본 연구는 학력, 경력, 근무기관에 차이가 있는 유아교육기관의 교사를 대상으로 이들이 부모상담 전, 진행시, 후의 과정에서 어떠한 어려움을 겪고 있는 지 밝히고자 하였다. 이를 통해 교사들이 현장에서 보다 체계적인 부모상담의 방법에 대해 모색하고, 현실적이고 효율적인 부모상담을 계획하고 실시하는데 도움을 줄 것이다. 또한 부모상담의 교사교육 다양화와 부모상담 능력 향상을 위한 프로그램 개발에 기초자료로 제공하는데 연구의 목적이 있다.
이와 같은 목적에 따른 구체적 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아교육기관 교사가 부모상담 전(자료준비, 환경구성, 교사교육)에 겪는 어려움은 배경변인(학력, 경력, 근무기관)에 따라 차이가 있는가? 2. 유아교육기관 교사가 부모상담 진행시(시기, 진행)에 겪는 어려움은 배경변인(학력, 경력, 근무기관)에 따라 차이가 있는가? 3. 유아교육기관 교사가 부모상담 후(추후활동)에 겪는 어려움은 배경변인(학력, 경력, 근무기관)에 따라 차이가 있는가?
본 연구는 유아교육기관의 교사가 부모상담에서 겪는 어려움을 분석하기 위하여 전라북도에 위치한 각기 다른 유형의 유아교육기관에 근무하고 있는 교사를 대상으로 하여 설문지를 실시하였다. 총 210명의 설문지를 배부하여 210부가 회수되었고, 이 가운데 응답자의 응답이 불충분한 자료 6부를 제외한 204부를 연구문제를 해결하는 기초 자료로 활용하였다. 연구 도구는 설문지 조사 방법으로 송민영(2015)의 설문지를 바탕으로 본 연구자가 수정, 고안한 설문지를 사용하였다. 연구자가 시안 작성 후 유아교육전공교수 2인과 현장 경력 5년 이상의 교사 2인에게 ...
본 연구는 학력, 경력, 근무기관에 차이가 있는 유아교육기관의 교사를 대상으로 이들이 부모상담 전, 진행시, 후의 과정에서 어떠한 어려움을 겪고 있는 지 밝히고자 하였다. 이를 통해 교사들이 현장에서 보다 체계적인 부모상담의 방법에 대해 모색하고, 현실적이고 효율적인 부모상담을 계획하고 실시하는데 도움을 줄 것이다. 또한 부모상담의 교사교육 다양화와 부모상담 능력 향상을 위한 프로그램 개발에 기초자료로 제공하는데 연구의 목적이 있다.
이와 같은 목적에 따른 구체적 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아교육기관 교사가 부모상담 전(자료준비, 환경구성, 교사교육)에 겪는 어려움은 배경변인(학력, 경력, 근무기관)에 따라 차이가 있는가? 2. 유아교육기관 교사가 부모상담 진행시(시기, 진행)에 겪는 어려움은 배경변인(학력, 경력, 근무기관)에 따라 차이가 있는가? 3. 유아교육기관 교사가 부모상담 후(추후활동)에 겪는 어려움은 배경변인(학력, 경력, 근무기관)에 따라 차이가 있는가?
본 연구는 유아교육기관의 교사가 부모상담에서 겪는 어려움을 분석하기 위하여 전라북도에 위치한 각기 다른 유형의 유아교육기관에 근무하고 있는 교사를 대상으로 하여 설문지를 실시하였다. 총 210명의 설문지를 배부하여 210부가 회수되었고, 이 가운데 응답자의 응답이 불충분한 자료 6부를 제외한 204부를 연구문제를 해결하는 기초 자료로 활용하였다. 연구 도구는 설문지 조사 방법으로 송민영(2015)의 설문지를 바탕으로 본 연구자가 수정, 고안한 설문지를 사용하였다. 연구자가 시안 작성 후 유아교육전공교수 2인과 현장 경력 5년 이상의 교사 2인에게 내용타당도 검사를 받았으며, 예비 조사를 통해 문항을 확정하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 활용하여 분석하였다. 연구대상자의 일반적 특성을 파악하기 위하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 유아교육기관의 교사가 부모상담에서 겪는 어려움을 알아보기 위해 문항별로 빈도와 백분율을 산출하고 배경 변인별에 따른 차이를 알아보기 위한 2검증(Chi-Square Teats)을 실시하였다.
