본 연구는 경기도 광명시 소재 초등, 중등, 고등학교에 재직하고 있는 조리종사원을 대상으로 직무만족도를 조사하여 학교급식의 질적인 향상에 기여할 수 있는 기초자료를 제공하고자 하였다. 또한 학교급식 조리종사자의 일반사항, 근무현황, 직무만족도를 조사하였으며 일반사항에 따른 근무현황과 직무만족도의 항목별 분석을 실시하여 학교급식에 종사하는 조리종사원의 효율적인 관리방안을 모색하였다. 학교급식에 조리종사원 총 328명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 이 중 319부의 설문지가 분석, 사용되었다. 자료의 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, ...
본 연구는 경기도 광명시 소재 초등, 중등, 고등학교에 재직하고 있는 조리종사원을 대상으로 직무만족도를 조사하여 학교급식의 질적인 향상에 기여할 수 있는 기초자료를 제공하고자 하였다. 또한 학교급식 조리종사자의 일반사항, 근무현황, 직무만족도를 조사하였으며 일반사항에 따른 근무현황과 직무만족도의 항목별 분석을 실시하여 학교급식에 종사하는 조리종사원의 효율적인 관리방안을 모색하였다. 학교급식에 조리종사원 총 328명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 이 중 319부의 설문지가 분석, 사용되었다. 자료의 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, 신뢰도 분석의 Cronbach-α값, t-test, 일원배치분산분석(one-way ANOVA), Duncan's test, Pearson의 상관관계 분석을 실시하였다. 설문 응답결과 응답자 중 50대가 68.0%, 40대가 32.0%였으며 30대는 본 설문에 참여하지 않은 것으로 조사되었다. 근무학교는 초등학교 39.5%, 고등학교 31.7%, 중학교 28.8% 순이었다. 무기계약직 93.1%, 조리실무사 91.2%로 응답자의 대부분을 차지하였고 학교근무경력은 10년 이상이 49.2%, 5년 이상~10년 미만이 33.5%, 1년 이상~5년 미만이 10.3%, 1년 미만이 6.9%였다. 급식 형태는 1일 1식 69.0%, 1일 2식 25.4%, 1일 3식 5.6%로 나타났다. 배식장소는 식당배식 44.8%, 교실배식 35.7%, 식당+교실 병행배식이 19.4%였다. 1식 급식인원은 1,101명 이상이 41.4%로 가장 많았으며 901~1,100명이 30.1%, 701~900명이 23.5%, 501~700명이 5.0% 순이었으며 500명 이하는 설문에 참여하지 않은 것으로 조사되었다. 급식종사인원은 8~9명 39.5%, 10명 이상 35.7%, 6~7명 24.8%였다. 월 평균급여는 141~160만원 51.1%, 121~140만원 28.5%, 101~120만원 10.3%, 161만 원 이상 10.0%의 순으로 나타났다. 1일 평균근무시간은 8시간이 65.8%, 8시간 이상 34.2%였으며 1일 평균 초과근무시간은 1시간미만 69.3%, 2시간미만 18.8%, 3시간미만 11.9%였다. 근무현황에 관한 항목별 만족도 분석 결과, 직무환경의 ‘작업하기 불편하지 않은 조명시설이 갖추어져 있다.’ 급여의‘급여를 12개월로 나눠 방학 중에도 받는 것에 만족한다.’ 동료와의 관계의‘동료들과의 인간관계가 좋은 편이다.’ 처우개선의‘비정규직 처우개선에 따른 각종 수당에 만족한다.’문항이 각 항목별로 가장 높은 만족도를 보였다. 직무만족도에 관한 항목별 만족도 분석 결과, ‘조리종사원이라는 나의 직업을 주변에 떳떳하게 말 할 수 있다.’의 문항에서 가장 높은 만족도를 보였다. 일반사항에 따른 근무현황 및 직무만족도에서는 연령, 근무학교, 고용형태, 학교근무경력, 1일 평균 초과근무시간에 따른 차이는 나타나지 않았으며 직책, 급식형태, 배식장소, 1일 급식인원, 조리종사인원, 월 평균급여, 1일 평균근무시간에 따라 유의미한 차이가 있었다. 경기도 광명시의 학교급식 조리종사원은 동료와의 관계에 있어 높은 만족도를 나타내었으며 처우개선에 대해서는 매우 낮은 만족도를 보였다. 또한 1일1식과 1일2식, 교실배식일 경우가 근무현황 및 직무만족도에서 높은 점수를 보였다. 학교급식 조리종사원의 직무만족은 곧 학생들의 식사에 영향을 미치게 되는데 본 연구를 토대로 학교급식 조리종사원의 인력관리를 보다 효율적으로 함으로서 학교급식의 수준을 높이고 최종적으로 급식의 주체인 학생들이 건강한 식생활을 영유할 수 있도록 해야 할 것이다.
