본 연구는 2009 개정 교육과정 초등학교 과학 5학년 2학기 ‘1. 날씨와 우리 생활’ 단원에서 학습자의 과학탐구기능 함양을 위한 수업지도안을 개발하는 것이 목적이다. 수업지도안은 활동지와 함께 ‘1. 날씨와 우리 생활’ 단원의 ‘과학 탐구’ 단계에 해당하는 총 8차시 량을 개발했다.
수업지도안의 개발을 위해서 ‘과학 탐구’ 단계의 과학탐구기능 요소를 다음과 같이 분석했다. 첫째, 탐구 활동에 제시된 탐구활동문장의 개수와 평균을 분석했다. 분석 결과, 교과서에 각 차시 당 평균적으로 6개의 탐구활동문장이 제시됨을 알 수...
본 연구는 2009 개정 교육과정 초등학교 과학 5학년 2학기 ‘1. 날씨와 우리 생활’ 단원에서 학습자의 과학탐구기능 함양을 위한 수업지도안을 개발하는 것이 목적이다. 수업지도안은 활동지와 함께 ‘1. 날씨와 우리 생활’ 단원의 ‘과학 탐구’ 단계에 해당하는 총 8차시 량을 개발했다.
수업지도안의 개발을 위해서 ‘과학 탐구’ 단계의 과학탐구기능 요소를 다음과 같이 분석했다. 첫째, 탐구 활동에 제시된 탐구활동문장의 개수와 평균을 분석했다. 분석 결과, 교과서에 각 차시 당 평균적으로 6개의 탐구활동문장이 제시됨을 알 수 있었다. 둘째, 과학탐구문장에 반영된 과학탐구기능의 빈도와 비율을 기초탐구기능과 통합탐구기능으로 구분하여 분석했다. 분석 결과, SAPAⅡ의 분석틀에 의하면 기초탐구기능과 통합탐구기능의 비율이 64.58%와 35.42%였다. 교육부의 분석틀에 의하면 기초탐구기능과 통합탐구기능의 비율이 62.5%와 37.5%였다. 교과서에 과학탐구기능이 고르게 반영되어 있지 않다는 것을 알 수 있었다. 학습자가 과학탐구기능을 고르게 함양하기 위해서 교과서에 과학탐구기능이 고르게 반영될 필요가 있다.
셋째, SAPAⅡ와 교육부에서 제시한 과학탐구기능 분석틀을 바탕으로 과학탐구기능을 기초탐구기능과 통합탐구기능으로 나누어 분석했다. 분석 결과, SAPAⅡ의 분석틀에 의하면 8가지의 기초탐구기능 요소들 중 교과서에 가장 많이 반영된 요소는 ‘추론하기’로 그 비율은 41.94%였다. 5가지의 통합탐구기능 요소들 중 교과서에 가장 많이 반영된 요소는 ‘실험하기’로 그 비율은 70.59%였다. 교과서에 SAPAⅡ에서 제시한 과학탐구기능이 고르게 반영되어 있지 않다는 것을 알 수 있었다. 교육부의 분석틀에 의하면 6가지의 기초탐구기능 요소들 중 교과서에 가장 많이 반영된 요소는 ‘추리’로 그 비율은 43.34%였다. 7가지의 통합탐구기능 요소들 중 교과서에 가장 많이 반영된 요소는 ‘변인 통제’로 그 비율은 89%였다. 교과서에 교육부에서 제시한 과학탐구기능이 고르게 반영되어 있지 않다는 것을 알 수 있었다. 학습자가 과학탐구기능을 고르게 함양하기 위해서 교과서에 과학탐구기능이 고르게 반영될 필요가 있다. 마지막으로 선정 기준으로 분석한 결과, 개발될 수업지도안에 반영될 분석틀로 교육부의 분석틀을 선정했다. 이에 교육부의 분석틀에 제시된 과학탐구기능 요소들을 개발한 수업지도안에 반영했다.
연구자는 실제 초등학교 수업에 사용될 수 있도록 40분을 기준으로 총 8차시 량의 수업지도안과 활동지를 개발했다. 교수·학습모형으로 학습자가 과학탐구기능을 함양할 수 있도록 탐구학습모형을 적용하였다. 개발된 수업지도안과 활동지는 초등학교 교사의 효과적이고 효율적인 과학 탐구 수업을 도울 것으로 기대한다. 또한 학습자가 본 연구의 연구 단원인 ‘1. 날씨와 우리 생활’ 단원에서 교육부가 제시한 과학탐구기능을 고르게 함양할 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구는 2009 개정 교육과정 초등학교 과학 5학년 2학기 ‘1. 날씨와 우리 생활’ 단원에서 학습자의 과학탐구기능 함양을 위한 수업지도안을 개발하는 것이 목적이다. 수업지도안은 활동지와 함께 ‘1. 날씨와 우리 생활’ 단원의 ‘과학 탐구’ 단계에 해당하는 총 8차시 량을 개발했다.