본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모상담 진행 전 자료준비 시에 다수의 교사들은 정리한 자료를 통한 영유아의 발달 및 학습 과정이나 성과를 분석하는 것에서 가장 큰 어려움을 느끼고 있었다. 더불어 영유아의 문제행동 및 부적응행동을 판단할 수 있는 신뢰성 있는 자료와 영유아들의 성장·발달 수준을 체크할 수 있는 전문화된 평가 프로그램에 대한 필요성을 제기하였다. 환경구성과 관련한 어려움으로는 다수의 교사들이 부모상담 전에 환경구성을 할 시간이 부족하다는 점과 원 내에 미리 온 부모가 대기할 공간을 마련하는데 어려움을 나타냈다. 교사교육(원내 장학, 외부 연수)의 경험 유무에서 근무기관 변인에 따라 공립(단설)유치원에 근무하는 교사들은 교사교육 경험이 있는 교사들이 더 많았으며, 어린이집과 사립유치원에서 근무하는 교사들은 교사교육 경험이 없는 교사들이 더 많았다. 또한 학력 변인에 따라 대학원 재학 및 졸업을 한 교사들이 보육교사 교육원, 전문대학, 4년제 대학을 졸업한 교사들보다 교사교육 경험이 더 많았다. 교사교육 경험이 없는 교사들은 부모상담 시 부모와의 효과적인 상담방법에 대한 교육이 필요하다고 하였으며, 특히 전문대학과 4년제 대학 졸업을 한 교사들이 필요성을 제기하였다. 둘째, 부모상담 진행 시기에서 다수의 교사들은 1학기 초(3, 4월)에 부모상담을 시행하는 것에 가장 큰 어려움을 느끼고 있었다. 시기와 관련하여 어려움을 느끼는 이유로는 새 학기가 시작된 지 얼마 되지 않아 영유아의 개인별특성을 명확히 파악하기 힘들고 업무량이 많기 때문으로 나타났다. 부모상담 진행에 있어 교사들은 영유아의 부족한 점이나 문제행동을 부모에게 전달해야 할 상황에서 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 셋째, 부모상담 진행 후에 교사들은 자녀의 문제행동을 기관에서 해결해 주기를 원하는 부모의 요구에서 어려움을 느낀다고 나타났다.
본 연구는 학력, 경력, 근무기관에 차이가 있는 유아교육기관의 교사를 대상으로 이들이 부모상담 전, 진행시, 후의 과정에서 어떠한 어려움을 겪고 있는 지 밝히고자 하였다. 이를 통해 교사들이 현장에서 보다 체계적인 부모상담의 방법에 대해 모색하고, 현실적이고 효율적인 부모상담을 계획하고 실시하는데 도움을 줄 것이다. 또한 부모상담의 교사교육 다양화와 부모상담 능력 향상을 위한 프로그램 개발에 기초자료로 제공하는데 연구의 목적이 있다.
이와 같은 목적에 따른 구체적 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아교육기관 교사가 부모상담 전(자료준비, 환경구성, 교사교육)에 겪는 어려움은 배경변인(학력, 경력, 근무기관)에 따라 차이가 있는가? 2. 유아교육기관 교사가 부모상담 진행시(시기, 진행)에 겪는 어려움은 배경변인(학력, 경력, 근무기관)에 따라 차이가 있는가? 3. 유아교육기관 교사가 부모상담 후(추후활동)에 겪는 어려움은 배경변인(학력, 경력, 근무기관)에 따라 차이가 있는가?
본 연구는 유아교육기관의 교사가 부모상담에서 겪는 어려움을 분석하기 위하여 전라북도에 위치한 각기 다른 유형의 유아교육기관에 근무하고 있는 교사를 대상으로 하여 설문지를 실시하였다. 총 210명의 설문지를 배부하여 210부가 회수되었고, 이 가운데 응답자의 응답이 불충분한 자료 6부를 제외한 204부를 연구문제를 해결하는 기초 자료로 활용하였다. 연구 도구는 설문지 조사 방법으로 송민영(2015)의 설문지를 바탕으로 본 연구자가 수정, 고안한 설문지를 사용하였다. 연구자가 시안 작성 후 유아교육전공교수 2인과 현장 경력 5년 이상의 교사 2인에게 내용타당도 검사를 받았으며, 예비 조사를 통해 문항을 확정하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 활용하여 분석하였다. 연구대상자의 일반적 특성을 파악하기 위하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 유아교육기관의 교사가 부모상담에서 겪는 어려움을 알아보기 위해 문항별로 빈도와 백분율을 산출하고 배경 변인별에 따른 차이를 알아보기 위한 2검증(Chi-Square Teats)을 실시하였다.
