$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

열수지 자료 해석에서 드러난 중학생의 복사 평형, 온실 효과, 지구 온난화에 대한 이해
Assessing Middle School Students' Understanding of Radiative Equilibrium, the Greenhouse Effect, and Global Warming Through Their Interpretation of Heat Balance Data 원문보기

한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.42 no.6, 2021년, pp.770 - 788  

정수임 (은행고등학교) ,  유은정 (한국교육과정평가원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 중학생들이 온실 효과와 지구 온난화를 이해하고, 이를 지구 복사 평형 관점에서 설명할 수 있는지 심층적으로 살펴보고자 하였다. 이를 위해 '대기권과 날씨' 대단원 수업을 완료한 중학교 3학년 118명의 학생을 대상으로, 복사 평형, 온실 효과, 지구 온난화에 대한 선택형 및 서답형으로 구성된 학생 이해 온라인 평가를 2021년 7월 13일부터 7월 24일까지 실시하였다. 최종적으로 97명의 학생 응답을 수집하여 분석한 결과, 과반수(61.9%)가 넘는 학생들이 복사 평형의 의미를 옳게 기술하였으나 제시된 자료와 무관하게 사전 지식이나 구체적 사례를 들어 설명하는 경우가 많았다. 대부분의 학생들(92.8%)은 대기가 있는 지구에서 온실 효과가 나타나는 것을 알고 있었지만, 온실 효과를 복사 평형이 깨진 상태로 생각하는 경향이 높았으며(32.0%), 달과 지구 모두 복사 평형이 일어난다고 응답한 학생(47.4%)은 절반에 미치지 못했다. 온실 효과의 원인으로 대기의 재복사를 찾아낸 학생은 다수(69.1%)였으나, 지구로 입사한 태양 복사량보다 방출한 지표 복사량이 더 크다고 응답한 학생은 소수(39.2%)에 불과하였다. 또한 절반 정도의 학생들(49.5%)이 온실 기체의 증가와 대기 흡수, 이로 인한 지표로의 재복사의 관계를 잘 이해하고 있었다. 그러나 온실 기체가 증가할 때, 지표 방출에 대해서는 증가(14.4%), 일정(9.3%), 감소(7.2%), 무응답(18.6%)으로 의견이 매우 다양하게 나타났다. 복사 평형, 온실 효과, 지구 온난화는 지구계의 균형과 상호작용이라는 빅 아이디어로 연결된 커다란 하나의 의미망이므로 학생들이 지구 온난화로 인한 기후 변화를 이해하고 적용하고 해석하는 개념 체계가 될 수 있다. 따라서 현재 인류에 닥친 기후 변화 위기와 관련해 학생들이 정확한 이해에 근거하여 과학적으로 사고하고 과학적 개념을 정립할 수 있도록, 정교한 프로그램 개발과 수업 경험을 제공하고 그 효과를 점검하는 후속 연구가 진행 되어야 할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed to determine whether middle school students could understand global warming and the greenhouse effect, and explain them in terms of global radiative equilibrium. From July 13 to July 24 in 2021, 118 students in the third grade of middle school, who completed a class module on 'atmos...

주제어

참고문헌 (41)

  1. Baek, S., Kim, C., and Ju, E., 2021, A causal model among factors associated with climate change behavior of pre-service elementary teachers. The Korean Society for Environmental Education, 34(3), 306-318. (in Korean) 

  2. Boyes, E., and Martin, S., 1998, High school students' perceptions of how major global environmental effects might cause skin cancer. The Journal of Environmental Education, 29(2), 31-36. 

  3. Boyes, E., Stanisstreet, M., and Papantoniou, V., 1999, The ideas of Greek high school students about the "ozone layer". Science Education, 83(6), 724-737. 

  4. Driver, R., Guesne, E., and Tiberghien, A., 1985, Some features of children's ideas and their implications for teaching. In R. Driver, E. Guesne, & A. Tiberghien (Eds.), Children's ideas in science. (pp. 193-201). Milton Keynes, Open University Press, UK. 