본 연구는 경기도 광명시 소재 초등, 중등, 고등학교에 재직하고 있는 조리종사원을 대상으로 직무만족도를 조사하여 학교급식의 질적인 향상에 기여할 수 있는 기초자료를 제공하고자 하였다. 또한 학교급식 조리종사자의 일반사항, 근무현황, 직무만족도를 조사하였으며 일반사항에 따른 근무현황과 직무만족도의 항목별 분석을 실시하여 학교급식에 종사하는 조리종사원의 효율적인 관리방안을 모색하였다. 학교급식에 조리종사원 총 328명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 이 중 319부의 설문지가 분석, 사용되었다. 자료의 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, 신뢰도 분석의 Cronbach-α값, t-test, 일원배치분산분석(one-way ANOVA), Duncan's test, Pearson의 상관관계 분석을 실시하였다. 설문 응답결과 응답자 중 50대가 68.0%, 40대가 32.0%였으며 30대는 본 설문에 참여하지 않은 것으로 조사되었다. 근무학교는 초등학교 39.5%, 고등학교 31.7%, 중학교 28.8% 순이었다. 무기계약직 93.1%, 조리실무사 91.2%로 응답자의 대부분을 차지하였고 학교근무경력은 10년 이상이 49.2%, 5년 이상~10년 미만이 33.5%, 1년 이상~5년 미만이 10.3%, 1년 미만이 6.9%였다. 급식 형태는 1일 1식 69.0%, 1일 2식 25.4%, 1일 3식 5.6%로 나타났다. 배식장소는 식당배식 44.8%, 교실배식 35.7%, 식당+교실 병행배식이 19.4%였다. 1식 급식인원은 1,101명 이상이 41.4%로 가장 많았으며 901~1,100명이 30.1%, 701~900명이 23.5%, 501~700명이 5.0% 순이었으며 500명 이하는 설문에 참여하지 않은 것으로 조사되었다. 급식종사인원은 8~9명 39.5%, 10명 이상 35.7%, 6~7명 24.8%였다. 월 평균급여는 141~160만원 51.1%, 121~140만원 28.5%, 101~120만원 10.3%, 161만 원 이상 10.0%의 순으로 나타났다. 1일 평균근무시간은 8시간이 65.8%, 8시간 이상 34.2%였으며 1일 평균 초과근무시간은 1시간미만 69.3%, 2시간미만 18.8%, 3시간미만 11.9%였다. 근무현황에 관한 항목별 만족도 분석 결과, 직무환경의 ‘작업하기 불편하지 않은 조명시설이 갖추어져 있다.’ 급여의‘급여를 12개월로 나눠 방학 중에도 받는 것에 만족한다.’ 동료와의 관계의‘동료들과의 인간관계가 좋은 편이다.’ 처우개선의‘비정규직 처우개선에 따른 각종 수당에 만족한다.’문항이 각 항목별로 가장 높은 만족도를 보였다. 직무만족도에 관한 항목별 만족도 분석 결과, ‘조리종사원이라는 나의 직업을 주변에 떳떳하게 말 할 수 있다.’의 문항에서 가장 높은 만족도를 보였다. 일반사항에 따른 근무현황 및 직무만족도에서는 연령, 근무학교, 고용형태, 학교근무경력, 1일 평균 초과근무시간에 따른 차이는 나타나지 않았으며 직책, 급식형태, 배식장소, 1일 급식인원, 조리종사인원, 월 평균급여, 1일 평균근무시간에 따라 유의미한 차이가 있었다. 경기도 광명시의 학교급식 조리종사원은 동료와의 관계에 있어 높은 만족도를 나타내었으며 처우개선에 대해서는 매우 낮은 만족도를 보였다. 또한 1일1식과 1일2식, 교실배식일 경우가 근무현황 및 직무만족도에서 높은 점수를 보였다. 학교급식 조리종사원의 직무만족은 곧 학생들의 식사에 영향을 미치게 되는데 본 연구를 토대로 학교급식 조리종사원의 인력관리를 보다 효율적으로 함으로서 학교급식의 수준을 높이고 최종적으로 급식의 주체인 학생들이 건강한 식생활을 영유할 수 있도록 해야 할 것이다.