본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모상담 진행 전 자료준비 시에 다수의 교사들은 정리한 자료를 통한 영유아의 발달 및 학습 과정이나 성과를 분석하는 것에서 가장 큰 어려움을 느끼고 있었다. 더불어 영유아의 문제행동 및 부적응행동을 판단할 수 있는 신뢰성 있는 자료와 영유아들의 성장·발달 수준을 체크할 수 있는 전문화된 평가 프로그램에 대한 필요성을 제기하였다. 환경구성과 관련한 어려움으로는 다수의 교사들이 부모상담 전에 환경구성을 할 시간이 부족하다는 점과 원 내에 미리 온 부모가 대기할 공간을 마련하는데 어려움을 나타냈다. 교사교육(원내 장학, 외부 연수)의 경험 유무에서 근무기관 변인에 따라 공립(단설)유치원에 근무하는 교사들은 교사교육 경험이 있는 교사들이 더 많았으며, 어린이집과 사립유치원에서 근무하는 교사들은 교사교육 경험이 없는 교사들이 더 많았다. 또한 학력 변인에 따라 대학원 재학 및 졸업을 한 교사들이 보육교사 교육원, 전문대학, 4년제 대학을 졸업한 교사들보다 교사교육 경험이 더 많았다. 교사교육 경험이 없는 교사들은 부모상담 시 부모와의 효과적인 상담방법에 대한 교육이 필요하다고 하였으며, 특히 전문대학과 4년제 대학 졸업을 한 교사들이 필요성을 제기하였다. 둘째, 부모상담 진행 시기에서 다수의 교사들은 1학기 초(3, 4월)에 부모상담을 시행하는 것에 가장 큰 어려움을 느끼고 있었다. 시기와 관련하여 어려움을 느끼는 이유로는 새 학기가 시작된 지 얼마 되지 않아 영유아의 개인별특성을 명확히 파악하기 힘들고 업무량이 많기 때문으로 나타났다. 부모상담 진행에 있어 교사들은 영유아의 부족한 점이나 문제행동을 부모에게 전달해야 할 상황에서 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 셋째, 부모상담 진행 후에 교사들은 자녀의 문제행동을 기관에서 해결해 주기를 원하는 부모의 요구에서 어려움을 느낀다고 나타났다.
This study was conducted to examine the difficulties among early childhood teachers with different academic backgrounds, work experiences and work places before parent counseling, during parent counseling and after parent counseling. This is to find a more specific parent counseling method for early...
This study was conducted to examine the difficulties among early childhood teachers with different academic backgrounds, work experiences and work places before parent counseling, during parent counseling and after parent counseling. This is to find a more specific parent counseling method for early childhood teachers and to help in planning and carrying out realistic and efficient parent counseling. Moreover, this study aims to provide basic data for development of a program to diversify teacher education for parent counseling and parent counseling competence.
For achieving this purpose, specific research problems were set as follows.
First, do the difficulties among early childhood teachers before parent counseling (data preparation, environment setting and teacher education) differ depending on background variables (academic backgrounds, work experiences and work places)? Second, do the difficulties among early childhood teachers during parent counseling (period and progress) differ depending on background variables (academic backgrounds, work experiences and work places)? Third, do the difficulties among early childhood teachers after parent counseling (follow-up activity) differ depending on background variables (academic backgrounds, work experiences and work places)?
