본 연구는 일반 동화자료를 활용하여 아동들의 경제개념 지도에 적용함으로써 아동들의 자발적인 경제개념 형성과 관심을 고조시켜 경제기초개념을 바르게 이해하고 경제문제에 올바르게 대처할 수 있는 바람직한 가치관과 의사결정능력을 키워줄 수 있기 위한 방안을 모색하고자 계획되었다. 본 연구의 목적은 첫째, 국내·외의 관련 서적과 논문 등의 문헌을 통하여 동화를 활용한 경제교육의 가치를 살펴보고 학자들의 연구를 토대로 아동들의 연령에 따른 경제개념 인지도를 분석하는 것이며, 둘째, 이를 토대로 초등학교 사회과 경제교육과, 국내·외 학자들의 연구를 고려하여 학년별 내용별로 경제교육 내용 구성방안을 제안하고자 하였다. 마지막으로, 제안된 경제교육 내용 구성 안을 토대로 일반 동화자료를 이용한 경제교육의 활용방안을 제시하고자 한다. 이러한 연구 내용의 분석을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 아동의 연령에 따른 개념의 인지도를 선행연구를 통해 분석해 본 결과 Piaget의 ...
본 연구는 일반 동화자료를 활용하여 아동들의 경제개념 지도에 적용함으로써 아동들의 자발적인 경제개념 형성과 관심을 고조시켜 경제기초개념을 바르게 이해하고 경제문제에 올바르게 대처할 수 있는 바람직한 가치관과 의사결정능력을 키워줄 수 있기 위한 방안을 모색하고자 계획되었다. 본 연구의 목적은 첫째, 국내·외의 관련 서적과 논문 등의 문헌을 통하여 동화를 활용한 경제교육의 가치를 살펴보고 학자들의 연구를 토대로 아동들의 연령에 따른 경제개념 인지도를 분석하는 것이며, 둘째, 이를 토대로 초등학교 사회과 경제교육과, 국내·외 학자들의 연구를 고려하여 학년별 내용별로 경제교육 내용 구성방안을 제안하고자 하였다. 마지막으로, 제안된 경제교육 내용 구성 안을 토대로 일반 동화자료를 이용한 경제교육의 활용방안을 제시하고자 한다. 이러한 연구 내용의 분석을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 아동의 연령에 따른 개념의 인지도를 선행연구를 통해 분석해 본 결과 Piaget의 인지이론에 기초하여 초등학교에 입학하는 시기부터인 구체적 조작기에 보다 구체적, 논리적 사고가 가능하며 개념에 대한 정확한 이해가 가능한 시기로 보았다. 즉 초등학교가 시작하는 시기부터 경제개념에 대한 교육을 하는 것이 보다 효과적인 것으로 보았다. 교육내용 구성의 경우 경제적 지식과 관련한 10개의 개념과 경제적 가치관으로 나누어 올바른 경제적 기능을 이끌어 내고자 하였다. 이러한 경제적 지식과 관련된 개념으로는 기본경제문제, 소비, 직업과 근로, 생산, 시장, 화폐와 금융, 경제체제, 재정, 국제경제, 경제성장 등이며, 세부적인 내용으로는 희소성, 욕구, 자원, 경제선택, 소비, 저축, 절약, 광고, 직업, 소득, 생산, 시장, 가격, 화폐, 금융, 교환, 경제체제, 재정, 국제경제, 경제성장 등이다. 이러한 구성 내용을 바탕으로 일반 동화자료를 이용하여 경제교육의 활용방안을 제시하였다. 이러한 동화자료를 활용한 것은 최근에 창작된 경제동화의 경우 딱딱한 경제개념에 맞추어서 아이들의 흥미를 잘 이끌지 못할 가능성이 높기 때문이다. 일반 동화자료를 분석한 결과 창작동화 59편과 전래동화 54편을 수집하여 경제적 지식과 경제적 가치관에 활용할 수 있는 동화 자료를 분류하였다. 그러나 본 연구의 자료들의 경우 실제로 동화자료를 활용하여 교육한 것이 아닌 제시에 그치고 있다. 후속 연구로써 이러한 자료를 바탕으로 학년별로 경제교육을 실시하여 실시전과 실시 후의 아이들의 지식, 가치관, 기능에 대하여 연구 해보아야 할 것이다. 즉 경제교육의 실시 전과 후의 개념의 인지도를 비교 분석 해 봄으로써 실질적으로 이러한 교육이 아동들의 경제개념이나 가치관에 어떠한 영향을 미쳤는지 알 수 있다. 본 연구의 결과를 통해 흥미와 재미를 동시에 유발할 수 있는 동화와 같은 여러 가지 자료의 계발과 사용이 필요하다. 즉 효과적인 경제교육을 위하여 각종 경제 자료와 일화, 방송이나 신문 등 다양한 자료의 계발과 활용이 필요하겠다. 또한 초등교과 수업에서도 딱딱한 이러한 개념들을 동화 자료가 가진 장점을 융합한 경제교육 수업 도입의 필요성이 요구된다.
