동물매개중재 프로그램이 지역아동센터를 이용하는 아동의 공감능력과 또래관계에 미치는 효과 Effects of Animal Assisted Intervention Program on Empathy and Peer Relation of Children in Community Child Center원문보기
본 연구는 지역아동센터를 이용하는 아동을 대상으로 또래들의 공감과 지지를 통해 방과 후 생활에 도움이 되고자 동물매개중재 프로그램을 실시하였다. 본 연구의 목적은 동물매개중재 프로그램이 지역아동센터를 이용하는 아동의 공감능력과 또래관계에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 연구대상은 인천광역시소재 A지역아동센터에서 사회복지사가 프로그램을 추천한 아동들 중 부모와 본인이 동의한 9세부터 10세까지의 남녀 학생 총 7명이 참여하였다. 연구 진행은 주1회 총 12회기를 매 회당 60분씩 실시하였으며 본 연구자와 보조 진행자 2인, 반려견 1두로 함께 진행하였다. 검사도구로 공감능력 검사, 또래관계 검사를 사용하였고, 통계처리는 ...
본 연구는 지역아동센터를 이용하는 아동을 대상으로 또래들의 공감과 지지를 통해 방과 후 생활에 도움이 되고자 동물매개중재 프로그램을 실시하였다. 본 연구의 목적은 동물매개중재 프로그램이 지역아동센터를 이용하는 아동의 공감능력과 또래관계에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 연구대상은 인천광역시소재 A지역아동센터에서 사회복지사가 프로그램을 추천한 아동들 중 부모와 본인이 동의한 9세부터 10세까지의 남녀 학생 총 7명이 참여하였다. 연구 진행은 주1회 총 12회기를 매 회당 60분씩 실시하였으며 본 연구자와 보조 진행자 2인, 반려견 1두로 함께 진행하였다. 검사도구로 공감능력 검사, 또래관계 검사를 사용하였고, 통계처리는 SPSS(Version 18.0)을 사용하여 윌콕슨 부호순위검증(Wilcoxon's signed ranks test)을 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 동물매개중재 프로그램은 지역아동센터를 이용하는 아동에게 공감능력을 향상 시키는데 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 공감능력의 하위영역인 조망취하기를 통해 또래들의 입장을 좀 더 생각해 보려는 노력을 하게 되었으며 상상하기와 공감적 각성, 공감적 관심으로 자신의 정서, 또래들의 정서에 관심을 갖게 되고, 그 정서에 대한 감정을 이해하고 언어로 소통하는 것이 좋아졌다. 또한 인지적 공감, 정서적 공감, 의사소통적 공감에 모두 긍정적인 변화로 나타났다. 둘째, 동물매개중재 프로그램이 지역아동센터를 이용하는 아동에게 또래관계를 향상 시키는데 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 또래관계의 하위영역인 신뢰에서 또래들의 문제를 들어주고 해결할 방법을 찾아보려는 태도가 보였으며 좀 더 적극적인 소통을 위해 자신의 불편하거나 좋은 감정을 솔직하게 표현 하려고 노력하였다, 분노. 소외감에서 모두 평균값이 증가 하였으나, 분노. 소외감은 통계적으로 그 차이가 나지 않아 추후 프로그램이 연속된다면 또래들과 마음 맞추어 할 수 있는 활동, 반려견과 함께 산책하기, 반려견 간식 만들기 등으로 또래들과 더욱 친밀해질 수 있는 회기로 구성하면 더욱 긍정적인 개선효과가 있을 것으로 사료된다. 이상의 연구 결과로 살펴볼 때, 동물매개중재 프로그램은 지역아동센타를 이용하는 아동의 공감능력과 또래관계에 유의한 효과가 있음을 알 수 있었다.
