배터리와 고전원배터리의 최적 용량을 설계하고 주어진 프로파일을 만족하는지 시뮬레이션을 통해 검증하였다.
최근 환경에 대한 문제로 내연 기관을 사용하는 자동차 배출가스에 대한 규제가 점점 더 엄격해지고 있다. 이러한 규제 수준이 미래의 자동차 동력원으로 어떤 기술이 적합한지를 결정할 것이다. 연비를 향상 시키고 대기 오염을 유발하는 원인을 제거하려는 이러한 노력은 모터와 배터리와 같은 출력, 저장장치가 결합된 하이브리드 시스템이 되어 각각의 동력원을 고효율 지점에서 동작시킬 수 있기 때문에 기존 내연 기관 차량에 비해 높은 효율과 출력 특성을 가져올 수 있다. 이러한 장점과 더불어 직렬형 하이브리드 시스템은 군용 차량에서는 환경적인 측면보다 임무 목적을 가진 용도로 더 효과적으로 사용할 수 있다. 최근에 개발하고 있는 군용 차량의 특징은 무인 감시 정찰의 임무와 무성 주행, 수송 등이 가능한 고기동성 및 특수 기능을 요구하고 있는데 기존 내연 기관 차량에서 제공할 수 없는 기능을 하이브리드 시스템에서는 구현 가능하다. 직렬형 하이브리드 자동차는 내연기관이 차륜 구동 시스템으로부터 완전히 독립적으로 제어할 수 있다는 장점이 있기 때문에 고출력을 제공하는 고전원용 배터리로 차량 구동계통의 동력원으로 사용하고 저전원용 배터리만를 이용하여 무성 운용 시간을 오래 사용할 수 있다. 군용으로는 전술적으로 적진에 침투, 복귀하기 위한 용도로 사용할 수 있기 때문에 무성 운용 시간이 길다면 생존성과 전략적 가치 등 매우 큰 이점을 가지게 된다. 하지만 긴 무성 운용 시간은 필연적으로 배터리 용량의 증가를 가져오기 때문에 기술적인 비용과 생산비가 높아지게 된다. 따라서 이러한 부분들을 고려한 무성 운용 작전 시간의 선정과 배터리의 용량 선정은 매우 중요하다. 본 논문에서는 직렬형 하이브리드 군용 차량의 동력 시스템을 구성하고 있는 배터리의 적정 용량을 선정하는 연구를 진행한다. 이를 위해 본 논문에서는 선형계획법을 적용하여 무성 운용 조건을 달성하는 저전원배터리와 고전원배터리의 최적 용량을 설계하고 주어진 프로파일을 만족하는지 시뮬레이션을 통해 검증하였다.
Lately, regulation of vehicle exhaust gas restricts the internal combustion engine vehicle for environment. It makes the decision to be vehicle power source of the future. To improve the fuel efficiency and remove the cause of pollution can get the high efficiency and better performance than exi...
Lately, regulation of vehicle exhaust gas restricts the internal combustion engine vehicle for environment. It makes the decision to be vehicle power source of the future. To improve the fuel efficiency and remove the cause of pollution can get the high efficiency and better performance than existing combustion engine vehicle. Because hybrid components including the energy storage elements, electric motor and primary source such as battery can be operated on point of high efficiency point. Additionally, series hybrid system will be appropriately applied to purpose of mission more effectively than purpose of environment. Military vehicle developed currently is required to mission of unmanned surveillance, silent mobility and transport, high mobility and specialized-purpose functionality. Internal combustion engine vehicle can’t implement the functionality. Therefore, in this dissertation, systematic design method for sizing the battery and designed power system for 8ton series hybrid military vehicle. Series hybrid vehicle can control the engine system independently from wheel drive system. So user can operate the silent mobility for a long time. Silent operation is to be used for purpose of penetrating the enemy tactically, thus, time of silent operation should be longer. But, long silent operation needs the increase of battery capacity with higher cost and technical production cost. Therefore, selection the operation time on silent mode and design of battery capacity considering the cost and performance is very importance. The low voltage battery and high voltage battery are designed through linear programming to meet the demanded performance and time condition of silent mode. And then, components are analyzed to meet the given driving cycle through simulation.
Lately, regulation of vehicle exhaust gas restricts the internal combustion engine vehicle for environment. It makes the decision to be vehicle power source of the future. To improve the fuel efficiency and remove the cause of pollution can get the high efficiency and better performance than existing combustion engine vehicle. Because hybrid components including the energy storage elements, electric motor and primary source such as battery can be operated on point of high efficiency point. Additionally, series hybrid system will be appropriately applied to purpose of mission more effectively than purpose of environment. Military vehicle developed currently is required to mission of unmanned surveillance, silent mobility and transport, high mobility and specialized-purpose functionality. Internal combustion engine vehicle can’t implement the functionality. Therefore, in this dissertation, systematic design method for sizing the battery and designed power system for 8ton series hybrid military vehicle. Series hybrid vehicle can control the engine system independently from wheel drive system. So user can operate the silent mobility for a long time. Silent operation is to be used for purpose of penetrating the enemy tactically, thus, time of silent operation should be longer. But, long silent operation needs the increase of battery capacity with higher cost and technical production cost. Therefore, selection the operation time on silent mode and design of battery capacity considering the cost and performance is very importance. The low voltage battery and high voltage battery are designed through linear programming to meet the demanded performance and time condition of silent mode. And then, components are analyzed to meet the given driving cycle through simulation.
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