외식 소비자들은 소셜 미디어를 통해 다양하고 신뢰성 있으면서 사용자가 필요로 하는 외식 정보를 실용적으로 획득할 수 있다. 또한, 외식 기업들은 소셜 미디어와 같은 온라인 채널의 중요성이 점차 부각됨에 따라 소셜 미디어를 적극 활용한 마케팅 활동을 전개하고 있다. 플로우는 목적을 달성하기 위해서 주위를 집중하여 최상의 경험을 하게 되는 상태를 뜻하며(Csikszentmihalyi, 1990), 온라인 환경에서 소비자 행동과 고객 경험을 이해하기 위해 중요한 개념이다. 소셜 미디어 이용자의 대부분이 스마트폰을 이용하고 있으며, 외식 소비자의 ...
외식 소비자들은 소셜 미디어를 통해 다양하고 신뢰성 있으면서 사용자가 필요로 하는 외식 정보를 실용적으로 획득할 수 있다. 또한, 외식 기업들은 소셜 미디어와 같은 온라인 채널의 중요성이 점차 부각됨에 따라 소셜 미디어를 적극 활용한 마케팅 활동을 전개하고 있다. 플로우는 목적을 달성하기 위해서 주위를 집중하여 최상의 경험을 하게 되는 상태를 뜻하며(Csikszentmihalyi, 1990), 온라인 환경에서 소비자 행동과 고객 경험을 이해하기 위해 중요한 개념이다. 소셜 미디어 이용자의 대부분이 스마트폰을 이용하고 있으며, 외식 소비자의 플로우 경험을 다룬 연구가 매우 미비한 현 시점에서 스마트폰을 활용하여 외식정보를 검색하는 외식소비자 행동을 폭넓게 이해하는 연구가 필요하다. 따라서 본 연구에서는 스마트폰으로 외식정보를 검색하는데 있어 소셜 미디어의 특성과 플로우, 긍정적 감정, 지속적 이용의도 간의 영향관계를 알아보고자 하였다. 실증분석을 위한 본 조사에 앞서 사전조사를 진행하였으며, 본 조사는 최근 3개월 내에 스마트폰으로 소셜 미디어를 활용하여 외식정보를 검색해본 경험이 있는 외식 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 최종 516부를 결과분석에 사용하였으며, 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 소셜 미디어 특성인 도전감, 숙련도, 상호작용성, 정보 품질 지각, 시스템 품질 지각 요인 모두가 플로우 경험인 주의집중, 즐거움, 시간왜곡과 비교적 강한 정준상관관계가 있는 것으로 검증되었다. 둘째, 소셜 미디어의 개인적 특성이 플로우에 미치는 영향관계를 분석한 결과, 도전감은 플로우에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 숙련도와 상호작요성은 플로우에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 셋째, 소셜 미디어의 기술적 특성이 플로우에 미치는 영향관계를 분석한 결과, 정보 품질 지각과 시스템 품질 지각은 모두 플로우에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 플로우는 긍정적 감정과 지속적 이용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 긍정적 감정은 지속적 이용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 의의 및 주요 시사점은 다음과 같다. 먼저, 본 연구에서는 소셜 미디어의 개인적 특성과 기술적 특성을 함께 고려하여 실증분석을 하였으며, 정보시스템 성공모형과 플로우 이론을 결합하여 타당성을 발견하였다는 데에 학문적 의의가 있다. 또한 플로우에 영향을 미치는 선행변수와 결과변수를 파악함으로써 소셜 미디어를 활용하여 외식 정보를 검색하는 외식 소비자의 행동을 이해하는데 도움이 될 것이다. 본 연구는 외식정보를 검색하기 위한 소셜 미디어의 지속적 이용의도를 증가시키고, 외식정보탐색 행동에 대한 긍정적인 감정을 강화시키기 위해서 외식 소비자의 플로우 경험을 향상시켜야 하며 이를 위해서 소셜 미디어의 개인적 특성 및 기술적 특성을 관리해야 한다는 시사점을 제시하고 있다. 이러한 본 연구의 결과는 소셜 미디어를 핵심적인 마케팅 전략으로 활용하는 외식기업들에게 유용한 자료로 활용될 것으로 사료된다.