본 연구는 지역아동센터를 이용하는 아동을 대상으로 또래들의 공감과 지지를 통해 방과 후 생활에 도움이 되고자 동물매개중재 프로그램을 실시하였다. 본 연구의 목적은 동물매개중재 프로그램이 지역아동센터를 이용하는 아동의 공감능력과 또래관계에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 연구대상은 인천광역시소재 A지역아동센터에서 사회복지사가 프로그램을 추천한 아동들 중 부모와 본인이 동의한 9세부터 10세까지의 남녀 학생 총 7명이 참여하였다. 연구 진행은 주1회 총 12회기를 매 회당 60분씩 실시하였으며 본 연구자와 보조 진행자 2인, 반려견 1두로 함께 진행하였다. 검사도구로 공감능력 검사, 또래관계 검사를 사용하였고, 통계처리는 SPSS(Version 18.0)을 사용하여 윌콕슨 부호순위검증(Wilcoxon's signed ranks test)을 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 동물매개중재 프로그램은 지역아동센터를 이용하는 아동에게 공감능력을 향상 시키는데 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 공감능력의 하위영역인 조망취하기를 통해 또래들의 입장을 좀 더 생각해 보려는 노력을 하게 되었으며 상상하기와 공감적 각성, 공감적 관심으로 자신의 정서, 또래들의 정서에 관심을 갖게 되고, 그 정서에 대한 감정을 이해하고 언어로 소통하는 것이 좋아졌다. 또한 인지적 공감, 정서적 공감, 의사소통적 공감에 모두 긍정적인 변화로 나타났다. 둘째, 동물매개중재 프로그램이 지역아동센터를 이용하는 아동에게 또래관계를 향상 시키는데 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 또래관계의 하위영역인 신뢰에서 또래들의 문제를 들어주고 해결할 방법을 찾아보려는 태도가 보였으며 좀 더 적극적인 소통을 위해 자신의 불편하거나 좋은 감정을 솔직하게 표현 하려고 노력하였다, 분노. 소외감에서 모두 평균값이 증가 하였으나, 분노. 소외감은 통계적으로 그 차이가 나지 않아 추후 프로그램이 연속된다면 또래들과 마음 맞추어 할 수 있는 활동, 반려견과 함께 산책하기, 반려견 간식 만들기 등으로 또래들과 더욱 친밀해질 수 있는 회기로 구성하면 더욱 긍정적인 개선효과가 있을 것으로 사료된다. 이상의 연구 결과로 살펴볼 때, 동물매개중재 프로그램은 지역아동센타를 이용하는 아동의 공감능력과 또래관계에 유의한 효과가 있음을 알 수 있었다.
This study was conducted to help improve after-school life of the children in Community Child Center with Animal Assisted Intervention on peer empathy and support. The purpose of the study was to verify the effects of Animal Assisted Intervention Program on empathy and peer relations of the children...
This study was conducted to help improve after-school life of the children in Community Child Center with Animal Assisted Intervention on peer empathy and support. The purpose of the study was to verify the effects of Animal Assisted Intervention Program on empathy and peer relations of the children in Community Child Center. The subjects in this study consisted of 7 students aged from 9 to 10 who and whose parents agreed among those recommended by the social welfare workers at a community child center located in Incheon. The study was run by this researcher and 2 assistants with a therapy dog for 60 minutes of a session each week as total 12 sessions of the program. Empathy and Peer Relations were used as the scales for this research and the data was analyzed with Wilcoxon's signed ranks test on SPSS 18.0. The main results were as the follows. First, Animal Assisted Intervention Program was concluded to have significant effects on improving empathy of the children in Community Child Center. The subjects put efforts to understand peers’ perspectives through Taking Views which were one of the subordinates of the scale, Empathy, and became more interested in peers’ emotions with improved understanding and linguistic communication through Imagining, Empathic Awakening and Empathic Attention. Also it showed positive changes in Cognitive Empathy, Emotional Empathy and Communicational Empathy. Second, Animal Assisted Intervention Program was concluded to have significant effects on improving peer relations of the children in Community Child Center. In Trust, a subordinate of Peer Relations, the result showed their improved attitudes to listen and solve the peers’ problems and to express their emotions openly whether positive or negative. Although the mean value of Anger and Isolation increased, it was statistically insignificant, therefore, it is expected to attain more positive effects if the follow-up program consists of the sessions in which the subjects can get closer to one another such as peer activities, walking therapy dogs and making snacks for therapy dogs and so on. As the above, the results of the study showed Animal Assisted Intervention Program was significantly effective on Empathy and Peer Relations of the children in Community Child Center.
This study was conducted to help improve after-school life of the children in Community Child Center with Animal Assisted Intervention on peer empathy and support. The purpose of the study was to verify the effects of Animal Assisted Intervention Program on empathy and peer relations of the children in Community Child Center. The subjects in this study consisted of 7 students aged from 9 to 10 who and whose parents agreed among those recommended by the social welfare workers at a community child center located in Incheon. The study was run by this researcher and 2 assistants with a therapy dog for 60 minutes of a session each week as total 12 sessions of the program. Empathy and Peer Relations were used as the scales for this research and the data was analyzed with Wilcoxon's signed ranks test on SPSS 18.0. The main results were as the follows. First, Animal Assisted Intervention Program was concluded to have significant effects on improving empathy of the children in Community Child Center. The subjects put efforts to understand peers’ perspectives through Taking Views which were one of the subordinates of the scale, Empathy, and became more interested in peers’ emotions with improved understanding and linguistic communication through Imagining, Empathic Awakening and Empathic Attention. Also it showed positive changes in Cognitive Empathy, Emotional Empathy and Communicational Empathy. Second, Animal Assisted Intervention Program was concluded to have significant effects on improving peer relations of the children in Community Child Center. In Trust, a subordinate of Peer Relations, the result showed their improved attitudes to listen and solve the peers’ problems and to express their emotions openly whether positive or negative. Although the mean value of Anger and Isolation increased, it was statistically insignificant, therefore, it is expected to attain more positive effects if the follow-up program consists of the sessions in which the subjects can get closer to one another such as peer activities, walking therapy dogs and making snacks for therapy dogs and so on. As the above, the results of the study showed Animal Assisted Intervention Program was significantly effective on Empathy and Peer Relations of the children in Community Child Center.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.