도자문화산업 활성화에 관한 연구 : -의사결정나무를 응용한 인터넷 마케팅 중심으로- A Study on Invigorating the Ceramic Industry -Focused on Internet Marketing Applying the Decision Tree-원문보기
우리나라 인터넷 시장은 매년 10% 이상의 성장세를 유지하며 발전하고 있다. 인터넷 세상의 대량 정보들은 다양한 콘텐츠와 어우러져 빅데이터를 이루며 우리 삶을 변화시키고 있다. 인터넷 키워드가 가지고 있는 의미와 데이터의 흐름을 분석하여 개개인이 원하는 다양한 정보를 제공할 수 있게 되었다. 도자문화산업은 민족의 전통성을 계승하고 그것을 바탕으로 발전하여 기능적이고 예술적인 창의력과 감성적 요소에 기반을 둔 한국의 대표적 문화산업이다. 그러나 수공예의 영세성을 극복하지 못하고 인터넷이라는 큰 시장이 있음에도 도자문화산업의 인터넷 마케팅 비율은 7%대에 불과하다. 최근 도자기 쇼핑몰이 급증했다고는 하나 그 규모가 인터넷 마케팅 활성화에는 턱없이 부족하며, 도자기 관련 인터넷 데이터들은 점점 증가하지만 이에 관한 활용 연구는 미비하다. 이제 우리나라 도자문화산업 분야에서도 체계적인 인터넷 마케팅 방법의 연구가 필요한 시점이다. 인터넷 콘텐츠와 키워드를 분석하고 그 데이터를 연구하기 위해 ...
우리나라 인터넷 시장은 매년 10% 이상의 성장세를 유지하며 발전하고 있다. 인터넷 세상의 대량 정보들은 다양한 콘텐츠와 어우러져 빅데이터를 이루며 우리 삶을 변화시키고 있다. 인터넷 키워드가 가지고 있는 의미와 데이터의 흐름을 분석하여 개개인이 원하는 다양한 정보를 제공할 수 있게 되었다. 도자문화산업은 민족의 전통성을 계승하고 그것을 바탕으로 발전하여 기능적이고 예술적인 창의력과 감성적 요소에 기반을 둔 한국의 대표적 문화산업이다. 그러나 수공예의 영세성을 극복하지 못하고 인터넷이라는 큰 시장이 있음에도 도자문화산업의 인터넷 마케팅 비율은 7%대에 불과하다. 최근 도자기 쇼핑몰이 급증했다고는 하나 그 규모가 인터넷 마케팅 활성화에는 턱없이 부족하며, 도자기 관련 인터넷 데이터들은 점점 증가하지만 이에 관한 활용 연구는 미비하다. 이제 우리나라 도자문화산업 분야에서도 체계적인 인터넷 마케팅 방법의 연구가 필요한 시점이다. 인터넷 콘텐츠와 키워드를 분석하고 그 데이터를 연구하기 위해 데이터마이닝 기법 중 의사결정나무 분석의 응용은 분류와 예측을 수행하기 위하여 가장 적절한 방법으로 의사결정 규칙을 나무형태로 도표화하여 표현되므로 쉽게 이해하고 활용할 수 있으며, 주관적 기준을 계량적으로 표현하여 증명할 수 있는 분석 방법으로 본 논문에서 만들어진 키워드트리의 기반이 된다. 의사결정나무 분석기법을 응용하여 방대한 도자기 관련 데이터들을 정형화 시키고 그것을 새로운 변수로 변환하여 그 수의 높고 낮음으로 마케팅 의사 결정에 도움을 줌으로서 도자문화산업 마케팅 방법으로 활성화할 수 있다고 생각한다. 본 연구는 도자문화산업의 인터넷 콘텐츠를 4가지의 대분류와 17가지의 중분류로 분류하여 이를 바탕으로 도자기 관련 쇼핑몰 335개와 홈페이지 50개, 블로그와 카페 200여개, SNS계정 100여개를 조사하였고, 76개의 어플리케이션을 다운로드 하여 인터넷 마케팅 사례 분석을 진행하였다. 사례분석을 통해서 정리된 도자기 관련 키워드 416개의 연간 검색수인 72,649,420건을 분석한 결과인 변수1과 변수2를 생성하여 키워드트리를 만들었으며, 본 연구로 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 도자기 관련 검색수의 높고 낮음을 알 수 있는 검색지수인 변수1과 월평균 클릭수와 클릭률로 노출의 높고 낮음을 알 수 있는 노출지수인 변수2를 생성하여, 소비자들의 검색패턴과 인터넷 마케팅에 필요한 키워드를 다양하게 추출하고 그 순위를 쉽게 확인할 수 있었다. 둘째, 키워드트리로 생성한 키워드들을 기존 웹사이트의 타이틀, 메타태그, 포털사이트의 등록검색어를 교체한 결과 총 접속자 수는 14% 증가하였고, 키워드 접속 횟수는 21% 증가한 사실을 통해 키워드트리의 쓰임을 확인할 수 있었다. 셋째, 키워드트리로 추출한 키워드를 인터넷 마케팅인 검색 광고, 타깃 광고, 블로그 광고 등의 중요 데이터로 사용하면 방문자 수의 증가를 이루어 낼 수 있음을 확인하였다. 넷째, 도자문화산업의 인터넷 마케팅 과정에서 키워드트리를 사용하고 감성 콘텐츠의 구성요소를 객관화된 키워드 도표로 제시하여 마케팅의 기준으로 사용할 수 있었다. 다섯째, 키워드트리를 기반으로 콘텐츠트리, 디자인트리, 광고트리, 컨설팅트리를 제안하며, 이는 다양한 인터넷 콘텐츠개발과 디자인 제작 및 수정, 유용한 타깃 광고 및 컨설팅의 자료로 활용할 수 있다. 본 연구의 추후 과제로 도자문화산업의 주체들이 참여하는 인터넷 클러스터개념으로 여러 구조의 트리가 하나의 목표로 거대한 인터넷 가상현실 속의 큰 도자문화 단지를 건립하고 그 안에서 소비자와 소통하며, 도자기를 제작, 판매, 전시되는 원스톱 서비스를 구현한 특화된 플랫폼 서비스의 연구가 필요할 것이다. 도자문화산업이 장기적이고 전략적으로 발전할 수 있는 인터넷 마케팅 활성화를 위한 키워드트리를 제시함으로서 매출에 영향을 주는 인터넷 콘텐츠의 구성 요인을 확인하고 그 대안을 제시하며, 콘텐츠 개발과 키워드를 기반으로 하는 새로운 하이브리드 마케팅 시스템의 활성화를 통한 도자문화산업의 콘텐츠 비즈니스가 종합적으로 발전되기를 기대한다.
우리나라 인터넷 시장은 매년 10% 이상의 성장세를 유지하며 발전하고 있다. 인터넷 세상의 대량 정보들은 다양한 콘텐츠와 어우러져 빅데이터를 이루며 우리 삶을 변화시키고 있다. 인터넷 키워드가 가지고 있는 의미와 데이터의 흐름을 분석하여 개개인이 원하는 다양한 정보를 제공할 수 있게 되었다. 도자문화산업은 민족의 전통성을 계승하고 그것을 바탕으로 발전하여 기능적이고 예술적인 창의력과 감성적 요소에 기반을 둔 한국의 대표적 문화산업이다. 그러나 수공예의 영세성을 극복하지 못하고 인터넷이라는 큰 시장이 있음에도 도자문화산업의 인터넷 마케팅 비율은 7%대에 불과하다. 최근 도자기 쇼핑몰이 급증했다고는 하나 그 규모가 인터넷 마케팅 활성화에는 턱없이 부족하며, 도자기 관련 인터넷 데이터들은 점점 증가하지만 이에 관한 활용 연구는 미비하다. 이제 우리나라 도자문화산업 분야에서도 체계적인 인터넷 마케팅 방법의 연구가 필요한 시점이다. 인터넷 콘텐츠와 키워드를 분석하고 그 데이터를 연구하기 위해 데이터마이닝 기법 중 의사결정나무 분석의 응용은 분류와 예측을 수행하기 위하여 가장 적절한 방법으로 의사결정 규칙을 나무형태로 도표화하여 표현되므로 쉽게 이해하고 활용할 수 있으며, 주관적 기준을 계량적으로 표현하여 증명할 수 있는 분석 방법으로 본 논문에서 만들어진 키워드트리의 기반이 된다. 의사결정나무 분석기법을 응용하여 방대한 도자기 관련 데이터들을 정형화 시키고 그것을 새로운 변수로 변환하여 그 수의 높고 낮음으로 마케팅 의사 결정에 도움을 줌으로서 도자문화산업 마케팅 방법으로 활성화할 수 있다고 생각한다. 