본 연구는 일반 동화자료를 활용하여 아동들의 경제개념 지도에 적용함으로써 아동들의 자발적인 경제개념 형성과 관심을 고조시켜 경제기초개념을 바르게 이해하고 경제문제에 올바르게 대처할 수 있는 바람직한 가치관과 의사결정능력을 키워줄 수 있기 위한 방안을 모색하고자 계획되었다. 본 연구의 목적은 첫째, 국내·외의 관련 서적과 논문 등의 문헌을 통하여 동화를 활용한 경제교육의 가치를 살펴보고 학자들의 연구를 토대로 아동들의 연령에 따른 경제개념 인지도를 분석하는 것이며, 둘째, 이를 토대로 초등학교 사회과 경제교육과, 국내·외 학자들의 연구를 고려하여 학년별 내용별로 경제교육 내용 구성방안을 제안하고자 하였다. 마지막으로, 제안된 경제교육 내용 구성 안을 토대로 일반 동화자료를 이용한 경제교육의 활용방안을 제시하고자 한다. 이러한 연구 내용의 분석을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 아동의 연령에 따른 개념의 인지도를 선행연구를 통해 분석해 본 결과 Piaget의 인지이론에 기초하여 초등학교에 입학하는 시기부터인 구체적 조작기에 보다 구체적, 논리적 사고가 가능하며 개념에 대한 정확한 이해가 가능한 시기로 보았다. 즉 초등학교가 시작하는 시기부터 경제개념에 대한 교육을 하는 것이 보다 효과적인 것으로 보았다. 교육내용 구성의 경우 경제적 지식과 관련한 10개의 개념과 경제적 가치관으로 나누어 올바른 경제적 기능을 이끌어 내고자 하였다. 이러한 경제적 지식과 관련된 개념으로는 기본경제문제, 소비, 직업과 근로, 생산, 시장, 화폐와 금융, 경제체제, 재정, 국제경제, 경제성장 등이며, 세부적인 내용으로는 희소성, 욕구, 자원, 경제선택, 소비, 저축, 절약, 광고, 직업, 소득, 생산, 시장, 가격, 화폐, 금융, 교환, 경제체제, 재정, 국제경제, 경제성장 등이다. 이러한 구성 내용을 바탕으로 일반 동화자료를 이용하여 경제교육의 활용방안을 제시하였다. 이러한 동화자료를 활용한 것은 최근에 창작된 경제동화의 경우 딱딱한 경제개념에 맞추어서 아이들의 흥미를 잘 이끌지 못할 가능성이 높기 때문이다. 일반 동화자료를 분석한 결과 창작동화 59편과 전래동화 54편을 수집하여 경제적 지식과 경제적 가치관에 활용할 수 있는 동화 자료를 분류하였다. 그러나 본 연구의 자료들의 경우 실제로 동화자료를 활용하여 교육한 것이 아닌 제시에 그치고 있다. 후속 연구로써 이러한 자료를 바탕으로 학년별로 경제교육을 실시하여 실시전과 실시 후의 아이들의 지식, 가치관, 기능에 대하여 연구 해보아야 할 것이다. 즉 경제교육의 실시 전과 후의 개념의 인지도를 비교 분석 해 봄으로써 실질적으로 이러한 교육이 아동들의 경제개념이나 가치관에 어떠한 영향을 미쳤는지 알 수 있다. 본 연구의 결과를 통해 흥미와 재미를 동시에 유발할 수 있는 동화와 같은 여러 가지 자료의 계발과 사용이 필요하다. 즉 효과적인 경제교육을 위하여 각종 경제 자료와 일화, 방송이나 신문 등 다양한 자료의 계발과 활용이 필요하겠다. 또한 초등교과 수업에서도 딱딱한 이러한 개념들을 동화 자료가 가진 장점을 융합한 경제교육 수업 도입의 필요성이 요구된다.
This study is scheduled to seek programs on the purpose of educating proper values and decision-making ability to understand the basic economic concepts well and cope with the economic problems properly by applying common childrens stories to the teaching method of the economic concept in order to m...