  5. Edwards, P., 2010, A vast machine: Computer models, climate data, and the politics of global warming. MIT Press. 

  6. Gambro, J. S., and Switzky, H. N., 1996, A national survey of high school students' environmental knowledge. The Journal of Environmental Education, 27(3), 28-33. 

  7. Han, J., Jeong, Y., and Noh, T., 2000, The conceptions of high school students about acid rain, ozone layer, nd greenhouse effect. Journal of the Korean Association for Science Education, 20(3), 364-370. (in Korean) 

  8. Hong, J., 2020, Study on conceptual understanding of preliminary teachers about the earth radiative equilibrium. Master thesis, Kongju National University, Gongju, Korea. (in Korean) 

  9. Hong, J., 2021, A study on pre-service biology teachers' perceptions of global warming, greenhouse effect, ozone layer depletion, and acid rain. The Korean Society of Energy and Climate Change Education, 11(2), 165-173. (in Korean) 

  10. Jaeger, C., and Jaeger, J., 2011, Three views of two degrees. Regional Environmental Change, 11(SUPPL. 1), 15-26. 

  11. Je, K. and An, H., 1999, The analysis of students' ideas about the greenhouse effect. Journal of the Korean Association for Science Education, 19(4), 585-594. (in Korean) 

  12. Jeong, D. and Yu, E., 2017, Exploring the question types of science gifted students in the astronomy field of earth science. Journal of Gifted/Talented Education, 27(2), 139-158. (in Korean) 

  13. Kim, G., 2010, Analysis of the current status of overseas climate change education. The Korean Society of Energy and Climate Change Education, Preliminary issue, 6-10. (in Korean) 

  14. Kook, D., 2003, An analysis of 10th grade science textbook as an origin of misconception on greenhouse concept. Journal of the Korean Association for Science Education, 23(5), 592-598. 

  15. Kwak, Y., 2004, Korean fifteen-year-olds' alternative conceptions on the greenhouse effect revealed in PISA test results. Journal of the Korean Association for Science Education, 24(3), 668-674. (in Korean) 

  16. Laerd Statistics, 2019, Fleiss' kappa using SPSS Statistics. Statistical tutorials and software guides. Retrieved on October 30, 2021 from https://statistics.laerd.com/spss-tuorials/fleiss-kappa-in-spss-statistics.php 

  17. Landis, J. R., & Koch, G. G., 1977, The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159-174. 

  18. Lee, J., 2000, Study in alternative concepts of middle school students about the earth radiative equilibrium and atmospheric composition. Master thesis, Seoul National University, Seoul, Korea. (in Korean) 

  19. Lee, K., Kim, H., Park, J., Lee, S., Jeong, J., and Choi, Y., 2020, High School Earth science?. Visang textbook, Seoul. (in Korean) 

  20. Lee, S., 2015, Conceptual change in learning science. Seoul National University Press, Seoul. (in Korean) 

  21. Lim, T., Baek, J., Nam, K., Kang, T., Kang, D., Lee, B., Jang, H., Hwang, I., Kim, M., Lee, Y., Ko, H., Shin, M., 2020, 3 rd science, Visang textbook, Seoul. (in Korean) 

  22. Meadows, D. H., Meadows, D. L., Randers, J. and Behrens, W. W., 1972, The limit to growth. A report for the club of Rome's project on the predicament of mankind. A Potomac Associates Book. 