본 연구는 도자문화산업의 인터넷 콘텐츠를 4가지의 대분류와 17가지의 중분류로 분류하여 이를 바탕으로 도자기 관련 쇼핑몰 335개와 홈페이지 50개, 블로그와 카페 200여개, SNS계정 100여개를 조사하였고, 76개의 어플리케이션을 다운로드 하여 인터넷 마케팅 사례 분석을 진행하였다. 사례분석을 통해서 정리된 도자기 관련 키워드 416개의 연간 검색수인 72,649,420건을 분석한 결과인 변수1과 변수2를 생성하여 키워드트리를 만들었으며, 본 연구로 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 도자기 관련 검색수의 높고 낮음을 알 수 있는 검색지수인 변수1과 월평균 클릭수와 클릭률로 노출의 높고 낮음을 알 수 있는 노출지수인 변수2를 생성하여, 소비자들의 검색패턴과 인터넷 마케팅에 필요한 키워드를 다양하게 추출하고 그 순위를 쉽게 확인할 수 있었다. 둘째, 키워드트리로 생성한 키워드들을 기존 웹사이트의 타이틀, 메타태그, 포털사이트의 등록검색어를 교체한 결과 총 접속자 수는 14% 증가하였고, 키워드 접속 횟수는 21% 증가한 사실을 통해 키워드트리의 쓰임을 확인할 수 있었다. 셋째, 키워드트리로 추출한 키워드를 인터넷 마케팅인 검색 광고, 타깃 광고, 블로그 광고 등의 중요 데이터로 사용하면 방문자 수의 증가를 이루어 낼 수 있음을 확인하였다. 넷째, 도자문화산업의 인터넷 마케팅 과정에서 키워드트리를 사용하고 감성 콘텐츠의 구성요소를 객관화된 키워드 도표로 제시하여 마케팅의 기준으로 사용할 수 있었다. 다섯째, 키워드트리를 기반으로 콘텐츠트리, 디자인트리, 광고트리, 컨설팅트리를 제안하며, 이는 다양한 인터넷 콘텐츠개발과 디자인 제작 및 수정, 유용한 타깃 광고 및 컨설팅의 자료로 활용할 수 있다. 본 연구의 추후 과제로 도자문화산업의 주체들이 참여하는 인터넷 클러스터개념으로 여러 구조의 트리가 하나의 목표로 거대한 인터넷 가상현실 속의 큰 도자문화 단지를 건립하고 그 안에서 소비자와 소통하며, 도자기를 제작, 판매, 전시되는 원스톱 서비스를 구현한 특화된 플랫폼 서비스의 연구가 필요할 것이다. 도자문화산업이 장기적이고 전략적으로 발전할 수 있는 인터넷 마케팅 활성화를 위한 키워드트리를 제시함으로서 매출에 영향을 주는 인터넷 콘텐츠의 구성 요인을 확인하고 그 대안을 제시하며, 콘텐츠 개발과 키워드를 기반으로 하는 새로운 하이브리드 마케팅 시스템의 활성화를 통한 도자문화산업의 콘텐츠 비즈니스가 종합적으로 발전되기를 기대한다.
The internet market in Korea has been developing over 10% annually. Diverse contents from massive amounts of information on the internet change the lives of people. Various information is provided through the meaning of internet key words and the analysis of data flow. The ceramic industry, which su...
The internet market in Korea has been developing over 10% annually. Diverse contents from massive amounts of information on the internet change the lives of people. Various information is provided through the meaning of internet key words and the analysis of data flow. The ceramic industry, which succeeds Korean traditionality is the representative cultural industry in Korea, based on practical and artistic creativity and emotionality. However, handicrafts workshops in the industry do not overcome small-sized limit, and the internet marketing is 7% at best, not utilizing the advantage of internet market. Though shopping malls of ceramics on the internet are increasing recently, the size of them is insufficient for vitalizing internet marketing. And internet data related to ceramics is growing, however, studies on utilizing the data are scarce. A study on methods of systematic internet marketing is needed in the industry. Applying an analysis of the decision tree is the most adequate for carrying out classification and expectation to analyze internet contents and key words and to study the data. This method can be understood and utilized easily because the decision making rule for it is described as a diagram in the shape of tree. And also it is a way to objectify subjective standards, and is a base of the key word tree designed for this study. This study suggests that vast data related to ceramics is standardized through applying an analysis technique of decision tree, which makes them variables, and this helps marketing decision with variables. And the result invigorates the ceramic industry marketing. This study has classified internet contents into 4 categories and 17 subcategories, and according to them has searched 335 ceramics shopping malls, 50 websites, more than 200 blogs and internet cafes, and over 100 sns accounts. And a case analysis of internet marketing has been conducted through downloading 76 applications. 