본 연구는 매개견활동 프로그램이 유아의 의사소통능력과 배려행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도에 소재한 5개 어린이집에 재원하는 만 4세와 5세의 유아 131명(남 73, 여 58)을 대상으로 실험집단 65명, 비교집단 66명을 대상으로 매개견활동 프로그램의 시행 전의 사전검사와 시행 직후의 사후검사를 진행하였다. 매개견활동 프로그램은 총 12회기로 월 1회씩 실시하였고 사전사후 검사 측정에 사용된 척도는 유아 의사소통능력척도와 배려행동 척도를 활용하였다. 분석에 활용한 통계프로그램은 ...
매개견활동 프로그램이 유아의 의사소통능력과 배려행동에 미치는 영향
김 경 미 경희대학교 테크노경영대학원 복지서비스학과 아동상담
본 연구는 매개견활동 프로그램이 유아의 의사소통능력과 배려행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도에 소재한 5개 어린이집에 재원하는 만 4세와 5세의 유아 131명(남 73, 여 58)을 대상으로 실험집단 65명, 비교집단 66명을 대상으로 매개견활동 프로그램의 시행 전의 사전검사와 시행 직후의 사후검사를 진행하였다. 매개견활동 프로그램은 총 12회기로 월 1회씩 실시하였고 사전사후 검사 측정에 사용된 척도는 유아 의사소통능력척도와 배려행동 척도를 활용하였다. 분석에 활용한 통계프로그램은 SPSS 23.0을 사용하였다. 결과분석을 하기에 앞서 각 척도에 대하여 요인분석과 문항내적일치도를 확인하였고, 실험집단과 비교집단의 사전 동질성 여부를 알아보고자 독립표본 t-검정을 시행하였다. 실험집단과 비교집단 내 프로그램 처치에 따른 차이를 확인하기 위해 공분산분석과 반복측정 분산분석을 실시하였다. 분석결과 매개견활동 프로그램이 유아의 의사소통능력 및 배려행동을 향상시켰다. 뿐만 아니라 의사소통능력의 하위요인인 수용언어, 읽기쓰기, 표현언어, 및 공감과 같은 4개의 하위요인 모두에서 매개견활동 프로그램은 의사소통능력의 수준을 향상시켰다. 그리고 배려행동의 하위요인인 자기에 대한 배려, 타인에 대한 배려, 다양성에 대한 존중 및 자연환경에 대한 배려 모두에서 매개견활동 프로그램은 배려행동의 수준을 향상시켰다. 따라서 나타난 결과를 토대로 유아의 흥미와 동기를 기반으로 하는 개정 누리과정에서 유아중심 교육의 방향성에 대한 활용방법의 하나로 매개견 활동프로그램의 활용가능성을 확장시켜 볼 수 있음을 확인하였다. 이 연구결과가 가지는 의의는 첫째, 의사소통능력과 배려행동의 향상을 위해 지금까지는 사회적 상호작용 특히 또래와의 사회적 상호작용에 초점이 맞추어진 경향성이 있었지만, 우리가 흔히 일상생활에서 접할 수 있는 반려견을 활용한 활동프로그램을 통해서도 향상될 수 있음을 확인하였다는 점과 유아교육현장에서 의사소통능력과 배려행동을 향상시키기 위한 방안의 하나로 매개동물의 활용가능성을 확인하였다는 점에 주된 의의가 있다. 둘째, 대인관계에서 필수적인 의사소통능력과 배려행동을 매개견과 함께 하는 놀이활동을 통해 교육과 연습의 기회를 제공해 줌으로써 이를 증진시킬 수 있음을 확인하였다는데 본 연구의 의의가 있다. 이 외에도 본 연구가 가지는 제한점과 그에 따른 후속 연구를 위해 제언을 하였다.