  23. Ministry of Education (MOE), 2015, 2015 Science curriculum. [Annex 9]. 2015-74. 

  24. Ministry of Environment, 2008, Public awareness survey [2nd] result report on response to climate change. (in Korean) 

  25. Ministry of Science and ICT, 2021.08.09, IPCC climate report: Earth is warmer than it's been in 125,000 years. Retrieved on November 08, 2021 from https://now.k2base.re.kr/portal/trend/mainTrend/view.do?poliTrndIdTRND0000000000043939&menuNo200004&pageUnit10&pageIndex1 (in Korean) 

  26. Moon, T., 2016, Evolution of limits to growth studies and its implications on concept and strategy of sustainable development. Korean System Dynamics Society, 17(2), 5032. (in Korean) 

  27. Nature, 2021.08.09, IPCC climate report: Earth is warmer than it's been in 125,000 years. Retrieved on November 08, 2021 from https://www.nature.com/articles/d41586-021-02179-1 

  28. Noh, T. H., Lee, B. W., Kim, S. K., Chang, J. M., Kang, S. J., Lim, H. Y., Yang, C. H., Park, J. G., Min, J. S., Bae, Y. H., Oh, P. S., Kim, Y. G., and Park, C. Y., 2020, Middle school 3rd science, Chunjae textbook, Seoul. (in Korean) 

  29. Oh, P., Cho, H., Oh, S., Lee, H., Moon, B., Soh, Y., Jeon, H., and Park, C., 2020, Earth science?. Chunjae textbook, Seoul. (in Korean) 

  30. Park, J. and Lee, S., 2007, A case study of middle school students' conceptual change on the concept of force: Conceptual ecological approach. The Journal of the Korean Association for Science Education, 27(7), 595-611. 

  31. Roh, S. and Lee, W., 2013, Global warming" vs. "Climate change": A framing effect of word choice in environmental communication. Communication Theory, 9(1), 163-198. (in Korean) 

  32. Schuldt, J. P. & Roh, S., 2013, Hot or not? Differential associations of "global warming" vs. "climate change" across the partisan divide. Paper to be presented at the meeting of the International Environmental Communication Association, Uppsala, Sweden. 

  33. Sezen-Barrie, A. and Marbach-Ad, G., 2021, Cultural-historical analysis of feedback from experts to novice science teachers on climate change lessons. International Journal of Science Education, 43(4), 497-528. 

  34. Shin, H. and Jang, C., 2016, Regional characteristics of global warming: Linear projection for the timing of unprecedented climate. Journal of the Korean Society of Oceanography, 21(2), 49-57. (in Korean) 

  35. Shin, H., and Lee, D., 2006, A research on the correct concept of the greenhouse effect. Korean Journal of Environmental Education, 19(2), 122-132. (in Korean) 

  36. Shin, Y., Oh, S., Jeon, Y., An, P., Lim, h., Kang, N, Choi, W., Oh, P., Kim, H., Park, C., Lee, S., and Jee, J., 2020, Integrated science. Chunjae textbook, Seoul. (in Korean) 

  37. The Science Times, 2021.10.15, Characteristics of this year's Nobel Prize in Physics 2021-[Science and Technology Crossing] Interpretation of complex climate change. Retrieved on November 25, 2021 from https://www.sciencetimes.co.kr/news/2021-%EC%98%AC%ED%95%B4-%EB%85%B8%EB%B2%A8%EB%AC%BC%EB%A6%AC%ED%95%99%EC%83%81%EC%9D%98-%ED%8A%B9%EC%A7%95/ (in Korean) 

  38. Toulmin, S., 1972, Human understanding. Vol. 1: The collective use and evolution of concepts. University of Princeton Press, Princeton. 

  39. US GCRP, 2009, Climate literacy: The essential principles of climate sciences(2nd ed.), US Global Change Research Program. 

  40. Whitmarsh, L., 2009, What's in a name? Commonalities and differences in public understanding of "global warming" and "climate change". Public Understanding of Science, 18, 401-420. 

  41. Yonhapnews, 2021.11.02., "Climate response is also returning to the United States" Biden apologizes for Trump. Retrieved on November 08, 2021 from https://www.yonhapnewstv.co.kr/news/MYH20211102007600641?inputfeed_ytvdaum (in Korean) 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로