본 연구의 목적은 도구를 활용한 신체활동이 만3세 유아의 기초체력과 신체적 자아개념에 어떤 영향을 미칠 것인가를 알아보는 것이다.
연구문제 1. 도구를 활용한 신체활동이 유아의 기초체력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 도구를 활용한 신체활동이 유아의 신체적 자아개념에 미치는 영향은 어떠한가?
위와 같은 문제를 알아보기 위하여 본 연구자는 경기도 U시에 위치한 U병설유치원과 A시에 소재한 H병설유치원의 3세 유아 32명(실험집단 16명, 비교집단 16명)을 대상으로 실험을 실시하였다. 유아의 기초체력을 측정하기 위해서 윤영숙(2008)의 기초체력 검사 도구를 사용하였으며, 신체적 자아개념은 신체적 자아개념질문지(PSDQ: Marsh et al.,1994)를 황순각(2001)이 유아에게 적합한 내용으로 재구성한 검사 도구를 사용하였다. 본 연구는 8주 동안 매주 2회씩 총16회를 실시하였고, 실험집단은 도구를 활용한 신체활동 프로그램을 매회 30~40분간 진행하였으며, 비교집단은 유치원 실외놀이터에서 실험집단과 같은 도구를 활용하여 자유롭게 신체활동을 실시하였다. 실험처치 후 도구를 활용한 신체활동을 실시한 효과를 알아보기 위해 ...
본 연구의 목적은 도구를 활용한 신체활동이 만3세 유아의 기초체력과 신체적 자아개념에 어떤 영향을 미칠 것인가를 알아보는 것이다.
연구문제 1. 도구를 활용한 신체활동이 유아의 기초체력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 도구를 활용한 신체활동이 유아의 신체적 자아개념에 미치는 영향은 어떠한가?
위와 같은 문제를 알아보기 위하여 본 연구자는 경기도 U시에 위치한 U병설유치원과 A시에 소재한 H병설유치원의 3세 유아 32명(실험집단 16명, 비교집단 16명)을 대상으로 실험을 실시하였다. 유아의 기초체력을 측정하기 위해서 윤영숙(2008)의 기초체력 검사 도구를 사용하였으며, 신체적 자아개념은 신체적 자아개념질문지(PSDQ: Marsh et al.,1994)를 황순각(2001)이 유아에게 적합한 내용으로 재구성한 검사 도구를 사용하였다. 본 연구는 8주 동안 매주 2회씩 총16회를 실시하였고, 실험집단은 도구를 활용한 신체활동 프로그램을 매회 30~40분간 진행하였으며, 비교집단은 유치원 실외놀이터에서 실험집단과 같은 도구를 활용하여 자유롭게 신체활동을 실시하였다. 실험처치 후 도구를 활용한 신체활동을 실시한 효과를 알아보기 위해 SPSS 18.0 프로그램을 활용한 공변량분석(ANCOVA)을 실시하여 두 집단 간의 차이를 분석하였다.
본 연구에서 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 실험집단의 유아가 비교집단의 유아에 비해 기초체력의 하위영역인 평형성, 지구력, 유연성, 민첩성, 순발력에서 평균이 유의하게 향상되었다. 이러한 결과를 통해 도구를 활용한 신체활동이 유아의 기초체력에 긍정적 인 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있다. 둘째, 실험집단의 유아가 비교집단의 유아에 비해 신체적 자아개념 중 유능감, 건강, 외모에서 평균이 유의하게 향상되었다. 이러한 결과를 통해 도구를 활용한 신체활동이 유아의 신체적 자아개념에 긍정적인 영향을 미쳤 다는 것을 알 수 있다.
본 연구의 목적은 도구를 활용한 신체활동이 만3세 유아의 기초체력과 신체적 자아개념에 어떤 영향을 미칠 것인가를 알아보는 것이다.
연구문제 1. 도구를 활용한 신체활동이 유아의 기초체력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 도구를 활용한 신체활동이 유아의 신체적 자아개념에 미치는 영향은 어떠한가?
위와 같은 문제를 알아보기 위하여 본 연구자는 경기도 U시에 위치한 U병설유치원과 A시에 소재한 H병설유치원의 3세 유아 32명(실험집단 16명, 비교집단 16명)을 대상으로 실험을 실시하였다. 유아의 기초체력을 측정하기 위해서 윤영숙(2008)의 기초체력 검사 도구를 사용하였으며, 신체적 자아개념은 신체적 자아개념질문지(PSDQ: Marsh et al.,1994)를 황순각(2001)이 유아에게 적합한 내용으로 재구성한 검사 도구를 사용하였다. 본 연구는 8주 동안 매주 2회씩 총16회를 실시하였고, 실험집단은 도구를 활용한 신체활동 프로그램을 매회 30~40분간 진행하였으며, 비교집단은 유치원 실외놀이터에서 실험집단과 같은 도구를 활용하여 자유롭게 신체활동을 실시하였다. 실험처치 후 도구를 활용한 신체활동을 실시한 효과를 알아보기 위해 SPSS 18.0 프로그램을 활용한 공변량분석(ANCOVA)을 실시하여 두 집단 간의 차이를 분석하였다.