수업지도안의 개발을 위해서 ‘과학 탐구’ 단계의 과학탐구기능 요소를 다음과 같이 분석했다. 첫째, 탐구 활동에 제시된 탐구활동문장의 개수와 평균을 분석했다. 분석 결과, 교과서에 각 차시 당 평균적으로 6개의 탐구활동문장이 제시됨을 알 수 있었다. 둘째, 과학탐구문장에 반영된 과학탐구기능의 빈도와 비율을 기초탐구기능과 통합탐구기능으로 구분하여 분석했다. 분석 결과, SAPAⅡ의 분석틀에 의하면 기초탐구기능과 통합탐구기능의 비율이 64.58%와 35.42%였다. 교육부의 분석틀에 의하면 기초탐구기능과 통합탐구기능의 비율이 62.5%와 37.5%였다. 교과서에 과학탐구기능이 고르게 반영되어 있지 않다는 것을 알 수 있었다. 학습자가 과학탐구기능을 고르게 함양하기 위해서 교과서에 과학탐구기능이 고르게 반영될 필요가 있다.
셋째, SAPAⅡ와 교육부에서 제시한 과학탐구기능 분석틀을 바탕으로 과학탐구기능을 기초탐구기능과 통합탐구기능으로 나누어 분석했다. 분석 결과, SAPAⅡ의 분석틀에 의하면 8가지의 기초탐구기능 요소들 중 교과서에 가장 많이 반영된 요소는 ‘추론하기’로 그 비율은 41.94%였다. 5가지의 통합탐구기능 요소들 중 교과서에 가장 많이 반영된 요소는 ‘실험하기’로 그 비율은 70.59%였다. 교과서에 SAPAⅡ에서 제시한 과학탐구기능이 고르게 반영되어 있지 않다는 것을 알 수 있었다. 교육부의 분석틀에 의하면 6가지의 기초탐구기능 요소들 중 교과서에 가장 많이 반영된 요소는 ‘추리’로 그 비율은 43.34%였다. 7가지의 통합탐구기능 요소들 중 교과서에 가장 많이 반영된 요소는 ‘변인 통제’로 그 비율은 89%였다. 교과서에 교육부에서 제시한 과학탐구기능이 고르게 반영되어 있지 않다는 것을 알 수 있었다. 학습자가 과학탐구기능을 고르게 함양하기 위해서 교과서에 과학탐구기능이 고르게 반영될 필요가 있다. 마지막으로 선정 기준으로 분석한 결과, 개발될 수업지도안에 반영될 분석틀로 교육부의 분석틀을 선정했다. 이에 교육부의 분석틀에 제시된 과학탐구기능 요소들을 개발한 수업지도안에 반영했다.
연구자는 실제 초등학교 수업에 사용될 수 있도록 40분을 기준으로 총 8차시 량의 수업지도안과 활동지를 개발했다. 교수·학습모형으로 학습자가 과학탐구기능을 함양할 수 있도록 탐구학습모형을 적용하였다. 개발된 수업지도안과 활동지는 초등학교 교사의 효과적이고 효율적인 과학 탐구 수업을 도울 것으로 기대한다. 또한 학습자가 본 연구의 연구 단원인 ‘1. 날씨와 우리 생활’ 단원에서 교육부가 제시한 과학탐구기능을 고르게 함양할 수 있을 것으로 기대한다.
In this study, the purpose is to develop of instructional lesson plan for learner’s science process skills in the unit ‘1. The Weather and Our Life’ of the second semester based on fifth grade in the 2009 revised Korean national elementary sciences curriculum. The Instructional lesson plan is develo...
In this study, the purpose is to develop of instructional lesson plan for learner’s science process skills in the unit ‘1. The Weather and Our Life’ of the second semester based on fifth grade in the 2009 revised Korean national elementary sciences curriculum. The Instructional lesson plan is developed a total of eight times of the 'Science Inquiry' stage in the unit ‘1. The Weather and Our Life’.