In order to analyze the difficulties in parent counseling among early childhood teachers, a total of 210 questionnaires were distributed to teachers working at different types of early childhood education centers situated in Jeollabuk-do. Finally, 204 questionnaires were used to solve the research problems except 6 ones with unreliable responses. As a research tool, a questionnaire, which was modified and devised by this researcher, based on Min-Young, Song(2015)’s questionnaire, was used. After drawing up a draft, its content validity was reviewed by two professors in early childhood education and two teachers with over 5 years of experience and a preliminary study was conducted to select questions. The collected data were analyzed using the SPSS 21.0 program. For analyzing general characteristics of the subjects, frequencies and percentages were calculated. For examining the difficulties in parent counseling among early childhood teachers, frequencies and percentages of questions were calculated and Chi-square tests were carried out to examine the differences depending on background variables. The study findings are as follows. First, most teachers had big difficulties in the process of early children development and learning, or in the process of performance analysis using arranged data before parent counseling. Also, they responded there was a need to develop reliable data to measure problem behaviors and maladjustment behaviors of early children and a specialized evaluation program to check the levels of growth and development of early children. In relation to environment setting, most teachers replied there was a lack of time to set up an environment before parent counseling and it was hard to provide spaces for parents to stay. Among the teachers working at public (independent) kindergartens, there were more teachers with experience in teacher education (supervision in kindergarten and outside training) and among the teachers working at daycare centers and private kindergartens, there were more teachers without experience in teacher education. In addition, the teachers, who are going to graduate schools, or graduated from graduate schools, had more experience in teacher education than those that graduated from child-care teacher training institutes, junior colleges and four-year colleges. The teachers with no experience in teacher education replied that education about effective parent counseling methods was required and especially, the necessity was emphasized by the teachers graduating from junior colleges and four-year colleges. Second, most teachers had the biggest difficulties in parent counseling at the beginning of the first semester (March and April). The reason why they had difficulties in parent counseling during this period is it is hard to understand individual characteristics of children clearly and there are a lot of works to do. Also, the teachers had difficulties when telling parents about children’s shortcomings or problem behaviors. Third, after parent counseling, the teachers had difficulties when parents wanted the centers to solve children’s problem behaviors.
This study was conducted to examine the difficulties among early childhood teachers with different academic backgrounds, work experiences and work places before parent counseling, during parent counseling and after parent counseling. This is to find a more specific parent counseling method for early childhood teachers and to help in planning and carrying out realistic and efficient parent counseling. Moreover, this study aims to provide basic data for development of a program to diversify teacher education for parent counseling and parent counseling competence.
For achieving this purpose, specific research problems were set as follows.
First, do the difficulties among early childhood teachers before parent counseling (data preparation, environment setting and teacher education) differ depending on background variables (academic backgrounds, work experiences and work places)? Second, do the difficulties among early childhood teachers during parent counseling (period and progress) differ depending on background variables (academic backgrounds, work experiences and work places)? Third, do the difficulties among early childhood teachers after parent counseling (follow-up activity) differ depending on background variables (academic backgrounds, work experiences and work places)?
In order to analyze the difficulties in parent counseling among early childhood teachers, a total of 210 questionnaires were distributed to teachers working at different types of early childhood education centers situated in Jeollabuk-do. Finally, 204 questionnaires were used to solve the research problems except 6 ones with unreliable responses. As a research tool, a questionnaire, which was modified and devised by this researcher, based on Min-Young, Song(2015)’s questionnaire, was used. After drawing up a draft, its content validity was reviewed by two professors in early childhood education and two teachers with over 5 years of experience and a preliminary study was conducted to select questions. The collected data were analyzed using the SPSS 21.0 program. For analyzing general characteristics of the subjects, frequencies and percentages were calculated. For examining the difficulties in parent counseling among early childhood teachers, frequencies and percentages of questions were calculated and Chi-square tests were carried out to examine the differences depending on background variables. The study findings are as follows. First, most teachers had big difficulties in the process of early children development and learning, or in the process of performance analysis using arranged data before parent counseling. Also, they responded there was a need to develop reliable data to measure problem behaviors and maladjustment behaviors of early children and a specialized evaluation program to check the levels of growth and development of early children. In relation to environment setting, most teachers replied there was a lack of time to set up an environment before parent counseling and it was hard to provide spaces for parents to stay. Among the teachers working at public (independent) kindergartens, there were more teachers with experience in teacher education (supervision in kindergarten and outside training) and among the teachers working at daycare centers and private kindergartens, there were more teachers without experience in teacher education. In addition, the teachers, who are going to graduate schools, or graduated from graduate schools, had more experience in teacher education than those that graduated from child-care teacher training institutes, junior colleges and four-year colleges. The teachers with no experience in teacher education replied that education about effective parent counseling methods was required and especially, the necessity was emphasized by the teachers graduating from junior colleges and four-year colleges. Second, most teachers had the biggest difficulties in parent counseling at the beginning of the first semester (March and April). The reason why they had difficulties in parent counseling during this period is it is hard to understand individual characteristics of children clearly and there are a lot of works to do. Also, the teachers had difficulties when telling parents about children’s shortcomings or problem behaviors. Third, after parent counseling, the teachers had difficulties when parents wanted the centers to solve children’s problem behaviors.
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