72,649,420 cases, which includes annually searched 416 key words related to ceramics, are analyzed, and a key word tree is created from variable 1 and variable 2 in the analysis. variable means a search index. And variable 1 tells the frequency of a search index related to ceramics, and variable 2 means the frequency of key word search through the monthly average number of click. The results of the study are as follows: First, a search pattern of consumers and key words needed for internet marketing are obtained through variable 1 and variable 2. Second, the researcher replaces key words created by the key word tree into titles of existed web sites, meta tags, and registered key words of portal sites. And the result is that the number of login users is 14% increased and the one of searching key words is 21% increased, which identifies the use of the key word tree. Third, It is identified that visitors on the internet are increased when key words from the key word tree are used as critical data in search advertisements, target advertisements, and blog advertisements. Fourth, the key word tree makes it possible to convert emotional contents to objectified diagrams, which becomes marketing standards. Fifth, the contents tree, design tree, advertisement tree, and consulting tree based on the key word tree are suggested, which is utilized as data for developing diverse internet contents, making and editing design, available target advertisements, and consulting data. It is needed for the further study that various key word trees as a concept of internet cluster make the craftsmen of ceramic industry build a complex of ceramics in the virtual reality, which makes them communicate in it. And it is needed for a specialized study on platform service to realize one-stop service making, selling and displaying ceramics. It can be anticipated that the key word tree is for invigorating internet marketing to develop ceramic industry strategically and in the long term, and the elements of internet contents and the alternatives are provided. And also it can be expected that ceramics contents business is developing through utilizing brand-new hybrid marketing system based on developing contents. key words: ceramic industry, ceramics, decision tree, search index, exposure index, key words tree, internet marketing, data mining,
The internet market in Korea has been developing over 10% annually. Diverse contents from massive amounts of information on the internet change the lives of people. Various information is provided through the meaning of internet key words and the analysis of data flow. The ceramic industry, which succeeds Korean traditionality is the representative cultural industry in Korea, based on practical and artistic creativity and emotionality. However, handicrafts workshops in the industry do not overcome small-sized limit, and the internet marketing is 7% at best, not utilizing the advantage of internet market. Though shopping malls of ceramics on the internet are increasing recently, the size of them is insufficient for vitalizing internet marketing. And internet data related to ceramics is growing, however, studies on utilizing the data are scarce. A study on methods of systematic internet marketing is needed in the industry. Applying