외식 소비자들은 소셜 미디어를 통해 다양하고 신뢰성 있으면서 사용자가 필요로 하는 외식 정보를 실용적으로 획득할 수 있다. 또한, 외식 기업들은 소셜 미디어와 같은 온라인 채널의 중요성이 점차 부각됨에 따라 소셜 미디어를 적극 활용한 마케팅 활동을 전개하고 있다. 플로우는 목적을 달성하기 위해서 주위를 집중하여 최상의 경험을 하게 되는 상태를 뜻하며(Csikszentmihalyi, 1990), 온라인 환경에서 소비자 행동과 고객 경험을 이해하기 위해 중요한 개념이다. 소셜 미디어 이용자의 대부분이 스마트폰을 이용하고 있으며, 외식 소비자의 플로우 경험을 다룬 연구가 매우 미비한 현 시점에서 스마트폰을 활용하여 외식정보를 검색하는 외식소비자 행동을 폭넓게 이해하는 연구가 필요하다. 따라서 본 연구에서는 스마트폰으로 외식정보를 검색하는데 있어 소셜 미디어의 특성과 플로우, 긍정적 감정, 지속적 이용의도 간의 영향관계를 알아보고자 하였다. 실증분석을 위한 본 조사에 앞서 사전조사를 진행하였으며, 본 조사는 최근 3개월 내에 스마트폰으로 소셜 미디어를 활용하여 외식정보를 검색해본 경험이 있는 외식 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 최종 516부를 결과분석에 사용하였으며, 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 소셜 미디어 특성인 도전감, 숙련도, 상호작용성, 정보 품질 지각, 시스템 품질 지각 요인 모두가 플로우 경험인 주의집중, 즐거움, 시간왜곡과 비교적 강한 정준상관관계가 있는 것으로 검증되었다. 둘째, 소셜 미디어의 개인적 특성이 플로우에 미치는 영향관계를 분석한 결과, 도전감은 플로우에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 숙련도와 상호작요성은 플로우에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 셋째, 소셜 미디어의 기술적 특성이 플로우에 미치는 영향관계를 분석한 결과, 정보 품질 지각과 시스템 품질 지각은 모두 플로우에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 플로우는 긍정적 감정과 지속적 이용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 긍정적 감정은 지속적 이용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 의의 및 주요 시사점은 다음과 같다. 먼저, 본 연구에서는 소셜 미디어의 개인적 특성과 기술적 특성을 함께 고려하여 실증분석을 하였으며, 정보시스템 성공모형과 플로우 이론을 결합하여 타당성을 발견하였다는 데에 학문적 의의가 있다. 또한 플로우에 영향을 미치는 선행변수와 결과변수를 파악함으로써 소셜 미디어를 활용하여 외식 정보를 검색하는 외식 소비자의 행동을 이해하는데 도움이 될 것이다. 본 연구는 외식정보를 검색하기 위한 소셜 미디어의 지속적 이용의도를 증가시키고, 외식정보탐색 행동에 대한 긍정적인 감정을 강화시키기 위해서 외식 소비자의 플로우 경험을 향상시켜야 하며 이를 위해서 소셜 미디어의 개인적 특성 및 기술적 특성을 관리해야 한다는 시사점을 제시하고 있다. 이러한 본 연구의 결과는 소셜 미디어를 핵심적인 마케팅 전략으로 활용하는 외식기업들에게 유용한 자료로 활용될 것으로 사료된다.
As social media has become a vital aspect of strategic marketing in food service management, it is meaningful for food service marketers to understand customers’ information search behavior through social media. Despite that flow is intensely an important construct for understanding online consumer ...