매개견활동 프로그램이 유아의 의사소통능력과 배려행동에 미치는 영향
김 경 미 경희대학교 테크노경영대학원 복지서비스학과 아동상담
본 연구는 매개견활동 프로그램이 유아의 의사소통능력과 배려행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도에 소재한 5개 어린이집에 재원하는 만 4세와 5세의 유아 131명(남 73, 여 58)을 대상으로 실험집단 65명, 비교집단 66명을 대상으로 매개견활동 프로그램의 시행 전의 사전검사와 시행 직후의 사후검사를 진행하였다. 매개견활동 프로그램은 총 12회기로 월 1회씩 실시하였고 사전사후 검사 측정에 사용된 척도는 유아 의사소통능력척도와 배려행동 척도를 활용하였다. 분석에 활용한 통계프로그램은 SPSS 23.0을 사용하였다. 결과분석을 하기에 앞서 각 척도에 대하여 요인분석과 문항내적일치도를 확인하였고, 실험집단과 비교집단의 사전 동질성 여부를 알아보고자 독립표본 t-검정을 시행하였다. 실험집단과 비교집단 내 프로그램 처치에 따른 차이를 확인하기 위해 공분산분석과 반복측정 분산분석을 실시하였다. 분석결과 매개견활동 프로그램이 유아의 의사소통능력 및 배려행동을 향상시켰다. 뿐만 아니라 의사소통능력의 하위요인인 수용언어, 읽기쓰기, 표현언어, 및 공감과 같은 4개의 하위요인 모두에서 매개견활동 프로그램은 의사소통능력의 수준을 향상시켰다. 그리고 배려행동의 하위요인인 자기에 대한 배려, 타인에 대한 배려, 다양성에 대한 존중 및 자연환경에 대한 배려 모두에서 매개견활동 프로그램은 배려행동의 수준을 향상시켰다. 따라서 나타난 결과를 토대로 유아의 흥미와 동기를 기반으로 하는 개정 누리과정에서 유아중심 교육의 방향성에 대한 활용방법의 하나로 매개견 활동프로그램의 활용가능성을 확장시켜 볼 수 있음을 확인하였다. 이 연구결과가 가지는 의의는 첫째, 의사소통능력과 배려행동의 향상을 위해 지금까지는 사회적 상호작용 특히 또래와의 사회적 상호작용에 초점이 맞추어진 경향성이 있었지만, 우리가 흔히 일상생활에서 접할 수 있는 반려견을 활용한 활동프로그램을 통해서도 향상될 수 있음을 확인하였다는 점과 유아교육현장에서 의사소통능력과 배려행동을 향상시키기 위한 방안의 하나로 매개동물의 활용가능성을 확인하였다는 점에 주된 의의가 있다. 둘째, 대인관계에서 필수적인 의사소통능력과 배려행동을 매개견과 함께 하는 놀이활동을 통해 교육과 연습의 기회를 제공해 줌으로써 이를 증진시킬 수 있음을 확인하였다는데 본 연구의 의의가 있다. 이 외에도 본 연구가 가지는 제한점과 그에 따른 후속 연구를 위해 제언을 하였다.
The Effects of Dog-assisted activity program on Young Children’s Communication Ability and Caring Behaviors
Kim Kyungmi Department of Welfare Service Infant Care Track Graduate School of Technology Management Kyunghee University
The purpose of this study ...