본 연구에서 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 실험집단의 유아가 비교집단의 유아에 비해 기초체력의 하위영역인 평형성, 지구력, 유연성, 민첩성, 순발력에서 평균이 유의하게 향상되었다. 이러한 결과를 통해 도구를 활용한 신체활동이 유아의 기초체력에 긍정적 인 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있다. 둘째, 실험집단의 유아가 비교집단의 유아에 비해 신체적 자아개념 중 유능감, 건강, 외모에서 평균이 유의하게 향상되었다. 이러한 결과를 통해 도구를 활용한 신체활동이 유아의 신체적 자아개념에 긍정적인 영향을 미쳤 다는 것을 알 수 있다.
The purpose of this study is to identify effects of physical activity using tools on basal physical fitness and physical self concept of three-year-old young children.
1. What is the effect of physical activity using tools on basal physical fitness of young children? 2. What is the eff...
The purpose of this study is to identify effects of physical activity using tools on basal physical fitness and physical self concept of three-year-old young children.
1. What is the effect of physical activity using tools on basal physical fitness of young children? 2. What is the effect of physical activity using tools on physical self concept of young children?
To research the aforementioned questions, the researcher experimented with 32 young children in U Kindergarten in U city, Gyeonggido and H Kindergarten in A city (16 in experimental group and 16 in comparison group). In order to measure basal physical fitness of young children, Basal Physical Fitness Test Tool developed by Yoon Young-sook (2008) was used. To measure physical self concept, the resulting tool that Hwang Soon-gak(2001) modified (PSDQ: Marsh et al., 1994) for young children was used. The research was executed 16 times in total as twice per week for 8 weeks. Experimental group had physical activity programs using tool for 30 to 40 minutes each time, while comparison group had physical activities using the same tools in outdoor playground without constraints that experimental group used. To identify effects of physical activity using tool after experiment, ANCOVA using SPSS 18.0 program was executed and difference between two groups was analyzed. The results of this study were as follows; First, young children in the experimental group showed significant improvement in balance, endurance, flexibility, agility and instant reaction which are sub areas of basal physical fitness comparing to young children in the comparison group.It confirms that tool using physical activities made positive effects on basal physical fitness of young children. Second, young children in the experimental group showed significant improvement in mean value of competence, health and appearance which are sub areas of physical self concept comparing to young children in the comparison group. It confirms that tool using physical activities made positive effects on physical self concept of young children. Summarizing the above research results, it could be said that tool using physical activity made positive effects on basal physical fitness and physical self concept of young children.
The purpose of this study is to identify effects of physical activity using tools on basal physical fitness and physical self concept of three-year-old young children.
1. What is the effect of physical activity using tools on basal physical fitness of young children? 2. What is the effect of physical activity using tools on physical self concept of young children?
To research the aforementioned questions, the researcher experimented with 32 young children in U Kindergarten in U city, Gyeonggido and H Kindergarten in A city (16 in experimental group and 16 in comparison group). In order to measure basal physical fitness of young children, Basal Physical Fitness Test Tool developed by Yoon Young-sook (2008) was used. To measure physical self concept, the resulting tool that Hwang Soon-gak(2001) modified (PSDQ: Marsh et al., 1994) for young children was used. The research was executed 16 times in total as twice per week for 8 weeks. Experimental group had physical activity programs using tool for 30 to 40 minutes each time, while comparison group had physical activities using the same tools in outdoor playground without constraints that experimental group used. To identify effects of physical activity using tool after experiment, ANCOVA using SPSS 18.0 program was executed and difference between two groups was analyzed. The results of this study were as follows; First, young children in the experimental group showed significant improvement in balance, endurance, flexibility, agility and instant reaction which are sub areas of basal physical fitness comparing to young children in the comparison group.It confirms that tool using physical activities made positive effects on basal physical fitness of young children. Second, young children in the experimental group showed significant improvement in mean value of competence, health and appearance which are sub areas of physical self concept comparing to young children in the comparison group. It confirms that tool using physical activities made positive effects on physical self concept of young children. Summarizing the above research results, it could be said that tool using physical activity made positive effects on basal physical fitness and physical self concept of young children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.