중도입국 청소년의 정규학교 적응에 관한 내러티브 탐구 : 다문화 예비학교의 역할을 중심으로 A Narrative Inquiry into Regular School Adjustment of Immigrant Youths: Focused on Multicultural Preliminary School's Role원문보기
중국동포의 국적회복 및 국제결혼이민자의 증가에 따라 부모와 떨어져 외국에 거주하던 자녀가 한국으로 이주하는 사례가 해마다 늘고 있다. 중도입국 청소년의 한국어와 한국문화에 대한 몰이해는 정규 교육 기관으로의 진입을 방해하고 더 나아가 학교 이탈의 주요 원인이 되므로 취학 전 중도입국 청소년의 초기 적응을 돕기 위한 다문화 예비학교 및 대안학교가 확대 운영되고 있다. 이에 본 연구에서는 중도입국 청소년의 초기 적응을 위한 예비학교의 프로그램이 제대로 수행되고 있는지 확인하고자 한다. 특히, 내러티브 탐구 방법을 활용하여 중도입국 청소년이 학교에서 경험한 상황을 심층적인 이야기로 담아냄으로써 이들의 정규학교 적응 양상을 이해하고 이를 통해 예비학교의 본질적인 역할과 교육적 시사점을 밝히고자 한다. 연구의 목적을 달성하기 위해 예비학교를 거친 후 정규학교에 진학한 중도입국 청소년 3명과 예비학교를 거치지 않고 정규학교에 진학한 중도입국 청소년 3명, 총 6명의 중도입국 청소년을 대상으로 내러티브 면담을 통해 자료를 수집하였다. 중도입국 청소년의 정규학교 적응 양상 및 예비학교의 역할에 관해 분석한 결과, 예비학교를 거친 중도입국 청소년과 예비학교를 거치지 않은 중도입국 청소년의 정규학교 적응 양상은 다음과 같다. 예비학교를 거친 중도입국 청소년의 정규학교 및 예비학교에서의 경험을 분석한 결과, ‘학교공부, 친구관계, 교사관계, 학교규칙’의 주요 요인 외에 ‘방과 후 활동, 상담 활동, ...
중국동포의 국적회복 및 국제결혼이민자의 증가에 따라 부모와 떨어져 외국에 거주하던 자녀가 한국으로 이주하는 사례가 해마다 늘고 있다. 중도입국 청소년의 한국어와 한국문화에 대한 몰이해는 정규 교육 기관으로의 진입을 방해하고 더 나아가 학교 이탈의 주요 원인이 되므로 취학 전 중도입국 청소년의 초기 적응을 돕기 위한 다문화 예비학교 및 대안학교가 확대 운영되고 있다. 이에 본 연구에서는 중도입국 청소년의 초기 적응을 위한 예비학교의 프로그램이 제대로 수행되고 있는지 확인하고자 한다. 특히, 내러티브 탐구 방법을 활용하여 중도입국 청소년이 학교에서 경험한 상황을 심층적인 이야기로 담아냄으로써 이들의 정규학교 적응 양상을 이해하고 이를 통해 예비학교의 본질적인 역할과 교육적 시사점을 밝히고자 한다. 연구의 목적을 달성하기 위해 예비학교를 거친 후 정규학교에 진학한 중도입국 청소년 3명과 예비학교를 거치지 않고 정규학교에 진학한 중도입국 청소년 3명, 총 6명의 중도입국 청소년을 대상으로 내러티브 면담을 통해 자료를 수집하였다. 