본 논문은 최근 전 세계적인 플랫폼 기업들의 성장에 주목해 중국의 대표적인 ICT 기업인 BAT(바이두, 알리바바, 텐센트)의 발전과정을 플랫폼에 초점을 맞춰 살펴보고 이들 기업들 간의 유사점과 차이점으로 밝히는 것을 목적으로 한다. BAT는 각각의 주력사업인 검색, 전자상거래, SNS를 기반으로 플랫폼 전략을 활용해 사업 영역을 확대하고 있다. BAT의 유사점은 첫째, 플랫폼의 ...
본 논문은 최근 전 세계적인 플랫폼 기업들의 성장에 주목해 중국의 대표적인 ICT 기업인 BAT(바이두, 알리바바, 텐센트)의 발전과정을 플랫폼에 초점을 맞춰 살펴보고 이들 기업들 간의 유사점과 차이점으로 밝히는 것을 목적으로 한다. BAT는 각각의 주력사업인 검색, 전자상거래, SNS를 기반으로 플랫폼 전략을 활용해 사업 영역을 확대하고 있다. BAT의 유사점은 첫째, 플랫폼의 네트워크 효과(network effect)를 기반으로 수평적 다각화를 진행하고 있다. 둘째, PC 보다는 모바일 중심으로 플랫폼 생태계를 조성하고 있다. 셋째, 타사의 핵심사업 영역에서 모두 성과를 거두지 못하는 승자독식(winner-take-all)의 현상이 나타났다. BAT의 차이점을 살펴보면 우선 결제 플랫폼 시장을 확보한 알리바바와 텐센트는 각종 서비스와 플랫폼을 성공적으로 흡수했지만, 바이두의 경우 네트워크 효과를 결집할 수 있는 플랫폼을 구축하지 못함에 따라 시장에서의 영향력이 감소하고 있는 추세이다. 둘째, BAT의 플랫폼 확장 방식과 방향성에 차이가 존재한다. 바이두는 플랫폼 경쟁에서 뒤처지면서 확장보다는 새로운 성장동력을 확보하기 위해 R&D에 집중적으로 투자를 진행하고 있는 반면 알리바바는 전자상거래 플랫폼을 기반으로 온라인과 오프라인을 연계하는 사업에 적극적으로 진출하고 있다. 텐센트의 경우 다양한 기업들과 전략적 제휴를 진행하는 경향을 보이고 있다. BAT의 발전과 비즈니스 확장 형태는 미국의 대표적인 플랫폼 기업인 FANG(Facebook, Amazon, Netfilx, Google)과 비교해 몇 가지 특징을 가지고 있다. BAT는 국내 벤처투자를 주도하면서 다양한 영역으로 사업 확장을 진행하고 있지만, FANG의 경우 대부분 핵심 사업과 관련된 분야에 대한 수직적 다각화를 진행하는 경향이 두드러진다. 또한 BAT는 단일 플랫폼에서 다양한 서비스와 플랫폼을 번들링(bundling)하는 플랫폼 흡수 전략을 펼치고 있는 반면 FANG의 경우 각각의 기능과 플랫폼을 분리해 독립적으로 운용하는 경향이 강하다. 마지막으로 글로벌 경쟁력과 시장 점유율에 있어 BAT는 FANG과 비교해 상당히 저조하다. 즉 BAT의 성장은 기술혁신의 결과라기보다는 정부의 지원과 풍부한 내수시장의 역할이 컸다고 할 수 있다. 따라서 규모면에서 BAT가 FANG과 견줄 만큼 성장했지만, 중국 국내 시장에 국한되어 있다는 한계가 존재한다 비록 현재 BAT가 FANG과 비교해 글로벌 경쟁력이나 기술력을 갖추지는 못했지만, 내수시장에서 미국을 비롯한 글로벌 기업들을 제치고 독자적인 ICT 생태계를 구축하는데 성공했으며, 풍부한 자금력을 바탕으로 해외 기업 M&A를 통해 빠르게 경쟁력을 확보하고 있다. 또한 중국의 중소도시의 발전과 인터넷산업의 성장 추세를 비추어볼 때 BAT의 발전 가능성은 상당히 높으며, 향후 FANG과의 대결은 점차 격화될 것으로 예상된다.