The Effects of Dog-assisted activity program on Young Children’s Communication Ability and Caring Behaviors
Kim Kyungmi Department of Welfare Service Infant Care Track Graduate School of Technology Management Kyunghee University
The purpose of this study was to investigate the effect of Dog-assisted activity program on the communication ability and caring behavior of child. For this, 131 children(73 males, 58 females) aged 4 and 5 attending 5 daycare centers located in Gyeonggi-do. Preliminary and post-test immediately after the Dog-assisted activity program was conducted for 65 experimental groups and 66 comparative groups. The Dog-assisted activity program was conducted once a month for a total of 12 sessions. The measures used for pre-test measurement were the child communication ability scale and the caring behavior scale. SPSS 23.0 was used as the statistical program used for analysis. The factor analysis and reliability of each measure of communication ability and caring behavior were confirmed. In addition, an independent sample t-test was performed to determine whether the experimental group and the comparative group had prior homogeneity. On the other hand, variance analysis of repeated measurements was conducted to confirm the presence or absence of differences due to the treatment of programs in the experimental and comparative groups. As a result of analysis, the companion dog activity program improved the communication ability and caring behavior of infants. Dog-assisted activity program improved the level of communication ability in all four sub-factors such as acceptance language, reading and writing, expression language, and empathy. and Dog-assisted activity program improved the level of care behavior in all four sub-factors such as self-care, care for others, respect for diversity, and care for the natural environment, which are sub-factors of care behavior. This result can be expanded to the possibility of using the Dog-assisted activity program as one of the ways to utilize the direction of infant-centered education in the revised Nuri curriculum based on the interest and motivation of the child. In addition, the Dog-assisted activity program, which utilizes companion dogs that are often encountered in everyday life, may be more effective. The significance of this study is first, in order to improve communication ability and consideration behavior, so far, the tendency has been focused on social interaction, especially social interaction with peers. We have confirmed that it can also be improved through the Dog-assisted activity program, which we often encountered. It is significant that the possibility of using Dog-assisted was confirmed as one of the measures to improve communication ability and considerate behavior in the early childhood education field. Second, it was confirmed that communication ability and caring behavior, which are essential in interpersonal relationships, can enhance this through play activities with assisting dogs by practice opportunities. This study was meaningful to this point and also suggested the limitaions of this research and its subsequent studies.
The Effects of Dog-assisted activity program on Young Children’s Communication Ability and Caring Behaviors
Kim Kyungmi Department of Welfare Service Infant Care Track Graduate School of Technology Management Kyunghee University
The purpose of this study was to investigate the effect of Dog-assisted activity program on the communication ability and caring behavior of child. For this, 131 children(73 males, 58 females) aged 4 and 5 attending 5 daycare centers located in Gyeonggi-do. Preliminary and post-test immediately after the Dog-assisted activity program was conducted for 65 experimental groups and 66 comparative groups. The Dog-assisted activity program was conducted once a month for a total of 12 sessions. The measures used for pre-test measurement were the child communication ability scale and the caring behavior scale. SPSS 23.0 was used as the statistical program used for analysis. The factor analysis and reliability of each measure of communication ability and caring behavior were confirmed. In addition, an independent sample t-test was performed to determine whether the experimental group and the comparative group had prior homogeneity. On the other hand, variance analysis of repeated measurements was conducted to confirm the presence or absence of differences due to the treatment of programs in the experimental and comparative groups. As a result of analysis, the companion dog activity program improved the communication ability and caring behavior of infants. Dog-assisted activity program improved the level of communication ability in all four sub-factors such as acceptance language, reading and writing, expression language, and empathy. and Dog-assisted activity program improved the level of care behavior in all four sub-factors such as self-care, care for others, respect for diversity, and care for the natural environment, which are sub-factors of care behavior. This result can be expanded to the possibility of using the Dog-assisted activity program as one of the ways to utilize the direction of infant-centered education in the revised Nuri curriculum based on the interest and motivation of the child. In addition, the Dog-assisted activity program, which utilizes companion dogs that are often encountered in everyday life, may be more effective. The significance of this study is first, in order to improve communication ability and consideration behavior, so far, the tendency has been focused on social interaction, especially social interaction with peers. We have confirmed that it can also be improved through the Dog-assisted activity program, which we often encountered. It is significant that the possibility of using Dog-assisted was confirmed as one of the measures to improve communication ability and considerate behavior in the early childhood education field. Second, it was confirmed that communication ability and caring behavior, which are essential in interpersonal relationships, can enhance this through play activities with assisting dogs by practice opportunities. This study was meaningful to this point and also suggested the limitaions of this research and its subsequent studies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.