중국 가전제품 제조기업들에게 한국 시장은 시장점유를 높이기 어려운 시장이다. 중국 제품은 기능적, 품질적 등 여러 측면에서 국민들이 불신이 쌓여 있기 때문이다. 이런 불신의 가장 큰 원인 중 하나는 중국 가전 제품의 품질 문제이다. 오랜 기간 동안 중국의 가전 제품 제조업자들은 제품의 품질관리를 체계적으로 하지 않았고, 이로 인해 다수의 품질 불량 문제가 발생하여 중국 가전제품에 대한 불신이 쌓이기 시작했다. 또한 여러 다국적 기업들이 출현하면서 소비자들은 자국 브랜드는 물론, 다양한 외국 브랜드를 접하게 되었다. 즉 치열해지는 브랜드 경쟁 속에서 살아남기 위해 기업들은 소비자들의 특성을 이해하고 그 특성에 맞는 올바른 ...
중국 가전제품 제조기업들에게 한국 시장은 시장점유를 높이기 어려운 시장이다. 중국 제품은 기능적, 품질적 등 여러 측면에서 국민들이 불신이 쌓여 있기 때문이다. 이런 불신의 가장 큰 원인 중 하나는 중국 가전 제품의 품질 문제이다. 오랜 기간 동안 중국의 가전 제품 제조업자들은 제품의 품질관리를 체계적으로 하지 않았고, 이로 인해 다수의 품질 불량 문제가 발생하여 중국 가전제품에 대한 불신이 쌓이기 시작했다. 또한 여러 다국적 기업들이 출현하면서 소비자들은 자국 브랜드는 물론, 다양한 외국 브랜드를 접하게 되었다. 즉 치열해지는 브랜드 경쟁 속에서 살아남기 위해 기업들은 소비자들의 특성을 이해하고 그 특성에 맞는 올바른 마케팅 전략을 수립해야 한다. 즉 소비자의 성향을 정확하게 파악하고 장기적으로 전략적인 계획을 수립해야 한다. 본 연구를 통해 실제로 한국 소비자들이 생각하는 중국 가전제품의 대한 인식을 확인 함으로서 한국 소비자를 대상으로한 마케팅적인 도움은 물론 올바른 방향제시를 도출하고자 한다. 먼저 중국 제품 사용 유무에 따라 두가지 가설로 정리 후 설문자료를 통해 데이터를 분석 하였다. 그리고 한국에 진출한 중국 기업 중 하나인 하이얼의 서비스 불량 데이터를 분석함으로써 결과를 비교 분석 하였다. 그 결과 중국 제품을 사용하지 않는 이유로 디자인, 성능/품질, 브랜드 3가지 요인으로 인해 구매를 하지 않고, 실제로 중국 가전 제품을 사용한 소비자들은 다섯 가지 요인에 대해 모두 긍정적으로 개선되었음을 확인 하였다.
중국 가전제품 제조기업들에게 한국 시장은 시장점유를 높이기 어려운 시장이다. 중국 제품은 기능적, 품질적 등 여러 측면에서 국민들이 불신이 쌓여 있기 때문이다. 이런 불신의 가장 큰 원인 중 하나는 중국 가전 제품의 품질 문제이다. 오랜 기간 동안 중국의 가전 제품 제조업자들은 제품의 품질관리를 체계적으로 하지 않았고, 이로 인해 다수의 품질 불량 문제가 발생하여 중국 가전제품에 대한 불신이 쌓이기 시작했다. 또한 여러 다국적 기업들이 출현하면서 소비자들은 자국 브랜드는 물론, 다양한 외국 브랜드를 접하게 되었다. 즉 치열해지는 브랜드 경쟁 속에서 살아남기 위해 기업들은 소비자들의 특성을 이해하고 그 특성에 맞는 올바른 마케팅 전략을 수립해야 한다. 즉 소비자의 성향을 정확하게 파악하고 장기적으로 전략적인 계획을 수립해야 한다. 본 연구를 통해 실제로 한국 소비자들이 생각하는 중국 가전제품의 대한 인식을 확인 함으로서 한국 소비자를 대상으로한 마케팅적인 도움은 물론 올바른 방향제시를 도출하고자 한다. 먼저 중국 제품 사용 유무에 따라 두가지 가설로 정리 후 설문자료를 통해 데이터를 분석 하였다. 그리고 한국에 진출한 중국 기업 중 하나인 하이얼의 서비스 불량 데이터를 분석함으로써 결과를 비교 분석 하였다. 그 결과 중국 제품을 사용하지 않는 이유로 디자인, 성능/품질, 브랜드 3가지 요인으로 인해 구매를 하지 않고, 실제로 중국 가전 제품을 사용한 소비자들은 다섯 가지 요인에 대해 모두 긍정적으로 개선되었음을 확인 하였다.