중도입국 청소년의 정규학교 적응 양상 및 예비학교의 역할에 관해 분석한 결과, 예비학교를 거친 중도입국 청소년과 예비학교를 거치지 않은 중도입국 청소년의 정규학교 적응 양상은 다음과 같다. 예비학교를 거친 중도입국 청소년의 정규학교 및 예비학교에서의 경험을 분석한 결과, ‘학교공부, 친구관계, 교사관계, 학교규칙’의 주요 요인 외에 ‘방과 후 활동, 상담 활동, 진로지도, 진로이해, 멘토링 활동’의 발견 요인이 포착되었다. 정규학교에서의 경험은 ‘높은 한국어 능력, 친밀한 관계 형성, 정서적 안정감 형성, 학교규칙에 대한 이해 및 규칙 준수, 높은 학업 의지’ 등으로 범주화되었다. 한편, 예비학교에서의 경험은 ‘한국어 학습, 타문화 이해, 교사와 친밀한 관계 형성, 학교규칙에 대한 이해 및 규칙 준수, 흥미와 재능 발견, 한국어 및 한국 문화에 대한 이해, 사교성 발달, 정서적 안정감 형성’ 등이 상위 주제어로 범주화되었다. 범주화된 주제어를 바탕으로 이들 간의 상호관계를 분석한 결과, 예비학교에서의 다양한 요인별 경험이 정규학교 적응 과정에 복합적인 영향을 미치는데 예컨대, 예비학교에서의 ‘한국어 학습, 한국어 및 한국 문화에 대한 이해’와 관련된 경험은 정규학교에서의 ‘높은 한국어 능력’과 연결되며, 이는 정규학교 내 ‘학교공부, 친구관계’에 긍정적인 영향을 주었다. 예비학교를 거치지 않은 중도입국 청소년의 정규학교에서의 경험을 분석한 결과, ‘학교공부, 친구관계, 학교규칙’의 주요 요인 외에 ‘방과 후 활동, 한국문화의 몰이해, 게임, 가정문제’의 발견 요인이 확인되었다. 정규학교 적응 요인들은 ‘낮은 한국어 능력, 한정된 친구관계, 학교규칙 불이행, 학교활동에 대한 무관심, 한국인에 대한 선입견, 게임 중독, 부모님과의 싸움, 경제적인 문제’의 상위 주제어로 범주화하였다. 이상의 각 주제어와 예비학교의 여러 요인들을 제시함으로써 중도입국 청소년의 정규학교 적응에 필요한 예비학교의 기대역할과 연결할 수 있었다. 예컨대, 정규학교에서의 ‘낮은 한국어 능력’과 관련한 경험은 예비학교에서의 ‘한국어 학습, 높은 학업 의지, 진로에 대한 이해’를 통해 보완될 수 있다. 그리고 예비학교에서의 ‘한국어 학습’은 예비학교의 ‘학교공부, 친구관계’로부터, ‘높은 학업 의지, 진로에 대한 이해’는 예비학교에서의 ‘진로지도’를 통해 뒷받침될 수 있다. 따라서 예비학교는 ‘한국어 능력 향상, 한국어 학습’의 역할 뿐만 아니라, ‘타문화에 대한 이해, 학교규칙 준수, 정서적 안정감, 사교성 발달’ 등 복합적인 측면에서 중도입국 청소년의 정규학교 적응에 중요한 영향을 주고 있으므로 중도입국 청소년의 정규학교 적응을 위한 예비학교의 역할을 강조할 수 있다.