an analysis of the decision tree is the most adequate for carrying out classification and expectation to analyze internet contents and key words and to study the data. This method can be understood and utilized easily because the decision making rule for it is described as a diagram in the shape of tree. And also it is a way to objectify subjective standards, and is a base of the key word tree designed for this study. This study suggests that vast data related to ceramics is standardized through applying an analysis technique of decision tree, which makes them variables, and this helps marketing decision with variables. And the result invigorates the ceramic industry marketing. This study has classified internet contents into 4 categories and 17 subcategories, and according to them has searched 335 ceramics shopping malls, 50 websites, more than 200 blogs and internet cafes, and over 100 sns accounts. And a case analysis of internet marketing has been conducted through downloading 76 applications. 72,649,420 cases, which includes annually searched 416 key words related to ceramics, are analyzed, and a key word tree is created from variable 1 and variable 2 in the analysis. variable means a search index. And variable 1 tells the frequency of a search index related to ceramics, and variable 2 means the frequency of key word search through the monthly average number of click. The results of the study are as follows: First, a search pattern of consumers and key words needed for internet marketing are obtained through variable 1 and variable 2. Second, the researcher replaces key words created by the key word tree into titles of existed web sites, meta tags, and registered key words of portal sites. And the result is that the number of login users is 14% increased and the one of searching key words is 21% increased, which identifies the use of the key word tree. Third, It is identified that visitors on the internet are increased when key words from the key word tree are used as critical data in search advertisements, target advertisements, and blog advertisements. Fourth, the key word tree makes it possible to convert emotional contents to objectified diagrams, which becomes marketing standards. Fifth, the contents tree, design tree, advertisement tree, and consulting tree based on the key word tree are suggested, which is utilized as data for developing diverse internet contents, making and editing design, available target advertisements, and consulting data. It is needed for the further study that various key word trees as a concept of internet cluster make the craftsmen of ceramic industry build a complex of ceramics in the virtual reality, which makes them communicate in it. And it is needed for a specialized study on platform service to realize one-stop service making, selling and displaying ceramics. It can be anticipated that the key word tree is for invigorating internet marketing to develop ceramic industry strategically and in the long term, and the elements of internet contents and the alternatives are provided. And also it can be expected that ceramics contents business is developing through utilizing brand-new hybrid marketing system based on developing contents. key words: ceramic industry, ceramics, decision tree, search index, exposure index, key words tree, internet marketing, data mining,
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