In order to develop the instructional lesson plan, I analyzed the science inquiry function elements of 'Science Inquiry' stage. First, I analyzed the number and average of inquiry activity sentences in inquiry activities. As a result of the analysis, it was found that six inquiry activity sentences on average of each eight times in textbook. Second, I analyzed the frequency and proportion of science process skills reflected in the science inquiry sentences divided into basic process skills and integrated process skills. According to the analytical framework of SAPAII, the ratio of basic process skills and the integrated process skills were 64.58% and 35.42%. According to the Ministry of Education’s analysis framework, the ratio of basic process skills and integrated process skills were 62.5% and 37.5%. The science process skills are not evenly reflected in textbooks. It is necessary for the textbook to reflect the science process skills evenly in order for the learners to develop the science process skills evenly. Third, I analyzed the science process skills divided into basic process skills and integrated process skills based on the science process skills analysis framework proposed by SAPAII and the Ministry of Education. As a result, according to the analysis framework of SAPAII, the factor that is most reflected in the textbook among the 8 basic process skills elements was 'Inferring', which was 41.94%. Among the five integrated process skills elements, the most frequently reflected factor in textbooks was 'Experimenting' with a ratio of 70.59%. I can see that the textbook does not reflect the science process skills in SAPAII. According to the Ministry of Education’s analysis framework, among the six basic process skills elements, the most frequently reflected factor in textbooks was ‘reasoning’, which was 43.34%. Among the seven integrated process skills elements, the most frequently reflected factor in textbooks was 'variable control', which was 89%. The textbooks showed that the science process skills presented by the Ministry of Education was not evenly reflected. It is necessary for the textbook to reflect the science process skills evenly in order for the learners to develop the science process skills evenly. Finally, as a result of the selection criteria, the analysis frame of the Ministry of Education was selected as the analysis frame to be reflected in the instructional lesson plan to be developed. Therefore, the science process skills elements presented in the Ministry of Education’s analysis framework were reflected in the developed instructional lesson plan.
I developed a total of eight instructional lesson plans and activities in 40 minutes to be used in elementary school classes. The inquiry learning model was applied to learners to develop science process skills with teaching·learning model. It is expected that the developed Instructional lesson plan and activities will help elementary school teachers to have effective and efficient science inquiry lessons. In addition, I hope that the learner will be evenly developed the science process skills proposed by the Ministry of Education in the unit ‘1. Weather and Our Life’.
In this study, the purpose is to develop of instructional lesson plan for learner’s science process skills in the unit ‘1. The Weather and Our Life’ of the second semester based on fifth grade in the 2009 revised Korean national elementary sciences curriculum. The Instructional lesson plan is developed a total of eight times of the 'Science Inquiry' stage in the unit ‘1. The Weather and Our Life’.
In order to develop the instructional lesson plan, I analyzed the science inquiry function elements of 'Science Inquiry' stage. First, I analyzed the number and average of inquiry activity sentences in inquiry activities. As a result of the analysis, it was found that six inquiry activity sentences on average of each eight times in textbook. Second, I analyzed the frequency and proportion of science process skills reflected in the science inquiry sentences divided into basic process skills and integrated process skills. According to the analytical framework of SAPAII, the ratio of basic process skills and the integrated process skills were 64.58% and 35.42%. According to the Ministry of Education’s analysis framework, the ratio of basic process skills and integrated process skills were 62.5% and 37.5%. The science process skills are not evenly reflected in textbooks. It is necessary for the textbook to reflect the science process skills evenly in order for the learners to develop the science process skills evenly. Third, I analyzed the science process skills divided into basic process skills and integrated process skills based on the science process skills analysis framework proposed by SAPAII and the Ministry of Education. As a result, according to the analysis framework of SAPAII, the factor that is most reflected in the textbook among the 8 basic process skills elements was 'Inferring', which was 41.94%. Among the five integrated process skills elements, the most frequently reflected factor in textbooks was 'Experimenting' with a ratio of 70.59%. I can see that the textbook does not reflect the science process skills in SAPAII. According to the Ministry of Education’s analysis framework, among the six basic process skills elements, the most frequently reflected factor in textbooks was ‘reasoning’, which was 43.34%. Among the seven integrated process skills elements, the most frequently reflected factor in textbooks was 'variable control', which was 89%. The textbooks showed that the science process skills presented by the Ministry of Education was not evenly reflected. It is necessary for the textbook to reflect the science process skills evenly in order for the learners to develop the science process skills evenly. Finally, as a result of the selection criteria, the analysis frame of the Ministry of Education was selected as the analysis frame to be reflected in the instructional lesson plan to be developed. Therefore, the science process skills elements presented in the Ministry of Education’s analysis framework were reflected in the developed instructional lesson plan.
I developed a total of eight instructional lesson plans and activities in 40 minutes to be used in elementary school classes. The inquiry learning model was applied to learners to develop science process skills with teaching·learning model. It is expected that the developed Instructional lesson plan and activities will help elementary school teachers to have effective and efficient science inquiry lessons. In addition, I hope that the learner will be evenly developed the science process skills proposed by the Ministry of Education in the unit ‘1. Weather and Our Life’.
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