중국동포의 국적회복 및 국제결혼이민자의 증가에 따라 부모와 떨어져 외국에 거주하던 자녀가 한국으로 이주하는 사례가 해마다 늘고 있다. 중도입국 청소년의 한국어와 한국문화에 대한 몰이해는 정규 교육 기관으로의 진입을 방해하고 더 나아가 학교 이탈의 주요 원인이 되므로 취학 전 중도입국 청소년의 초기 적응을 돕기 위한 다문화 예비학교 및 대안학교가 확대 운영되고 있다. 이에 본 연구에서는 중도입국 청소년의 초기 적응을 위한 예비학교의 프로그램이 제대로 수행되고 있는지 확인하고자 한다. 특히, 내러티브 탐구 방법을 활용하여 중도입국 청소년이 학교에서 경험한 상황을 심층적인 이야기로 담아냄으로써 이들의 정규학교 적응 양상을 이해하고 이를 통해 예비학교의 본질적인 역할과 교육적 시사점을 밝히고자 한다. 연구의 목적을 달성하기 위해 예비학교를 거친 후 정규학교에 진학한 중도입국 청소년 3명과 예비학교를 거치지 않고 정규학교에 진학한 중도입국 청소년 3명, 총 6명의 중도입국 청소년을 대상으로 내러티브 면담을 통해 자료를 수집하였다. 중도입국 청소년의 정규학교 적응 양상 및 예비학교의 역할에 관해 분석한 결과, 예비학교를 거친 중도입국 청소년과 예비학교를 거치지 않은 중도입국 청소년의 정규학교 적응 양상은 다음과 같다. 예비학교를 거친 중도입국 청소년의 정규학교 및 예비학교에서의 경험을 분석한 결과, ‘학교공부, 친구관계, 교사관계, 학교규칙’의 주요 요인 외에 ‘방과 후 활동, 상담 활동, 진로지도, 진로이해, 멘토링 활동’의 발견 요인이 포착되었다. 정규학교에서의 경험은 ‘높은 한국어 능력, 친밀한 관계 형성, 정서적 안정감 형성, 학교규칙에 대한 이해 및 규칙 준수, 높은 학업 의지’ 등으로 범주화되었다. 한편, 예비학교에서의 경험은 ‘한국어 학습, 타문화 이해, 교사와 친밀한 관계 형성, 학교규칙에 대한 이해 및 규칙 준수, 흥미와 재능 발견, 한국어 및 한국 문화에 대한 이해, 사교성 발달, 정서적 안정감 형성’ 등이 상위 주제어로 범주화되었다. 범주화된 주제어를 바탕으로 이들 간의 상호관계를 분석한 결과, 예비학교에서의 다양한 요인별 경험이 정규학교 적응 과정에 복합적인 영향을 미치는데 예컨대, 예비학교에서의 ‘한국어 학습, 한국어 및 한국 문화에 대한 이해’와 관련된 경험은 정규학교에서의 ‘높은 한국어 능력’과 연결되며, 이는 정규학교 내 ‘학교공부, 친구관계’에 긍정적인 영향을 주었다. 예비학교를 거치지 않은 중도입국 청소년의 정규학교에서의 경험을 분석한 결과, ‘학교공부, 친구관계, 학교규칙’의 주요 요인 외에 ‘방과 후 활동, 한국문화의 몰이해, 게임, 가정문제’의 발견 요인이 확인되었다. 정규학교 적응 요인들은 ‘낮은 한국어 능력, 한정된 친구관계, 학교규칙 불이행, 학교활동에 대한 무관심, 한국인에 대한 선입견, 게임 중독, 부모님과의 싸움, 경제적인 문제’의 상위 주제어로 범주화하였다. 이상의 각 주제어와 예비학교의 여러 요인들을 제시함으로써 중도입국 청소년의 정규학교 적응에 필요한 예비학교의 기대역할과 연결할 수 있었다. 예컨대, 정규학교에서의 ‘낮은 한국어 능력’과 관련한 경험은 예비학교에서의 ‘한국어 학습, 높은 학업 의지, 진로에 대한 이해’를 통해 보완될 수 있다. 그리고 예비학교에서의 ‘한국어 학습’은 예비학교의 ‘학교공부, 친구관계’로부터, ‘높은 학업 의지, 진로에 대한 이해’는 예비학교에서의 ‘진로지도’를 통해 뒷받침될 수 있다. 따라서 예비학교는 ‘한국어 능력 향상, 한국어 학습’의 역할 뿐만 아니라, ‘타문화에 대한 이해, 학교규칙 준수, 정서적 안정감, 사교성 발달’ 등 복합적인 측면에서 중도입국 청소년의 정규학교 적응에 중요한 영향을 주고 있으므로 중도입국 청소년의 정규학교 적응을 위한 예비학교의 역할을 강조할 수 있다.