본 논문은 최근 전 세계적인 플랫폼 기업들의 성장에 주목해 중국의 대표적인 ICT 기업인 BAT(바이두, 알리바바, 텐센트)의 발전과정을 플랫폼에 초점을 맞춰 살펴보고 이들 기업들 간의 유사점과 차이점으로 밝히는 것을 목적으로 한다. BAT는 각각의 주력사업인 검색, 전자상거래, SNS를 기반으로 플랫폼 전략을 활용해 사업 영역을 확대하고 있다. BAT의 유사점은 첫째, 플랫폼의 네트워크 효과(network effect)를 기반으로 수평적 다각화를 진행하고 있다. 둘째, PC 보다는 모바일 중심으로 플랫폼 생태계를 조성하고 있다. 셋째, 타사의 핵심사업 영역에서 모두 성과를 거두지 못하는 승자독식(winner-take-all)의 현상이 나타났다. BAT의 차이점을 살펴보면 우선 결제 플랫폼 시장을 확보한 알리바바와 텐센트는 각종 서비스와 플랫폼을 성공적으로 흡수했지만, 바이두의 경우 네트워크 효과를 결집할 수 있는 플랫폼을 구축하지 못함에 따라 시장에서의 영향력이 감소하고 있는 추세이다. 둘째, BAT의 플랫폼 확장 방식과 방향성에 차이가 존재한다. 바이두는 플랫폼 경쟁에서 뒤처지면서 확장보다는 새로운 성장동력을 확보하기 위해 R&D에 집중적으로 투자를 진행하고 있는 반면 알리바바는 전자상거래 플랫폼을 기반으로 온라인과 오프라인을 연계하는 사업에 적극적으로 진출하고 있다. 텐센트의 경우 다양한 기업들과 전략적 제휴를 진행하는 경향을 보이고 있다. BAT의 발전과 비즈니스 확장 형태는 미국의 대표적인 플랫폼 기업인 FANG(Facebook, Amazon, Netfilx, Google)과 비교해 몇 가지 특징을 가지고 있다. BAT는 국내 벤처투자를 주도하면서 다양한 영역으로 사업 확장을 진행하고 있지만, FANG의 경우 대부분 핵심 사업과 관련된 분야에 대한 수직적 다각화를 진행하는 경향이 두드러진다. 또한 BAT는 단일 플랫폼에서 다양한 서비스와 플랫폼을 번들링(bundling)하는 플랫폼 흡수 전략을 펼치고 있는 반면 FANG의 경우 각각의 기능과 플랫폼을 분리해 독립적으로 운용하는 경향이 강하다. 마지막으로 글로벌 경쟁력과 시장 점유율에 있어 BAT는 FANG과 비교해 상당히 저조하다. 즉 BAT의 성장은 기술혁신의 결과라기보다는 정부의 지원과 풍부한 내수시장의 역할이 컸다고 할 수 있다. 따라서 규모면에서 BAT가 FANG과 견줄 만큼 성장했지만, 중국 국내 시장에 국한되어 있다는 한계가 존재한다 비록 현재 BAT가 FANG과 비교해 글로벌 경쟁력이나 기술력을 갖추지는 못했지만, 내수시장에서 미국을 비롯한 글로벌 기업들을 제치고 독자적인 ICT 생태계를 구축하는데 성공했으며, 풍부한 자금력을 바탕으로 해외 기업 M&A를 통해 빠르게 경쟁력을 확보하고 있다. 또한 중국의 중소도시의 발전과 인터넷산업의 성장 추세를 비추어볼 때 BAT의 발전 가능성은 상당히 높으며, 향후 FANG과의 대결은 점차 격화될 것으로 예상된다.
This paper focuses on the development process of BAT (Baidu, Alibaba, Tencent), one of the leading ICT companies in China, and aims to identify similarities and differences among these companies. BAT is expanding its business area by utilizing platform strategy based on each of core businesses: ...