For Chinese home appliance manufacturers, Korean market is one of the most difficult place to expend their market share. One of the biggest reason for this symptom is there has been a mistrust of the quality of Chinese home appliances in terms of the functionality and the quality. Since Chinese home...
For Chinese home appliance manufacturers, Korean market is one of the most difficult place to expend their market share. One of the biggest reason for this symptom is there has been a mistrust of the quality of Chinese home appliances in terms of the functionality and the quality. Since Chinese home appliance companies has not managed their products’ quality for a long time, a lot of quality issues has been brought up, which results in the mistrust of them. And consumers were exposed to various foreign brands as well as domestic brands, the manufacturers should establish the appropriate marketing strategy for their new approach to the market. In other words, it is necessary to understand local shopping trends and consumer lifestyles. To overcome the negative reputation, it is important for the manufacturers to understand the Korean consumers and to establish the appropriate marketing strategy for it. This study aims to investigate the perception of Korean consumers on Chinese home appliances and to suggest marketing strategies for Chinese home appliance companies from the results of the statistical experiment. First of all, two research hypothesis about the perception of the Korean consumers on Chinese home appliances were developed and a survey was carried out to verify them. After, additional analyzes were carried out based on the data from a Chinese home appliance manufacturer, Haier, to compare with the result from the hypothesizes. From the survey result, three factors including design, performance and quality, and brand reputation appeared to have significant impacts on consumers’ buying decision of Chinese home appliance. And the evaluations of all five factors were positively improved if consumers had change to use the products.
For Chinese home appliance manufacturers, Korean market is one of the most difficult place to expend their market share. One of the biggest reason for this symptom is there has been a mistrust of the quality of Chinese home appliances in terms of the functionality and the quality. Since Chinese home appliance companies has not managed their products’ quality for a long time, a lot of quality issues has been brought up, which results in the mistrust of them. And consumers were exposed to various foreign brands as well as domestic brands, the manufacturers should establish the appropriate marketing strategy for their new approach to the market. In other words, it is necessary to understand local shopping trends and consumer lifestyles. To overcome the negative reputation, it is important for the manufacturers to understand the Korean consumers and to establish the appropriate marketing strategy for it. This study aims to investigate the perception of Korean consumers on Chinese home appliances and to suggest marketing strategies for Chinese home appliance companies from the results of the statistical experiment. First of all, two research hypothesis about the perception of the Korean consumers on Chinese home appliances were developed and a survey was carried out to verify them. After, additional analyzes were carried out based on the data from a Chinese home appliance manufacturer, Haier, to compare with the result from the hypothesizes. From the survey result, three factors including design, performance and quality, and brand reputation appeared to have significant impacts on consumers’ buying decision of Chinese home appliance. And the evaluations of all five factors were positively improved if consumers had change to use the products.
주제어
#가전제품 글로벌 글로벌기업 하이얼 중국 인식 마케팅 성능 품질 가격 디자인 브랜드 판매 전략 home appliances global global corporation Haier China prejudice marketing performance quality price design A/S brand sale strategy
학위논문 정보
저자
박수호
학위수여기관
연세대학교 공학대학원
학위구분
국내석사
학과
산업정보경영
지도교수
정봉주
발행연도
2017
총페이지
vi, 43장
키워드
가전제품 글로벌 글로벌기업 하이얼 중국 인식 마케팅 성능 품질 가격 디자인 브랜드 판매 전략 home appliances global global corporation Haier China prejudice marketing performance quality price design A/S brand sale strategy
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