As the ethnic Korean-Chinese nationality recovery and international marriage immigrants have been risen, there have been an increasing number of cases annually where children living apart from their parents in foreign countries immigrate to Korea. But immigrant youths' lack in understanding the Kore...
As the ethnic Korean-Chinese nationality recovery and international marriage immigrants have been risen, there have been an increasing number of cases annually where children living apart from their parents in foreign countries immigrate to Korea. But immigrant youths' lack in understanding the Korean language and Korean culture interrupts the advance to regular educational institutions, and moreover, this brings about school deviation more and more. Thus multicultural preliminary and alternative schools are being expanded and run to help immigrant youths adapt themselves before going to school. In this regard, the purpose of this research study is to investigate whether multicultural preliminary school programs designed to help immigrant youths adapt themselves early are being carried out properly. And this study is going to understand the patterns of the adaptation of these youths, and through it, to identify the fundamental roles of preliminary schools and the educational suggestions by describing, in depth, the narratives of events these youths have experienced in school, with the use of narrative inquiry. To achieve the purpose, this research study conducted a narrative interview survey of total 6 adolescents including three adolescents entering regular schools after preliminary education and training, and three adolescents entering regular school without preliminary education and training, respectively in turn. This study analyzed the patterns of immigrant youths' adaptation of regular schools and the role of preliminary schools. As follows are the patterns of immigrant youths' adaptation after preliminary education and training and without preliminary education and training. The research outcome of experiences of immigrant youths after regular and preliminary schools shows that there is the presence of factors of 'after-school activities, counseling activities, career guidance, career understanding, mentioning activities' in addition to major factors of 'school work, relationships with friends and teachers, school rules.' Experiences in regular schools are categorized into 'high Korean language competence,' 'the establishment of close relationships,' 'the establishment of emotional stability,' 'understanding and complying to school rules,' and 'high academic motivation ' On the other hand, experiences in preliminary schools are categorized into the top key words: 'the discovery of interest and talent,' understanding about the Korean language and Korean culture, 'the sociable development,' 'the establishment of emotional stability.' The analytic result of the study on the correlations between those categorized key words reveals that experiences of multi-factors in preliminary schools have had complex influences in the process of becoming adapted to regular schools. For example, experiences of 'Korean language learning,' 'understanding about the Korean language and Korean culture' in preliminary schools have been associated with 'high Korean language competence' in regular schools. This has exerted the positive effects on 'school work and relationships with friends' in regular schools. Meanwhile, the research outcome of immigrant youths' experiences in regular schools without preliminary school education and training unveils that there is the presence of factors of 'after-school activities, a lack in understanding the Korean culture,' 'problems with games or families' in addition to major factors of 'school work, relationships with friends, school rules.' Regarding factors of adaptation in regular schools, 'low Korean language competence,' 'limited relationships with friends,' 'unfulfillment of school rules,' 'indifference to school activities,' 'prejudice to Koreans,' 'game addiction,' 'quarreling with parents,' 'economic problems' are categorized into top key words. By providing each key word and various factors of preliminary schools, stated above, the expectation and role of preliminary schools necessary to help immigrant youths adapt themselves to regular schools can be presented. For instance, experiences related to 'low Korean language competence' in regular schools can be complemented by 'Korean language learning,' 'high academic motivation,' 'understanding about career.' Besides, 'Korean language learning' in preliminary schools can be supported by 'school work and relationships with friends' in preliminary schools, while 'understanding about career' can be sustained 'career guidance' in preliminary schools. Taking it into account, preliminary schools have important influences in helping immigrant youths adapt themselves to regular schools at every level, in other words, assisting them to 'enhance their Korean language competences,' 'provide Korean language education,' 'develop sociability.' Therefore, it can be said that preliminary schools to help immigrant youths adapt themselves to regular schools assume the important role.