The purposes of this research were to foodservice employees working in elementary schools, middle schools and high schools of Gwangmyeong-si, Gyeonggi Province and provide primary data that can contribute to the qualitative improvement of school feeding. In addition, this researcher investigated gen...
The purposes of this research were to foodservice employees working in elementary schools, middle schools and high schools of Gwangmyeong-si, Gyeonggi Province and provide primary data that can contribute to the qualitative improvement of school feeding. In addition, this researcher investigated general details, current state of working and job satisfaction of school foodservice employees, analyzed current state of working and job satisfaction by general details per item and found effective measures to manage school foodservice employees. A survey was conducted for total 328 school foodservice employees and among them, 319 questionnaires were analyzed and used. For the analysis of data, SPSS 18.0 program was used for frequency, percentage, average, standard deviation, Cronbach-α value of reliability analysis, t-test, one-way ANOVA, Duncan's test and Pearson’s correlation analysis. As a result of survey replies, 50s was 68.0% and 40s was 32.0% among the respondents and 30s did not participate in the survey. For working schools, there were 39.5% of elementary schools, 31.7% high schools and 28.8% of middle schools in order. Most of respondents were 93.1% of unlimited contract and 91.2% of cooking hands-on workers. For school working career, there were 49.2% of more than 10 years, 33.5% of 5~10 years, 10.3% of 1~5 years and 6.9% of less than 1 year. For feeding type, there were 69.0% of 1 meal a day, 25.4% of 2 meals a day and 5.6% of three meals a day. For feeding place, there were 44.8% of cafeteria, 35.7% of classroom and 19.4% of both cafeteria and classroom. For 1-meal feeding members, more than 1,101 members was the highest by 41.4%, 901~1,100 members was 30.1%, 701~900 members was 23.5% and 501~700 members was 5.0% in order and school foodservice employees with less than 500 members did not participate in the survey. For member of school foodservice employees, 8~9 employees was 39.5%, more than 10 employees was 35.7% and 6~7 employees was 24.8%. For monthly mean salary, there were 51.1% of 1410~1600 thousand won, 28.5% of 1210~1400 thousand won, 10.3% of 1010~1200 thousand won, 10.1% of more than 1610 thousand won in order. For average working time of 1 day, there were 65.8% of 8 hours and 34.2% of more than 8 hours. For average overtime of 1 day, there were 69.3% of less than 1 hour, 18.8% of less than 2 hours and 11.9% of less than 3 hours. As a result of the analysis on satisfaction per item about current state of working, ‘Lighting facility without any inconvenience for working is equipped.’ of working environment, ‘I am satisfied to get salary in even vacation by dividing annual salary by 12 months.’of salary, ‘I have good relationship with colleagues.’ of relationship with colleagues and ‘I am satisfied with all sorts of extra pay by treatment improvement of non-regular workers’ of treatment improvement.’ showed the highest satisfaction. As a result of the analysis on satisfaction per item regarding the job satisfaction, the item, ‘I honorably can tell people around me about my occupation of foodservice employee.’ showed the highest satisfaction. In current state of working and job satisfaction by general items, there was no difference by age, working school, employment form, school working career, worked overtime for one hour a day on average. And, there were significant differences by position, feeding type, feeding place, number of feeding students of 1 day, number of foodservice employees, monthly mean salary and average working time of 1 day. School foodservice employee of Gwangmyeong-si, Gyeonggi Province showed high satisfaction in relationship with colleagues and very low satisfaction in treatment improvement. In addition, they showed high scores in current state of working and job satisfaction in case of 1 meal a day, 2 meals a day and classroom feeding. Job satisfaction of school foodservice employee makes a direct effect on students’ meals. Based on this research, through more effective management of school foodservice employees, the standard of school feeding should be improved so as to let students, a final subject of feeding, can enjoy healthy dietary life.
