본 연구는 관광지 스토리텔링과 지각된 가치, 만족도, 행동의도의 영향관계를 연구하는데 목적이 있다. 연구결과를 요약하면 첫째, 관광지 스토리텔링의 하위변수인 흥미성, 감성, 교육성 모두 지각된 가치의 하위변수인 기능적, 감정적 가치에 유의적인 영향을 미쳤다. 둘째, 관광지 스토리텔링의 하위변수인 흥미성, 감성은 만족도에 유의적인 영향을 미쳤지만 교육성...
본 연구는 관광지 스토리텔링과 지각된 가치, 만족도, 행동의도의 영향관계를 연구하는데 목적이 있다. 연구결과를 요약하면 첫째, 관광지 스토리텔링의 하위변수인 흥미성, 감성, 교육성 모두 지각된 가치의 하위변수인 기능적, 감정적 가치에 유의적인 영향을 미쳤다. 둘째, 관광지 스토리텔링의 하위변수인 흥미성, 감성은 만족도에 유의적인 영향을 미쳤지만 교육성은 유의하지 못한 것으로 나타났다. 더불어 감성은 흥미성보다 만족도에 높은 영향을 미쳤다. 셋째, 관광지 스토리텔링의 하위변수인 흥미성, 감성은 행동의도에 유의적인 영향을 미쳤지만 교육성은 유의하지 못한 것으로 나타났다. 마찬가지로 감성이 흥미성보다 높은 영향을 미쳤다. 넷째, 지각된 가치의 하위변수인 기능적, 감정적 가치 모두 만족도에 유의적인 영향을 미쳤다. 다섯째, 지각된 가치의 하위변수인 기능적, 감정적 가치 모두 행동의도에 유의적인 영향을 미쳤으며 특히 기능적 가치보다 감정적 가치가 훨씬 큰 수치로 행동의도에 영향을 미쳤다. 여섯째, 만족도는 행동의도에 유의적인 영향을 미쳤다. 따라서 본 연구 결과를 통해 관광지 스토리텔링의 요소 중 전체적으로 감성이 가장 높은 영향을 미치는 것을 알게 되었으며 효과적인 관광지 스토리텔링이 되기 위해서는 관광지의 스토리텔링을 개발할 때 흥미성과 감성 요소에 집중하여 개발하되 감성적인 부분을 더 강조하여 관광객들에게 제공되어야 한다는 것을 제시한다.
본 연구는 관광지 스토리텔링과 지각된 가치, 만족도, 행동의도의 영향관계를 연구하는데 목적이 있다. 연구결과를 요약하면 첫째, 관광지 스토리텔링의 하위변수인 흥미성, 감성, 교육성 모두 지각된 가치의 하위변수인 기능적, 감정적 가치에 유의적인 영향을 미쳤다. 둘째, 관광지 스토리텔링의 하위변수인 흥미성, 감성은 만족도에 유의적인 영향을 미쳤지만 교육성은 유의하지 못한 것으로 나타났다. 더불어 감성은 흥미성보다 만족도에 높은 영향을 미쳤다. 셋째, 관광지 스토리텔링의 하위변수인 흥미성, 감성은 행동의도에 유의적인 영향을 미쳤지만 교육성은 유의하지 못한 것으로 나타났다. 마찬가지로 감성이 흥미성보다 높은 영향을 미쳤다. 넷째, 지각된 가치의 하위변수인 기능적, 감정적 가치 모두 만족도에 유의적인 영향을 미쳤다. 다섯째, 지각된 가치의 하위변수인 기능적, 감정적 가치 모두 행동의도에 유의적인 영향을 미쳤으며 특히 기능적 가치보다 감정적 가치가 훨씬 큰 수치로 행동의도에 영향을 미쳤다. 여섯째, 만족도는 행동의도에 유의적인 영향을 미쳤다. 따라서 본 연구 결과를 통해 관광지 스토리텔링의 요소 중 전체적으로 감성이 가장 높은 영향을 미치는 것을 알게 되었으며 효과적인 관광지 스토리텔링이 되기 위해서는 관광지의 스토리텔링을 개발할 때 흥미성과 감성 요소에 집중하여 개발하되 감성적인 부분을 더 강조하여 관광객들에게 제공되어야 한다는 것을 제시한다.
The study aims to examine relationships among storytelling of tourist attraction, perceived value, satisfaction and behavioral intention. It can be summarized as follows. First, such storytelling of tourist attraction sub-factors as interest, emotion and education had significant effects on such sub...
The study aims to examine relationships among storytelling of tourist attraction, perceived value, satisfaction and behavioral intention. It can be summarized as follows. First, such storytelling of tourist attraction sub-factors as interest, emotion and education had significant effects on such sub-factors of perceived values as functional and emotional values. Second, such storytelling of tourist attraction sub-factors as interest and emotion had significant effects on satisfaction but insignificant effects on education. In addition, emotion had higher effects on satisfaction than interest. Third, such storytelling of tourist attraction sub-factors as interest and emotion had significant effects on behavioral intention but insignificant effects on education. Likewise, emotion had more effects than on interest. Fourth, such sub-factors of perceived values as functional and emotional values had significant effects on satisfaction. Fifth, such sub-factors of perceived values as functional and emotional values had significant effects on behavioral intention. In particular, emotional value had greater effect on behavioral intention than functional value. Sixth, satisfaction had significant effects on behavioral intention. Accordingly, the study found out that of the storytelling factors, emotion had the highest effect, and suggestions were made to concentrate on interest and emotion at a time of development of storytelling of tourist attraction and put more emphases on emotion to provide tourists for the purpose of realizing effective storytelling of tourist attraction.
The study aims to examine relationships among storytelling of tourist attraction, perceived value, satisfaction and behavioral intention. It can be summarized as follows. First, such storytelling of tourist attraction sub-factors as interest, emotion and education had significant effects on such sub-factors of perceived values as functional and emotional values. Second, such storytelling of tourist attraction sub-factors as interest and emotion had significant effects on satisfaction but insignificant effects on education. In addition, emotion had higher effects on satisfaction than interest. Third, such storytelling of tourist attraction sub-factors as interest and emotion had significant effects on behavioral intention but insignificant effects on education. Likewise, emotion had more effects than on interest. Fourth, such sub-factors of perceived values as functional and emotional values had significant effects on satisfaction. Fifth, such sub-factors of perceived values as functional and emotional values had significant effects on behavioral intention. In particular, emotional value had greater effect on behavioral intention than functional value. Sixth, satisfaction had significant effects on behavioral intention. Accordingly, the study found out that of the storytelling factors, emotion had the highest effect, and suggestions were made to concentrate on interest and emotion at a time of development of storytelling of tourist attraction and put more emphases on emotion to provide tourists for the purpose of realizing effective storytelling of tourist attraction.
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