As the ethnic Korean-Chinese nationality recovery and international marriage immigrants have been risen, there have been an increasing number of cases annually where children living apart from their parents in foreign countries immigrate to Korea. But immigrant youths' lack in understanding the Korean language and Korean culture interrupts the advance to regular educational institutions, and moreover, this brings about school deviation more and more. Thus multicultural preliminary and alternative schools are being expanded and run to help immigrant youths adapt themselves before going to school. In this regard, the purpose of this research study is to investigate whether multicultural preliminary school programs designed to help immigrant youths adapt themselves early are being carried out properly. And this study is going to understand the patterns of the adaptation of these youths, and through it, to identify the fundamental roles of preliminary schools and the educational suggestions by describing, in depth, the narratives of events these youths have experienced in school, with the use of narrative inquiry. To achieve the purpose, this research study conducted a narrative interview survey of total 6 adolescents including three adolescents entering regular schools after preliminary education and training, and three adolescents entering regular school without preliminary education and training, respectively in turn. This study analyzed the patterns of immigrant youths' adaptation of regular schools and the role of preliminary schools. As follows are the patterns of immigrant youths' adaptation after preliminary education and training and without preliminary education and training. The research outcome of experiences of immigrant youths after regular and preliminary schools shows that there is the presence of factors of 'after-school activities, counseling activities, career guidance, career understanding, mentioning activities' in addition to major factors of 'school work, relationships with friends and teachers, school rules.' Experiences in regular schools are categorized into 'high Korean language competence,' 'the establishment of close relationships,' 'the establishment of emotional stability,' 'understanding and complying to school rules,' and 'high academic motivation ' On the other hand, experiences in preliminary schools are categorized into the top key words: 'the discovery of interest and talent,' understanding about the Korean language and Korean culture, 'the sociable development,' 'the establishment of emotional stability.' The analytic result of the study on the correlations between those categorized key words reveals that experiences of multi-factors in preliminary schools have had complex influences in the process of becoming adapted to regular schools. For example, experiences of 'Korean language learning,' 'understanding about the Korean language and Korean culture' in preliminary schools have been associated with 'high Korean language competence' in regular schools. This has exerted the positive effects on 'school work and relationships with friends' in regular schools. Meanwhile, the research outcome of immigrant youths' experiences in regular schools without preliminary school education and training unveils that there is the presence of factors of 'after-school activities, a lack in understanding the Korean culture,' 'problems with games or families' in addition to major factors of 'school work, relationships with friends, school rules.' Regarding factors of adaptation in regular schools, 'low Korean language competence,' 'limited relationships with friends,' 'unfulfillment of school rules,' 'indifference to school activities,' 'prejudice to Koreans,' 'game addiction,' 'quarreling with parents,' 'economic problems' are categorized into top key words. By providing each key word and various factors of preliminary schools, stated above, the expectation and role of preliminary schools necessary to help immigrant youths adapt themselves to regular schools can be presented. For instance, experiences related to 'low Korean language competence' in regular schools can be complemented by 'Korean language learning,' 'high academic motivation,' 'understanding about career.' Besides, 'Korean language learning' in preliminary schools can be supported by 'school work and relationships with friends' in preliminary schools, while 'understanding about career' can be sustained 'career guidance' in preliminary schools. Taking it into account, preliminary schools have important influences in helping immigrant youths adapt themselves to regular schools at every level, in other words, assisting them to 'enhance their Korean language competences,' 'provide Korean language education,' 'develop sociability.' Therefore, it can be said that preliminary schools to help immigrant youths adapt themselves to regular schools assume the important role.
주제어
#중도입국 청소년 다문화 예비학교 정규학교 학교 적응 내러티브 탐구 immigrant youths multicultural preliminary school regular school school adjustment narrative inquiry
학위논문 정보
저자
김민지
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
외국어로서의한국어교육전공
지도교수
한상미
발행연도
2016
총페이지
viii, 235p.
키워드
중도입국 청소년 다문화 예비학교 정규학교 학교 적응 내러티브 탐구 immigrant youths multicultural preliminary school regular school school adjustment narrative inquiry
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.