The purposes of this research were to foodservice employees working in elementary schools, middle schools and high schools of Gwangmyeong-si, Gyeonggi Province and provide primary data that can contribute to the qualitative improvement of school feeding. In addition, this researcher investigated general details, current state of working and job satisfaction of school foodservice employees, analyzed current state of working and job satisfaction by general details per item and found effective measures to manage school foodservice employees. A survey was conducted for total 328 school foodservice employees and among them, 319 questionnaires were analyzed and used. For the analysis of data, SPSS 18.0 program was used for frequency, percentage, average, standard deviation, Cronbach-α value of reliability analysis, t-test, one-way ANOVA, Duncan's test and Pearson’s correlation analysis. As a result of survey replies, 50s was 68.0% and 40s was 32.0% among the respondents and 30s did not participate in the survey. For working schools, there were 39.5% of elementary schools, 31.7% high schools and 28.8% of middle schools in order. Most of respondents were 93.1% of unlimited contract and 91.2% of cooking hands-on workers. For school working career, there were 49.2% of more than 10 years, 33.5% of 5~10 years, 10.3% of 1~5 years and 6.9% of less than 1 year. For feeding type, there were 69.0% of 1 meal a day, 25.4% of 2 meals a day and 5.6% of three meals a day. For feeding place, there were 44.8% of cafeteria, 35.7% of classroom and 19.4% of both cafeteria and classroom. For 1-meal feeding members, more than 1,101 members was the highest by 41.4%, 901~1,100 members was 30.1%, 701~900 members was 23.5% and 501~700 members was 5.0% in order and school foodservice employees with less than 500 members did not participate in the survey. For member of school foodservice employees, 8~9 employees was 39.5%, more than 10 employees was 35.7% and 6~7 employees was 24.8%. For monthly mean salary, there were 51.1% of 1410~1600 thousand won, 28.5% of 1210~1400 thousand won, 10.3% of 1010~1200 thousand won, 10.1% of more than 1610 thousand won in order. For average working time of 1 day, there were 65.8% of 8 hours and 34.2% of more than 8 hours. For average overtime of 1 day, there were 69.3% of less than 1 hour, 18.8% of less than 2 hours and 11.9% of less than 3 hours. As a result of the analysis on satisfaction per item about current state of working, ‘Lighting facility without any inconvenience for working is equipped.’ of working environment, ‘I am satisfied to get salary in even vacation by dividing annual salary by 12 months.’of salary, ‘I have good relationship with colleagues.’ of relationship with colleagues and ‘I am satisfied with all sorts of extra pay by treatment improvement of non-regular workers’ of treatment improvement.’ showed the highest satisfaction. As a result of the analysis on satisfaction per item regarding the job satisfaction, the item, ‘I honorably can tell people around me about my occupation of foodservice employee.’ showed the highest satisfaction. In current state of working and job satisfaction by general items, there was no difference by age, working school, employment form, school working career, worked overtime for one hour a day on average. And, there were significant differences by position, feeding type, feeding place, number of feeding students of 1 day, number of foodservice employees, monthly mean salary and average working time of 1 day. School foodservice employee of Gwangmyeong-si, Gyeonggi Province showed high satisfaction in relationship with colleagues and very low satisfaction in treatment improvement. In addition, they showed high scores in current state of working and job satisfaction in case of 1 meal a day, 2 meals a day and classroom feeding. Job satisfaction of school foodservice employee makes a direct effect on students’ meals. Based on this research, through more effective management of school foodservice employees, the standard of school feeding should be improved so as to let students, a final subject of feeding, can enjoy healthy dietary life.
주제어
#학교급식 조리종사원 직무 직무만족도 경기도 광명시 school foodservice school foodservice employee job job satisfaction Gwangmyeong-si, Gyeonggi province
학위논문 정보
저자
임공주
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
영양교육 전공
지도교수
최정화
발행연도
2017
총페이지
vii, 76장
키워드
학교급식 조리종사원 직무 직무만족도 경기도 광명시 school foodservice school foodservice employee job job satisfaction Gwangmyeong-si, Gyeonggi province
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.