This paper focuses on the development process of BAT (Baidu, Alibaba, Tencent), one of the leading ICT companies in China, and aims to identify similarities and differences among these companies. BAT is expanding its business area by utilizing platform strategy based on each of core businesses: search, e-commerce, and social networking. The similarities of BAT are as follows: First, horizontal diversification is being carried out based on the network effect of the platform. Second, platform ecosystem is being created with mobile rather than PC. Third, there has been a winner-take-all phenomenon that other companies cannot be achieved in all their core business areas. The differences of BAT are as follows: First, Alibaba and Tencent, which secured the payment platform market, have successfully absorbed various services and platforms. However, Baidu's influence on the market has been declining due to the inability to build platform that aggregates the effects of network. Second, there is a difference between BAT's platform expansion method and direction. Since Baidu is lagging behind its platform competition, it has been investing heavily in R&D to secure new growth engines rather than expanding. Meanwhile, Alibaba is actively engaged in businesses that link online and offline based on e-commerce platforms. Tencent tends to partner with a variety of companies rather than M&A. These BAT’s developments and business expansion patterns have some characteristics compared to FANG (Facebook, Amazon, Netfilx, Google) which is one of the representative platforms companies in US. BAT is actively expanding its business into various areas while actively promoting domestic venture investment. However, FANG tends to vertically diversify in the fields that are related to its core business areas. BAT also has a platform absorption strategy to bundle various services and platforms on a single platform, while FANG has separated each functions and platforms for independent operation. Finally, in terms of global competitiveness and market share, BAT is significantly lower than FANG. In other words, the government's support and abundant domestic market played more important role in BAT's growth than technological innovation. As a result, BAT has grown in a size comparable to FANG in terms of scale, but there is a limitation that BAT is limited to the Chinese domestic market. Although BAT has not been able to achieve global competitiveness or technological competitiveness compared to FANG, BAT has built their own ICT ecosystem in the domestic market and it has secured competitiveness through active M&As for foreign companies based on its abundant fund power. In addition, with the development of small and medium sized cities in China and the growth of the Internet industry, BAT‘s growth potential is very high. As BAT is beginning to expand its influence in global market, the confrontation with FANG is expected to intensify.
This paper focuses on the development process of BAT (Baidu, Alibaba, Tencent), one of the leading ICT companies in China, and aims to identify similarities and differences among these companies. BAT is expanding its business area by utilizing platform strategy based on each of core businesses: search, e-commerce, and social networking. The similarities of BAT are as follows: First, horizontal diversification is being carried out based on the network effect of the platform. Second, platform ecosystem is being created with mobile rather than PC. Third, there has been a winner-take-all phenomenon that other companies cannot be achieved in all their core business areas. The differences of BAT are as follows: First, Alibaba and Tencent, which secured the payment platform market, have successfully absorbed various services and platforms. However, Baidu's influence on the market has been declining due to the inability to build platform that aggregates the effects of network. Second, there is a difference between BAT's platform expansion method and direction. Since Baidu is lagging behind its platform competition, it has been investing heavily in R&D to secure new growth engines rather than expanding. Meanwhile, Alibaba is actively engaged in businesses that link online and offline based on e-commerce platforms. Tencent tends to partner with a variety of companies rather than M&A. These BAT’s developments and business expansion patterns have some characteristics compared to FANG (Facebook, Amazon, Netfilx, Google) which is one of the representative platforms companies in US. BAT is actively expanding its business into various areas while actively promoting domestic venture investment. However, FANG tends to vertically diversify in the fields that are related to its core business areas. BAT also has a platform absorption strategy to bundle various services and platforms on a single platform, while FANG has separated each functions and platforms for independent operation. Finally, in terms of global competitiveness and market share, BAT is significantly lower than FANG. In other words, the government's support and abundant domestic market played more important role in BAT's growth than technological innovation. As a result, BAT has grown in a size comparable to FANG in terms of scale, but there is a limitation that BAT is limited to the Chinese domestic market. Although BAT has not been able to achieve global competitiveness or technological competitiveness compared to FANG, BAT has built their own ICT ecosystem in the domestic market and it has secured competitiveness through active M&As for foreign companies based on its abundant fund power. In addition, with the development of small and medium sized cities in China and the growth of the Internet industry, BAT‘s growth potential is very high. As BAT is beginning to expand its influence in global market, the confrontation with FANG is expected to intensify.
주제어
#플랫폼 네트워크 효과 다각화 흡수 확장 번들링 BAT FANG platform network effect diversification envelopment expansion bundling
학위논문 정보
저자
조병규
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
지역학협동과정 중국지역전공
지도교수
박영렬
발행연도
2018
총페이지
vii, 86 p.
키워드
플랫폼 네트워크 효과 다각화 흡수 확장 번들링 BAT FANG platform network effect diversification envelopment expansion bundling
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