As social media has become a vital aspect of strategic marketing in food service management, it is meaningful for food service marketers to understand customers’ information search behavior through social media. Despite that flow is intensely an important construct for understanding online consumer behavior, there is limited amount of empirical research that examined the flow experience in the food service industry. Therefore, the main purpose of this study was to examine how social media’s characteristics (individual characteristics and technical characteristics) influence flow, positive emotion, and user’s continuance intention when restaurant customers use social media for searching dining-out information. This study implemented a primary field survey design and developed a questionnaire based on existing literature to collect data and to test the study hypotheses. The study sample included restaurant customers who had experience in searching dining-out information through social media, particularly using their smart phones. A total of 516 usable responses were used for data analysis and the results of this study are as follows. First, there were significant canonical correlations between social media’s characteristics (challenge, skill, interactivity, perceived information quality, and perceived system quality) and flow (focused attention, playfulness, and time distortion). Second, challenge had a positive(+) effect on flow, while skill and interactivity had no significant effects on flow. Third, both perceived information quality and perceived system quality had positive(+) effects on flow. Fourth, flow had a positive(+) influence on positive emotion and user’s continuance intention. Additionally, positive emotion had a positive(+) effect on user’s continuance intention. Based on the results of this study, implications are as follows. Academically, this study contributed to theoretical foundations in the food service industry by combining the flow theory and information system success model, since it considered both individual characteristics and technical characteristics as social media’s characteristics. Practically, study results are expected to provide valuable insights for food service management to develop marketing tactics by understanding restaurant customers who use social media for searching dining-out information. Restaurant marketers should make an effort to enhance customers’ flow experience to increase positive emotion and user’s continuance intention by strategically managing individual and technical characteristics of social media.
As social media has become a vital aspect of strategic marketing in food service management, it is meaningful for food service marketers to understand customers’ information search behavior through social media. Despite that flow is intensely an important construct for understanding online consumer behavior, there is limited amount of empirical research that examined the flow experience in the food service industry. Therefore, the main purpose of this study was to examine how social media’s characteristics (individual characteristics and technical characteristics) influence flow, positive emotion, and user’s continuance intention when restaurant customers use social media for searching dining-out information. This study implemented a primary field survey design and developed a questionnaire based on existing literature to collect data and to test the study hypotheses. The study sample included restaurant customers who had experience in searching dining-out information through social media, particularly using their smart phones. A total of 516 usable responses were used for data analysis and the results of this study are as follows. First, there were significant canonical correlations between social media’s characteristics (challenge, skill, interactivity, perceived information quality, and perceived system quality) and flow (focused attention, playfulness, and time distortion). Second, challenge had a positive(+) effect on flow, while skill and interactivity had no significant effects on flow. Third, both perceived information quality and perceived system quality had positive(+) effects on flow. Fourth, flow had a positive(+) influence on positive emotion and user’s continuance intention. Additionally, positive emotion had a positive(+) effect on user’s continuance intention. Based on the results of this study, implications are as follows. Academically, this study contributed to theoretical foundations in the food service industry by combining the flow theory and information system success model, since it considered both individual characteristics and technical characteristics as social media’s characteristics. Practically, study results are expected to provide valuable insights for food service management to develop marketing tactics by understanding restaurant customers who use social media for searching dining-out information. Restaurant marketers should make an effort to enhance customers’ flow experience to increase positive emotion and user’s continuance intention by strategically managing individual and technical characteristics of social media.
주제어
#소셜 미디어 플로우 긍정적 감정 지속적 이용의도 스마트폰 Continuance Intention Flow Positive Emotion Smart Phone Social Media
학위논문 정보
저자
김보민
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
조리외식경영학과 조리외식경영전공
지도교수
고재윤
발행연도
2017
총페이지
[viii], 125 p.
키워드
소셜 미디어 플로우 긍정적 감정 지속적 이용의도 스마트폰 Continuance Intention Flow Positive Emotion Smart Phone Social Media
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