This study is scheduled to seek programs on the purpose of educating proper values and decision-making ability to understand the basic economic concepts well and cope with the economic problems properly by applying common childrens stories to the teaching method of the economic concept in order to make children form the economic concepts voluntarily and raise their interests. As for the purpose of this study, first of all, it looks into the value of the economic education using the childrens story through the related books and essays in home or abroad and on the basis of the researches analyzes the awareness of the economics concept dependable on the childs age. Secondly based on the above, it suggests the program of content construction for the economic education classified by school year or by its content while considering the economic education in the subject of society at elementary school and domestic or oversea scholars researches as well. Finally on the basis of the provided method of content construction for the economic education, it proposes the practical application plan using common childrens story materials. As a result of analyzing the awareness of the concept in accordance with the childrens ages through the previous researches, the outcome of these above analysis believes that the concrete operational stage in Piagets cognitive theory, which begins since enrolling the elementary school, is possible time to think more concretely and logically and to understand concepts exactly. In other words, it mentions that the education of the economic concept is more effective at the beginning stage of the elementary school. In terms of its construction, it is expected to conduct an appropriate economic function by dividing among ten concepts related to the economic knowledge and the economic values. These economic knowledge and related concepts are the fundamental economic problems, consumption, job and labor, production, market, money and monetary circulation, economic system, finances, international economy, and economic growth. For the detailed content, there are scarcity, need, resource, economic choice, consumption, savings, frugality, ads, occupation, income, production, market, price, monetary circulation, finance, exchange, economic system, finances, international economy and economic growth. This study provides the method of practical application for the economic education by using the common story materials based on these contents. These story materials are used for teaching because it is highly possible not to attract the childrens interests in the recent created economic story about bookish economics concepts. As the consequence of analyzing common childrens story materials, it collects 59 volumes of creative childrens stories and 54 volumes of traditional childrens stories and classifies them as story materials for economic knowledge and economic values. However, these data are not applied practically to teaching method, but just suggested. The following studies are supposed to research the childrens knowledge, values and function, comparing before and after conducting the economic education by school years on the basis of these data. In short, it could demonstrate how this teaching method influences childrens economic concept and values by comparing and analyzing the awareness of the concepts before and after the performance of the economic education. The result of this study indicates that it needs the development and application of various materials such as childrens story that can bring about interest and fun simultaneously. That is to say, it needs to develop and utilize a variety of materials including all kinds of economic data and anecdote, broadcasting materials and newspapers for the efficient economic education. Furthermore, it requests to introduce the teaching method for economic education mixed the merits of childrens stories with the uninteresting concepts to the elementary curriculum.
This study is scheduled to seek programs on the purpose of educating proper values and decision-making ability to understand the basic economic concepts well and cope with the economic problems properly by applying common childrens stories to the teaching method of the economic concept in order to make children form the economic concepts voluntarily and raise their interests. As for the purpose of this study, first of all, it looks into the value of the economic education using the childrens story through the related books and essays in home or abroad and on the basis of the researches analyzes the awareness of the economics concept dependable on the childs age. Secondly based on the above, it suggests the program of content construction for the economic education classified by school year or by its content while considering the economic education in the subject of society at elementary school and domestic or oversea scholars researches as well. Finally on the basis of the provided method of content construction for the economic education, it proposes the practical application plan using common childrens story materials. As a result of analyzing the awareness of the concept in accordance with the childrens ages through the previous researches, the outcome of these above analysis believes that the concrete operational stage in Piagets cognitive theory, which begins since enrolling the elementary school, is possible time to think more concretely and logically and to understand concepts exactly. In other words, it mentions that the education of the economic concept is more effective at the beginning stage of the elementary school. In terms of its construction, it is expected to conduct an appropriate economic function by dividing among ten concepts related to the economic knowledge and the economic values. These economic knowledge and related concepts are the fundamental economic problems, consumption, job and labor, production, market, money and monetary circulation, economic system, finances, international economy, and economic growth. For the detailed content, there are scarcity, need, resource, economic choice, consumption, savings, frugality, ads, occupation, income, production, market, price, monetary circulation, finance, exchange, economic system, finances, international economy and economic growth. This study provides the method of practical application for the economic education by using the common story materials based on these contents. These story materials are used for teaching because it is highly possible not to attract the childrens interests in the recent created economic story about bookish economics concepts. As the consequence of analyzing common childrens story materials, it collects 59 volumes of creative childrens stories and 54 volumes of traditional childrens stories and classifies them as story materials for economic knowledge and economic values. However, these data are not applied practically to teaching method, but just suggested. The following studies are supposed to research the childrens knowledge, values and function, comparing before and after conducting the economic education by school years on the basis of these data. In short, it could demonstrate how this teaching method influences childrens economic concept and values by comparing and analyzing the awareness of the concepts before and after the performance of the economic education. The result of this study indicates that it needs the development and application of various materials such as childrens story that can bring about interest and fun simultaneously. That is to say, it needs to develop and utilize a variety of materials including all kinds of economic data and anecdote, broadcasting materials and newspapers for the efficient economic education. Furthermore, it requests to introduce the teaching method for economic education mixed the merits of childrens stories with the uninteresting concepts to the elementary curriculum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.